• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • BALKAN:MOST
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • ISON blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • NFZ 100
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Debreceni Ünnepi Játékok Debrecen Színház Zene Címlap

Vidnyánszky Attila: „A vidéki operajátszás igenis kiteljesedhet”

Szerző: Mesterházi Gábor2021. augusztus 11.
Facebook Twitter E-mail
Vidnyánszky Attila
Vidnyánszky Attila

Vidnyánszky Attila Debrecenhez rendezőként és magánemberként is kötődik. 2013-ban megkapta a város Pro Urbe-díját. A Debreceni Ünnepi Játékok alkalmával két rendezését is láthatjuk a Kossuth téri Nagyszínpadon: augusztus 13-án a Csíksomlyói passiót, 17-én pedig Erkel Bánk bánját.

– Ön Debrecenhez ezer szállal kötődik.
– Debrecen nagyon fontos, meghatározó városa az életemnek, már csak azért is, mert három gyerekem itt született. Nyolc, nagyon gazdag, munkával teli év az, ami még odaköt. Ezeken túl pedig úgy gondolom, hogy egy nagyon sikeres színházat sikerült létrehoznunk ott: olyan színházat, amelyik föl tudott lépni a párizsi Odéontól Moszkváig a világ legjelentősebb színpadain. Megmutattuk azt is, hogy a vidéki operajátszás kiteljesedhet, és lehet igazi komoly operaélete egy vidéki nemzeti színháznak.

Sok mély gondolat fogan meg bennem Debrecen kapcsán, de az első, az az emberek sokasága, akikkel ma is tartom a kapcsolatot, akiket ma is barátomnak tudhatok, akik, ha elmegyek a városba és sétálok az utcán, megszólítanak, teljesen ismeretlenek is, akik örülnek annak, hogy most két produkcióval is ott tudok, ott tudunk lenni.

– Mit érdemes tudni a Csíksomlyói passióról?

– Mind a két produkció a legfontosabb kérdésekről beszél, amiről ember és magyar ember beszélhet ebben a zűrzavaros 21. században: a hitről. Keresztény emberként a legfontosabb történet (ha történetnek mondhatom, és nem blaszfémikus) a passiótörténet. Azt végigélni, erősíteni a hitünket, újra érezni mindazt, amit a keresztény gondolat, a keresztény hit sugall, üzen… Ajándékként élem meg, hogy megadatott nekem ezekkel a csodálatos archaikus szövegekkel dolgozni. A csíksomlyói nyereg, az Esztergomi Bazilika mellett a másik rettenetesen fontos szakrális tere a nemzetünknek a debreceni Nagytemplom és tér. Az, hogy most itt újra tudjuk alkotni az előadást, számomra hatalmas ajándék. Helyi erők csatlakoznak a produkcióhoz, a Debreceni Népi Együttes és gyerekek is szerepelnek benne. Azt szeretném, hogy – mint ahogy a kereszténységet is sajátunknak érezzük, egyenként is, meg közösségként is – ezt a produkciót is egy kicsit sajátjának érezze mindenki.

Ide kapcsolódik:
Gemza Péter: „A Csárdáskirálynő szabadtéren válik igazán impozánssá”

– Ez különbözik a kőszínházi Csíksomlyóitól, vagy lényegileg ugyanaz?

– A színházi Csíksomlyói passió úgy működik, hogy fenn ül a néző a színpadon és kéznyújtásnyira tőle ott vannak a színészek. A nagy térben lejátszott Csíksomlyói is ugyanazon szövegekből, ugyanazon koreográfiákból áll, de nagy szétterítettségben monumentális hatást kelt – ez egészen más élmény: más hatásmechanizmusok működnek az előadásban és így magában a nézőben is. A színpadon inkább odahúzzuk a nézőt magunkhoz, körbejátsszuk, megpróbáljuk behúzni a történetbe. Itt pedig „ráfekszünk” a történettel. Részint azáltal, hogy a színházi gárdán felül nagyjából száz szereplő száll be a játékba. Ők a meglévő koreográfiákat már egy hónappal ezelőtt tanulni kezdték Debrecenben, Zsuráfszky Zoltán, a Magyar Nemzeti Táncegyüttes vezetőjének táncművészei, koreográfusai, segítői tanították be.

