• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Bartók Tavasz Zene Címlap

Várjon Dénes: „Bartók egyre fontosabb a számomra”

Szerző: Varga Veronika2023. február 9.
Facebook Twitter E-mail
Várjon Dénes - fotó: Felvégi Andrea
Várjon Dénes - fotó: Felvégi Andrea

Különleges Bartók-darabok, Beethoven, valamint Bach remekművei is felhangzanak a Zeneakadémia Nagytermében április 1-jén és 5-én. A Bartók Tavasz keretében idén is két nagyszabású koncertet ad a Keller András vezette Concerto Budapest és Várjon Dénes Kossuth-díjas zongoraművész, akivel a program kapcsán beszélgettünk két koncertkörútja között.

– Fantasztikusan szerteágazó a tevékenységi köre! Rengeteget utazik, a Zeneakadémián és a Kronberg Akadémián is tanít, folyamatosan koncertezik, fesztivált igazgat és kiemelkedő lemezeket készít. Honnan merít mindehhez motivációt? Mi ennek az erős elköteleződésnek a hajtóereje?

– Úgy érzem, elsősorban a zene szeretete hajt, és egy vágy a folyamatos fejlődésre. Kifejezetten inspirálónak érzem, hogy sokféle dolgot csinálok. Engem ez éltet. A különböző dolgok egymást tudják segíteni, persze figyelnem kell arra is, hogy az arányokat meg tudjam tartani. Nekem is szükségem van feltöltődési időszakokra, családdal töltött időre, relatív nyugalomra – amit nem mindig sikerül megoldani, de igyekszem…

– Úgy tudom, az elkövetkezendő időszakban több lemezfelvételen fog részt venni.

– Igen, nagyon szeretem ezt a munkát! A feleségemmel, Simon Izabellával például Mahler I. szimfóniáját Bruno Walter átiratában rögzítjük, és van egy nagyszabású kamarazene-felvételsorozatom is egy német hegedűssel, Antje Weithaasszal, akivel Beethoven 10 hegedű-zongoraszonátáját vesszük fel Kölnben. Az első lemez ebből most tavasszal fog megjelenni, a második, aminek anyagát 2022 decemberében már rögzítettük, idén ősszel. 

– Melyik szerepben érzi magát a legjobban?

– Igazság szerint mindegyikben. Nagyon élvezem a szólójátékot, de nálam a kamarazenélés az alapja mindennek, a legtermészetesebb nyelv, illetve megnyilvánulási forma. A kettőt valójában nehéz is összehasonlítani.

– Szólistaként mit tanulhat valaki a kamarazenei gyakorlatból?

– Számos olyan dolgot, amit tulajdonképpen az egész életre is lehet vonatkoztatni. A kamarazenélés eleve egyfajta nyitottságra, rugalmasságra nevel, ugyanakkor – akárcsak a tanítás – hozzásegít ahhoz, hogy meg tudjuk fogalmazni a saját véleményünket, és úgy tudjuk képviselni önmagunkat – vezető szerepben is –, hogy a partnereink ne érezzék magukat elnyomva, hanem épp ellenkezőleg, úgy érezzék, teret kapnak mellettünk. Egy igazán jó kamarazenei együttműködés hihetetlenül megsokszorozza az ember energiáit. Olyan, mint egy jó beszélgetés, amiben az érvelés is fontos szerepet kap. Tapasztalatom szerint nem is mindig az a leggyümölcsözőbb, amikor hasonló karakterű zenészek kerülnek össze. Nagyon különböző alkatú emberek is remekül tudnak együtt játszani. A kamarazenei tapasztalat egyébként rögtön lecsapódik a szólójátékban. Ha először hallok egy számomra ismeretlen zenészt, például egy zongoraesten, körülbelül három perc után meg tudom mondani, hogy kamarazenél-e vagy sem. 

– Ez egészen pontosan miben nyilvánul meg?

