A nagy sikerű müncheni bemutató után a bajor főváros legnagyobb független társulata, a Pathos Theater kísérleti Faust előadását láthatja a CAFe közönsége október 16-án. A nemzetközi projektben német, görög, török színészek mellett két magyar alkotó is szerepel. Mindketten a Pro Progressione elnevezésű magyar kortárs előadóművészeti szervezet tagjai.
A müncheni Pathos Theater vezetője, a Faust 1& 2 rendezője, Angelika Fink felkérte a Pro Progressionét, hogy működjön közre az előadásban olyan művészek delegálásával, akik alkotóként is részt vesznek a produkcióban. Így esett a választás az írással és rendezéssel is foglalkozó Móga Piroskára és a fizikai színházi koreografálásban, rendezésben is jártas Czakó Mátéra.
Az interjú nyomtatott formában a Budapest Finest’s magazinban olvasható angol nyelven.
„A közös alkotómunkában inspirációként használhattuk Goethe művét – meséli Máté. Kiemeltük belőle, ami számunkra fontos. A Te Faustod címmel szóló jeleneteket csináltunk mozgással, bábozással, ki-ki a testét, a hangját, vagy valamilyen zenét használt. A workshop jellegű próbákon etűdöket hoztunk létre, amelyek később az előadás alapanyagául szolgáltak. A rendezői szándék szerint három karaktert elemeztünk, Faust, Mephisto és Gretchen alakját, hogy megtaláljuk az egymáshoz való viszonyukat, azt, hogy mi hajtja őket.”
A munkacsoportokban zajló több hónapos próbafolyamat során a rendező nagy súlyt fektetett arra, hogy a különböző nemzetiségű előadóművészek egymásra hangolódjanak. Máté olyan gyakorlatokat indítványozott, hogy vezessék egymást a térben, mozogjanak együtt.
Piroskát az fogta meg a legjobban a Faust-történetben, ahogy Faust mérhetetlen tudásvágyában rombolást, kegyetlenséget is elkövet, mindent a magáévá akar tenni.
Akkoriban robbant ki a #metoo, ez természetes módon minket is érzékenyen érintett,
és reagáltunk rá – mondja Piroska. – Ez indított abba az irányba, hogy Gretchen tragédiája, kiszolgáltatottsága, megalázása érdekeljen. A férfi-nő viszonyban a hierarchia megbillenése is felvetődik, az, hogy az erőszakosabb fél átveszi az uralmat. Az előadásban ezt egy improvizációs jelenetsorban elevenítem meg. Kigurítok egy narancsot, elkezdek játszani vele, mint egy kölyökmacska, egyre jobban szeretnék belehatolni, foggal-körömmel széttépem, majd otthagyom.”
Váltsa meg jegyét az előadásra ide kattintva!
Vizuális megoldások terén erős ecsetvonásokkal megjelenő költői, furcsa, ironikus karakterek körforgásának, panoptikumának nevezik a magyar színészek a különleges Faust-verziót. A jelmezek a cirkusz világát idézik, a játékosságot, az akrobatikus képességet, amivel a karakterek színről-színre „utaznak”.
https://www.facebook.com/CAFeBudapestOfficial/videos/684767968556974/
A naranccsal birkózó jelenetben Piroska pávadíszes fejéket visel, ami az erőszakos állatra asszociál. Máté artista alapdresszben, zsonglőr felsőben láthatatlan papírsárkányt ereget, két oszlop közé kifeszít egy fonalat pentagram formában, jelképezve, hogy Faust a tudás megrögzött keresésével valójában a saját határait építi újra és újra.
Az asszociatív képeket, ötletek sorozatát felizzító, élő zenés produkcióban Piroska hegedül, Máté pedig dobol. A Goethe Faustjából idézett mondatok a színészektől a saját nyelvükön hangzanak el. Münchenben ötször játszották az előadást, Hamburgban és Berlinben is tervezik a bemutatását.
Egy hajdani gyárépület helyén a kortárs tánc, színház, zene befogadására alakult meg a 2000-es években a Pathos művészeti központ. 2010-től Angelika Fink művészeti irányításával vált a független szcéna egyik meghatározó helyszínévé. A Pathos Theater patinás ipari tere különleges helyszínt kínál a térspecifikus előadáshoz, amelybe a látványtervező, Astrid Behrenz belekomponálta a liftaknát, az oszlopokat, a bárpultot, a felső szintet, mint a pokol „díszletét”. A befogadó térrel együtt lélegző előadáshoz budapesti helyszínként nem véletlenül esett a választás a Három Holló alsó szintjére, ami szintén oszlopokkal megosztott tér.