• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
ICMA blog Zene

Gabriel Schwabe: „Minden művet újból fel kell fedeznünk magunknak”

Szerző: Papageno2023. február 10.
Facebook Twitter E-mail
Gabriel Schwabe - forrás: ICMA
Gabriel Schwabe - forrás: ICMA

„Szárnyaló, remek kreatív képességekkel rendelkező, hangszerét fenomenálisan kezelő csellóművész” – így jellemezte Norbert Hornig zenekritikus öt évvel ezelőtt a fiatal csellistát, Gabriel Schwabét. Az 1988-ban Berlinben született Schwabe azóta is megőrizte ezt a szárnyaló magasságot, és hírnevét is megszilárdította. Ez többek között a Naxos kiadónál megjelent, nagy sikerű lemezeinek is köszönhető. A kiadóval 2015 óta áll szerződésben. Az április 21-én Wroclawban megrendezésre kerülő ICMA-díjátadón ő képviseli majd a Naxost, amely az év ICMA-kiadója. A csellistával Frauke Adrians, a ‘das Orchester’ magazin munkatársa, az ICMA zsűritagja beszélgetett.

– A legújabb CD-jén többek között Sosztakovics és Prokofjev balladáit játssza. Ezekben a zenékben különösen otthon érzi magát?
– Van egyfajta természetes érzékenységem a 20. század zenéjéhez – ennek a korszaknak a repertoárjához férek hozzá legkönnyebben. De ez nem jelenti azt, hogy be vagyok zárva, otthonosan érzem magam általában a romantikus művekben is. Szólistaként fontosnak tartom, hogy a repertoárom széles skálán mozogjon. Csellistaként pedig – a zongorával vagy hegedűvel ellentétben – abban a helyzetben vagyok, hogy az irodalom minden lényeges művét ismerem. Szerencsésnek mondhatom magam, mert megvan a szabadságom, hogy időnként valami újat is felfedezzek.

– Mint például Frank Bridge Oration című csellóversenye a második legutóbbi CD-jén?

– Pontosan. Ez olyan zene, amit tényleg érdemes újra felfedezni. A Naxos kiadóval rengeteget gondolkodtunk a CD koncepcióján. Utólag visszagondolva meglepő, hogy mennyit, mert a Bridge – Elgar párosítás tulajdonképpen kézenfekvő. Mindkét zeneszerző az első világháború hatása alatt írta versenyművét, műveik tartalmilag és érzelmileg is közelállnak egymáshoz. Csakhogy Bridge oratóriuma a bemutatója után nem sokkal szinte feledésbe merült, míg Elgar versenyműve mindvégig ismert és népszerű maradt.

– Ha valaki Elgar csellóversenyét hallja, óhatatlanul Jacqueline du Pré jut eszébe. Példaképként tekint rá vagy a cselló más régi mestereire?

– Jacqueline du Pré és a többi régi mester fontos inspiráció számomra. Ám akkor, ha Elgar versenyművét játszom, nem követhetem el azt a hibát, hogy du Pré nyomdokaiba próbálok lépni. Úgy hiszem, minden csellista a saját személyes interpretációjához jut el. Engem erre ösztönöz a nagy elődök és felvételeik tanulmányozása is.

– A Naxos szabadságot ad önnek a CD repertoárjának kiválasztásában?

– Igen! A CD-projekteket közösen készítjük el; ez már a Saint-Saëns csellóra és zenekarra írt műveit tartalmazó lemez esetében is így volt, amelyet 2017-ben a Malmöi Szimfonikus Zenekarral közösen rögzítettem Marc Soustrot vezényletével. A Naxosszal való együttműködésem kiváló; ennél a kiadónál minden lemezemet élvonlbeli zenekarokkal és nagyszerű karmesterekkel rögzíthetem.

– Amikor a Naxos még új volt, a 80-as évek végén és a 90-es években, sok zenész és lemezvásárló körében nem volt jó híre, legalábbis Németországban. A CD-k olcsók voltak, de cserébe középszerű felvételeket kaptunk középszerű művészekkel…

– Soha nem érdekeltek ezek az előítéletek, mivel a saját tapasztalataimnak egyáltalán nem felelnek meg. A Naxos CD-k az elsők között voltak, amelyeket diákként és hallgatóként megvettem, és nem csak azért, mert olcsók voltak. Mindig is tetszett, hogy a Naxos a repertoárra koncentrál, és nem annyira a művészre vagy a “klasszikus sztárra”. Úgy tapasztaltam, hogy ez a fajta megközelítés egy bizonyos típusú zenészeket vonz. Emellett a kiadó kínálata rendkívül széleskörű – mindig van valami új felfedeznivaló hallgatóként és zenészként is! Nagyon örülök, hogy ehhez a kiadóhoz szerződtem, az évek során egy nagyszerű partnerség alakult ki.