– Ha például megtanulunk hangzásban vegyülni, illetve kiegészíteni egymást, az abszolút visszaköszön a szóló zongorajátékban is. De a hangszerhez való viszonyban is egyértelműen felfedezhető a kamarazenei előélet. Talán ezt még sosem mondtam ki, de én például valahol, belül inkább vonós vagyok mint zongorista – zongorázom, de a vonós hangszerek hangja, az a fajta attitűd, ami akár a vonókezelésből ered, számomra nagyon fontos. 

– A diákjainak mindezt hogyan tudja megtanítani?

– Az ember millióféleképpen próbálja átadni a tapasztalatait, emellett mindenkivel egy kicsit más utat kell járni. Úgy látom, a növendékeimnek alapból nagyon jó a hozzáállása. Tetszik, hogy a fiatalok most nagy lelkesedéssel kamaráznak, ez régen nem feltétlenül volt így. 

Úgy érzem, hogy számomra most jött el igazán a tanítás ideje. Fiatalon már volt benne részem, aztán jó időre abbahagytam és csak kurzusokat tartottam. 2021 őszétől tanítok ismét rendszeresen a Zeneakadémián, Kronbergben pedig 2018 óta. Tehát az elmúlt időszakban az oktatás sokkal hangsúlyosabbá vált az életemben. Ha azt mondom, hogy a kamarazenélésből sokat lehet tanulni, akkor a tanításból meg aztán pláne.

– Nagyon régóta és gyakran lép fel a Concerto Budapesttel. Hogy érzi magát náluk szólistaként?

– Itt is a kamarazenélés az alapja mindennek. Keller Andrással már évek óta számos formációban játszunk együtt, egy nagyon régi barátság a miénk. Amikor karmester-szólistaként dolgozunk, akkor is a kamarazenei attitűdöt visszük az együttműködésbe. Általában úgy szokott lenni, hogy a zenekar és a szólista a koncert előtti napon próbál, aztán még van egy főpróba. Amikor a Concertóval játszom, már a legelején be szoktam csatlakozni a próbákba, így 4-5 napot együtt dolgozunk a koncert előtt. Egyébként a tagokat is mind nagyon jól ismerem. Olyan érzés, mintha hazamennék hozzájuk. 

Nem feltétlenül egy szakmai szempont, de nekem mindig nagyon fontos, hogy emberileg kapcsolódjunk a zenésztársakkal, hogy jól megértsük egymást, hiszen a zenélés egy igazán intim dolog. Habár lehet úgy is dolgozni, hogy valakivel nem tudunk teljesen egy hullámhosszra kerülni, nálam ez kevésbé működik. Nem törvényszerű tehát, hogy a partner közeli barát is legyen, de velem általában mégis így van.

Várjon Dénes - fotó: Felvégi Andrea
Várjon Dénes – fotó: Felvégi Andrea

– Második éve játszik a Concertóval a Bartók Tavaszon. Mi ezeknek a koncerteknek a tematikája?

– Két évre elosztva szólaltatjuk meg Bartók összes zongorára és zenekarra írott művét a fesztivál keretében. Tavaly a 2. és a 3. zongoraverseny játszottuk, idén az 1. zongoraversenyt, a Scherzót és a Rapszódiát hallhatja a közönség. Őszintén megmondom, nagyon sokat jelent ez nekem, mert Bartók egyre fontosabb a számomra, és úgy érzem, talán egyre jobban ismerem is őt. 

– A pályája kezdetéhez képest tehát most hangsúlyosabb szerepet kap az életében Bartók zenéje. Milyennek látja őt?

– Egyszerre nagyon szép és nagyon nehéz feladat a zongorairodalomból válogatni, hiszen rengeteg olyan nagy mű van, amit az ember el szeretne játszani, de sajnos 100 élet sem lenne elég arra, hogy valaki mindet meg tudja szólaltatni. Nálam vannak olyan szerzők, akik már gyerekkoromtól kezdve kísérnek, ilyen például Schumann, és még néhányan, akik mindenek felett állnak. Közülük az egyik Bartók, akinek csodálatosan gazdag a zenéje:

egyszerre van benne egy vulkánszerű belső energia és egy végtelen, szinte aszkétikus fegyelem.

