Papageno Radio
- hirdetés -
Blogok Bartók Tavasz Hagyomány és progresszió – Bartók és Kodály művei a Zeneakadémia hallgatóival

Hagyomány és progresszió – Bartók és Kodály művei a Zeneakadémia hallgatóival

A Bartók Tavasz online programjában fiatal művészek adnak koncertet május 9-én 19:30-tól a Zeneakadémián. Az est folyamán az első alkalommal megendezett fesztivál névadójának művei mellett egy különleges kihívást jelentő Kodály-darab is előtérbe kerül. A koncertet élőben lehet majd követni.

- hirdetés -

A sajátosan magyar hangvételű, a hagyomány és progresszió között egyensúlyozó művek sorát Bartók Allegro barbarója nyitja Kovács Gergely előadásában. A mindössze kétperces zongoradarab a 20. századi magyar kultúra emblematikus alkotásává formálódott. Festők, írók sokaságát inspirálta ez a mű. A fiatal művész, aki legutóbb a Los Angeles-i Liszt Versenyen ért el sikereket a romantika és a 20. század repertoárjából válogat a legszívesebben. Ebből a korszakból pedig igyekszik „minél szélesebb spektrumot átfogni, folyamatosan bővítve a játszott darabok számát.”

- hirdetés -

A felütést követően még két alkalommal hallhatjuk Kovács Gergely játékát, aki a Két elégiát és a Régi táncdalokat adja elő, melyekkel kapcsolatban magáénak vallja azt a bartóki alapelvet miszerint „a népzene és a klasszikus zene között nem csupán átjárási lehetőség, de szerves kapcsolat is van.”

A Bartók-művek sorában a továbbiakban egy rapszódiát hallhat a közönség. Bartók népzenére épülő művei között a két hegedűrapszódia már terjedelménél fogva is különleges, hiszen ezek a zeneszerző leghosszabb, kizárólag népi dallamok feldolgozásából álló művei. A művekben nem csak az eredeti motívumok, de a népi előadásmód is szervesen visszaköszön. Az 1928-ban bemutatott 2. rapszódia eredeti változatát ezúttal Kocsis Krisztián és a Bayreuthi Ifjúsági Zenekar koncertmestere, Schwartz Zoltán adják elő.

Ide kapcsolódik:
Riccardo Chailly: „Egy muzsikus nem választhatja a csendet!”

A finálét két Junior Prima díjas fiatal, Korossy Khayll Csongor és Devich Gergely közös játéka indítja, akik Kodály hegedűre és csellóra írt duóját vezetik elő. A Mi Kodályunk című dokumentfilm egyik főszereplőjeként Devich Gergelynek nem véletlenül esett a választása erre a kompozícióra. A műben ott van minden, ami zeneszerzőként a fiatal Kodálynak fontos volt. A népzenei energiákat a franciás harmóniák és a németes struktúrák foglalják keretbe.

A Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek részletes programjáról ide kattintva található további információ.

Az est Bartók 3. vonósnégyesével zárul, mely bár a legrövidebb a műfajban alkotott művei közül, ugyanakkor a legkomplexebb is. A maga idejében meghökkentő alkotásban éles ellentétek és markáns disszonanciák súrlódnak, miközben a keretek szétfeszítése egyértelmű útmutatás is egyben. A darabot a Korossy Khayll Csongor által vezetett kvartett adja elő, melynek Tóth Kristóf és Devich Gergely mellett tagja még a tavaly szintén Junior Prima díjban részesült Osztrosits Éva hegedűművész, aki így beszélt az együttesről: „a legszembetűnőbb különbség, hogy ebben a felállásban brácsázom. Izgalmas és sokrétű feladat. Minden csapatnak más a dinamikája, a próbafolyamata, illetve a zenéhez való közelítése is. Ezek azok az alapvető különbségek, amiket rögtön az elején látnom kellett és alkalmazkodnom ehhez. Szerencsére a kezdetektől működött az együttjáték, mert mindannyian nyitottan, lelkesedéssel és szeretettel fogadtak. Jelenleg versenyre készülünk, ami még inkább megköveteli az elmélyült, odaadó és rendszeres munkát. Én ezt kicsit sem bánom. Sőt!”

Promóció

- hirdetés -
- hirdetés -

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

A feliratkozással elfogadom a Papageno Consulting Kft. adatvédelmi tájékoztatóját!