– Hogyan jutott el a csellójátékhoz? Mindig is ez volt az álomhangszere, a mottó szerint: „cselló vagy semmi?”

– Édesanyám zongoratanárnő, így a zongora mindig ott volt a házunkban, és már gyerekkoromban elkezdtem játszani rajta. Később jött a hegedű, de ahhoz nem volt tehetségem – soha nem tudtam például vibrátózni rajta! Később a csellót magától értetődő továbblépésnek éreztem, így nyolcéves koromban ezt a hangszert választottam magamnak.

– Melyik tanárai voltak a legfontosabbak számára?

– Igazából két ilyen tanárom volt: Catalin Ilea a berlini UdK-n, akihez nagyon korán eljutottam. Őt a zenei nevelés ikonjának tartom, meghatározó időszak volt számomra, amíg tőle tanulhattam. A másik Frans Helmerson a Kronberg Akadémián.

Mindketten hihetetlenül gyengéd és szeretetteljes módon tanítottak, ugyanakkor sokat követeltek tőlem. A kettejükkel való közös munka ébresztett rá arra, hogy én magam is tanítani akarok, át szeretném adni a tudásomat és a képességeimet.

– A 2020-2022 közötti időszak a legtöbb szabadúszó zenész számára nagyon nehéz volt. Ön hogyan vészelte ezt át?

– Egyetemi tanári kinevezésem miatt kiváltságos helyzetben vagyok. A feleségem is az egyetemen tanít, így az anyagi gondjaink nem voltak olyan nagyok, mint sok kollégáé. Az azonban kihívást jelentett, hogy ilyen hosszú ideig nem játszhattam nyilvánosan. A feleségemmel – ő hegedűművész – arra is felhasználtuk ezt az időszakot, hogy elmerüljünk a zenében, próbáljunk, ismerkedjünk a művekkel. Aztán a lezárás közepén kaptam egy különleges lehetőséget, az ORF Bécsi Rádió Szimfonikus Zenekarával dolgozhattam együtt Bridge és Elgar csellóversenyein. A projekt kezdete előtt egy héttel még azt sem tudtam, hogy bejuthatok-e Bécsbe a lezárások miatt! De sikerült.

– Mi lesz a következő zenei projektje?

– Most a közeljövőben lesz egy nagy Beethoven-projektem. Ezt kiváltságnak tartom – hihetetlen, mi minden történik zeneileg Beethoven műveiben. Mérföldköveket állított fel! Be kell vallanom, hogy gyerekként egyáltalán nem értettem Beethovent, sok időbe telt, mire közelebb kerültem hozzá. Ha például az op. 102.2. D-dúr 5. csellószonátára – és különösen a fúgára – gondolok, még most sem mondanám, hogy mindent értek, ami ott történik. Beethovent magunknak kell felfedezni, újra és újra. Az előadóval való interakció a döntő.

Ezt próbálom átadni a tanítványaimnak is: mindig friss szemmel nézzenek rá a partitúrára, minden művet fedezzenek fel újból maguknak, még ha csak részletekről van is szó. Zenészként így tudunk életben maradni!

interjú cselló icma gabriel schwabe
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésBerlinben rendeznek kiállítást a Fortepan fényképeiből
Következő bejegyzés Gabriel Schwabe: “Always look at the score with a fresh eye”

Ajánlott Bejegyzések

Szűcs Máté
Intermezzo

Először szólal meg Magyarországon Eötvös Péter brácsaversenye

2023. március 25.2 perc olvasás
Marie Jacquot - fotó: Christian Jungwirth/a karmester hivatalos oldala
Intermezzo

Marie Jacquot érkezik a Bécsi Szimfonikusokhoz első vendégkarmesterként

2023. március 24.2 perc olvasás
Batta András
Hallomások

Batta András: „Foglalkoztat az elmúlás gondolata”

2023. március 24.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Sisi gödöllői kastélya

Négyszögletű Kerek Erdő a Gödöllői Királyi Kastélyban

BDZ Promóció

Játékok és szenvedélyek a BDZ koncertjén

A nagy Lötty Promóció

Saját mesekönyvet adott ki az idén 75 éves szegedi Kövér Béla Bábszínház

Promóció

Tavaszváró – Közös koncertet ad Reenat Pinchas és Hsin-Ni Liu

Lakatos György Promóció

Zeneszerzőként debütál Lakatos György a Festetics Palotában

Promóció

Csippanástól a szimfonikus szvitig – A videójáték-zene meghökkentő története – I.

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.