• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
CAFe Budapest Müpa magazin Zene

A szeretet erejével – A Recirquel új produkciója a CAFe Budapesten

Szerző: Jászay Tamás2020. október 17.
Facebook Twitter E-mail
Solus Amor – bemutató a Müpában - forrás: Nagy Attila / Müpa

Egy trilógia fejezeteiként látja a rendező Vági Bence a cirque danse új műfajában egymást követő bemutatóit. A 2015-ös Non Solus és a 2018-as My Land után ősszel érkezik a Recirquel rég várt új produkciója, a Solus Amor.

„Egy sorba rendeződik ez a három munkám, és nemcsak a közös műfaj, a cirque danse révén — kezd mesélni a Solus Amorról a Recirquel vezetője, Vági Bence. A Non Solus test és lélek kapcsolatán keresztül arról beszélt, hogyan érkezünk meg a földre. A My Landben a vezető motívum az ember kötődése a földhöz. Most pedig körülnézünk és megállapítjuk:

életünk legfontosabb mozgatója a szeretet. A szeretetre úgy gondolok, mint energiára, amely összeköthet két embert, de kapcsolatot is létrehoz a minket körülvevő világgal és a természettel. A Solus Amor tétje ennek az energiának a vizsgálata és megjelenítése a mozgás nyelvén.”

Az újcirkusz és a tánc különböző irányzatainak ötvözésében gondolkodó új műfaj, a cirque danse felfedezése maga is kutatási folyamat. Vági Bence azt mondja, a nevet a Recirquel produkcióit figyelemmel kísérő kritikusok alkották meg. „A megjelent írásokban összekapcsolódott a cirkusz, a tánc, a balett, de volt, aki szerint ez modern tánc artistákkal. A cirque danse az én szótáramban a cirkusztrükk táncmozdulattá való átlényegülését jelenti.”

Legyen szó bármilyen művészeti ágról, az átmeneti, a köztes, a hibrid lét, a határhelyzetek mindig kivételes inspirációt jelentenek az alkotó elme számára. A Recirquel előadásai több szinten kommunikálnak: a néző érzi, hogy olyasmit lát, amit még sosem látott, a cirkusz szakértői pedig felismerik a változtatásokat, melyek az egész műfaj megújulásához vezethetnek.

„Mondok egy példát: a My Landben van egy különösen nehéz párosszám. Feltehető, hogy egy klasszikus környezetben látványos effektekkel irányítanák erre a pillanatra a néző figyelmét. Nálunk viszont a trükk nehézsége nem kerül reflektorfénybe, absztrakt táncmozdulatként kezeljük, az artisták tehát nem a technika, hanem az emóciók felől közelítik meg” – meséli Vági.

A Solus Amor színpadán egyaránt láthatunk artistákat és táncművészeket. Amikor a művészeket érő új kihívásokról kérdezem, a rendező így válaszol: „Mind a táncosok, mind az artisták esetében a kulcsszó a belső vágy. Részt akarnak venni valamiben, amiről mindig is álmodtak, de nem volt rá lehetőségük. A táncosokban ott a mozgás teljes szabadsága, de a cirkuszhoz szükséges erőnlétet meg kell teremteni. Fontos az is, hogy ne legyen bennük félelemérzet, amikor a magasban vannak. És az átjárás visszafelé is érvényes: a Recirquel artistái évek óta vesznek részt tánckurzusokon, ezt az alapot erősítettük még koncentráltabb, kőkemény táncképzéssel, balettet és modern táncot is tanulnak heti rendszerességgel. Miközben a táncosok már komfortosan tudnak létezni több méterrel a föld fölött, az artistáink is lenyűgöző fejlődésen mentek keresztül: meglévő tudásukat a táncban szabadítják fel.”

