• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Bartók Tavasz Zene

Bartók és Stravinsky szerelmi történeteivel indul a Bartók Tavasz

Szerző: Varga Veronika2023. február 24.
Facebook Twitter E-mail
Szemjon Bicskov - fotó: Umberto Nicoletti
Szemjon Bicskov - fotó: Umberto Nicoletti

Az idei Bartók Tavasz március 31-i nyitókoncertje több szempontból is igazi különlegességnek ígérkezik: a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben egy estén csendül fel Bartók Béla „egyfelvonásos pantomimja”, A csodálatos mandarin című balettzene és Igor Stravinsky négyfelvonásos burleszk balettje, a Petruska 1946-os átdolgozott verziója, emellett pedig Magyarországon először mutatja be legújabb, Études symphoniques című zongoradarabját a világhírű orgonista és zeneszerző, Thierry Escaich. A grandiózus műsorhoz természetesen kiváló előadók is társulnak: a műveket a Szemjon Bicskov által vezényelt Cseh Filharmonikus Zenekar és az est szólistája, a koreai születésű Cso Szongdzsin zongoraművész szólaltatja meg nem mindennapi minőségben.

A tavaszról mi más jutna eszünkbe, mint a szerelem mámorító ereje, az érzelmek fékezhetetlen impulzivitása. Ennek a belső viharnak hangokban való kifejezése valószínűleg minden zeneszerzőt foglalkoztatott és foglalkoztat ma is, legyen szó akár a szerelem napsugaras, akár kínzó árnyoldaláról. A Bartók Tavasz idei nyitókoncertjén elhangzó különleges művek inkább az utóbbira koncentrálnak. 

Két szerelmi történetet hallhatunk, amelyek tragédiával végződnek – így is összefoglalhatnánk Bartók A csodálatos mandarin és Stravinsky Petruska című balettjének hasonlóságát, hiszen mindkettő a szerelem beteljesüléséért való küzdelmet és az azért „vállalt” halált veszi alapul. Míg Stravinsky története mesés elemekkel mutat rá az emberi lélek eme időtlen tragédiájára, a viszonzatlan szerelem megsemmisítő, felemésztő erejére, addig Bartók ugyanezt a témát egy meghökkentően realista történethez írt zenében mondja el, amelyből szintén nem hiányzik a mesei fordulat.

A Bartók-mű alapja, Lengyel Menyhért rémmeséje eredetileg a Gyagilev Balett számára készült 1912-ben, és öt évvel később jelent meg a Nyugatban. A prostitúcióval, rablással és gyilkossággal „fűszerezett”, megrendítő szerelmi történet lenyűgözte Bartókot és rögtön elkezdett hozzá zenét komponálni, így született meg A csodálatos mandarin, amely Bartók számára különösen kedves mű volt. Ősbemutatójára 1926-ban, Kölnben került sor, a közönség körében azonban elragadtatottság helyett nagy felháborodást váltott ki. 

„A sikertelenség okát a mű két alkotóelemében kereshetjük: a történetben és a zenében” – írják, ami tulajdonképpen érthető: a közönség akkor talán még nem volt felkészülve Bartók progresszivitására, a tonális zenei nyelvtől eltérő hangzások befogadására, főképp nem a testi vágy és a modern társadalom kegyetlenségének színpadon való reális megjelenítésére. 

„A tonális kötöttségek alól felszabadított disszonancia teljes mértékben a kifejezés szolgálatában áll, ahogy a hangszerelési újdonságok, a fúvós-glissandók, az ütőhangszerek előtérbelépése, vagy a vonóskar vadul ritmikus, pulzáló kezelése. Persze Köln főpolgármestere, Konrad Adenauer valószínűleg nem a különös harsonaállások, hanem az orgazmus nyílt színi bemutatása miatt tiltotta be a premiert követő előadásokat” – jegyzi meg a műről Fazekas Gergely. Annyi bizonyos, Bartók érzékenyen tapintott rá egy ma már megkerülhetetlenül fontos témakörre. Az általa „csodálatosan szépnek” tartott történet olyan nézőpontot robbant be az előadó-művészetbe, mint a nagyvárosi lét által megnyomorított emberi lélek és letiport egzisztencia, a mindennapi élet kegyetlenségei, melyben a „szenvedés megváltása csak a szerelem által lehetséges”.

Miközben a Mandarin csak Bartók halála után vált sikeressé, addig Stravinsky Petruskáját, amely három bábu szerelmének történetét meséli el, már az 1911-es bemutatón csodálattal fogadta a közönség attól függetlenül, hogy zenéje szintén modern. A mű a Tűzmadár nagysikerű bemutatója után, de még a Tavaszi áldozat (Sacre du printemps) megírása előtt született. „Miközben ezt a művet komponáltam, valóságos vízióm támadt egy hirtelen elszabadult paprikajancsiról, aki a maga zuhatagszerű ördögi arpeggióival végsőkig csigázza a zenekar türelmét, ez viszont fenyegető fanfárokkal válaszol neki. Ebből iszonyatos zenebona kerekedik, amely, tetőpontjára jutván, a szegény paprikajancsi fájdalmas és panaszos összeomlásával ér véget. Mikor elkészültem a bizarr kis darabbal, órákat sétáltam a Genfi-tó partján, és kerestem a címet, amely egy szóval kifejezi zeném karakterét s következésképpen hősöm alakját is. Egy nap nagyot ugrottam örömömben. Petruska! Minden országok minden vásárainak örökös szerencsétlen flótása! Megvan, ez az, megtaláltam a címet!” – számol be a mű keletkezéséről maga Stravinsky. 