Hihetetlen feszültség és közben nemes egyszerűség is jellemzi tehát. Ami pedig a legjobban megfog benne, az a fantasztikus beszédszerűsége, ami még a leginkább giusto zenei elemekben is megtalálható nála. Ez főképp az ő játékból jön át erőteljesen. Bartók egészen csodálatos zongorista volt. Az ember egész hangszerhez való viszonyát alapvetően meghatározza az, ha Bartókot hallja a saját vagy más szerzők darabjait játszani.

– Mi vár önre a Concertóval közös fellépésekig?

– Épp most jöttem haza Hamburgból, két zenekari koncertem is volt és tanítottam is, aztán pedig utazunk tovább a feleségemmel, Simon Izabellával egy norvég-dán turnéra. Márciusban Olaszországban és Németországban dolgozom, és itthon is várnak rám feladatok. Mindeközben folyamatosan foglalkozom a Bartók-darabokkal, amiket majd előadunk a Bartók Tavaszon. 

Simon Izabella és Várjon Dénes
Simon Izabella és Várjon Dénes – fotó: Zeneakadémia / Felvégi Andrea

– Ön szerint mi lehet a közönség számára a legérdekesebb ezeken a koncerteken?

– Elsősorban azt emelném ki, hogy a Rapszódia és a Scherzo, ez a két korai Bartók-darab csak igen ritkán hangzik el, és egyik jobb mint a másik. Ráadásul én is most játszom őket először pódiumon. Izgalmas kaland lesz! 

Engem nagyon vonz a korai Bartók, az útkeresése, a hihetetlen bátorsága… Ott van már a saját nyelve, de még érezni az elődök, Liszt Ferenc és Richard Strauss hatásait is, fantasztikus! Persze már ez a két korai mű is „nagyon Bartók”, egyértelműen felismerhető bennük a szerző. 

Fontos, hogy az első koncerten, április 1-jén a Bartók-darabok Beethoven zenéje mellett hangzanak el, hisz tudvalevő, hogy Beethoven muzsikája nagyon gyümölcsözően hatott Bartókra, a második koncerten, április 5-én pedig az 1. zongoraversenyt adjuk elő, ami nekem is kihívás, mert nem túl gyakran játszom a művet. Összességében nagy öröm ezekkel a darabokkal foglalkozni, és számomra az áprilisi koncertekkel sem fog lezárulni a munka: szeretnék még jó pár évig dolgozni velük, mert mind hihetetlen kincseket rejtenek, és az ember saját magával is közelebbről találkozik általuk.

interjú bartók concerto budapest várjon dénes bartók tavasz 2023
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésPiros Ildikó: „Mesében állunk, csodakertben”
Következő bejegyzés Mint egy művészeti házibuliban – Interjú az ISON alapítóival

Ajánlott Bejegyzések

Szűcs Máté
Intermezzo

Először szólal meg Magyarországon Eötvös Péter brácsaversenye

2023. március 25.2 perc olvasás
Marie Jacquot - fotó: Christian Jungwirth/a karmester hivatalos oldala
Intermezzo

Marie Jacquot érkezik a Bécsi Szimfonikusokhoz első vendégkarmesterként

2023. március 24.2 perc olvasás
Batta András
Hallomások

Batta András: „Foglalkoztat az elmúlás gondolata”

2023. március 24.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Sisi gödöllői kastélya

Négyszögletű Kerek Erdő a Gödöllői Királyi Kastélyban

BDZ Promóció

Játékok és szenvedélyek a BDZ koncertjén

A nagy Lötty Promóció

Saját mesekönyvet adott ki az idén 75 éves szegedi Kövér Béla Bábszínház

Promóció

Tavaszváró – Közös koncertet ad Reenat Pinchas és Hsin-Ni Liu

Lakatos György Promóció

Zeneszerzőként debütál Lakatos György a Festetics Palotában

Promóció

Csippanástól a szimfonikus szvitig – A videójáték-zene meghökkentő története – I.

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.