• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így készül: Lót – Szodomában kövérebb a fű
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Beszélő képek Színház Címlap

„A pálya íve úgy stimmel, ahogy kell” – Felföldi Anikóra emlékezünk

Szerző: Papp Tímea2020. január 10.
Facebook Twitter E-mail
Felföldi Anikó színművésznő (1958) - forrás: Fortepan, adományozó: Bauer Sándor

Felföldi Anikó (1938. április 28. – 2020. január 7.) a magyar zenés színjátszás történetének kiemelkedő alakja. A Fortepanon található képekkel és korabeli lapokból vett idézetekkel emlékezünk rá.

„A versenyzők: háromszázhetven induló közül húszan jutotték. a döntőbe. Valamennyien kedves, bájos teremtések, a világhírű szép pesti nők kis tarka csokra. A zsűri elnöke Pátzay Pál, Kossuth-díjas szobrászművész. Tagjai: filmrendező, grafikus, újságírók, kozmetikusok és egyéb szakértők hada. Sokkal nehezebb dolguk volt, mint a versenyzőknek, ne irigyelje őket senki. A közönség minden dicséretet megérdemel. Az első nap csaknem egy órát várt szaladó esőben, hogy megtudja, ki jutott be a húszas döntőbe. S a második nap, ahol nem értett egyet a zsűri döntésével, ott tiltakozott, zajongott, harcolt jelöltjéért. De most már, hogy elülték a verseny pillanatnyi izgalmai, mindannyian nyugodtan megállapíthatjuk, hogy a szépek között is a legszebbék győztek.”

Így számolt be a Film Színház Muzsika 1957. augusztus 23-i száma az Állatkertben tartott Budapest Szépe választásról, ahol az akkor már színházba és modellkedésbe is belekóstoló Felföldi Anikó 3. helyezést ért el. Pátzay mellett olyan művészek ültek a zsűriben, mint Fejér István, a Vidám Színpad akkori igazgatója, Radó Vilmos, a kecskeméti színigazgató, Ráday Imre színművész és Rotschild Klára divattervező.

„Azt emelték ki – emlékezett vissza évekkel később Felföldi Anikó –, hogy amikor kijöttem a színpadra, rám kellett figyelni az egyéniségem miatt, és hogy milyen erős kisugárzásom van. Ráday megkérdezte, nem akarok-e színésznő lenni, Fejér István pedig felajánlotta, hogyha egyszer színházhoz akarok kerülni, feltétlenül keressem meg.”

Nem sokkal később érkezett egy távirat Kecskemétről: bemutatnak egy új darabot, aminek az lesz a címe, hogy A Balaton szépe, az alkotók: Abay Pál, Csorba István, Rákosi János, Horváth Jenő. A színház igazgatója azt szerette volna, hogy eljátssza a címszerepet, hiszen amellett, hogy a szépségverseny miatt hiteles lenne benne, már némi színpadi gyakorlata is volt. Aztán – ezt is megírta az újság – Krencsey Marianne 50 előadásra leszerződött Kecskemétre, neki pedig maradt a második szereposztás. (És további más szerepek.)

Felföldi Anikó színművésznő (1962) - forrás: Fortepan, adományozó: Bauer Sándor
Felföldi Anikó színművésznő (1962) - forrás: Fortepan, adományozó: Bauer Sándor
« ‹ / 9 › »

Próbálkozott a színművészeti főiskolával, harmadrostáig jutott, de nem vették fel, mert a vizsgabizottság elnöke, a főiskola vezetője úgy vélte, az ő fazonjára (értsd: nem munkás-paraszt típusra) az elkövetkezendő 20 évben nem lesz szükség. Az A kategóriás táncdalénekesi működési engedély és a sanzonstúdió, valamint a Nemzeti Színház stúdiója megfelelő alapot adott a Vidám Színpadhoz, és ahhoz hogy a sikertelen felvételi után négy évvel az őt elutasítót meghívta egy olyan előadásra, ráadásul az első sorba szóló jeggyel, amelyben abszolút főszerepet játszott. „Elég volt ez elégtételnek” – nyilatkozta magától értetődő, okos eleganciával, soha ki nem mondva Simon Zsuzsa nevét.

1966-tól lett a Fővárosi, majd Budapesti Operettszínház tagja, a Film Színház Muzsika híréből tudta meg a közönség, hogy a Tigris a garázsban című zenés játékban mutatkozik be a két új tag, Medgyesi Mária és Felföldi Anikó. Akkoriban már műsorra kerültek musicalek is, emlékezetes beugrása volt 1969-ben a West Side Story Anitája, amit három nap alatt kellett megtanulnia.

Aztán jött a külföld. A Bál a Savoyban trieszti előadásai, amelyekre maga Bársony Rózsi választotta őt ki. A sikerszéria évekig és nem csupán a tengerparti városban tartott. Ráadásul az egyik előadásra betévedt egy német vendég, aki felfigyelt a Daisy Parkert alakító magyar primadonnára, és filmet készített róla a nyugat-berlini televízió számára. A Brandenburgi kapu másik oldalán is gyakori vendég volt, az NDK televíziója több musicalt vett föl vele, köztük a My Fair Ladyt vagy az Annie Get Your Gun-t, de volt partnere Gojko Miticnek is az Indián szerelmi dal című musicalben.