Thierry Escaich - fotó: Marie Rolland
Thierry Escaich – fotó: Marie Rolland

A cselekmény az 1830-as években játszódik, Szentpéterváron, ahol a három bábut a Sarlatán kelti életre a farsangi vásár idején. A nem túl előnyös külsejű Petruska a szerelemben keresne vigasztalást bánataira, de kiszemeltje, a balerina nem viszonozza érzéseit, sőt, Petruska buta és gonosz, de vonzó vetélytársát, a Mórt választja. A helyzetet groteszk dallamok teszik még hatásosabbá és elgondolkodtatóbbá, egy „villódzóan színes hangszerelés, ami a későbbi Stravinsky-műveket is oly összetéveszthetetlenül egyénivé teszi”. A tragédia a farsangi mulatság zűrzavarában történik: Petruska megbántva érzi magát, ezért párbajra hívja a Mórt. „Egyszer csak kiáltás zavarja meg a mulatságot: a Mór üldözőbe vette Petruskát, s […] a tömeg szeme láttára leszúrta őt egy handzsárral. Rendőrt hívnak, […] azonban […] Petruska csupán szalmával kitömött bábu volt. Az emberek erre szétszélednek, ám ekkor a színpad fölött megjelenik Petruska szelleme…” –  írják –, aki öklét rázza az őt életre keltő Sarlatánra, majd egy második halálesetben összeesik. A két világ keveredését Stravinsky egy különösen „ördögi” akkorddal érzékelteti, amely – nem véletlenül – a Petruska-akkord nevet kapta. Habár a történet inkább meseszerű szereplői és irreális helyzetei révén, mégis sokat rejt magában a zord valóságból – épp úgy, ahogy Bartók Csodálatos mandarinja.

E két zenetörténeti mérföldkőnek számító műhöz méltán társul az est folyamán magyarországi premierjét ünneplő Études symphoniques című darab, amit Thierry Escaich, a kiváló francia orgonaművész írt, aki a kortárs zene egyedülálló alakja és generációjának egyik legjelentősebb francia zeneszerzője. Escaich, aki virtuóz előadóművész is, számos műfajban és formában komponál műveket, beleértve az operát, a szimfonikus és kamarazenét. Több mint 100 művet jegyez, amelyek lírai, gazdag harmóniavilágukkal és ritmikus energiájukkal sokakat vonzanak.

Szerencsésnek mondhatja magát a Bartók Tavasz közönsége emellett azért is, mert Thierry Escaich, Stravinsky és Bartók zenéjét Közép-Európa egyik legelismertebb szimfonikus zenekara, a Cseh Filharmonikus Zenekar tolmácsolásában hallhatja olyan karmester vezényletében, aki hozzávetőlegesen négyszáz évet felölelő repertoárral foglalkozik, és az operák világában éppúgy otthonosan mozog, mint a szimfonikus irodalomban: az orosz származású Szemjon Bicskov, aki öt éve vezeti sikerrel az együttest, bizonyára nagy érzékenységgel fogja vezényelni a műsoron szereplő műveket.

Cso Szongdzsin - fotó: Harald Hoffmann
Cso Szongdzsin – fotó: Harald Hoffmann

Bicskovhoz hasonlóan a nyitókoncert szólistája, Cso Szongdzsin is széles repertoárjáról ismert, de nem csak: a a nemzetközi zenei életbe 2015-ben berobbanó, fiatal zongoraművész játéka a kritikusok szerint filozofikus és költői, egyszerre magabiztos és gyengéd, valamint lendületes és precíz. Nem csoda, hogy az elmúlt években a leghíresebb zenekarok és karmesterek partnere volt – március utolsó napján pedig a Müpa közönségét kápráztatja el.

francia stravinsky bartók béla bartók tavasz 2023
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésNyolcvan éve nem látott Van Gogh-portré kerül árverésre Londonban
Következő bejegyzés Összművészeti esttel búcsúzik a 15 éves FÉLonline.hu

Ajánlott Bejegyzések

Bretz Gábor és Dragony Tímea - fotó: Kummer János / Labancz Viktória
Intermezzo

Bretz Gábor és Dragony Tímea kapta idén a Bartók–Pásztory-díjat

2023. március 25.4 perc olvasás
Intermezzo

Elhunyt Jankovits József operetténekes

2023. március 25.1 perc olvasás
Szűcs Máté
Intermezzo

Először szólal meg Magyarországon Eötvös Péter brácsaversenye

2023. március 25.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Sisi gödöllői kastélya

Négyszögletű Kerek Erdő a Gödöllői Királyi Kastélyban

BDZ Promóció

Játékok és szenvedélyek a BDZ koncertjén

A nagy Lötty Promóció

Saját mesekönyvet adott ki az idén 75 éves szegedi Kövér Béla Bábszínház

Promóció

Tavaszváró – Közös koncertet ad Reenat Pinchas és Hsin-Ni Liu

Lakatos György Promóció

Zeneszerzőként debütál Lakatos György a Festetics Palotában

Promóció

Csippanástól a szimfonikus szvitig – A videójáték-zene meghökkentő története – I.

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.