• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • ARTE blog
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Beszélő képek
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Erdély blog
  • Esterházy
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fesztivál Akadémia
  • FOCUS on You
  • Hallomások
  • Hagyományok Háza
  • Haydneum
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kórusblog
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Mindent Kocsisról
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Operaház
  • Oroszlánkörmök
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • PeterPress
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў blog
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
ESZME Fesztivál Színház

Hannus Zoltán: „Minden színész jobban jár, ha megengedi magának a kísérletezést”

Szerző: Marton Éva2022. április 27.
Facebook Twitter E-mail
Hannus Zoltán (Jónások) - fotó: Almássy Bettina
Hannus Zoltán (Jónások) - fotó: Almássy Bettina

„Eljön az ideje még, születni fognak újabb Ninivék és jönnek új Jónások” – mondja az Úr Babits Jónás könyve című elbeszélő költeményében. Kik az új Jónások, s mik az ő feladataik? Bereczki Csilla minden Jónás rendezésében erre keresi a választ. A Jónások – Babits Live című monodráma feldolgozás újabb értelmezése a műnek. Az ESZME Fesztiválon látható előadás kapcsán beszélgettünk Hannus Zoltánnal.

– Bereczki Csilla többször megrendezte már a Jónás könyvét. Az egyes előadások mindig valami új nézőpontját is behozzák a műnek. Beszélgettek arról, mi izgatja Csillát a Jónásban, hogy újra-meg újra megrendezi?

– A próbák során beszélgettünk a korábbi előadásokról, hogy leginkább a játszó személye adhat mindig más megközelítéseket. Hogy mi áll jól az adott színésznek, mit erősít fel jobban a Babits szövegből, milyen formai eszközökkel gazdagítja azt. Így alakult a mi Jónásunk hangulata, hangvétele is.

– A bábos monodrámának ki a főszereplője, a báb, a szöveg vagy a történet mesélője?

– Engem is ez izgatott, ezt kérdeztem Csillától, hogy ki mesél. Meg kell különböztetni az Urat, Jónást, s azt, aki mindezt elmeséli. A mi megközelítésünkben a mesélő a központi figura, a báb Jónás. Az előadásban arra törekedtünk, hogy jól érzékelhető legyen a mesélő viszonya, annak változásai az elmesélt történethez, amit a báb mozgatásával lehet a legjobban megmutatni. Itt a mesélő élteti Jónást, nem csak interpretálja a történetét, kettőjük viszonya is érdekes.

Hannus Zoltán (Jónások) - fotó: Almássy Bettina - fotó
Hannus Zoltán (Jónások) – fotó: Almássy Bettina

– Bereczki Csilla is azért térhet vissza többször a témához, mert nagyon fontos az a kérdésfelvetés, hogy kik a ma Jónásai, vannak-e próféták, és mi a szerepük.

– Sokat beszéltünk arról, hogy viszonyulunk mi ma, itt élő és gondolkodó emberként Babits Jónásához. Végül is a mesélő is egy Jónás, a nézőtéren is ülhetnek Jónások.

Kik vagyunk mi? Akik időnként nem vállalunk felelősséget a kihívásokért, a feladatokkal nem megyünk tovább. Erről is próbál beszélni az előadás, hogy milyen felelősségünk van akkor, amikor prófétaként kellene viselkednünk.

– Az egyik tételmondata a műnek, hogy „születni fognak újabb Ninivék és jönnek új Jónások” Mit jelképez Ninive, s a mai „Ninivében” mi a szerepe Jónásnak?

– Azt szerettük volna követni, ahogy Jónás próbál menekülni a feladat elől, hogy meddig képes és hajlandó elmenni a prófétaság vállalásának eltagadásában, az elbújásban, Megpróbáltuk földrajzilag is követni ezeket a távolságokat, hogy milyen messzire menekült el, s végül milyen körülmények között ment bele a próféta létbe. Azt is érzékeltetni akartuk, hogy a ninivei létezésének három helyszínén hogy viselkedik mindig másként. Ehhez nagy segítséget adnak a hangok, az akusztikai eszközök, amelyek jól érzékeltetik Jónás változásait, a niniveiek Jónáshoz fűződő viszonyait.

Ide kapcsolódik:
Mind Jónások lennénk?

– Jónás, ahogy Jób is, szembefordul az Úrral, vitatkozik vele. Jónás lázadása mikor, miért fordul elfogadásba. Ezek a mi lázadásaink is?

– A kisember félelme a felelősségvállalástól, amikor úgy érzi, nagy a kabát, s ő kicsi benne, mint ahogy mi is sokszor hajlamosak vagyunk nem beleállni abba a történetbe, amit el kellene vállalnunk. Innen indul a történet. Ezt próbáltuk megtalálni Babits szövegében is, ez hogy változik Jónásnál.

– Magasztos a történet, de a nyitóképben a mesélő egy szatyorból veszi elő a bábot, a kellékeket. A játszótér egy asztal. Hétköznapivá, hozzánk közel állóvá kellett tenni a bibliai történetet?

– A kezdeti munkahipotézisünk az volt, hogy mutassuk meg, ki lehetett az a személy, aki tanúja volt Jónás útjának. Azt gondoltuk, hogy ő egy matróz, aki végigkövette az eseményeket, ő az, aki magából farigcsált egy amatőr bábost. A báb olyan hétköznapi eszközökből készült – egy csavarhúzó nyél, uszadékfák – ami ott lehetett a hátizsákjában, ebből rakta össze a báb Jónást, s valószínűleg abból él, hogy egyedüli szemtanúként útja során meséli a történetet. Végül az előadásban nem matrózként, de szemtanúként kutatja Jónás történetét.

