Egy trilógia fejezeteiként látja a rendező Vági Bence a cirque danse új műfajában egymást követő bemutatóit. A 2015-ös Non Solus és a 2018-as My Land után ősszel érkezik a Recirquel rég várt új produkciója, a Solus Amor.
„Egy sorba rendeződik ez a három munkám, és nemcsak a közös műfaj, a cirque danse révén — kezd mesélni a Solus Amorról a Recirquel vezetője, Vági Bence. A Non Solus test és lélek kapcsolatán keresztül arról beszélt, hogyan érkezünk meg a földre. A My Landben a vezető motívum az ember kötődése a földhöz. Most pedig körülnézünk és megállapítjuk:
életünk legfontosabb mozgatója a szeretet. A szeretetre úgy gondolok, mint energiára, amely összeköthet két embert, de kapcsolatot is létrehoz a minket körülvevő világgal és a természettel. A Solus Amor tétje ennek az energiának a vizsgálata és megjelenítése a mozgás nyelvén.”
Az újcirkusz és a tánc különböző irányzatainak ötvözésében gondolkodó új műfaj, a cirque danse felfedezése maga is kutatási folyamat. Vági Bence azt mondja, a nevet a Recirquel produkcióit figyelemmel kísérő kritikusok alkották meg. „A megjelent írásokban összekapcsolódott a cirkusz, a tánc, a balett, de volt, aki szerint ez modern tánc artistákkal. A cirque danse az én szótáramban a cirkusztrükk táncmozdulattá való átlényegülését jelenti.”
Legyen szó bármilyen művészeti ágról, az átmeneti, a köztes, a hibrid lét, a határhelyzetek mindig kivételes inspirációt jelentenek az alkotó elme számára. A Recirquel előadásai több szinten kommunikálnak: a néző érzi, hogy olyasmit lát, amit még sosem látott, a cirkusz szakértői pedig felismerik a változtatásokat, melyek az egész műfaj megújulásához vezethetnek.
„Mondok egy példát: a My Landben van egy különösen nehéz párosszám. Feltehető, hogy egy klasszikus környezetben látványos effektekkel irányítanák erre a pillanatra a néző figyelmét. Nálunk viszont a trükk nehézsége nem kerül reflektorfénybe, absztrakt táncmozdulatként kezeljük, az artisták tehát nem a technika, hanem az emóciók felől közelítik meg” – meséli Vági.
A Solus Amor színpadán egyaránt láthatunk artistákat és táncművészeket. Amikor a művészeket érő új kihívásokról kérdezem, a rendező így válaszol: „Mind a táncosok, mind az artisták esetében a kulcsszó a belső vágy. Részt akarnak venni valamiben, amiről mindig is álmodtak, de nem volt rá lehetőségük. A táncosokban ott a mozgás teljes szabadsága, de a cirkuszhoz szükséges erőnlétet meg kell teremteni. Fontos az is, hogy ne legyen bennük félelemérzet, amikor a magasban vannak. És az átjárás visszafelé is érvényes: a Recirquel artistái évek óta vesznek részt tánckurzusokon, ezt az alapot erősítettük még koncentráltabb, kőkemény táncképzéssel, balettet és modern táncot is tanulnak heti rendszerességgel. Miközben a táncosok már komfortosan tudnak létezni több méterrel a föld fölött, az artistáink is lenyűgöző fejlődésen mentek keresztül: meglévő tudásukat a táncban szabadítják fel.”
A Solus Amor egyszerre elvont és konkrét térben játszódik, így tárja szélesre a kapukat a nézői fantázia előtt. Klimó Péter szimbolikus, rétegezett jelentéstartalmú teret álmodott meg: „Mintha egy hatalmas csarnok, egy elsüllyedt katedrális masszív oszlopai között járnánk. De a hátsó falat — mint a Recirquel több más előadásában — ezúttal is egy különleges anyagból készült függöny borítja. A sok kő és nehéz anyag mögött egy folytonosan mozgó, alakuló, organikus matéria lesz jelen” — magyarázza Vági Bence.
Az anyag süllyedése és emelkedése mintha a lélegzést imitálná, és ez egyáltalán nem véletlen, hiszen az új produkció képei és jelenetei sok szállal kapcsolódnak a levegőhöz. „Öt, szinkronban működtetett reptetőmotorral dolgozunk, amire még nem volt példa a társulat történetében, de nemcsak technikai, hanem mentális értelemben is a »légibalett« felé közelítünk a Solus Amorral. A levegő »anyagáról« gondolkodunk; arról, hogy mit tudtunk róla többezer évvel ezelőtt, és mit ismerünk belőle most, milyen tartalommal bír az űrkorszakban. Nem akarjuk eldönteni a néző helyett, hogy egy történelem előtti, vagy éppenséggel az utolsó ember utáni pillanatban járunk-e a színpadon.” A rekvizitek is mind kötődnek a levegőhöz: a sok gurtni, meg a belőlük összeálló nagy, saját fejlesztésű, az emberi „fürtöt” a magasba emelő levegőeszköz mellett szerepel többek között egy lebegő kínai rúd és magas drót is.
A Recirquel produkcióiban a hangzásvilág legalább olyan meghatározó, mint a delikát látvány vagy a világszínvonalú trükkök. Szirtes Edina Mókus zeneszerző és Terjék Gábor sound designer a My Land után újra együtt dolgozik: a rendező szerint a „szeretetmise” tételeit jól egészítik ki az elektronikus zenei betoldások.
A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg.
Vági Bence elárulja: a Solus Amor hangulatában folytatja a trilógia előző két darabjának csendes, szemlélődő vonulatát, miközben dinamikus jelenetekből sem lesz hiány. Egyetlen történet elmesélése helyett inkább közelítések egymásutánját látjuk: lesz benne szó szerelemről, gyűlöletről, azok változatairól, de mindenekelőtt a világ fő hajtóerejéről, a szeretetről.