• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • Papageno Rádió
Blogok
  • ARTE blog
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Beszélő képek
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Esterházy
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fesztivál Akadémia
  • FOCUS on You
  • Hallomások
  • Hagyományok Háza
  • JaMese podcast
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kórusblog
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Mindent Kocsisról
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Operaház
  • Oroszlánkörmök
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • PeterPress
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Ў blog
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Bartók Tavasz Müpa magazin Zene

Julia Fischertől Vladimir Jurowskiig – Klasszikus zenei programok a Bartók Tavaszon

Szerző: László Ferenc2022. március 12.
Facebook Twitter E-mail
Julia Fischer – fotó: Uwe Arens
Julia Fischer – fotó: Uwe Arens

A városfesztiválként működő Bartók Tavasz meghatározó komolyzenei helyszíne idén is a Müpa lesz: kontratenor világsztár és magyarországi Eötvös-bemutató, a hegedű és a zongora ünnepelt nagysága, a historikus együtteseit vezénylő Ton Koopman és a berlini zenekarával érkező Vladimir Jurowski mind ide várja a fesztiválközönséget.

Közös életünk immár két éve sóvárogva visszavárt társa és ölelő közege a normalitás, a business as usual otthonossága. Ám ez korántsem csupán a hétköznapokat jelenti, hiszen vannak hetek, amikor éppenséggel a rendkívüliség jelenti a rendes ügymenetet. Ilyen ünnepnapok sorozatát ígéri a 2022-es Bartók Tavasz: dús programmal és nagynevű, de igazán nem csak a nevükben nagy művészek fellépésével.

Ilyenformán, jóllehet a fesztivál április elsején indul, igazán nem tréfa, hogy mindjárt az első este „a vezénylés zen-mestere” lép majd a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem pódiumára. Vladimir Jurowskit bő évtizede a londoni The Times nevezte el így, s azóta a budapesti közönség is megtapasztalhatta már, milyen csodálatos interpretációk köszönhetők e nyomatékosan nem magamutogató, szigorúan közvetítői szerepfelfogásnak. 

A karmester, aki egyik interjújában a Mumin-mesék Vándorát nevezte meg kedvenc fikciós hőseként, ezúttal szláv műsorral és a Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin kíséretében érkezik hozzánk. Az est szólistája, a hozzá hasonlóan elmélyült muzsikus, a hegedűművész Julia Fischer nemrég ezt nyilatkozta a Jurowskival közös munkáról:

„…ha vele turnézom, az átsegít az azt követő heteken és hónapokon: a közös munkában annyi az inspiráció, olyan sok az ötlet, akkora a teljesítmény. Amikorra vége a turnénak, ahelyett, hogy kifáradnék, feltöltődöm.”

A művészi formátum azonos, de az alkat egészen más: az április 7-i koncert főszereplője, Anthony Roth Costanzo már első pillantásra jól felismerhetően színpadra termett alkat, aki ráadásul valóságos

energiabomba is. A többek közt Philip Glass Akhnatenjének Metropolitan-világközvetítése révén megismert és megcsodált tehetségű amerikai kontratenor áriaesttel debütál nálunk, s műsorán Händelhősök (többek közt egyiptomi és longobárd uralkodók) áriái mellett testhezálló módon a varázsénekű dalnok, Orfeusz glucki szólama is megszólal, méghozzá úgy, hogy mindehhez az avatottan stílusos kíséretet Vashegyi György együttesei biztosítják.

Ám hogy a ráadásokban is kitart-e majd e két 18. századi mester mellett, az a kortárs operákig ívelő, gazdag repertoárja ismeretében éppúgy izgalmasan nyitott kérdésnek tetszik, akár interjúit olvasva, hiszen ahogy azt több ízben is megfogalmazta: „mindig valami mást keresek”.

