• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Beszélő képek
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Erdély blog
  • Esterházy
  • eSzínház Fesztivál
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fesztivál Akadémia
  • FOCUS on You
  • Hallomások
  • Hagyományok Háza
  • Haydneum
  • ICMA blog
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Mindent Kocsisról
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Operaház
  • Oroszlánkörmök
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • PeterPress
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў blog
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Caruso Zene

Az első Syriarte fesztivál Harnoncourt nélkül

Szerző: Karczag Márton2016. július 14.
Facebook Twitter E-mail
Jérémie Rhorer - fotó: Werner Kmetitsch
Jérémie Rhorer - fotó: Werner Kmetitsch

A Syriarte elnevezésű nyári komolyzenei fesztivált Nicolaus Harnoncourt elképzelései szerint alapították 1985-ben, Grazban. A nagy osztrák karmester ezzel a kulturális tettel szerette volna kifejezni kötődését ahhoz a városhoz, ahol felnőtt és zenélni kezdett. A kapcsolat kerek harminc évig tartott, Harnoncourt tavaly nyáron még Beethoven Missa Solemnisét vezényelte a Stefaniensaalban. Idén a bonni mester összes szimfóniáját akarta bemutatni a Concertus Musicus Wien élén, ám ez már nem adatatott meg sem neki – sem a mindig nagyszámú rajongójának. Harnoncourt márciusi halálával nemcsak a világ lett szegényebb egy elképesztő tudású karmester-gondolkodóval, hanem az 1953-ban alapított zenekara is vezető nélkül maradt.

A Beethoven-sorozatot Harnoncourt helyett a fiatalabb nemzedékhez tartozó, de maguknak már nevet szerzett karmesterek vették át. A Pastorale és az Eroica szimfóniát Jérémie Rhorer vezényelte. A 43 éves francia dirigens szintén a régi zene területéről indult, olyan mesterei voltak, mint Marc Minkowski vagy William Christie, saját zenekarán, a Le Cercle de l’Harmonie-n kívül Párizstól Bécsig Európa számos operaszínpadán bemutatkozott már. A Concertus Musicus Wien muzsikusai érezhetően jobban érezték magukat a 6. szimfónia bukolikus világában, egyedülálló hangzásuk, különösen a régi fák és rezek itt érvényesültek igazán. Rhorer az Erocia tételeit mintha egy szünet nélküli lovas-attack rohamainak értelmezte volna, a karnagy miközben olykor váratlan és látványos balett-mozdulatokkal akarta a figyelmet kikövetelni, bal kezével értelmezhetetlenül nagy mozdulatokkal irányította a támadást.

Egy romos gyárépületből alakították át Graz második nagy koncerttermét, a 2003-ban megnyílt Helmut List Hallét. Itt mutatták be Gluck legnépszerűbb operáját, az Orfeuszt. A produkció műfaját nehéz lenne besorolni: a zenekar az „árokban”, a kórus két oldalon, a szólisták civilben kottával a kezükben, miközben a színpad közepén egy mini-bábszínházban játszanak a bécsi Kabinetttheater művészei. Mindez lehetne egy működő formátum is, de valamitől mégsem állt össze Thomas Reichert keze alatt egy egységes előadássá. Nagyon szép gondolatok – például az a truváj, hogy Tanja Vorgin nemcsak hárfán játszott a zenekarban (Orfeusz a dalnok hangszere…), hanem felállva Ámor szólamát is énekelte; vagy, ahogy Orfeusz könyörgésére a báb fúriák válaszolnak, majd az ördög és egy sárkány is megjelenik, akik meghatódnak a dalnok állhatatosságán – váltakoztak teljesen dilettáns megoldásokkal. Az Orfeo, mint reformopera maga a műfaj szakítása a barokkal. Ha ennek ellenére a színpadon egy barokk báb előadás játszódik, giccses katolikus templommal, papokkal, ördögökkel, akkor az ahelyett, hogy erősítené, ellentmond a görög mitológiai cselekménynek. Az már technikai kérdés, hogy okos-e a hatalmas nézőtérre vinni egy olyan előadást, ahol a játéktér nem több 1×2 méternél.