Játszott filmekben (nem sokban de nem rajta múlt), vannak tévéfelvételei, és haláláig láthattuk őt színpadon, de ha csak a napi- vagy szaklapok kritikáiból szeretnénk megrajzolni Felföldi Anikó színpadi alakját, megfogalmazni színészetének lényegét, nagy bajban lennénk. Az első kritikai megjegyzést a Bartók Színpad Pesti Körhinta című, 1961-es kabarérevüjének kapcsán találjuk (ebben olyan művészek léptek fel, mint Agárdi Gábor, Bodrogi Gyula, Fónay Márta, Kálmán György vagy Törőcsik Mari): Felföldi Anikó temperamentumát emelte ki a Film Színház Muzsika munkatársa. Ugyanebben az évben egy Magyarország-ismereti televíziós vetélkedőről olvashatjuk a Magyar Nemzetben: „A rejtvények nem túl nehezek, de elég izgalmasak. Kalmár András és Czabarka György filmriportjai, Felföldi Anikó vonzó mosolyának segítségével, a nézőt is találgatásra, vetélkedésre serkentik.” A Vidám Színpad ifjúsági kabaréjában a legjobb színészi alakítások közé teszik a kamaszos bájjal hitelesítve előadott sanzont.

A következő évtizedek… Hagyjuk, elég annyi, hogy méltatlanul kevésszer írtunk arról, hogyan játszott. Pedig vibrált a színpad, ha ő állt rajta. Nem csupán a már említett elképesztő eleganciája, a frivol humora, a temperamentuma vagy az elképesztő tánckultúrája tette őt egyedivé, hanem az nagyon is kortárs színjátszás – sőt: önreflexióra és groteszkre való érzék –, ami a zenés műfajban gyakran hiánynak számított.

Megkapta a Jászai-díjat, az érdemes művész kitüntetést, a Színház- és Filmművészeti Főiskola díszoklevelet állított ki neki. Az Operettszínháznak örökös tagja és életműdíjasa volt. Az Amerikai komédiában játszott Mrs Irene Roe – a színlap szerint: fékezhetetlen életkedvű asszony – kifejezetten neki és rá készült. 80. születésnapját 2018-ban ezzel az előadással (természetesen nem mindennapi körülmények között) ünnepelték.

A lexikonokban a szerepei mellett számon fogják azt is tartani, hogy a MASZK Országos Színészegyesület elnökségi tagja volt, színitanodákban vizsgáztatott, több alkalommal zsűrizett a POSZT-on, és részt vett az Előadói Jogvédő Iroda segélyezési munkájában is, a kis színesekben megtalálhatjuk, hogy szertornász válogatott volt, imádott síelni és vitorlázni.

Gyakran kérdezték tőle, miért nem ment el. „A pálya íve úgy stimmel, ahogy kell” – mondta egy interjúban, úgy, ahogy azt csak egy magával rendben levő, okos színésznő tudja mondani. (És az okosságot szó szerint is érthetjük, hiszen merő kedvtelésből, érdeklődésből, csak a maga örömére elvégezte az esztétika-filozófia szakot is.) A közönségre fogta. Ránk.

budapesti operettszínház gyász halál fortepan
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésLemaradt Fischer Ádám történetéről? Újraolvasná? Itt megteheti!
Következő bejegyzés 25 éve született a csángó boogie

Ajánlott Bejegyzések

Magyar Zene Háza

Szakcsi Lakatos Béla: „Sosem húztam falat a jazz és az igényes popzene közé”

2023. január 28.12 perc olvasás
Kern András
Intermezzo

Kern András: „Amikor a többiek koncertre jártak, én inkább moziba mentem”

2023. január 28.7 perc olvasás
Mozart Planet

Juliane Banse: „Schubert meghatározó része kell legyen minden énekes életének”

2023. január 27.5 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Mentorok - forrás: Déryné Program Színház mindenkinek

„Meglepő volt, milyen sokan akarnak drámát írni Magyarországon!”

Szent István Filharmonikusokat Záborszky Kálmán vezényli - forrás: Szent István Filharmonikusok Promóció

Petőfi, Kacsóh Pongrác és Lajtha László előtt tiszteleg a Szent István Filharmonikusok koncertje

Keller András - fotó: Emmer László Promóció

Hallgassunk Schubertet! – Tematikus nappal kezdi az évet a Concerto Budapest

Promóció

Sok hűhó semmiért – A BDZ-műhely újabb összművészeti produkciója

Balog József - fotó: Csendes Krisztina Promóció

Lemezbemutató koncertet ad Balog József a Zeneakadémián

Olli Mustonen - fotó: Outi-TÂrmñlñ Promóció

A szívbetegséggel élő gyermekekért koncertezik a PFZ 

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.