• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Bartók Tavasz Zene

A jazz kozmopolitizmusa – Branford Marsalis és barátai a Müpában

Szerző: Wagner Sára2022. április 2.
Facebook Twitter E-mail
Branford Marsalis Quartet - fotó: Eric Ryan Anderson
Branford Marsalis Quartet - fotó: Eric Ryan Anderson

A jazz spontaneitása akkor kap igazán váratlan lendületet, amikor a muzsikusok társasoznak. Ez a spontán alakuló játék kerül lelőtérbe a Branford Marsalis Quartet április 2-i előadásában is, ahol a formáció és magyar vendégeik, többek között Tímár Sára, Borbély Mihály és Salamon Soma, megannyi oldalról világítják meg a jazz és a népzene műfaji és közösségi kérdéseit, kamarazenei mivoltát. 

Adott a technológia, hogy a zenehallgatás rítusát saját befogadói ízlésünk formájára szabjuk és megszokhassuk a zene minden egyes hangját. A zeneipar maga is a bevált struktúrákra és a megszokásra támaszkodik, a fejből folytatható dallamok kiismerhető világa kényelmes elköteleződésre buzdít. E dimenzióban ismételten ugyanazt akarjuk hallani, pontosan tudjuk, hogy mit várunk a hangoktól. Egy másikban viszont nem akarjuk előre hallani, ami következik: a váratlan fordulatokból és az egymásnak állított kihívásokból fejlődő zenét keressük, amit a zenészek, illetve a zenészek és a hallgatóság közti párbeszédek mozgása hoz létre.

Szokatlanság vagy megszokás? Ahogy a klaszszikus zenei koncerteket, amelyekre általában jól ismert művek miatt ül be a hallgatóság, úgy a jazzt is jellemzi a kiszámíthatóság – csak másképp. A jazz nagyobb el- és kitéréseknek ad teret, könnyebben lép ki a kottapapírba zárható kompozíciók, a rögzített fordulatok és a rövid, biztonságos improvizációk világából. 

„Az ún. »pódium­jazz« esetében nagyon jó zenét kell adni […] olyan jó zenét, amelyet a közönség magáért a bensőséges zenei élményért hallgat” – írta Pernye András 1964-ben, és a cikkben megemlít egy anekdotát az olykor jazzt is hallgató Bartókról.

A zenetörténet megannyi próbálkozását követően megkísérelhetnénk definiálni, hogy mi is az a jazz, és hogy a közös játék milyen szerepet tölt be a műfajban. Van benne valami megragadható „lényegi”, az a jellegzetesség, ami miatt voltaképp szeretjük: a spontaneitás, amely egyes pontokon teljesen kiszámíthatatlanná teszi a zene útját nemcsak a közönség, de a zenészek számára is. 

Noha a kiszámíthatatlanság sem igaz minden jazz-élményre, mégis, a jazz sajátja az a szabadságában változó improvizáció, kiváltképp a dialógusokban megnyilvánuló rögtönzés, amely a mainstream klasszikus zenéből jórészt kikopni látszik (a megjegyzés a kortárs zenére nem vonatkozik) és amelyet a populáris zenei stílusok nehezen adaptálnak. 

A jazz spontaneitása akkor kap igazán váratlan lendületet, amikor a muzsikusok társasoznak. Ez a spontán alakuló játék kerül lelőtérbe a Branford Marsalis Quartet április 2-i előadásában is, ahol a formáció és magyar vendégeik, többek között Tímár Sára, Borbély Mihály és Salamon Soma, megannyi oldalról világítják meg a jazz és a népzene műfaji és közösségi kérdéseit, kamarazenei mivoltát. 

Rákérdeznek a nagyzenekari formára, a fúvós hangszerek dominanciájára és a rajtuk túlmutató hangterekre, a nyitott és a zárt művekben rejlő lehetőségekre. Kibontják a bartóki hagyomány abbeli értelmezését, amelynek jelenléte a zenei életben visszafordíthatatlanul piszkálja fel a klasszikus és a populáris zene, a népzene és a jazz, így az egyes stílusokban alkotó zenészek között fennálló, kultúrától és társadalomtól függő hierarchiát.

