Bár nem zenész családból származik, mégis fiatalon rabul ejtette a zene Eszenyi Zsombort, aki idén megkapta az MVM Zrt. által támogatott magyar zeneművészet kategória Junior Prima Díját. A fiatal klarinétművész jelenleg a Zeneakadémia másodéves alapszakos hallgatója, tanárai dr. Szatmári Zsolt és Pálfi Csaba. Zsombort hangszerválasztásról, versenyekről és mesterkurzusokról, valamint közelgő koncertjeiről is kérdeztük.
– Idén a Junior Prima Díj mellett megkaptad a Cziffra Fesztivál Tehetség-díját és a Fischer Annie Zenei Előadó-művészeti Ösztöndíjat is. Hogyan motiválnak téged ezek az elismerések?
– Nagyon szerencsésnek mondhatom magam, hiszen egy igazán sikeres év áll mögöttem díjak tekintetében. Ezek előrelendítik az ember pályáját, a Fischer Annie-ösztöndíj keretében például koncerteken léphetek fel, és nekem is szerveznem kell néhányat. A Junior Prima Díjnak és a Cziffra Fesztivál díjának anyagi vonzata is van, amelyből tudok hangszert vásárolni, illetve kurzusokra és versenyekre is eljuthatok ezeknek köszönhetően.
– Visszatérve a kezdetekhez, hogyan kezdtél el zenét tanulni, volt-e a családban zenész?
– Én nem zenész családból származom, de anyukám tanult csellózni gyerekkorában. Az általános iskolai osztálytermünkben volt egy zongora, amit az egész osztály „kezelésbe vett”. Nekem akkor tetszett meg a hangszer, komolyabban is foglalkozni akartam vele, így beírattak a szüleim a gödöllői Frédéric Chopin Zeneiskolába. A zongora után jött a furulya, majd 9 éves koromban elkezdtem klarinéton tanulni Fodor László tanár úrnál, és egy-két év múlva már teljesen biztos volt, hogy ez lesz az én irányom. De a másik két hangszer is megmaradt mind a mai napig: a zongorát aktívan gyakorlom, a furulya pedig inkább hobbi.
– Amikor rátaláltál a klarinétra, magától értetődő volt, hogy hivatásszerűen ezzel szeretnél foglalkozni?
– Mivel nem zenei hátterű családból származom, nem volt egyértelmű, hogy zenész legyek. Nagyjából 11–12 éves koromtól kezdve vált biztossá, különösen akkor, amikor Kraszna László tanár úr tanítványaként 14 évesen felvételt nyertem a Zeneakadémia Rendkívüli Tehetségek Képzőjére Kovács Béla és dr. Szatmári Zsolt osztályába. Külön rektori engedéllyel kezdhettem el a tanulmányaimat, hiszen akkoriban még nem lehetett klarinétszakon tanulni ebben a képzésben.
– Szerinted mennyire népszerű hangszer ma a klarinét a fiatalok körében?
– Ha a fúvós hangszereket nézzük, szerintem a klarinét az egyik legnépszerűbb. Az a fantasztikus benne, hogy az összes műfajban használható, legyen szó klasszikusról, jazzről, népzenéről vagy klezmerről. Mindenki meg tudja találni a saját irányát a klarinéton belül, ami miatt sok fiatalnak megtetszhet a hangszer.
– Számos versenyen értél el szép eredményeket, amelyek közül kiemelkedik egy 2018-as nemzetközi klarinétverseny.
– Igen, ezt a versenyt az Európai Klarinétszövetség rendezte meg Győrben, ahol első díjat és két különdíjat kaptam. Az első helyezett nyereménye egy mesterhangszer volt a cseh RZ hangszergyártó cégtől, amely idén RZ Young Artist címmel jutalmazott a sikereimért. Nagyon örülök, hogy létrejött velük ez az együttműködés, és ez elsősorban a győri versenynek köszönhető.
– Mesterkurzusokon is rendszeresen veszel részt. Mit profitáltál ezekből az alkalmakból, milyen hatások értek?
– Nagyon szeretem a mesterkurzusok közegét, hiszen külföldön ilyenkor teljesen nemzetközi osztály jön össze, általában 10–12 fő tanul egy tanárnál egy hétig. Nagyon jó kitekintést lehet nyerni, hogy hogyan készülnek a világ különböző pontjain a tanulók, de ami a legfontosabb, hogy rengeteg dolgot el lehet lesni a mestertanártól. Én eddig csupa olyan művésznél voltam, akiktől egytől egyig nagyon sokat tudtam tanulni egyrészt a zenei gondolkodásról, másrészt a hangszert érintő szakmai kérdésekről. Ki kell emelnem közülük François Bendát, Kilian Heroldot és Harri Mäkit.
– Milyen koncertekre, versenyekre készülsz a közeljövőben?
– Most elsősorban kurzusokra szeretnék még eljutni, és utána jöhetnek majd a versenyek. Ami a koncerteket illeti, májusban például Székesfehérváron fogok fellépni az Alba Regia Zenekar szólistájaként, Kovács János vezényletével. Ezenkívül nagyrészt kamarakoncertjeim lesznek, a Zeneakadémián keresztül kaptunk egy meghívást Rigába a trió kamaracsoportommal, amelynek tagjai Gál Julianna (hegedű) és Puskás Máté (zongora). A távolabbi jövőt nézve, tervben van egy koncert zenekarral Chilében szólistaként, illetve 2024-ben Japánban is felléphetek egy önálló koncerten.
– Van olyan külföldi koncertterem, ahová kifejezetten szeretnél eljutni egyszer?
– Nincs ilyen, a nagy álmom az volt, hogy játszhassak szólistaként a Zeneakadémia Nagytermében. Ez az idei év elején megvalósult az Újévi Nyitány című koncert keretében, amely során a Medveczky Ádám karmester úr által vezényelt Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarával léptem színpadra. A Nagyterem mellett más konkrét helyszínt nem tudok mondani, inkább az a fontos, hogy minél több zenekarral dolgozhassak együtt.
További információ ide kattintva.
Támogatott tartalom.