Új blogunkban olyan filmeket ajánlunk, melyek a Papageno hagyományos témáihoz kapcsolódnak valamilyen módon. A decemberben érkező, Whitney Houston életéről szóló film kapcsán összegyűjtöttünk még néhány olyan játékfilmet, melyek fantasztikus énekhanggal megáldott énekesnők részben valós, részben fiktív élettörténetét mutatják be.
- hirdetés -

Az énekesek életéről szóló, kisebb-nagyobb mértékben életrajzi elemekre épülő filmek kényes műfajnak számítanak a filmkészítők szempontjából. Egyrészt csábító lehet a biztos nézőközönséget jelentő rajongótábor, az ismerős számokból álló, már létező hanganyag, ami külön is forgalmazható. Másrészt tekintettel kell lenni – vagy ha nem, hát perekkel gondoskodnak róla, hogy tekintettel legyenek rájuk – a még életben lévő családtagokra, barátokra és egyéb érintettekre is. Ez utóbbi tényező befolyásolja azt is, milyen lesz az adott műben a valóság és a legenda aránya.
A Houston életéről szóló filmben rögtön meg is jelenik mindkét fenti jelenség. Már a címében megidézi az énekesnő egyik leghíresebb dalát, a kritikusok szerint azonban nem lett elég belemenős a forgatókönyv. Utóbbi a Bohém rapszódiát is jegyző Anthony McCarten munkája.
A filmben Whitney gyerekkorától végigkövethetjük, honnan és hogyan indult és hova jutott: a sztárságot, a kitérőt a filmek irányába – egészen tragikusan korai haláláig. Bepillanthatunk abba, milyen volt a viszonya gospelénekes anyjával és menedzserré avanzsáló apjával. Ezzel megérkezünk a rázósabb témákhoz: a férfi zavaros pénzügyi machinációi vezettek oda, hogy a lánya nemcsak menedzserként, hanem családilag is megszakította vele a kapcsolatot.
Nem maradt ki Houston szerelmi élete sem. Bekerült a Bobby Brownnal való bántalmazó kapcsolata, valamint az énekesnő és az asszisztense, Robyn közötti romantikus kapcsolat, amit már korábban is rebesgettek.
Annak ellenére, hogy a film érinti az énekesnő drogproblémáit és azt, hogy a sajtó „nem elég feketének” bélyegezte, a kritikusok szerint a családtagokra tekintettel az életrajz több kellemetlen elemét is elmaszatolták. Vagyis annak fog tetszeni a film, aki szeretne egy nosztalgiasétát tenni Houston dalaival. Ráadásul a soundtrackhez az énekesnő eredeti hangját használták fel, vagyis tényleg Whitney-t halljuk énekelni.
Aki a játékfilm után a tényre és archív felvételekre kíváncsi, annak a 2018-ban megjelent Whitney című dokumentumfilmet ajánljuk.
Respect (2021)
Keveseknek adatik meg, hogy maguk válasszák ki azt, hogy ki alakítsa őket az életükről szóló filmben, Aretha Franklin azonban megkapta a lehetőséget és nem egy színészt, hanem egy énekesnőt, Jennifer Hudsont érezte alkalmasnak a feladatra. Nem véletlen, ekkor Hudson már bizonyította a Dreamgirls-szel, hogy a karakterformálás és az énekesi feladatok is rábízhatóak.
Aretha Franklin 76 éves korában, 2018-ban hunyt el. A fantasztikus sikerekkel és tragédiákkal szegélyezett karrierjét és magánéletét a Respect című film mutatja be. A címet, ahogy az előző filmnél is láthattuk, egyik legismertebb dalától kölcsönözték az alkotók.
Ez a mű is a kezdetektől követi az énekesnő karrierjét, amikor a tízéves Arethát édesapja (akit Forest Whitaker alakít) énekeltette a barátai előtt, majd hamarosan nagyobb közönséghez is eljutott. Szintén az apa befolyására aktívan részt vett a polgári jogi mozgalomban és gyakran vállalt politikai szerepet.
Magánéletét azonban több tragikus esemény is beárnyékolta. A család egyik barátja többször megerőszakolta a még gyermek lányt, akinek két fia született az erőszakból. A gyerekeket nagyanyja nevelte, amíg ő próbálta beindítani énekesi karrierjét. A kezdeti évek azonban főleg kudarcot hoztak szakmailag és házasságaiban is. Ennek hatására az italhoz fordult – ahogy azt apjától látta.
