• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Bartók Tavasz Zene Címlap

Szomolányi Janina: „Ma már rezzenéstelen arccal fordulunk rá a B, C vagy akár D tervre”

Szerző: Papageno2022. december 28.
Facebook Twitter E-mail
Szomolányi Janina
Szomolányi Janina - fotó: Csibi Szilvia / Müpa

A Müpa összművészeti eseménysorozatainak látogatói már jól tudják, hogy a Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek és a Liszt Ünnep Nemzetközi Kulturális Fesztivál a hazai és nemzetközi művészeti színtér legizgalmasabb előadóival és együtteseivel, változatos programkínálattal pezsdíti fel a főváros életét. De hogyan zajlik egy ilyen eseménysorozat megszervezése, miért érdemes csinálni, és egyáltalán mi az a fesztivál? Szomolányi Janinával, a közelgő Bartók Tavasz operatív igazgatójával beszélgettünk.

– Eddigi pályafutásod során – úgy sejtem – most a leginkább emberpróbáló feladat fesztivált szervezni. Hogyan alakította át a munkádat, munkátokat az elmúlt két-három év?
– Talán furcsa lesz, amit mondok, de úgy gondolom, nem is maga a munka alakult át, hanem az emberek idomultak a körülményekhez. A mi esetünkben ez azt jelenti, hogy továbbra is évekre előre tervezünk, hiszen – nemzetközi produkciók egész sorát felvonultató fesztiválokról lévén szó – elengedhetlen a távlati gondolkodás, de időközben kialakítottuk magunkban azt a rugalmasságot, amely lehetővé teszi a folyamatos újratervezést. Ami egyébként eddig is velejárója volt a szakmánknak, és hogy mást ne említsek, a praxisomban előfordult már az egész európai kontinenst beterítő vulkáni hamufelhő vagy váratlan és extrém mértékű euró árfolyam-változás is. Ám amíg ezeket korábban nehezebben áthidalható stresszhelyzetnek éltük meg, ma már szinte rezzenéstelen arccal fordulunk rá a magától értetődően előre kialakított B-, C- vagy akár D-tervre, és erre nemcsak azért van szükség, hogy minden zökkenőmentesen alakuljon, hanem azért is, mert

ha kellően flexibilisen reagálunk a felmerülő krízisekre, folyamatosan megtalálhatjuk az örömöt a munkánkban.

– A válaszod alapján arra következtetek, hogy szereted a munkádat, és fontos számodra, hogy pozitív légkörben teljenek a napjaid a csapatoddal.

– Nyilvánvalóan az volna az ideális, ha mindenki így viszonyulna a munkájához, de a mi feladatunk tényleg olyan, hogy nem is lehet nem szeretni! Hiszen minden benne van a költségvetések összeállításától a műszaki kihívásokig, a szervezési, egyeztetési feladatoktól a kommunikáció koordinálásáig, a meghatározó találkozásoktól a legkomolyabb művészi értékekig – a végén pedig közös, semmihez sem hasonlítható sikerünk a közönség és a művészek elégedettsége.

– Akiknek nem erről szólnak a munkanapjaik, sok esetben pont a kultúra jelenti a feltöltődést. Te mint kultúraszervező, ki tudsz kapcsolódni egy-egy ilyen programon?

– Meglepő módon ma már könnyedén lazítok kulturális eseményeken is – anélkül, hogy a technikai és művészi megoldások részleteit fürkészném, de ehhez az kell, hogy társasággal menjek. Meg kellett tanulnom, hogy a szervezési és művészeti kérdésekre irányuló koncentráltabb figyelmem elronthatja mások szórakozását, így igyekszem kevésbé szakmai szemmel, sokkal inkább nézőként viszonyulni egy-egy előadáshoz vagy koncerthez, és átadni magam az adott produkció felhőtlen élvezetének.

– Honnan ered az életedben a művészet szeretete?

