• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
CAFe Budapest Színház

Boross Martin: „A gondoskodási válság nem magyar jelenség”

Szerző: Papp Tímea2020. október 21.
Facebook Twitter E-mail
Boross Martin - fotó: Dömölky Dániel

Az Örkény Színház október 24-én mutatja be a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál keretében a Kiváló dolgozók című előadást, amelyben a társulat tagjai mellett a gondoskodó szakmákban dolgozó civil szereplők lépnek színpadra. A produkció rendezőjével, Boross Martinnal beszélgettünk.

– A STEREO AKT-tal készített előadásaid mind egy-egy fontos társadalmi problémára koncentrálnak. Mindegyik ősbemutató, eredeti alkotás, és bár volt, hogy egy regényjelenet inspirálta, de alapvetően valós történetekből indultok ki. Mire szólt Mácsai Pál felkérése?

– Körülbelül két évvel ezelőtt kezdtünk arról beszélgetni, hogy dolgozzunk együtt. Volt más kiindulási alap is, de teljesen nyitottan állt mindenhez, az volt a lényeg, hogy az Örkényben megjelenjen az a kortárs színházi esztétika, és a jelen valóság iránti kíváncsiság, amit én képviselek. A koncepciót már a kezdettől Neudold Júliával és Szabó Székely Árminnal együtt dolgoztuk ki. A beszélgetésekből pedig lassan az körvonalazódott, hogy

egy olyan előadás születik majd, amelyben civilek is vannak a színpadon a színészek mellett, akik önmagukat játsszák. Ezt a műfajt a német kortárs színházban „Bürgerbühne”-nek, állampolgárok színpadának nevezik.

Először arról szerettünk volna készíteni egy előadást, hogy a munka milyen szerepet tölt be az életünkben, és ebben a témában csináltunk egy workshopot tavaly májusban hétköznapi emberekkel, akik nagyon sokféle területről érkeztek. Majd egy fél évvel ezelőtt, a karantén alatt fókuszálódott a figyelmünk arra, hogy ne általában a munka világáról beszéljünk, hanem kifejezetten a gondoskodó szakmákban dolgozó emberek és az ő történeteik jelenjenek meg a színpadon.

Kiváló dolgozók (Örkény Színház) – fotó: Horváth Judit

– Hogyan találtátok meg a civil szereplőket, hogyan zajlott a kiválasztás?

– Többlépcsős folyamat volt. Kitettünk egy felhívást, erre több, mint százan jelentkeztek. Közülük huszonöttel beszéltünk Zoomon, majd egy szűkebb csoportot meghívtunk egy kétnapos workshopra, közülük választottuk ki a tíz végleges szereplőt.

– Amikor zoomoltatok, mire voltatok kíváncsiak? Csak a történeteikre, vagy már a személyiségük is számított?

– Már egy ötperces beszélgetésből kirajzolódik a személyiség, a karakter, a motiváció, és ugyanazt kezded figyelni, mint egy drámai karakternél. Azt, hogy honnan jön, mi történt vele korábban, mi adja neki az energiát és mik a céljai. Természetesen a szakmájáról is sokat megtudunk, hiszen a civil szereplők az adott terület szakértőiként is szerepelnek az előadásban, de hamar átvált a fókuszunk arra, miért választ valaki segítő szakmát, mi az a pont az életükben, ami efelé viszi őket, azaz nagyon hamar a gondoskodó szakmát végző ember válik érdekessé.

Kiváló dolgozók (Örkény Színház) – fotó: Horváth Judit

– A színlapon három szakmai konzulens neve is olvasható. Kik ők?

– Ők szakértők, akik segítettek nekünk a fókuszkeresés alatt, ők orientálták bizonyos területekre a figyelmünket. Kováts Eszter szociológus, aki kollégájával, Gregor Anikóval az év elején, több újságcikkben, interjúban és podcastben kezdte tematizálni Magyarországon a gondoskodási válságot. Milánkovics Kinga az otthoni idősgondozásban dolgozik és aktivista, Sidó Zoltán pedig újságíró, szerkesztő, közgazdász. Ők hárman ennek a társadalmi jelenségnek más-más aspektusára világítottak rá. Egy-egy rövid videoüzenettel szerepelnek is az előadásban, hogy a problémának tágabb kontextust adjanak.

– Kész darabbal kezdtétek a próbafolyamatot?

– Nem volt megírt anyag, csak egy forgatókönyv, egy kanavász arról, hogy az egyes embereknél a megelőző beszélgetések, workshopok alapján milyen témákra vagyunk kíváncsiak. A próbafolyamat közben alakult ki a végleges szöveg, és az is, hogy a színészek hogyan segítik életre kelteni az ő történeteiket.