– Tehát monumentálisabb lesz a kőszínházinál.

– Hát persze, egy majd futballpályányi területen játsszuk el. Azért ez egy más élmény.

– És a Bánk bán?

– A Bánk bán nemzeti kérdéseinket feszegeti, a helyünket próbálja állandóan újra és újra fogalmazni, magyarságunkat, küldetésünket megérteni Európa ezen a viharokkal teli helyén. Miért van az, hogy mi mindig ilyen kisülési terep vagyunk a történelem folyamán? Méretünkhöz, lélekszámunkhoz képest sokkal nagyobb feladat, vagy sokkal nagyobb helyzet osztatik ránk a Jóisten által. Miért van az, hogy mindig valahogy az események legsűrűjében találja magát a nemzetünk? Miért van ez a kettősség bennünk, ez az állandó szétszakítottság: Kelet és Nyugat ütközőpontja a lelkünk. Ha vannak igazi nagy, örök kérdései magyarságunknak, akkor ez Katona József drámájának alapkonfliktusában rejlik. Erkel Ferenc csodálatosan értelmezte és szülte újjá az anyagot, a zene nagyon nekünk való, magyar és egyszerre világzene is egyben.

– Ön mind a kettőt, tehát a Katona-színdarabot és az Erkel-operát is megrendezte már. Másképp nyúl hozzá rendezőként, értelmezőként?

– Biztos, hogy lényegi kérdések kapcsán az ember mindig tart valahol. Tehát, ahogy a prózai előadásomban, úgy az erkeli műben is felerősödött Endre kegyelemgyakorlása, az ingyen kegyelem gyakorlása az előadás végén. Ez korábbi rendezésemben nem volt ennyire fontos számomra.

Ide kapcsolódik:
Indul az I. Debreceni Ünnepi Játékok - Interjú Vadász Dániel fesztiváligazgatóval

– Például Debrecenben?

– Igen. Viszont a zene diktál, tehát butaság volna, ha nem hallanám meg, hogy milyen esztétikába, milyen gesztusrendszerbe kényszerít. Tehát nem szabad ellene harcolni, mert ha elkezdesz ellene harcolni, csupa erőlködés lesz a vége és legfeljebb lesz három kritikus, aki megdicsér… A prózai mű viszont hagyja magát szabadon értelmezni. Például a Nemzeti Színházban futó rendezésem formai szempontból kortárs gesztusokból építkezik, mégis azt gondolom, hogy Katona József művének alapeszméjét az előadásunk tiszteletben tartja. A Bánk bán opera monumentális, nagy alkotás, ahol természetesen vannak nagyon mai gesztusaim is, de a feladat az volt, hogy ezt a hömpölygő, hatalmas művet kibontsam.

– És itt a szabadtér hozzátesz valamit, vagy átértelmez valamit?

– Ez nem egyszerűen szabad tér. Ez egy szakrális tér. Ha kint játszanánk a mezőn, vagy egy semleges csarnokban, akkor az egy másik történet volna. Ez viszont a Nagytemplom előtti tér a Nagytemplommal a hátunk mögött, az összes történelmi eseménnyel, reménnyel és imával, ami ahhoz a templomhoz fűződik.

debreceni ünnepi játékok interjú bánk bán vidnyánszky attila
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésKezdődik a 12. Kaposfest
Következő bejegyzés Budapestre érkeznek a legjelentősebb ma élő festő, Gerhard Richter képei

Ajánlott Bejegyzések

Fotó: Szépművészeti Múzeum-Magyar Nemzeti Galéria / Szántó András
Múzeum+

A rajz mestere nagyító alatt – Barabás Miklós-kiállítás nyílt a Nemzeti Galériában

2023. szeptember 26.9 perc olvasás
Hollerung Gábor- fotó: Csibi Szilvia
Operaház

Grandiózus Mahler-darabbal készül az Operaház a zene világnapjára

2023. szeptember 26.2 perc olvasás
Ókovács Szilveszter - fotó: Emmer László
Intermezzo

