Április 21-én a wrocławi Nemzeti Zenei Fórum ad otthont a Nemzetközi Klasszikus Zenei Díj (International Classical Music Awards – ICMA) éves díjátadó gálakoncertjének. A Nemzeti Zenei Fórum igazgatójával, Andrzej Kosendiakkal az ICMA-zsűritag Polskie Radio Chopin munkatársa, Jakub Puchalski készített interjút.
– A Nemzeti Zenei Fórum amellett, hogy zenei intézmény, egyben helyszín is – egy négy koncertteremből álló új komplexum Wrocławban. Már évtizedek óta szó volt egy jó koncertteremről a Wrocławi Filharmonikusok számára, hogyan alakult ki a Nemzeti Zenei Fórum ezekből a különböző tervekből és elképzelésekből?
– A Nemzeti Zenei Fórum története 2002-ben kezdődött, amikor Rafał Dutkiewiczt megválasztották Wrocław polgármesterének. Ekkor már napirenden volt egy új koncertterem építése. Ebben az időben a kulturális porgram előkészítésében voltam Rafał Dutkiewicz tanácsadója, később pedig a megbízottja lettem, és megkezdődött az építkezés. Régóta próbálkoztak már egy új koncertterem megépítésével, de csak ez az egy terv járt sikerrel. Már az elejétől kezdve két dolgot szerettünk volna egymással párhuzamosan megvalósítani: egy színvonalas koncertterem építését, valamint Wrocław zenei életének fejlesztését tartottuk szem előtt. Mindkét célunk megvalósult, bár, hozzá kell tennem, hogy maga az építkezés, az épület katalizátorként működött, jelentős hatást gyakorolt a zenei és kulturális életben végbement változásokra.
– Vegyük számba, mi volt Wrocławban a Nemzeti Zenei Fórum előtt.
– 2005-ben, amikor az új koncertterem építésének projektje már folyamatban volt, a Wrocławi Filharmonikusok igazgatója, valamint a Wratislavia Cantans fesztivál igazgatója lettem. Volt tehát egy nagyszerű fesztivál és egy zenekar, illetve egy 465 férőhelyes ronda épület az 1960-as évekből, amelyet valójában három városi házból alakítottak ki egy nagyszabású felújítással. Innen indultunk. Ma egy olyan helyszínünk van, amely négy magas színvonalú koncerttermet foglal magába, a Filharmonikusokon kívül pedig több mint egy tucat együttesünk és számos fesztiválunk van. Mindez pedig a Nemzeti Zenei Fórumhoz tartozik.
– Hogyan látja az intézmény jövőjét?
– Még nem olyan régóta működünk, ráadásul volt három rendhagyó évadunk a járvány és a lezárások miatt. Jelenleg is egy krízissel állunk szemben a szomszédos országban zajló háború miatt, amely az életünkre, valamint a pénzügyekre is hatással van. Ennek ellenére úgy gondolom, amióta itt dolgozunk, teljesítettük a kitűzött céljainkat.
Büszkék vagyunk arra, hogy megbecsülnek minket, hiszen mi mást jelentene az ICMA-díj, amelyet elnyertünk, az, hogy a kórusunk egy nagyszabású projekten dolgozik együtt és közös koncertet ad a Berlini Filharmonikusokkal, vagy az, hogy Zubin Mehta modellként javasolta a koncerttermünket, Belgrádban és Münchenben pedig új helyszínek épülnek a Nemzeti Zenei Fórum mintájára.
Mivel semmi sem adatik meg egyszer s mindenkorra, tisztáznunk kell a jövő kérdését is. Szerintem éppen egy olyan pillanat előtt állunk, amikor a következő 10-15 évre újból meg kell határoznunk, hogy milyen legyen a Nemzeti Zenei Fórum. Ez egy nagyon széleskörű kérdés, hiszen nemcsak a művészi víziónkat érinti, hanem egyben a politikusok, vezető hatóságok számára is egy kérdés. Ebbe a párbeszédbe be kell vonni mindenkit, aki valamilyen módon „társtulajdonosa” vagy „társ-irányítója” ennek a helynek. Minden a szociális területen történik. Természetesen pénz nélkül nem sokat tehetünk, így ezt a szempontot is figyelembe kell venni a Nemzeti Zenei Fórum jövőjét illetően.
Ha engem kérdeznének erről – ami valószínűleg meg fog történni, ha pedig nem, akkor én magam is meg szeretnék fogalmazni egy víziót a közeli vagy a távoli jövőre tekintve –, azt mondanám, hogy mindent, amit most csinálunk, még jobban, még mélyrehatóbban kell tovább folytatnunk. Mindenekelőtt még erősebben be kell ágyazódnunk ide Wrocławba, Alsó-Sziléziába, hiszen elsősorban az itt élő emberekért vagyunk, őket szolgáljuk ki. Emellett azonban azt gondolom, minden lehetőségünk megvan rá, hogy erősítsük jelenlétünket a világban, segítsünk abban, hogy a lengyel zene megtalálhassa a helyét a koncerttermekben, fesztiválokon világszerte, valamint a zenekarok repertoárjában is. Úgy látom, hogy rengeteg nagyszerű zeneszerző és mű vár arra, hogy szélesebb körben is felfedezzék őket. Mi, úgy hiszem, képesek vagyunk ezt elérni.
A teljes interjú itt olvasható angol nyelven.