A siker akkor érkezett meg az életébe, amikor kevésbé rendelte magát alá művészileg az őt körülvevőknek és határozottabban képviselte saját elképzeléseit a dalai kapcsán.
A Respect jelenleg az HBO kínálatában található meg.
Aline (2020)
Kétséget kizáróan a Celine Dion életét feldolgozó – szerzői jogi okokból más nevekkel dolgozó – film nem csak listánk, de talán sokak filmes élményeinek legfurcsábbika. Egy nagyon sajátos alkotói döntés következtében minden (!) életszakaszban Valérie Lemercier, színész-rendező-forgatókönyvíró alakítja az énekesnőt. Sajnos ebbe beletartozik egy ötéveskori megjelenés is, holott a színésznő már a ötvenes éveiben jár. Feltehetően azért találták ki ezt a megoldást, hogy megpróbálják a lehető legjobban tompítani a főhős és menedzsere románcának élét.
Aline egy zeneszerető quebec-i család 14. gyerekeként született. Tehetsége már korán megmutatkozott, ezért meglehetősen határozott anyukája ír neki egy dalt, a felvételt pedig elküldi az egyik kedvenc énekesük menedzserének, majd személyesen is ellátogatnak a férfihoz. A filmben Guy-Klaude Kamarnak nevezett René Angélil 39 éves, amikor menedzserként elkezd együtt dolgozni a 12 éves Aline-nel. Kettejük románca 10 évvel később kezdődik, amikor a férfi már túl van 2 váláson, legidősebb gyereke pedig épp annyi idős, mint Aline. Épp ez a kapcsolat azonban, ami miatt több kérdés is felvetődik a nézőben, bármennyire romantizálja a film.
A kanadai és francia sikerek után az Eurovíziós Dalfesztivál, majd a Titanic betétdala hozza meg az énekesnőnek a sztárságot. Megjelennek azonban annak a titokzatos betegségnek az előjelei is, amelynek pontos diagnózisát nemrég jelentették be és ami hosszú ideje távoltartja az énekesnőt a színpadtól.
A filmben a dalokat Victoria Sio hangján hallhatjuk.
Aki képes lesz ezen túllépni az egy sajátos humorú, szerethető alkotást kap, ami kissé keserű aktualitást kapott Celine Dion nemrég közölt betegsége apropóján.
Rene Zellweger hosszas kihagyás után tért vissza a vászonra a Judy Garland életéről szóló filmmel, ami minden józan emberi számítás szerint sikerre volt ítélve. Már a film forgatása közben azt rebesgették, hogy borítékolható Renée Zellwegernek a Oscar, ahogy azt az ilyen látványos átalakulásokkal járó életrajzi filmeknél szokták. Az angol szaksajtó beszédesen Oscar-vehicle-nek, vagyis az Oscar-díjhoz elszállító járműnek becézi ezeket a szerepeket.
A színésznő be is zsebelte a szobrocskát, a kritikusok és a közönség mégsem szerette igazán a filmet, ami részben betudható a kényelmetlen témának. A forgatókönyvírók kétségtelenül nem a könnyebbik végén fogták meg a dolgot. A technikolorban úszó gyerekkor csak visszaemlékezésekben bukkan fel, a középpontba pedig a magánéleti és karrierválságban vergődő, élete végén járó Judy Garland áll. A filmstúdióban töltött gyerekévek bántalmazása, irányított függőségei az utolsó évek le- és szétcsúszásában tükröződnek. Judy lélekben ottmaradt félúton Kansas és Óz birodalma között, ahol magányosan bolyongott egész életében.
Anyagi gondjai, függőségei, ezek hatása az énekesi teljesítményére, az, hogy milyen elveszett volt a párkapcsolataiban vagy épp a karrierje pénzügyi vetülete kapcsán egyaránt megjelenik a filmen. A mozi arra a folyamatra hívja fel a figyelmet, amikor az üstökösszerű tehetség széthullik, megfizeti az árát a korábbi kizsákmányoló bánásmódnak – azok pedig akik rákényszerítették, már sehol nincsenek, hogy felelősséget vállalnának érte.
A filmen Zellweger énekhangját hallhatjuk, aki nagyon tudatosan készült a szerepre. Hogy milyen eredménnyel, azt a nézők döntik el.