A Solus Amor egyszerre elvont és konkrét térben játszódik, így tárja szélesre a kapukat a nézői fantázia előtt. Klimó Péter szimbolikus, rétegezett jelentéstartalmú teret álmodott meg: „Mintha egy hatalmas csarnok, egy elsüllyedt katedrális masszív oszlopai között járnánk. De a hátsó falat — mint a Recirquel több más előadásában — ezúttal is egy különleges anyagból készült függöny borítja. A sok kő és nehéz anyag mögött egy folytonosan mozgó, alakuló, organikus matéria lesz jelen” — magyarázza Vági Bence.

Az anyag süllyedése és emelkedése mintha a lélegzést imitálná, és ez egyáltalán nem véletlen, hiszen az új produkció képei és jelenetei sok szállal kapcsolódnak a levegőhöz. „Öt, szinkronban működtetett reptetőmotorral dolgozunk, amire még nem volt példa a társulat történetében, de nemcsak technikai, hanem mentális értelemben is a »légibalett« felé közelítünk a Solus Amorral. A levegő »anyagáról« gondolkodunk; arról, hogy mit tudtunk róla többezer évvel ezelőtt, és mit ismerünk belőle most, milyen tartalommal bír az űrkorszakban. Nem akarjuk eldönteni a néző helyett, hogy egy történelem előtti, vagy éppenséggel az utolsó ember utáni pillanatban járunk-e a színpadon.” A rekvizitek is mind kötődnek a levegőhöz: a sok gurtni, meg a belőlük összeálló nagy, saját fejlesztésű, az emberi „fürtöt” a magasba emelő levegőeszköz mellett szerepel többek között egy lebegő kínai rúd és magas drót is.

A Recirquel produkcióiban a hangzásvilág legalább olyan meghatározó, mint a delikát látvány vagy a világszínvonalú trükkök. Szirtes Edina Mókus zeneszerző és Terjék Gábor sound designer a My Land után újra együtt dolgozik: a rendező szerint a „szeretetmise” tételeit jól egészítik ki az elektronikus zenei betoldások.

A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg.

Vági Bence elárulja: a Solus Amor hangulatában folytatja a trilógia előző két darabjának csendes, szemlélődő vonulatát, miközben dinamikus jelenetekből sem lesz hiány. Egyetlen történet elmesélése helyett inkább közelítések egymásutánját látjuk: lesz benne szó szerelemről, gyűlöletről, azok változatairól, de mindenekelőtt a világ fő hajtóerejéről, a szeretetről.

tánc cafe budapest 2020
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzés„Aki most nem csatlakozik hozzátok, az a továbbiakban nem jogosult tiltakozni” – Gazsó György az SZFE diákjaihoz
Következő bejegyzés Legenda született – 53 éve mutatták be a Hairt

Ajánlott Bejegyzések

Puzsér Róbert
Hallomások

Puzsér Róbert: „A klasszikus zenét hallgató az időtlenségben létezik”

2023. március 20.3 perc olvasás
Rácz Zoltán - fotó: Kurcsák István
Intermezzo

Rácz Zoltán: „Igazi polihisztort ismerhettem meg Ligeti Györgyben”

2023. március 20.5 perc olvasás
Budafoki Dohnányi Zenekar
Promóció

„Jé, hát én ezt ismerem!” – Csippanástól a szimfonikus szvitig

2023. március 20.5 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Budafoki Dohnányi Zenekar Promóció

„Jé, hát én ezt ismerem!” – Csippanástól a szimfonikus szvitig

Jelenet a Sivatag című filmből Promóció

A filmművészet áll az idei Észt Hét fókuszában

Micheller Myrtill Promóció

A Katona József Színházban mutatja be új lemezét Micheller Myrtill

Fischl Mónika és Ninh Duc Hoang Long | Fotó: Mahunka Balázs Promóció

Ninh Duc Hoang Long: „A gondviselés hozta úgy, hogy énekelhetem Webber Requiemjét”

Mráz, Meláth és Virág Promóció

Petőfi és Arany verseire írt dalokat énekel Meláth Andrea és Mráz Nikolett

Az én Sisim – gyűjtők és gyűjtemények Erzsébet királyné bűvöletében Sisi gödöllői kastélya

Az én Sisim – Gyűjtők és rajongók első börzéje a gödöllői kastélyban

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.