Kiváló dolgozók (Örkény Színház) – fotó: Horváth Judit

– Mit éreztél: ez a munkamódszer kizökkentette az Örkény színészeit a komfortzónájukból?

– Nem a kizökkentés a jó szó erre. Nyitottságot éreztem. Nem volt egy határozott elvárás a részükről annak kapcsán, mi fog zajlani, és annak hogyan kell történni. Nagyon kíváncsiak voltak, és egy kicsit talán meg is voltak szeppenve, amikor bejöttek az „igazi emberek” a színpadra, és tulajdonképpen

irigykedve figyelték őket, hogy hogyan lesznek színészként valaha annyira „igaziak” és érdekesek mint a civil szereplők.

Az első két hét workshop-jellegű volt, nagyon sok beszélgetéssel, különböző gyakorlatokkal, improvizációval telt. Ebben a társulat nagyon konstruktívan vett részt, ők is az előadás alkotóivá váltak, segítettek a jelenetek kialakításában.

– Társulatodnak, a STEREO AKT-nak több olyan előadása van, amit külföldi színházakban, ottani színészekkel is megcsináltatok. A Kiváló dolgozók implementálható egy ilyen szempontból más kontextusba?

– A gondoskodási válság nem magyar jelenség, a világon mindenfelé küzdenek vele – igaz, más mértékben, és az állam is más módon vesz részt a kezelésében, mint nálunk –, de ezt az előadást inkább utaztatni lehetne, mert

amit a színpadon látunk, az személyes, magukról a szereplőkről szól.

Az ő történeteik adják az előadás gerincét, ami valamennyire transzponálható, lefordítható, átélhető külföldön is, ezért egy más helyszínre, más társulatra nem adaptálható egy az egyben. Abban az esetben egy teljesen új darabot kellene létrehozni, mert a munkafolyamat nagy része arról szólt, hogy a sokórányi beszélgetésből és a sokoldalnyi írott szövegből létrehozzuk azt a négy-öt percnyi személyes anyagot, ami az előadásban elhangzik.

Kiváló dolgozók (Örkény Színház) – fotó: Horváth Judit

– A Kiváló dolgozók létrehozásában több olyan alkotó is közreműködik, akik a STEREO AKT társulatához, közösségéhez tartoznak. Ez egy vállaltan politikus színház, ami azt jelenti, hogy jelentős társadalmi kérdésekkel foglalkoztok, erős társadalmi elköteleződéssel bírtok. A Kiváló dolgozók a ti repertoárotokba illeszkedik, de szerinted hogyan passzol az Örkény Színházéba?

– A STEREO AKT-tal abban hiszünk, hogy egy színházi előadás ne merüljön ki az aktuális kiszólásokban, az összekacsintásban, az ujjal mutogatásban.

A politizálás számunkra ennél jóval többet, mélyebbet jelent: kritikai szemléletmód és szolidaritás felébresztése a cél, valamint a társadalom közös felelősségére szeretnénk felhívni az átlagemberek, de akár a döntéshozók figyelmét is.

Ebben Mácsai Pállal hasonlóan gondolkodunk.

örkény színház boross martin cafe budapest 2020 kiváló dolgozók stereo akt
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésNyilvános Bodor Johanna pályázata a Pécsi Nemzeti Színház vezetésére 
Következő bejegyzés Elérhetetlen az SZFE honlapja

Ajánlott Bejegyzések

Intermezzo

Dr. Mátyássy Szabolcs Zoltán lehet a debreceni Csokonai új igazgatója 

2023. március 19.2 perc olvasás
Csuja Imre, Szirtes Ági és Komlósi Ildikó
Intermezzo

Szavazd meg a Halhatatlanok Társulatának új Örökös Tagjait!

2023. március 17.1 perc olvasás
Intermezzo

Elhunyt Tarr Mari színházi súgó

2023. március 14.1 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Lakatos György Promóció

Zeneszerzőként debütál Lakatos György a Festetics Palotában

Budafoki Dohnányi Zenekar Promóció

„Jé, hát én ezt ismerem!” – Csippanástól a szimfonikus szvitig

Jelenet a Sivatag című filmből Promóció

A filmművészet áll az idei Észt Hét fókuszában

Micheller Myrtill Promóció

A Katona József Színházban mutatja be új lemezét Micheller Myrtill

Fischl Mónika és Ninh Duc Hoang Long | Fotó: Mahunka Balázs Promóció

Ninh Duc Hoang Long: „A gondviselés hozta úgy, hogy énekelhetem Webber Requiemjét”

Mráz, Meláth és Virág Promóció

Petőfi és Arany verseire írt dalokat énekel Meláth Andrea és Mráz Nikolett

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.