• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Fesztivál Akadémia Zene

Elindult a Fesztivál Akadémia turnéja – Marosvásárhely várta a művészeket

Szerző: FAB2023. február 25.
Facebook Twitter E-mail
A Fesztivál Akadémia Budapest Erdélyben - fotó: Filip Ignác
A Fesztivál Akadémia Budapest Erdélyben - fotó: Filip Ignác

A Fesztivál Akadémia Budapest 2023-ban turnéra indult, stáb tagjai február 24-án első erdélyi állomásukra, Marosvásárhelyen érkezvén tartalmas napot tudhatnak maguk mögött. 

Színészlegendákkal, köztük Molnár Piroska, Bezerédi Zoltán, Ifj. Vidnyánszky Attila, és világszerte híres magyar zenészekkel játszanak együtt: Kokas Katalin, Kelemen Barnabás, Kovács László (hegedű), Soós Előd (brácsa), Fenyő László (cselló), Puporka Jenő (nagybőgő), Klenyán Csaba (klarinét), Lakatos György (fagott), Horváth Bence (trombita), Káip Róbert (harsona), Joó Szabolcs (ütőhangszerek), Dinyés Soma (csembaló). 

Kokas Katalint, a Fesztivál Akadémia Budapest egyik alapító művészeti vezetőjét arról beszélt lapunknak, hogy elkövetkezendő mesterkurzusokkal és nagytermi koncertekkel teli három nap miért is különleges alkalom.

– Hogyan született meg a mostani koncertkörút ötlete?

– Stravinsky A katona története című darabját már több ízben játszottuk a Fesztivál Akadémián, még annak idején a Kaposfest első öt évében, a legeslegelső koncerten a Csiky Gergely Színházban Kocsis Zoltán vezényelte és életre szóló élmény volt. Akkor annyira beleszerettem ebbe a műbe, hogy elhatároztam, egyszer én is szeretném játszani. Amikor aztán idén nyáron újra játszottuk a Fesztivál Akadémián, több szereplős verziót terveztünk. Ascher Tamást kérdeztem, hogy lehetne-e a mesélő színésznő (Molnár Piroska lebegett a szemem előtt). Tamás válasza az volt, habár nem szokványos, de Molnár Piroskát nagyon el tudja képzelni. Egy egésszé Barnabással állt össze, aki egyre többet dirigál (Finnországban öt évig tanult vezényelni). Színészek terén rögtön nem volt kérdés, hogy Ascher Tamással mind a ketten ifj. Vidnyánszky Attilára gondoltunk és az ördög személyében Bezerédi Zoltánra. 

A turné abból indult ki, hogy olyan élmény volt a színpadon lenni tavaly a Fesztivál Akadémián, nem beszélve a beletett munkáról, ide értendő maga a díszlet, a koreográfia is, hogy egyszerűen arra vágytunk ezt még sokszor megoszthassuk a közönséggel. Megkaptuk a jóváhagyást a Kulturális és Innovációs Minisztériumtól azzal, hogy a FAB már egész éves programmá nőtte ki magát. 

Az előadás mellett az utazások alkalmával minden zenész vállalta azt, hogy mesterkurzust tart az aktuális városban élő vagy környékbeli fiatal zenészeknek alap-közép-felsőfokon is. Tegnap megérkeztünk Marosvásárhelyre és ma délelőtt már 30 gyerekkel foglalkoztunk: hegedű, brácsa, cselló, nagybőgő, klarinét, fagott, trombita, harsona és ütőhangszeres órák voltak a Katona történetében játszó művészek tanítottak. Tulajdonképpen a mesterkurzus legalább annyira fontos, mint maga az előadás. Nagy élmény volt a marosvásárhelyi Kultúrpalota teltházas közönsége előtt fellépni. Minden alkalommal, amikor itt járunk, az az érzésünk, hogy egy összetartó, kultúrát gondosan ápoló, felkészült és nagyon inspiráló közösséghez érkezünk.

