Világhírű zongoraművésszel gyarapodik a Cziffra Fesztivál külföldi fellépőinek névsora: Klara Min február 14-én mutatkozik be szólóestjével a Zeneakadémián. A Schumann-specialistaként is ismert előadót többek között a magyar zenei életről, Cziffra Györgyről és a darabválasztásról kérdeztük.
– Magánemberként nem először jár hazánkban. Milyennek látja az itteni zenei életet?
– Nagyon örülök, hogy visszatérhetek Magyarországra, és ezúttal a színpadon is debütálhatok. Úgy vélem, az ország gazdag zenetörténetéből adódóan itt nagy becsben van tartva a klasszikus zene. Számos kiváló magyar zenész van, akik nemcsak előadóművészek, hanem nagy hatású mentorok is. Talán Liszt Ferenc humanitárius szellemiségére vezethető vissza, hogy Magyarország egyszerre őrzi a hagyományait, ugyanakkor más kultúrák iránt is fogékony.
– Első alkalommal lép fel a Cziffra Fesztiválon. Hogyan kapta a meghívást?
– Balázs János, a fesztivál igazgatója személyesen kért fel, amikor néhány éve Martha Argerich és Takács-Nagy Gábor budapesti koncertjén találkoztunk.
– Mit jelent az ön számára Cziffra György életműve?
– Cziffra idejében sokkal nehezebb volt az élet a világháború miatt, mint most. Fiatalkorában kétszer is börtönbe került, és nélkülöznie kellett. Bár az élet nagy tűrőképességet követelt meg tőle, a zene a zűrzavar közepén is vele maradt. Sosem adta fel, mindig ment tovább, és később nemcsak sokoldalú előadóként lett sikeres, hanem a fiatal zenészek segítőjeként is.
Néhányan várják, hogy történjen velük valami, és arra reagálnak. Mások teremtően cselekednek ahelyett, hogy összeroskadnának a körülményektől. Cziffra az utóbbi, aki igaz hőse volt az életének és zenéjének. Benne megtalálhatjuk az igazi zenész lelkületét.
– A fiatal zenészek támogatása a Cziffra Fesztivál számára is éppolyan fontos, mint az ön által létrehozott New York Concert Artists & Associates számára. Milyen fő pillérei vannak a szervezetnek?
– A NYCA-nak az a missziója, hogy segítsen összekapcsolni a világgal a zenészek következő generációját. Olyan platformokat biztosítunk – koncertek, fesztiválok, kurzusok, felvételek, meghallgatások, szponzori megállapodások –, amelyek révén a fiatalok el tudják dönteni, hogy merre szeretnének továbbhaladni a zenei pályájukon. Lényegesnek tartom, hogy zenészként megismerjük a teljes képet, ne csak magát a gyakorlást.
Az előadásod visszatükrözi, hogy ki vagy, az pedig nem csak játszás közben alakul ki. A zene nem létezhet önmagában az élet nélkül.
– A budapesti koncerten két Schumann-művet, a C-dúr fantáziát és a fisz-moll szonátát játssza majd. Hogyan választott?
– Schumann zenéje nagyon közel áll hozzám. A Fantázia egy új darab számomra, mivel sokáig vonakodtam tőle, nem találtam hozzá kapcsolódási pontot. Most viszont eljött az ideje, hogy foglalkozzam vele, és teljesen elmerültem benne. Ez egy lenyűgöző és jellegzetes darabja a romantikának, ami nagyon személyes interpretációt igényel előadói részről. Schumann számos művében találkozhatunk mély belső vívódással, amihez jól tudok kapcsolódni.
– Schumann mellett mely zeneszerzőkkel foglalkozik mostanában?
– Ebben az évben Chopin zongoraversenyeit veszem lemezre. Ő volt az első „szerelmem”, amikor elkezdtem zongorát tanulni, de most már sokkal bonyolultabbnak tartom a zenéjét, mint fiatalabb koromban. Ennek az lehet az oka, hogy azt a természetes áradást, spontaneitást, érzékenységet és őszinteséget, amit a zenéje igényel, fiatal fejjel könnyebben meg tudjuk valósítani.
Ahogy felnövünk, hajlamosak vagyunk túl sokat gondolkodni, elemezni, okokat keresni, és közben elvész a spontaneitás.
Ironikus módon számos legendás zongoraművész készített kitűnő Chopin-felvételeket idős korában is. Úgy érzem, egy olyan átmenethez értem az életemben, ahol a szabadságból fakadó spontaneitást keresem, ezért Chopin zenéjével foglalkozni nagy jelentőséggel bír most számomra.
Emellett Szkrjabin zenéjét is említhetem, amelyből azt tanultam meg, hogyan hallgassak egy művet. Új távlatok nyíltak meg előttem ezzel, így szeretnék majd visszatérni Szkrjabinhoz is.
– Mik a tapasztalatai az elmúlt időszakról?
– Nagyon nehéz volt ez a két év a járvány miatt, és bátorság kellett visszatérni a színpadra, de nagyon hiányzott már az élő kapcsolat a közönséggel. A „jó élethez” számomra hozzátartozik a zene, és az is, hogy kapcsolatban legyek az emberekkel.
- A Cziffra Fesztivál kiemelt szponzora az MVM.
- A Cziffra György-emlékév a Miniszterelnökség és a Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. támogatásával valósul meg.