Valami mást, eddig általunk nem ismertet ígér április 12. estéjén Eötvös Péter Sleepless (Álmatlanság) című opera-balladájának koncertszerűen megvalósuló magyarországi bemutatója is. A berlini Staatsoper és a genfi opera közös felkérésének eleget téve komponált mű, amelynek világpremierje tavaly novemberben Mundruczó Kornél rendezésében a német fővárosban valósult meg, a norvég Jon Fosse Trilógiájának első része nyomán íródott. Szorongató kérdések, feloldhatatlanul tragikus élethelyzetek és gyilkos döntések története ez, amely Budapesten a zeneszerző vezényletével és a berlini előadás szereplőgárdája révén válik általunk is felfedezhetővé.

Ide kapcsolódik:
Országos fesztivállá alakul a Bartók Tavasz

Sokat elmond a magyar zenei élet gazdagságáról és koncertlátogatói dúskálásunk mértékéről, hogy a Liszt Ferenc Kamarazenekar április 14-i fellépését akár hétköznapinak is vélhetnénk. Csakhogy az elmúlt években megújult együttes Beethoven-koncertjét több okból is indokolt vasárnapias eseménynek tekintenünk, még ha csütörtökön kerül is sor rá. A program közreműködőinek sorában ugyanis nemcsak a zenekar művészeti igazgatóját, a nagyszerű Várdai Istvánt találjuk meg, hanem Baráti Kristófot, valamint az LFKZ-vel immár jó ideje meghitt munkakapcsolatot ápoló francia sztárzongoristát, David Frayt is. Ők hárman közösen készülnek megszólaltatni Beethoven C-dúr hármasversenyét, amely ritka vendég a hazai koncertrepertoáron.

Ha az említett Hármasverseny nem is fő mű, Bach h-moll miséjétől aligha lehetne elvitatni ezt a — nyilván több más kompozícióval is megosztandó — rangot. E csodát Ton Koopman fogja elénk tárni, akit szerteágazó tevékenysége és érdeklődése ellenére bátran nevezhetünk Bach-specialistának, s a hetvenhét esztendős muzsikus ezúttal is két saját alapítású együttese, az Amsterdam Baroque Orchestra és az Amsterdam Baroque Choir élén lép pódiumra.

A régizenélés élő legendája három és fél évtizede mutatkozott be Budapesten, s Koopmant akkor Kroó György minden túlzás nélkül nevezte „tüneményes jelenség”-nek. Azóta pedig már többször is meggyőződhettünk róla, hogy ez a tünemény visszajáró vendégként sem veszít varázsából.

barokk ton koopman müpa magazin bartók tavasz 2022 vladimir jurowski
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésEladja a Met Picasso első kubista szobrát
Következő bejegyzés A zsűri különdíját nyerte Fabricius Gábor filmje Indiában

Ajánlott Bejegyzések

Intermezzo

Elhunyt Vangelis 

2022. május 19.3 perc olvasás
Christian Thielemann - fotó: Matthias Creutziger
Müpa magazin

A zene ünnepe – Christian Thielemann érkezik a Müpába

2022. május 19.3 perc olvasás
Backstage

Elindítjuk gyakornoki programunkat – Csatlakozz a Papageno csapatához!

2022. május 19.1 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Bondoró Fesztivál Promóció

Határokon átívelő nagycsaládos móka – MeseKert a nyárindító Bondorón

Belefér egy pici szívbe koncert Grecsó Krisztiánnal - forrás: Várkert Bazár Promóció

Gyereknap a Várkert Bazárban

Csipike Promóció

Fodor Eszter: „Meghatóan szépen nyúltak az eredeti szöveghez”

Anton Pavlovics Csehov - Kiss Csaba: DE MI LETT A NŐVEL? Férfimese egy felvonásban / Gózon Kamaraszínház - MÁJ 27. PÉNTEK, 15:00 Kápolnásnyék, Halász Gedeon Eseményközpont Halász Kastély rendezvényterem - fotó: Gózon Kamaraszínház Promóció

Kálid Artúr: „Remélem, hogy sose kell kompromisszumot kötnöm”

Promóció

Gyereknapon mutatja be új meselemezét a HolddalaNap Zenekar

Magyar Nemzeti Múzeum - fotó: Incze László Promóció

Újra Múzeumok Majálisa a Magyar Nemzeti Múzeumban

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.