– A mesterkurzusokon milyen tapasztalatokat szereztek?

– Különböző korosztályból érkező diákok játszottak, köztük 17-18 évesekkel volt most saját élményem. Elsődleges, és legfontosabb tapasztalat az, ahogyan érzékeltetik és érezzük is azt, hogy ez borzasztóan fontos, mondhatnám elengedhetetlen. Persze ez nem új keletű dolog, hisz ennek megvolt a maga hagyománya annak idején Magyarországon. Még gyerekként, mikor zeneakadémista voltam Halász Ferenc osztályában, akkor az utolsó olyan időszakot élhettük, amikor még létezett a szakfelügyelet. Halász tanár úr hat hetente járt konzervatóriumokba, zeneiskolákba, mindenféle régiókba tanítani. Akkor szó esett a hegedű oktatás alapjairól, etűdökről, különféle darabokról, s bármiről, amit a jelenlévők kérdeztek, valóban egy fantasztikusan felépített metodikai menet szerint járta az országot. Ezenfelül az ottani gyerekeket tanította, ami igazából a növendékeken keresztül a pedagógus kollégákkal való kapcsolatnak a megerősödését jelentette. Mint „Halász növendék”, úgy érzem folytatnom kell azt, amire ő az életét szánta és erre a Fesztivál Akadémia Budapest lehetőséget ad. A turné alatt a FAB csapatának szervezői élete nem állhat meg: 15 éves kor alatti hegedűsök és csellisták számára pont most került ki a Halász Ferenc Országjáró Tehetségkutató felhívása. Honlapunkra ellátogatva erről többet is megtudhatnak. Az elmúlt pár hónap alatt olyan városokban jártunk, mint Szeged, Zalaegerszeg vagy Eger. Csíkszeredára holnap érkezünk, immáron harmadszorra tartunk ott kurzust és hálásak vagyunk azoknak a művészeknek (67 magyar művész), akik a két évvel ezelőtti Covid vészterhes évében a felkérésünkre rögtön igent mondtak. Ennek köszönhető például az, hogy február 28-án, amikor is a Magyar Zene Házában a „Sztravinszkij-Vivaldi” műsorral fellépünk és aznapra két mesterkurzust is szervezett csapatunk: Balog József a Ferencvárosi Ádám Jenő Zeneiskolában tart zongoristáknak szakmai napot, Szűcs Máté pedig a Bartók Konzervatóriumban brácsistáknak tart mesterkurzust.

erdély fesztivál akadémia 2023
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésFortepianók a Haydneum gyűjteményében 
Következő bejegyzés A Berlinale elismerését kapta Erhardt Domonkos animációs rövidfilmje

Ajánlott Bejegyzések

Szűcs Máté
Intermezzo

Először szólal meg Magyarországon Eötvös Péter brácsaversenye

2023. március 25.2 perc olvasás
Marie Jacquot - fotó: Christian Jungwirth/a karmester hivatalos oldala
Intermezzo

Marie Jacquot érkezik a Bécsi Szimfonikusokhoz első vendégkarmesterként

2023. március 24.2 perc olvasás
Batta András
Hallomások

Batta András: „Foglalkoztat az elmúlás gondolata”

2023. március 24.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Sisi gödöllői kastélya

Négyszögletű Kerek Erdő a Gödöllői Királyi Kastélyban

BDZ Promóció

Játékok és szenvedélyek a BDZ koncertjén

A nagy Lötty Promóció

Saját mesekönyvet adott ki az idén 75 éves szegedi Kövér Béla Bábszínház

Promóció

Tavaszváró – Közös koncertet ad Reenat Pinchas és Hsin-Ni Liu

Lakatos György Promóció

Zeneszerzőként debütál Lakatos György a Festetics Palotában

Promóció

Csippanástól a szimfonikus szvitig – A videójáték-zene meghökkentő története – I.

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.