• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
ICMA blog Zene

„Amikor együtt játszunk, minden jön magától” – Interjú Tassilo Probsttal és Maxim Landóval

Szerző: Papageno2023. március 2.
Facebook Twitter E-mail
Maxim Lando és Tassilo Probst - forrás: ICMA
Maxim Lando és Tassilo Probst - forrás: ICMA

Tassilo Probst német hegedűművész és Maxim Lando amerikai zongorista „Into Madness” című CD-jükkel nyerték el az ICMA kamarazenei díját. Mindketten húsz évesek, így a kategória valaha volt legfiatalabb nyertesei. Az alábbi interjút a két zenésszel Remy Franck, a Pizzicato munkatársa készítette.

– München és New York nincsenek egymás szomszédságában – hogyan találkoztatok?
Maxim Lando:
2019-ben találkoztunk Münchenben a „Stars and Rising Stars” fesztiválon, ahol felléptünk együtt is, és a csodálatos csellistával, Danjulo Ishizakával trióban is.

Tassilo Probst: Az első próbán Danjulo egy kicsit késett, úgyhogy csak a szórakozás kedvéért elkezdtünk játszani néhány duót. Már az első taktusoknál éreztem, hogy ez valami különleges. Még sosem láttuk egymást, mégis olyan volt, mintha évek óta együtt zenélnénk, mindketten pontosan tudtuk, hogy mit akar a másik csinálni.

ML: Mivel a próbák és a koncert alatt nagyon jól összekovácsolódtunk, úgy döntöttünk, kapcsolatban maradunk. Reméltük, hogy a következő évre is szervezhetünk néhány közös koncertet, de először a saját időbeosztásunk akadályozta ezt meg, majd a következő évadot a Covid teljesen leállította. A kapcsolatunk azonban ezalatt is megmaradt, beszélgettünk zenéről, repertoárról, majd felmerült a közös felvétel gondolata is.

– Hogyan született meg az együttműködésetekből az „Into Madness” ötlete?

TP: 2021 tavaszán fogalmazódott meg bennem egy ilyen CD felvételének terve. Amikor azon gondolkodtam, milyen zongoristával szeretném felvenni, Maxim jutott eszembe először, ami sokak számára meglepő volt, hiszen korábban még sosem játszottunk duókoncertet, de nekem volt egy megérzésem, hogy ez az együttműködés nagyszerű lehet!

ML: A CD létrejöttéért teljes mértékben Tassilót illeti az elismerés. Ő állt az élén az összeállítás minden gyakorlati részének. Ami a repertoárt illeti, könnyen megegyeztünk. Mindkettőnknek tetszett az ötlet, hogy valami szokatlant, kevésbé ismertet mutassunk be. Nemrég játszottam Bartók zongorakvintettjét, amely bár a szerző egy fontos korai műve, sajnos ritkán játsszák. Nagyon szerettem a korai Bartók modern romantikáját, így amikor Tassilo megemlítette a korai szonátát, tudtam, hogy nagyszerű párosítás lesz. Tassilo szerette volna felvenni az Enescut, miután előadta a bukaresti Enescu hegedűversenyen. Erről sem kellett sokat győzködnie, azonnal beleszerettem az improvizatív hangulatba és a rendkívüli színekbe. És akkor ott van az Achron, amely valójában egy hatalmas darabja a hegedű- és zongorarepertoárnak, mégis majdnem 100 évig nem hallhatták!

– Meséljetek még a műsorról, különösen az Achron-szonáta kiválasztásáról.

TP: A CD műsorában elsőként rögzített szonáta az Enescu volt. Ezt a bukaresti Georges Enescu Nemzetközi Hegedűversenyre tanultam meg, akkoriban beleszerettem ebbe a műbe, és nagyon szerettem volna felvenni. Ezután kezdődött a munka, hogy más szonátákat is találjak, amelyek illeszkednek Enescu kelet-európai népzenei stílusához. Engem mindig vonzott, hogy új műveket fedezzek fel és mutassak be a közönségnek, úgyhogy próbáltunk további ismeretlen szonátákat is találni. Így botlottam bele Bartók Béla hihetetlenül korai romantikus művébe. További kutatómunka után pedig kiderült, hogy a Universal Editions archívumában ott van a még kiadatlan, eddig soha nem rögzített Achron-szonáta. Felhívtam a Universal Editions-t, és néhány telefonhívás után kinyomtatták nekünk a kottát!