– Monodrámát eddig még nem játszott. Az asztalnyi helyszín mintha mindent felerősítene.

– Azt szerettem volna kipróbálni, hogy egy ilyen volumenű és erősségű szöveggel, ha kiállok és elmondom, érvényesen lehet-e beszélni ezzel a szöveggel. Ha beleállok, érvényesen tudom-e tolmácsolni.

– A szövegtől vagy az előadás módjától érvényes?

– Nagyon szeretem a Jónás könyvét. Úgy vélem, sikerült kitalálnunk egy olyan előadást, ami tovább élteti a szöveget. Az előadásban nem csak Babits műve hangzik el, Adamik Zsolt írt hozzá egy prológust, amiben a szemtanú szeretné megérteni azt a történetet, amit elmesél. S belőle, mintegy másik Jónásból csúszik ki Jónás imája, Babits verse.

Hannus Zoltán (Jónások) - fotó: Almássy Bettina
Hannus Zoltán (Jónások) – fotó: Almássy Bettina

– Hosszú éveken át játszott a Stúdió K-ban. Ezt a fajta kísérletező színházat keresi, amikor az anyaszínházon kívül számos más színházi produkciójában is részt vesz?

– Alapvető motiváció. Úgy vélem,

minden színész jobban jár, ha megengedi magának a kísérletezést, mert így lehet jó kérdéseket feltenni a következő előadások során.

Muszáj kísérletezni, nyitottnak, rugalmasnak maradni, ettől lesz élőbb a szaktudásom, ettől lesznek élőbbek az előadások.

– Sokat változott pályája során a bábművészet, az arról való gondolkodás, a tanítása. Hogyan tükröződik a szakma a saját munkásságán keresztül?

– A Stúdió K-s éveim legelején már kapcsolatba kerültem a bábbal. Ott kezdtem el azt a fajta gondolkodást megtanulni, amit animációnak nevezhetünk. Arra gondolok, hogy kezel egy tárgyat, egy bábot egy előadás, milyen helyi értékekben helyezi el azt a játszó személyekhez képest. Ezek olyan animációs lehetőségek, amiket az évek során igyekeztem megérteni, megtanulni, ezzel tudtam előre lépni. Én a szöveg felől jövök, ezeket a tudásokat menet közben szedtem fel. Most is nagyon élveztem azokat a heteket, amikor Oláh Tímea tervezővel közösen gondolkodtunk a Jónás bábfiguráról, arról, ahogy készült, s elnyerte végleges karakterét.

Ide kapcsolódik:
Csató Kata: „Jó lenne sűrűbben ilyen találkozási pontokat szervezni”

– Az előadás címe, JÓNÁSOK – Babits Live! Mitől a többesszám?

– Nem csak Jónás, de Hannus Zoltán, a mesélő, a nézők közül sokan magunk is Jónások vagyunk, akik ugyanúgy elszaladnánk a feladatok elől. Ezzel nézünk szembe, hogy nem csak a történet Jónása vállalja el nagyon nehezen a rá kiszabott feladatot. Néha mi is megfutamodunk.

Muszáj eldöntenünk, hogy bizonyos értékeket, értékrendet – teljesen mindegy, hogyan élünk, mivel foglalkozunk – képviselnünk kell.

Én azzal tudom ezt megtenni, hogy bizonyos minőségű előadásokat hozok létre – de maximalista vagyok –, így sosem érem el a tökéletest. De próbálok minél fontosabb, minél értékesebb, minél több mindenről szóló anyagokba belefogni olyan munkák kapcsán, amikor ezt én dönthetem el. Hogy beleállhassak abba, hogy fontos dolgokról beszéljek.

Jegyvásárlás a fesztivál előadásaira itt lehetséges.

bábszínház eszme eszme fesztivál hannus zoltán
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésVárjon Dénes: „A hajszoltság kicsit olyan, mint a drog”
Következő bejegyzés Ramón Vargas és Szergej Krilov is fellép Debrecenben a Bartók Tavasz keretében 

Ajánlott Bejegyzések

József
Promóció

Jelentkezz a Madách Művészeti Iskola képzéseire!

2022. május 26.3 perc olvasás
Csokonai Színház
Debrecen

Új épületben és új művészeti vezetővel kezdi meg következő évadát a Csokonai Színház

2022. május 26.5 perc olvasás
Harag György - forrás: YouTube
Erdély blog

Harag György-életműkiállítás nyílt a Tamási Áron Színházban

2022. május 25.5 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
József Promóció

Jelentkezz a Madách Művészeti Iskola képzéseire!

Rózsa Miklós - forrás: listal.com Promóció

A 115 éve született Rózsa Miklósra emlékeznek Debrecenben

Promóció

Bejárja a Kárpát-medencét az A38 Hajó!

Promóció

Kamarazene Ukrajnáért – segélykoncert sztárokkal a Zeneakadémián  

Molnár Levente Promóció

Molnár Levente: „Csipike az egész világot próbálja a saját nagysága körébe emelni”

Balázs János - forrás: Aranytíz Promóció

Komolyzenei Napok az Aranytízben – Klassz a Belvárosban!

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.