Ókovács Szilveszter: „Több fiatalnak adunk lehetőséget”

2023. szeptember 26.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Balázs János - fotó: Emmer László Zene

Balázs János: „Mindig ott van a lehetőség, hogy valami új szülessen”

A Varázsceruza – Hagyj nyomot a világban Pásztor Annával c. program sajtótájékoztatója Promóció

Fogyatékossággal élők számára hirdetnek zenei tehetségkutatót Pásztor Anna mentorálásával

Promóció

EGY ÉLETEM – Életrajzi stand-up indul a MOMKultban

Szabó Sipos Barnabás - forrás: YouTube Film

Melange – Légy részese egy független kisjátékfilmnek!

Szendy Szilvi a Mária főhadnagyban - fotó: Juhász Éva Promóció

Nem csak a tarotkártya csillaga – Beszélgetés Szendy Szilvivel

PR

Jubileumi évadot ünnepel az óbudai 3K

PR

Kultúra, gasztronómia, szórakozás – jön a Frankel Piknik

Promóció

Milyen nyelvtudásra van szükségünk?

Góbé - fotó: Komróczki Dia Promóció

Folks&Classics – Közös projektre készül a Góbé és a KamaraSzólisták

Jelenet az ÁLARCOK című előadásból - fotó: Csudai Sándor Promóció

A zene világnapján ismét műsorra tűzi ÁLARCOK című előadását a Honvéd Férfikar

Lukács Péter Promóció

Az engesztelés napja – Lukács Péter koncertje a Zenetudományi Intézetben

Promóció

Hamarosan nyit a 28. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál

Jennifer Pike - forrás: Arno Zene

Jennifer Pike: „Kicsit olyan ez, mint a hegymászás”

Ránki Fülöp - fotó: Radnóti Róza Promóció

Csönd-zsák koncertek Devich Gergellyel és Ránki Fülöppel

Promóció

Táncolj a Swing-swinggel Veszprémben!

VEB 2023
Veszprém VEB 2023

Ősszel is több száz programmal vár a Veszprém-Balaton régió

Together! - fotó: Vámosi Patrik, VEB2023 EKF VEB 2023

Formabontó cirkuszi előadásokkal vár a Together! sorozat Veszprémben

Szent Mauríciusz Kórus - fotó: Oláh Gergely Máté VEB 2023

Gellért Ünnep – Korok és műfajok találkozása Bakonybélben

Promóció

Táncolj a Swing-swinggel Veszprémben!

Csabay Domonkos, Hordós Johanna és Hartmann Domonkos (balról jobbra) VEB 2023

Veszprémiek a nagyvilágban – Koncertsorozat indul Európa Kulturális Fővárosában

Magda-lak - Fotó: Forintos-Berki Judit Intermezzo

Múltidéző napok Balatonalmádiban – Nyitott házak ünnepe

VEB 2023

Bemutatták a XI. Music Hungary Konferencia programját

Veszprém VEB 2023

Ezekkel a programokkal vár Veszprém és a Balaton szeptemberben

Veszprém Folk VEB 2023

Az élő népművészetet mutatja be a Veszprém Folk fesztivál

Manu Chao a BALKAN:MOST-on - fotó: Kovács Bálint BALKAN:MOST

Nagy sikerrel zárult az első BALKAN:MOST Fesztivál

Kincset érő közösség - forrás: MNM VEB 2023

Fúziós jazzkoncerttel zárul a Villa Romana Baláca kiállítása

Zarina Prvasevda - forrás: BALKÁN:MOST BALKAN:MOST

Balkán, ahogy még nem hallottad

Altalena cselló - fotó: Sepsi Botond JM blog

Tizedik alkalommal rendezik meg a David Popper Nemzetközi Csellóversenyt

Erzsébet N. Hamza (1944-2022): Vázák 1980 - forrás: Dornyai Béla Museum Intermezzo

A magyar üvegművészet különleges alkotásai mutatkoznak be Velencében

INOTA - fotó: Besnyő Dániel VEB 2023

A nyár utolsó napján indul az első INOTA Fesztivál

Hírlevél

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.