ML: A lemez címe, az „Into Madness” akkor született meg, amikor New Yorkban próbáltunk és Németországban pedig vettük fel a lemezt. Minden darabunkban éreztünk – a lehető legjobb értelemben – egy kis őrületet, főként az Achron-szonátában. Egy kicsit mi is „megőrültünk”, amikor ezen dolgoztunk, de hihetetlenül elégedettek voltunk az eredménnyel. A zene rendkívül intenzív, gyakran a két hangszer szólama szinte ellentmondásosnak tűnik, de aztán valahogyan mégis együtt kapnak egy magasabb jelentést. A darab tonális/harmonikus nyelve is teljesen egyedinek hat. Minél többet kutattuk ezt a szonátát, annál inkább láttuk, hogy egy igazi mesterművel dolgozunk. Rendkívül izgalmas volt!

– Közös játékotok a CD-n nagyon harmonikus és rendkívül kifejező. Mit gondoltok, mi az a fő elem, ami a duótokat jellemzi?

ML: Azt hiszem, mindketten természetünknél fogva szenvedélyes és intenzív emberek vagyunk, hajt minket az adrenalin. Amikor együtt játszunk érzünk egyfajta energiát, ami folyamatosan ösztönöz minket, hogy szinte túljátsszuk egymást. A hajtóerőnk pedig egyszerűen az a vágy, hogy nagyszerű zenét csináljunk.

TP: Az a különleges a párosunkban, hogy soha nem kell semmi extra erőfeszítést tennünk. Amikor együtt zenélünk, minden magától jön, legtöbbször egyáltalán nem kell megbeszélnünk semmit. Valamiért tudjuk, hogy a másik hogyan akarja alakítani a zenét, játék közben pedig reagálunk rá. Mindketten nagyon spontán zenészek vagyunk, amíg a CD anyagát rögzítettük, nem volt két egyforma felvétel, mégis mindig tökéletesen együtt voltunk. Egyszerűen tudjuk, érezzük, amit a másik csinálni akar.

– A CD kiváló kritikákat kapott, most pedig számos elismert művész produkciójával versenyezve megnyerte az ICMA-díjat kamarazenei kategóriában. Ráadásul az eddigi legfiatalabb díjazottak között vagytok. Mit jelent ez számotokra?

ML: Az biztos, hogy hatalmas megtiszteltetés, és mindketten több mint izgatottak vagyunk, és nagyon örülünk a CD fogadtatásának! Csodálatos ráadás lenne, ha a következő évtizedben elkezdenék felvenni és előadni az Achront. Az ICMA-díj láthatósága segíthet ezt az álmot valóra váltani.

TP: Amikor felvettük a CD-t, egyikünk sem gondolta volna, hogy 20 évesen ilyen elképesztő kritikákat és díjakat kaphatunk a debütáló lemezünkkel, főként ezzel a meglehetősen szokatlan repertoárral. De nagyon jó látni, hogy nemcsak a nagy sztárok lemeze, és nemcsak a megszokott repertoár kaphat figyelmet, hanem az olyan zenei csemegék is, mint az „Into Madness”.

interjú icma icma-díj tassilo probst maxim lando into madness
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésSào Soulez Larivière: ‘My viola is just right for me’
Következő bejegyzés Hamarosan látható a Hat hét a hazai mozikban 

Ajánlott Bejegyzések

Bretz Gábor és Dragony Tímea - fotó: Kummer János / Labancz Viktória
Intermezzo

Bretz Gábor és Dragony Tímea kapta idén a Bartók–Pásztory-díjat

2023. március 25.4 perc olvasás
Intermezzo

Elhunyt Jankovits József operetténekes

2023. március 25.1 perc olvasás
Szűcs Máté
Intermezzo

Először szólal meg Magyarországon Eötvös Péter brácsaversenye

2023. március 25.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Sisi gödöllői kastélya

Négyszögletű Kerek Erdő a Gödöllői Királyi Kastélyban

BDZ Promóció

Játékok és szenvedélyek a BDZ koncertjén

A nagy Lötty Promóció

Saját mesekönyvet adott ki az idén 75 éves szegedi Kövér Béla Bábszínház

Promóció

Tavaszváró – Közös koncertet ad Reenat Pinchas és Hsin-Ni Liu

Lakatos György Promóció

Zeneszerzőként debütál Lakatos György a Festetics Palotában

Promóció

Csippanástól a szimfonikus szvitig – A videójáték-zene meghökkentő története – I.

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.