• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Bartók Világverseny Zene Címlap

Zsűritagok a Bartók Világversenyről: Előtérben a minőség

Szerző: Zsiray-Rummer Zoltán2021. október 31.
Facebook Twitter E-mail
Bartók Világverseny
Bartók Világverseny – fotó: Erdős Dénes / Zeneakadémia

Mikhail Kopelman világhírű hegedűművész, az idei megmérettetés nemzetközi zsűrijének elnöke és Bjørg Lewis ugyancsak nemzetközileg elismert csellóművész, a testület tagja egyaránt úgy látja: nehéz döntéseket hozni, olyan kiválók a résztvevő fiatal vonósnégyes-formációk.

Az Ungváron született, 1993 óta az Egyesült Államokban élő Mikhail Kopelman, aki kárpátaljai származása miatt remekül beszél magyarul, a középdöntő szünetében elmondta: azért is juttattak tovább az elődöntőkből a tervezettnél eggyel több, hét kvartettet, mert szinte egységesen nagyon jók a versenyzők. A kérdésre, hogy érez-e különbséget az európai és amerikai, illetve az ázsiai együttesek között, például ugyanazon Haydn- vagy Beethoven-mű előadásakor, úgy válaszol: természetesen van némi eltérés a kompozíciók tolmácsolásában. Ennek oka, hogy a nyugati zenészek ebbe a zenei nyelvbe születnek bele, a kultúra is más, a távol-keletieknek nem olyan könnyű ezt elsajátítaniuk, de igyekezetük érzékelhető.

Ő maga zsűritagként arra figyel, hogy megérinti-e a szívét, lelkét egy adott előadás, hogy „elviszi-e magával” a fellépés – hiszen nem minden a technikai tökéletesség, rendkívül fontos a zenei mélység is. Emellett természetesen elhagyhatatlan szempont egy vonósnégyesnél, hogy tagjai együtt, egy emberként játsszanak és érezzenek, hiszen ez a műfaj nem az önállóságról szól, hanem az egymás közti kommunikációról.

Mikhail Kopelman
Mikhail Kopelman

Bjørg Lewis, egyetértve Kopelmannal, úgy fogalmaz: jól sikerült előadásokat tapasztalt, kiválók a résztvevők, látható a felkészültségük. Nagyon izgalmasnak tartja, hogy ugyanazon kompozíció előadásában más és más megközelítéseket, eltérő tempókat, saját karaktereket hall az egyes kvartettektől, ez bizonyos szempontból nehezíti is a zsűrizést. Számára egyértelmű, hogy nem ragaszkodik saját vagy általánosan elfogadott szempontokhoz, hanem nyitottan áll a versenyzők elképzeléseihez, az adott műről megfogalmazott gondolataikhoz.

Általános élménye, hogy sok fiatal muzsikus nem meri belevinni személyiségét az előadásba, amit ő maga tanításkor mindig szorgalmaz, mert szerinte ez a zenélés egyik lényegi pontja. Itt, a versenyen számára egyértelmű, hogy már jó technikai felkészültségű kvartettek versenyeznek, ezért ő is kiemelten figyel a tagok közötti kommunikációra, valamint arra, hogy egyéni hangot vigyenek az előadásukba. Mint hozzáteszi, előszeretettel hagyja magát meggyőzni utóbbiról, bizonyos keretek között, amíg az adott zenei megoldás érvényesnek tekinthető.

Bjørg Lewis
Bjørg Lewis

A Bartók Világversenyről azt mondja: kiváló rendezvénynek tartja, remek a kötelező repertoár is, hiszen jó iskolát jelentenek Bartók vonósnégyesei, ahogy Haydn művei is. Emellett a középdöntőben előadandó két kortárs művet is nagyon megkedvelte: nagyon érdekes és jó minőségű alkotásokként beszélt a tavalyi zeneszerző-versenyen díjazott Okamoto Sinszuke Kalligráfia Levegőre és Földre, valamint Brandenburg Ádám Distances című kompozíciójáról.