– A zene a kezdetektől jelen volt a mindennapjaimban, édesapám családjában rengeteg a művész, de még azok is játszottak valamilyen hangszeren, akik egyébként nem készültek zenei pályára. Magától értetődő volt tehát, hogy zongora- és hegedűórákat vegyek, és amikor általános iskolát kellett váltanom, tudatosan választottunk egy ének-zenetagozatos intézményt, ahol aztán végleg eldőlt, hogy a muzsika szerves része lesz az életemnek. Sokáig úgy gondoltam, ebben találom meg a hivatásomat, de az Angelica Leánykarban eltöltött évek során kipróbálhattam magam a szervezésben is, és be kell vallanom, ez egészen új távlatokat nyitott meg. Így némi családi konfliktus árán, egy (szerencsére) sikertelen zeneakadémiai felvételit követően a közgazdász szakma felé vettem az irányt, és ma már egyértelmű, hogy ez volt a jó döntés.

Szomolányi Janina
Szomolányi Janina – fotó: Csibi Szilvia / Müpa

– Ha kiemelhetnél egy produkciót az eddigi pályafutásodból, mi lenne az, amit a legnagyobb sikerednek tartasz?

– Ezzel kicsit úgy vagyok, ahogyan az emberek az első szerelmükkel; meghatározó és tanulságos tapasztalat számomra a mindhárom Da Ponte-operát bemutató, 2006-os Mozart-maraton, hiszen az volt az első komolyabb szakmai megmérettetés a pályámon, és tulajdonképpen azzal váltam felnőtté. A Müpában töltött évek fesztiváleseményei közül pedig a 2022-es Liszt Ünnep nyitókoncertje foglal el kiemelten fontos helyet a szívemben. Fekete-Kovács Kornél zenei vezetésével Liszt Via crucis című műve csendült fel, csak éppen big bandre, klasszikus- és jazzénekhangra áthangszerelve, néhány improvizációs résszel kiegészítve. Régi vágyunk volt, hogy a Szent István Bazilikában is legyen fesztiválprogram, ugyanakkor merész vállalás volt pont egy olyan koncerttel kezdeni, amelyben zongora, Hammond-orgona és dobfelszerelés is van. Nagy köszönet a megvalósítást koordináló kollégának, hiszen ezeknek a hangszereknek „templomi” használatát engedélyeztetni kellett.

– A soron következő Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek előkészítésén dolgoztok a csapatoddal. Mivel egy 2021-ben indult kezdeményezésről van szó, felmerül a kérdés: mik az első tapasztalataitok, milyenek az eddigi visszajelzések?

– Ennek a fesztiválnak a helyzete azért egészen speciális, mert – bár 2023-ban a Müpa már harmadik alkalommal rendezi meg – az első Bartók Tavasz pont a világjárvány okozta szigorú lezárások idejére esett. Abban a feszített helyzetben az összes partnerünk és munkatársunk kitűnőre vizsgázott improvizációból és átszervezésből, de mivel az online térbe kellett költöztetnünk az összes produkciót, a közönség jelenléte nélkül a klasszikus értelemben vett fesztivál-életérzés óhatatlanul csorbult. A nézők szeretetét és kiemelt érdeklődését persze a streamek nézőszámaiból és a visszajelzésekből így is éreztük, de nagyon vártuk már, hogy újra személyesen találkozhassunk velük. A második Bartók Tavasz aztán nagyon magasra tette a mércét, és maximálisan kárpótolt minket, ráadásul országos fesztivál lévén nem csupán a fővárosi, de a vidéki együtteseket, társulatokat és kultúra iránt érdeklődőket is rendkívüli mértékben megmozgatta. 2022-ben nagy örömünkre sikerült egy pezsgő, színes, sok műfajt felvonultató, fesztiválhangulat szempontjából kiemelkedő eseménysorozatot megvalósítanunk, és már javában készülünk a jövő évi Bartók Tavaszra.

Ide kapcsolódik:
Ízelítő a 2023-as Bartók Tavasz fellépőiből

– Mi az, ami megkülönbözteti a Bartók Tavaszt a többi fesztiváltól?