Piaf (2007)
Édith Piaf életét már a negyedik film dolgozta fel 2007-ben. A franciák legendás énekesnőjét pedig Marion Cotillard keltette életre a filmvásznon. Énekhangját Jil Aigrot kölcsönözte a szerephez. A színésznő összesen 27 díjat zsebelhetett be a tragikus sorsú énekesnő megformálásáért – köztük a legjobb színésznőnek járó Oscar-t. Méghozzá egy francia filmért!
A törékeny alkatáról – mindössze 147 centi magas volt – kis verébnek nevezett Édith Piaf gyerekkorát részben nagyanyjánál töltötte egy bordélyházban, ahol nagyon hamar leckét kapott az élet árnyoldaláról. Ezt követően cirkuszokban fellépő édesapjával járta az országot. Felnőttként éjszakai bárokban, klubokban, kabarékban lépett fel, hogy megkeresse a kenyerét, a siker és a boldog magánélet azonban várat magára. A szerelem Marcel Cerdan boxoló személyében toppan be az életébe, akivel szenvedélyes vsizonyt folytatnak.
Amikor a férfi egy repülőgépszerencsétlenségben életét veszti, Piaf szinte beleőrül a fájdalomba. Az alkoholhoz és a drogokhoz fordul. Függőségei mellett számos betegségben is szenvedett, s ezek együttesen vezettek ahhoz, hogy mindössze 47 évesen elhunyt.
A musicalből készült film a Dreamgirls nevű formáció karrierjének felívelését és tagjainak sorsát követi, amely a szintén csak nőkből álló The Supremes együttes valós történetén alapszik. A főszerepben a Diana Ross-ról mintázott karaktert Beyonce alakítja, míg a Florence Ballardról mintázott figurát Jennifer Hudson, akinek ez volt a belépője a mozi világába. Hudson eredetileg a zeneiparból érkezett. 2004-ben az Americal Idolban bejutott a legjobb tízbe, innen azonban kiszórta a zsűri, meglehetősen nagy felháborodást keltve. Ebben a filmben lépett először a kamerák elé és alakítását rögtön Oscar-díjjal jutalmazták.
A film a trió zenei karrierjének kezdeti döccenőit, majd a felívelést mutatja be, hogy végül több évlet távlatába tekintsen feltárva, mi is történt a tagokkal és a körülöttük dolgozókkal, menedzserekkel, rivális énekesekkel.
+1 Tina
Tina Turner ezzel a dokumentumfilmmel búcsúzott világszerte a rajongóktól, végigtekintve több mint öt évtizeden átívelő pályafutásán, és őszintén szembenézve élete legsikeresebb és legküzdelmesebb pillanataival. A rockzene királynőjéről készült film 2021-ben a mozikban is bemutatásra került, most pedig az HBO műsorán található meg.

Tina Turner – forrás: Pannonia Entertainment
Az Oscar-díjas rendezőpáros, Daniel Lindsay és T.J. Martin idei Berlinalén debütált filmje a legendás rockénekesnő életének számos olyan pillanatába enged betekintést, amit eddig nem láthatott a közönség. Tina Turner most először járult hozzá, hogy a magándokumentumait és archívumát is felhasználják egy alkotáshoz. A meghitt és néhol fájdalmasan őszinte beszélgetésekből kirajzolódik a 20. századi szórakoztatóipar egyik legnagyobb hatású előadóművészének személyes portréja, az ember a világsztár mögött, akire csak úgy hivatkoznak a szakmai nagyjai: Egyszerűen a legjobb!
A filmhez készített interjúkban Tina beszél volt férje, Ike erőszakosságáról, hogy milyen bántalmazásnak volt kitéve a kapcsolatuk alatt és bevallja, bár tudta, hogy nem lehet vele boldog, azt gondolta, muszáj vele maradnia. Őszintén beszél arról is, milyen megterhelő számára lelkileg ennek az időszaknak a felidézése.
Tina Turner több mint 200 millió eladott lemezzel a világ egyik legnépszerűbb énekesnője, aki a Guinness rekordok könyvébe is bekerült: az ő koncertjeire váltották eddig a legtöbb jegyet. Életéből Tina – The Tina Turner Musical címmel készült előadás, amelyet a 2019-ben a Broadway-n mutattak be az ő jelenlétében. A film ennek a díszelőadásnak a képsoraival zárul. Férje, Erwin Bach elmondása szerint „Tina azt mondta, hogy szeretne elbúcsúzni rajongóitól, mielőtt végleg lezárja életének ezt a szakaszát. Szerintem a musical, és ez a dokumentumfilm pontosan erről szól. Egy korszak lezárása.”