A Fesztivál Akadémia Budapest 2023-ban turnéra indult, stáb tagjai február 24-án első erdélyi állomásukra, Marosvásárhelyen érkezvén tartalmas napot tudhatnak maguk mögött.
Színészlegendákkal, köztük Molnár Piroska, Bezerédi Zoltán, Ifj. Vidnyánszky Attila, és világszerte híres magyar zenészekkel játszanak együtt: Kokas Katalin, Kelemen Barnabás, Kovács László (hegedű), Soós Előd (brácsa), Fenyő László (cselló), Puporka Jenő (nagybőgő), Klenyán Csaba (klarinét), Lakatos György (fagott), Horváth Bence (trombita), Káip Róbert (harsona), Joó Szabolcs (ütőhangszerek), Dinyés Soma (csembaló).
Kokas Katalint, a Fesztivál Akadémia Budapest egyik alapító művészeti vezetőjét arról beszélt lapunknak, hogy elkövetkezendő mesterkurzusokkal és nagytermi koncertekkel teli három nap miért is különleges alkalom.
– Hogyan született meg a mostani koncertkörút ötlete?
– Stravinsky A katona története című darabját már több ízben játszottuk a Fesztivál Akadémián, még annak idején a Kaposfest első öt évében, a legeslegelső koncerten a Csiky Gergely Színházban Kocsis Zoltán vezényelte és életre szóló élmény volt. Akkor annyira beleszerettem ebbe a műbe, hogy elhatároztam, egyszer én is szeretném játszani. Amikor aztán idén nyáron újra játszottuk a Fesztivál Akadémián, több szereplős verziót terveztünk. Ascher Tamást kérdeztem, hogy lehetne-e a mesélő színésznő (Molnár Piroska lebegett a szemem előtt). Tamás válasza az volt, habár nem szokványos, de Molnár Piroskát nagyon el tudja képzelni. Egy egésszé Barnabással állt össze, aki egyre többet dirigál (Finnországban öt évig tanult vezényelni). Színészek terén rögtön nem volt kérdés, hogy Ascher Tamással mind a ketten ifj. Vidnyánszky Attilára gondoltunk és az ördög személyében Bezerédi Zoltánra.
A turné abból indult ki, hogy olyan élmény volt a színpadon lenni tavaly a Fesztivál Akadémián, nem beszélve a beletett munkáról, ide értendő maga a díszlet, a koreográfia is, hogy egyszerűen arra vágytunk ezt még sokszor megoszthassuk a közönséggel. Megkaptuk a jóváhagyást a Kulturális és Innovációs Minisztériumtól azzal, hogy a FAB már egész éves programmá nőtte ki magát.
Az előadás mellett az utazások alkalmával minden zenész vállalta azt, hogy mesterkurzust tart az aktuális városban élő vagy környékbeli fiatal zenészeknek alap-közép-felsőfokon is. Tegnap megérkeztünk Marosvásárhelyre és ma délelőtt már 30 gyerekkel foglalkoztunk: hegedű, brácsa, cselló, nagybőgő, klarinét, fagott, trombita, harsona és ütőhangszeres órák voltak a Katona történetében játszó művészek tanítottak. Tulajdonképpen a mesterkurzus legalább annyira fontos, mint maga az előadás. Nagy élmény volt a marosvásárhelyi Kultúrpalota teltházas közönsége előtt fellépni. Minden alkalommal, amikor itt járunk, az az érzésünk, hogy egy összetartó, kultúrát gondosan ápoló, felkészült és nagyon inspiráló közösséghez érkezünk.
– A mesterkurzusokon milyen tapasztalatokat szereztek?
– Különböző korosztályból érkező diákok játszottak, köztük 17-18 évesekkel volt most saját élményem. Elsődleges, és legfontosabb tapasztalat az, ahogyan érzékeltetik és érezzük is azt, hogy ez borzasztóan fontos, mondhatnám elengedhetetlen. Persze ez nem új keletű dolog, hisz ennek megvolt a maga hagyománya annak idején Magyarországon. Még gyerekként, mikor zeneakadémista voltam Halász Ferenc osztályában, akkor az utolsó olyan időszakot élhettük, amikor még létezett a szakfelügyelet. Halász tanár úr hat hetente járt konzervatóriumokba, zeneiskolákba, mindenféle régiókba tanítani. Akkor szó esett a hegedű oktatás alapjairól, etűdökről, különféle darabokról, s bármiről, amit a jelenlévők kérdeztek, valóban egy fantasztikusan felépített metodikai menet szerint járta az országot. Ezenfelül az ottani gyerekeket tanította, ami igazából a növendékeken keresztül a pedagógus kollégákkal való kapcsolatnak a megerősödését jelentette. Mint „Halász növendék”, úgy érzem folytatnom kell azt, amire ő az életét szánta és erre a Fesztivál Akadémia Budapest lehetőséget ad. A turné alatt a FAB csapatának szervezői élete nem állhat meg: 15 éves kor alatti hegedűsök és csellisták számára pont most került ki a Halász Ferenc Országjáró Tehetségkutató felhívása. Honlapunkra ellátogatva erről többet is megtudhatnak. Az elmúlt pár hónap alatt olyan városokban jártunk, mint Szeged, Zalaegerszeg vagy Eger. Csíkszeredára holnap érkezünk, immáron harmadszorra tartunk ott kurzust és hálásak vagyunk azoknak a művészeknek (67 magyar művész), akik a két évvel ezelőtti Covid vészterhes évében a felkérésünkre rögtön igent mondtak. Ennek köszönhető például az, hogy február 28-án, amikor is a Magyar Zene Házában a „Sztravinszkij-Vivaldi” műsorral fellépünk és aznapra két mesterkurzust is szervezett csapatunk: Balog József a Ferencvárosi Ádám Jenő Zeneiskolában tart zongoristáknak szakmai napot, Szűcs Máté pedig a Bartók Konzervatóriumban brácsistáknak tart mesterkurzust.