ÁLLANDÓ ÉS VÁLTOZÓ

A háromszoros Grammy-díjas Marsalis nemcsak a mainstream jazz, de a populáris, a film- és  a barokk zene vizein is otthonosan evez. Az este során egy magyar népzenei motívumokból születő – és részben magyar népi hangszereken életre kelő –, közel egyórás, többtételes művet is hallhat a közönség a kvartett és magyar vendégművészeik tolmácsolásában. A nemzetiségi és műfaji sokszínűséggel az eseményeket a jazz „kozmopolitizmusa” hatja át, mintha a különböző zenei nyelvek találkozása a jazz minden stílusra, hangra és fülre nyitott fővárosát építené fel. 

ÖSSZESZOKÁS VAGY A MEGISMÉTELHETETLEN

A jazz világában a műfaj meghatározásán túl már csak a művek keletkezéstörténetét nehezebb megragadni, és azt eldönteni, hogy a zenészek nem hoznak-e létre új művet már egy standard elsajátításával, saját nyelvükre való fordításával is. Az improvizáció egyszeri. A zenész ösztönös játékával, akár már ritmus- vagy hangnemváltással is új útra tereli a többieket. „A zene diktálja nekünk, hogy mit játs­szunk” – vallja a philadelphiai dobos, Justin Faulkner, aki 18 éves korától tagja Marsalis kvartettjének. Közösen alkotnak, és egymásra hatva adnak elő akár „megszerzett” zenét, akár a mostban születőt. Az egymás játékát kívül-belül ismerő kvartett közös lélegzete vezeti a zenét. Ez az egyik jazz.  A másik az egymás számára még nem kiismert zenei hangok egymást ösztönző találkozása, amelynek alkalmával a zenészek új nyelveket tanítanak egymásnak. Olyan kihívások elé kerülhetnek, amelyek új megoldásokra ösztökélik őket. 

Ide kapcsolódik:
A magyar népzenével ismerkedik a New Orleans-i szaxofonos, Branford Marsalis

Kíváncsiság övezi, hogy hogyan értelmezi magyar zenészek társaságában a jazz világának egyik legfoglalkoztatottabb együttese a magyar népzenét, a philadelphiai zongorista Bartókot. Milyen együttjáték alakulhat ki a más-más zenei gyökerekkel érkező európai és amerikai zenészek között? Ezt a kíváncsiságot az a közösségi élmény hajtja, amelyet ezúttal az ismeretlennel való találkozás táplál.

A fellépők életútját olvasva korunk jelentős zenészeinek véget nem érő névsora tárul elénk – ha minden közös játékból már csak egy-egy zenész egy-egy „üteme” beivódik a másikéba, akkor állandó mozgásával a zene a zenei kö­zösségek hordozójává és teremtőjévé válik.

A cikk eredetileg a Bartók Tavasz magazinban jelent meg.

müpa jazz zene bartók tavasz 2022
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésÓkovács Szilveszter a Partizánnak adott interjút
Következő bejegyzés Eötvös Péter: „Menekültem előlük, hogy véletlenül se essek ismétlésbe”

Ajánlott Bejegyzések

A Zeneakadémia főépületének homlokzata
Intermezzo

Egyedüli magyarként a világ legjobb száz egyeteme között van a Zeneakadémia

2023. március 23.2 perc olvasás
A berlini Tempelhof repülőtér
Intermezzo

Egy repülőtér hangárjában indítja az őszi évadot a berlini Komische Oper

2023. március 23.1 perc olvasás
Eötvös Péter - fotó: Csibi Szilvia
Mozart Planet

Eötvös Péter: „Az egész program az emberi érzésvilág hangzó tükre” 

2023. március 23.6 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
A nagy Lötty Promóció

Saját mesekönyvet adott ki az idén 75 éves szegedi Kövér Béla Bábszínház

Promóció

Tavaszváró – Közös koncertet ad Reenat Pinchas és Hsin-Ni Liu

Lakatos György Promóció

Zeneszerzőként debütál Lakatos György a Festetics Palotában

Promóció

Csippanástól a szimfonikus szvitig – A videójáték-zene meghökkentő története – I.

Jelenet a Sivatag című filmből Promóció

A filmművészet áll az idei Észt Hét fókuszában

Micheller Myrtill Promóció

A Katona József Színházban mutatja be új lemezét Micheller Myrtill

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.