Ide kapcsolódik:
Öt kvartett jutott az idei Bartók Világverseny döntőjébe

Az idei Bartók Világverseny díjkiosztó gálaestje október 31-én, vasárnap 19:30-kor kezdődik a Solti Teremben, belépőjegyek még elérhetők az interneten és a Zeneakadémia jegypénztárában.

Emellett az esemény megtekinthető lesz élő, kimagasló minőségű, többkamerás online közvetítésben a Zeneakadémia honlapján, Facebook-oldalán és Youtube-csatornáján, valamint a verseny portálján, Facebook-oldalán és Youtube csatornáján, továbbá a Bartók Rádió is élőben sugározza majd.

Mikhail Kopelman ungvári születésű, világhírű hegedűművész a Borodin Quartet és a Tokyo String Quartet elsőhegedűseként számtalan országban lépett fel, jelenleg a Kopelman Quartettet vezeti a régi orosz iskola stílusában és annak legjobb hagyományai szerint. Eközben tanít a Yale Egyetemen, a Moszkvai Konzervatórium professzoraként pedig világszerte mesterkurzusokat tart rangos intézményekben és fesztiválokon. Több mint 15 éven át szoros kapcsolatban állt Szvjatoszlav Richterrel, akivel közös koncerteket adtak, és lemezeket is készítettek, de számos más tekintélyes muzsikussal is együtt zenélt. A Moszkvai Konzervatóriumban tanult, 1973-ban második díjat nyert a párizsi Jacques Thibaud Nemzetközi Versenyen. 1995-ben megkapta a Royal Philharmonic Society Award, valamint a Concertgebouw Silver Medal of Honor kitüntetéseket.

Bjørg Lewis nemzetközileg elismert norvég csellóművész a Mariss Jansons vezette Oslói Filharmonikus Zenekar szólistája volt, a Vertavo Quartet alapító tagja. A formáció több elismerést is kapott, köztük a rangos Grieg-díjat 2005-ben. Rendszeresen kap koncertmeghívásokat egész Európából, Észak-Amerikából és Japánból, rendszeresen játszik a Wigmore Hallban. 2001 és 2015 között a norvégiai Elverum Fesztivál művészeti igazgatója volt, 2009-ben pedig férjével, Paul Lewisszal megalapította a Szentivánéji Zene elnevezésű kamarazenei fesztivált. A Dextra Musica Alapítványnak köszönhetően jelenleg egy 1748-as Gennaro Gagliano csellón játszik, amely korábban Martin Lovettnek, az Amadeus Quartet tagjának hangszere volt.

vonósnégyes zsűri bartók világverseny 2021
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésDíjat nyert a Legjobb dolgokon bőgni kell című film Isztambulban
Következő bejegyzés Andrzej Grygier nyerte a Budapesti Nemzetközi Gitárversenyt

Ajánlott Bejegyzések

Bubnó Lőrinc, Somogyi Hedvig és Balázs Edgár
Intermezzo

Mint egy művészeti házibuliban – Interjú az ISON alapítóival

2023. február 8.8 perc olvasás
Operaház

Velekei László állítja színpadra a Magyar Nemzeti Balett új Bartók-bemutatóját

2023. február 8.3 perc olvasás
Bartók 44 duó
Te csak hallgass!

Bartók 44 hegedűduóját vette lemezre Baráti Kristóf és Kondorosi Karolina

2023. február 8.1 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Klukon Edit Promóció

Klukon Edit születésnapi koncertje az Altalena Zenei Közösség szervezésében

Promóció

Wagner inspirálta verspremier Grecsó Krisztiánnal

Gothár Péter - fotó: Kolibri Színház Promóció

Gothár Péter: „Kis drámák, amiken keresztül fel lehet készülni a nehezebbekre”

Dénes Viktor - forrás: Budapesti Operettszínház Promóció

A berobbanástól a sűrített jelenlétig – Beszélgetés Dénes Viktorral

Szent Péter esernyője Színház mindenkinek

Túl a 200 000. nézőn – Folytatódik a Színház mindenkinek misszió

Vass András - fotó: Gyarmati Csaba Zene

Vass András: „A Teremtés zenei anyaga zseniális, sőt tökéletes”

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.