Michael Hofstettert még Nicolaus Harnoncourt hívta meg Grazba. A karmester minden évben valami meglepetéssel szolgál a stájer közönségnek. Tavaly A sevillai borbély igen korai német verzióját vette elő, idén az Orfeusz pármai változatát mutatta be. Ez a közismert bécsi verzióhoz képest kicsit rövidebb (szünet nélkül 80 perc), a címszerepet szoprán kasztrált, míg Ámort mezzoszoprán énekli. Hofstetter pontosan, egyetlen felesleges mozdulat nélkül, érezhető örömmel fogta össze az előadást, sajnos azonban a recreationBAROCK névre hallgató formáció, mely a grazi szimfonikusok tagjaiból jött létre, nem a Concertus Musicus… Az est sztárja kétségkívül Valer Sabadus volt. Az egyre keresettebb kontratenor kikezdhetetlen technikájával és mézszínű hangjával méltó ragot adott a címszerepnek. Az egyébként kiváló színész Sabadus koncertként fogta fel az estet, nem volt hajlandó részt venni a színpadi történésekben. Kezével-testével dolgozott meg minden hangért, leült, ivott egy műanyagflakonból vagy csak állt a bábtér oldalának támaszkodva, mégis mindeközben pusztán vokális eszközökkel megteremtette a dalnokot. Méltó társa volt a szép gömbölyű hangon éneklő Tatjana Miyus Euridiké kicsi, de fontos szerepében.

Hopkinson Smith szintén örökös. Egyik ősapja, Francis Hopkinson ügyvéd, az amerikai Függetlenségi nyilatkozat egyik aláírója és a zászló tervezője zeneszerzőként és csembaló játékosként is tevékenykedett. Többek között az ő műveiből játszott egy csokorra valót a lantjátékos leszármazott a vasárnap délelőtti napsütésben úszó Schloss Eggenberg barokk dísztermében. A koncert hangulatát növelte a kintről beszűrődő harangszó és a kertben bóklászó pávák rikoltozása. Smith hangszerének egyik legkiválóbb játékosa az Erzsébet-kori Anglia lantra írt műveinek előadásával bizonyította, hogy mennyire sokszínűek ezek a darabok, s hogy néhány húron hányféle érzelmet tudtak kifejezni már az 1600-as években is.

Az idei Styriarén erősen érezhető volt a spiritus rector hiánya.  S ez rendben is van, Nicolaus Harnoncourt volt akkora mester, hogy a halála évében csak csend követheti munkásságát. Ám a fesztiválnak tovább kell mennie, s közeli jövő égető kérdése, hogy lehetséges-e pótolni az alapítót, képes-e a Styriarte megújulni, vagy arcát veszve a szürkeségbe hullik.

fesztivál syriarte nicolaus harnoncourt
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésKubisch Hippolita, az öngyilkos balerina
Következő bejegyzés Így nyaralnak az operaénekesek – Galéria

Ajánlott Bejegyzések

The Transsylvanians
Szomorú vasárnap

Sírfájón gyönyörű

2022. augusztus 14.1 perc olvasás
Vukán György zongoraművész, zeneszerző, 1983-ban, - forrás: Fortepan / Szalay Zoltán
Intermezzo

Vukán György, a fogorvos, akinek dallamait minden második csütörtökön meghallgatta az ország

2022. augusztus 12.4 perc olvasás
Papageno Klasszik

TE!Feszt, Altalena és a Negyszögletű Kerekerdő a Papageno Klasszikban

2022. augusztus 12.5 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Kultkikötő Alsóörs - fotó: Lettner Kriszta Promóció

Izgalmas repertoárral vár augusztusban is a Kultkikötő

Zsámbéki Opera Fest Promóció

A klasszikus zene is beköltözik Zsámbékra

Jelenet a Szia Életem című filmből - fotó: Gordon Eszter Promóció

Szia Életem! – Íme, Thúróczy Szabolcs új filmjének előzetese

Koronázási Szertartásjáték - fotó: Kiss László Promóció

Történelmi időutazás Székesfehérváron

Benkó Dixieland Band & Szulák Andrea Promóció

Nyereményjáték – Benkó Dixieland Band-koncert, Zempléni Fesztivál, augusztus 15.

Pálinkás Szilvia Promóció

Pálinkás Szilvia: „A génjeimben lapult ez a nem mindennapi történet”

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.