– Köztudomású, hogy Magyarország a fesztiválok országa, ám számomra az Európai Fesztiválok Szövetsége (European Festivals Association) 1954-es fesztivál-definíciója az irányadó, ez pedig lényegesen leszűkíti a kört. A Müpa által megvalósított Liszt Ünnep Nemzetközi Kulturális Fesztivál, akárcsak a Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek a nézők érdeklődését több héten át fenntartó, számtalan helyszínen, naponta több eseménnyel zajló, világsztárokat és hazai élvonalbeli művészeket felvonultató, számos stílusban kikapcsolódást kínáló, valóban összművészeti eseménysorozatok. Úgy gondolom, a mi fesztiváljaink ettől különlegesek, ebben térnek el más, tematikus vagy több műfajú rendezvénysorozattól.

– A 2023-as Bartók Tavasz programjainak jelentős része már elérhető az érdeklődők számára. Tudom, hogy nehéz kérdés, de mi az, amit kiemelnél a kínálatból?

– A nyitókoncert műsora már önmagában is izgalmas, a Cseh Filharmonikusok Szemjon Bicskov vezényletével két emblematikus, 20. századi táncművet is előad, így a közönség rendhagyó módon egyazon estén hallhatja Bartók Csodálatos mandarinját és Stravinsky Petruskáját. És mivel 2023-ban a klasszikus zenei élet egyik legjelentősebb eseménye Ligeti György születésének 100. évfordulója lesz, ennek méltó megünneplésére is készülünk egy nem mindennapi eseménnyel: Eötvös Péter a Klangforum Wiennel ad nagyszabású koncertet, amelyeken a világhírű komponista életművének jelentős művei hangzanak majd el. Muszáj megemlítenem a több mint hét évtizede működő brit együttes, a Philharmonia Orchestra hangversenyét is, amelyen Baráti Kristóf játssza Bartók 1. hegedűversenyét. A könnyedebb műfajok iránt érdeklődőknek pedig szívből ajánlom a világzenei fesztiválunkat, a Budapesti Ritmót, amely ezúttal is bulihangulattal, különböző népek muzsikájával és filmvetítésekkel vár mindenkit.

A Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek részletes programja a fesztivál weboldalán érhető el.

interjú müpa bartók tavasz Szomolányi Janina
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésMárkus Luca kapta idén a Ruttkai Éva-emlékgyűrűt
Következő bejegyzés Elhunyt Lampl Lajos, a MASZK Országos Színészegyesület ügyvezető titkára

Ajánlott Bejegyzések

Péterfy Bori - forrás: KOBUCI
Intermezzo

Koncertfilmekkel ünnepel a 15 éves Kobuci Kert

2023. március 29.3 perc olvasás
Kurt Elling - forrás: BJC
Promóció

Kurt Elling klubkoncert és további százötven program a Budapest Jazz Clubban tavasszal

2023. március 29.3 perc olvasás
Otto Kubel: A Libapásztor lányka (illusztráció)
Bartók Tavasz

Klasszikus olvasmányaink és a velük kapcsolatos tévhitek

2023. március 29.7 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Kurt Elling - forrás: BJC Promóció

Kurt Elling klubkoncert és további százötven program a Budapest Jazz Clubban tavasszal

Kemény Zsófi - fotó: Gálos Mihály Samu Promóció

Kávékantáta a Három Hollóban

Shirley Valentine - Balsai Móni - forrás: Centrál Színház Promóció

Ők a 2023-as MOST FESZT díjazottjai

Promóció

Új szakma született – A videójáték-zene meghökkentő története – II.

Káel Csaba, Herboly Domonkos, Zsoldos Dávid és Kovács Géza NFZ 100

100 éves a Nemzeti Filharmonikus Zenekar – Új sorozat indul a Papagenón

Budapesti Strauss Zenekar Promóció

Tavaszi keringővarázs – A Budapesti Strauss Zenekar koncertje a MOMkultban

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.