• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Beszélő képek
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Erdély blog
  • Esterházy
  • eSzínház Fesztivál
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fesztivál Akadémia
  • FOCUS on You
  • Hallomások
  • Hagyományok Háza
  • Haydneum
  • ICMA blog
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Mindent Kocsisról
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Operaház
  • Oroszlánkörmök
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • PeterPress
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў blog
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Fesztivál Akadémia Zene Címlap

Jonathan Cohen: „A zene elsődlegesen dráma”

Szerző: Papageno2022. július 5.
Facebook Twitter E-mail
Jonathan Cohen - fotó: Emmer László
Jonathan Cohen - fotó: Emmer László

Egy Mozart-szonátánál sem árt, ha van az embernek érzéke az operához, a korhű előadás pedig csak félsiker, ha nem társul hozzá egyéni ízlés. A fiatal generáció elismert régizenésze, Jonathan Cohen és együttese, az Arcangelo a Fesztivál Akadémia vendége lesz július 19-én, ebből az alkalomból beszélgettünk vele.

– Csembalista, csellista és karmester, a Les Violons du Roy és az Arcangelo régizenei együttesek vezetője. Hogyan kezdődött a zenei pályája?

– Igen korán kezdtem zongorázni, nyolcéves voltam, amikor csellót vettem a kezembe. A barokk zenével azonban csak a Cambridge-i Egyetem hallgatójaként kezdtem komolyan foglalkozni. Szeretem a régi dolgokat, az egyetemen is a több százéves kampusz könyvtárai, a környező templomok vonzottak.

– Hiszen a barokk zene egy része, a szakrális művek is többnyire ilyen templomokban, nem hangversenytermekben szólalt meg.

– A templom kisebb térrel, intimebb atmoszférával rendelkezik, a kis részletek is jobban hallatszanak. Másfajta harmónia érvényesül a barokk muzsikában, mint a modernebb korok zenéjében.

– Régizenei specialistának tartja magát?

– Valóban szinte kizárólag a Beethovent megelőző korok zenéjével foglalkozom, de ne higgye, hogy ez kényszerű határt jelent. Nagyon sok minden történt az európai zenében 1600 és 1800 között, a műfajok megjelenésétől a modern zenekar kialakulásáig, amire rá lehet szánni egy életet.

– Meghatározó volt a karrierje szempontjából William Christie személye. Mit tanult tőle?

– Szerencsés vagyok, hogy karmesterként az asszisztense lehettem, egyben nagycsaládként működő a Les Arts Florissants együttes tagja. Egyre ritkább, hogy ez megadatik egy fiatal muzsikusnak, sok dirigens kikerül az egyetemről, megnyer valami karmesterversenyt, aztán ott találja magát, hogy Brahms-szimfóniát vezényel egy szimfonikus zenekarnak, akik persze azt a művet már ezerszer játszották. William Christie a zene drámaiságára tanított, ami természetesen elválaszthatatlan az opera műfajától, de egy Mozart-szonátának is lényegi eleme, hogy színpadra született. A zene elsődlegesen dráma, és ennek minden csínját jó volt William Christie mellett megtanulni.

– A régizenei mozgalom lényeges eleme volt a korhűségről való vita: hogyan kell úgy játszani, hogy az megfeleljen az adott kor gyakorlatának. Mára viszont úgy tűnik, hangsúlyos lett az a szempont is, hogy az előadó saját ízlésének is helyt adjon az interpretációban.

– Jól látja ezt a változást. A korhű előadásmódra törekvő régizenészek földalatti mozgalmat alkottak megjelenésükkor, a hatvanas években, rengeteg kutatómunka és gyakorlat után pedig lefektették annak az alapjait, hogy játsszuk Händel, Rameau, Bach vagy Mozart műveit úgy, hogy az hitelesnek hangozzon. Hatalmas tudást halmoztak fel ezen a területen, de az is kiderült, hogy abszolút bölcsesség nem létezik: minden bizonnyal a barokk vagy a klasszikus korban is többféle előadói gyakorlat élt egymás mellett. Mostanra a földalatti mozgalom a fősodor része lett, egy szimfonikus zenekarnak is illik többé-kevésbé korhű módon játszani. Létrejött egyfajta egyensúly az akkurátus historizmus és az egyéni interpretáció között, aminek nagyon örülök. A zenében sok kérdésben a korízlés, a divat dönt, amit aztán korszakonként újraértelmezünk. Yehudi Menuhin is szépen játszott Bachot, de azóta többet tudunk a helyes megszólalásról. Olyan ez, mint apáink trapéznadrágjai: ma már szörnyen festenek, pedig mennyire mentek akkor.

– Hogyan ismerte meg Kokas Katalint és Kelemen Barnabást, a Fesztivál Akadémia művészeti vezetőit?

– Több mint évtizede, a Végh Sándor alapította Prussia Cove nemzetközi szemináriumon találkoztunk először, és azóta is rendszeresen zenéltünk együtt. Nagyszerű muzsikusok és ragyogó emberek, akikkel mindig öröm együtt zenélni. Minden korszak zenéjében otthonosak, de széles ismeretekkel rendelkeznek a régizene területén is. Barnabásnak barokk hegedűje is van, amin nagyszerűen játszik. Együttesemmel, az Arcangelóval Bach-versenyműveket játsszunk majd velük. Várom, hogy Budapesten legyek.

interjú fesztivál akadémia 2022 jonathan cohen
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzés6+1 nyári olvasnivaló a Pagonytól
Következő bejegyzés Gemza Péter: „Mágikus előadást kíván ez a mágikus környezet”

Ajánlott Bejegyzések

Salman Rushdie 2019-ben - forrás: wikipedia/ChrissKockelmann
Intermezzo

Súlyos sérülésekkel ápolják Salman Rushdie-t

2022. augusztus 13.3 perc olvasás
Vukán György zongoraművész, zeneszerző, 1983-ban, - forrás: Fortepan / Szalay Zoltán
Intermezzo

Vukán György, a fogorvos, akinek dallamait minden második csütörtökön meghallgatta az ország

2022. augusztus 12.4 perc olvasás
Intermezzo

Elhunyt Anne Heche

2022. augusztus 12.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Zsámbéki Opera Fest Promóció

A klasszikus zene is beköltözik Zsámbékra

Jelenet a Szia Életem című filmből - fotó: Gordon Eszter Promóció

Szia Életem! – Íme, Thúróczy Szabolcs új filmjének előzetese

Koronázási Szertartásjáték - fotó: Kiss László Promóció

Történelmi időutazás Székesfehérváron

Benkó Dixieland Band & Szulák Andrea Promóció

Nyereményjáték – Benkó Dixieland Band-koncert, Zempléni Fesztivál, augusztus 15.

Pálinkás Szilvia Promóció

Pálinkás Szilvia: „A génjeimben lapult ez a nem mindennapi történet”

Chicago - fotó: Éder Vera Promóció

Bűn, csillogás, jazz – Chicago a Szegedi Szabadtéri Játékokon

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.