Mendelssohn: Elias

Szerző:
- 2017. május 5.
Hans Christoph Rademann fotó: Holger Schneider

Charles Rosen Mendelssohnt a giccses vallásos zene megteremtőjének nevezi. Hogy igaza van-e a neves zenetudósnak, a kétlemezes felvétel alapján eldönthetjük.

- hirdetés -

Ahogyan a Gutenberg-galaxist, a nyomtatott könyvet szerencsére nem tüntette el teljesen az internet, ugyanúgy a hangfelvétel-készítés és -kiadás online korszakában sem szűntek meg a fizikai hanghordozók. Sőt, az értékteremtő zenei műfajokban a kézbe vehető, szép grafikával és minőségi booklettel kínált hanglemez az elmúlt időszakban Európa-szerte felértékelődött.

A Gramofon havonta jelentkező összeállítása szubjektív toplista: ebben a hónapban mi ezeket a lemezeket hallgatjuk legszívesebben a szerkesztőségben. Ezúttal a klasszikus zene került terítékre.

Mendelssohn két oratóriumot írt, a 43 számból álló Éliás bemutatóját a szerző szavaival közvetítve „lankadatlanul feszült érdeklődéssel” követte Birminghamben a közönség 1846-ban. Mi is lankadatlan figyelemmel kísérjük végig a művet, az élő koncertfelvétel – májusi listánk harmadik helyezettje – egészen fantasztikus.

Mendelssohn nem mindennapi megoldásokat használ az oratóriumban; a darabindítás nem szokványos, a nyitányt egy rövid tenor-recitativo előzi meg, s a kórusrecitativo szerepeltetése nem bevett szokás.

Néhány elemző harsánynak tartja a művet, de nem ilyen interpretációt kapunk – nem a sokszor hallott, mindenre ráhúzható előadási sémákat kéri a karmester; minden számnak megvan az íve, a kisebb-nagyobb csúcspontok egyúttal tagolnak is.

Nagyszerűek a tempóváltások, az atmoszféra-teremtés, a hatalmas kórustablók, az ellentétek, egy-egy szakasz zárása.

A nagyívű dallamok végigvitt folyamata, a váratlan fordulatok, a dinamikai megoldások a mű szépségét kiemelik, a zenekari színek szépek. Maximilian Schmitt énekli a tenorszólókat, rendkívül kifejezően, Marlis Petersen a szoprán-, Thomas Oliemans a baritonénekes – mindketten jól tolmácsolják szólamukat. Lioba Braun hangképzése kevésbé tetszetős, a regiszterváltások nem zökkenőmentesek. Az énekkar remek, hatalmas erejű tömböket, máshol egészen lágy pianókat hallunk. A zenekar elsőrangú, Hans-Christoph Redemann irányítása alatt felejthetetlen koncertélményt kaptak a szerencsések, nekünk pedig a lemez bizonyítja az előadás hőfokát.

Cím: Mendelssohn: Elias – Akademie für Alte Musik Berlin, RIAS Kamarakórus, Hans-Christoph Rademann

Kiadó: Accentus – Mevex

Katalógusszám: ACC 30356

Megosztás

Ajánlott

Bejegyzések

PROMÓCIÓ

VEB 2023

Hírlevél

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

Hírlevél

Member of IMZ
ICMA logo
A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:
NKA logo