A Bartók Tavasz online programjában fiatal művészek adnak koncertet május 9-én 19:30-tól a Zeneakadémián. Az est folyamán az első alkalommal megendezett fesztivál névadójának művei mellett egy különleges kihívást jelentő Kodály-darab is előtérbe kerül. A koncertet élőben lehet majd követni.
A sajátosan magyar hangvételű, a hagyomány és progresszió között egyensúlyozó művek sorát Bartók Allegro barbarója nyitja Kovács Gergely előadásában. A mindössze kétperces zongoradarab a 20. századi magyar kultúra emblematikus alkotásává formálódott. Festők, írók sokaságát inspirálta ez a mű. A fiatal művész, aki legutóbb a Los Angeles-i Liszt Versenyen ért el sikereket a romantika és a 20. század repertoárjából válogat a legszívesebben. Ebből a korszakból pedig igyekszik „minél szélesebb spektrumot átfogni, folyamatosan bővítve a játszott darabok számát.”
A felütést követően még két alkalommal hallhatjuk Kovács Gergely játékát, aki a Két elégiát és a Régi táncdalokat adja elő, melyekkel kapcsolatban magáénak vallja azt a bartóki alapelvet miszerint „a népzene és a klasszikus zene között nem csupán átjárási lehetőség, de szerves kapcsolat is van.”
A Bartók-művek sorában a továbbiakban egy rapszódiát hallhat a közönség. Bartók népzenére épülő művei között a két hegedűrapszódia már terjedelménél fogva is különleges, hiszen ezek a zeneszerző leghosszabb, kizárólag népi dallamok feldolgozásából álló művei. A művekben nem csak az eredeti motívumok, de a népi előadásmód is szervesen visszaköszön. Az 1928-ban bemutatott 2. rapszódia eredeti változatát ezúttal Kocsis Krisztián és a Bayreuthi Ifjúsági Zenekar koncertmestere, Schwartz Zoltán adják elő.
A finálét két Junior Prima díjas fiatal, Korossy Khayll Csongor és Devich Gergely közös játéka indítja, akik Kodály hegedűre és csellóra írt duóját vezetik elő. A Mi Kodályunk című dokumentfilm egyik főszereplőjeként Devich Gergelynek nem véletlenül esett a választása erre a kompozícióra. A műben ott van minden, ami zeneszerzőként a fiatal Kodálynak fontos volt. A népzenei energiákat a franciás harmóniák és a németes struktúrák foglalják keretbe.
A Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek részletes programjáról ide kattintva található további információ.
Az est Bartók 3. vonósnégyesével zárul, mely bár a legrövidebb a műfajban alkotott művei közül, ugyanakkor a legkomplexebb is. A maga idejében meghökkentő alkotásban éles ellentétek és markáns disszonanciák súrlódnak, miközben a keretek szétfeszítése egyértelmű útmutatás is egyben. A darabot a Korossy Khayll Csongor által vezetett kvartett adja elő, melynek Tóth Kristóf és Devich Gergely mellett tagja még a tavaly szintén Junior Prima díjban részesült Osztrosits Éva hegedűművész, aki így beszélt az együttesről: „a legszembetűnőbb különbség, hogy ebben a felállásban brácsázom. Izgalmas és sokrétű feladat. Minden csapatnak más a dinamikája, a próbafolyamata, illetve a zenéhez való közelítése is. Ezek azok az alapvető különbségek, amiket rögtön az elején látnom kellett és alkalmazkodnom ehhez. Szerencsére a kezdetektől működött az együttjáték, mert mindannyian nyitottan, lelkesedéssel és szeretettel fogadtak. Jelenleg versenyre készülünk, ami még inkább megköveteli az elmélyült, odaadó és rendszeres munkát. Én ezt kicsit sem bánom. Sőt!”