Az ICMA zsűrije szimfonikus zene kategóriában Cristian Măcelaru karmester és a Francia Nemzeti Zenekar lemezét díjazta, amelyre George Enescu két Román rapszódiáját és első három szimfóniáját vették fel a Deutsche Grammophonnál. A művésszel Cristina Comandașu beszélgetett a Radio Romania Muzicaltól.
- hirdetés -

– Mit jelent ez a díj az ön számára?
– Mindenekelőtt nagyon örülök a lehetőségnek, hogy elkészíthettem a lemezt. Világéletemben szerettem Enescu zenéjét, és rá akartam vonni a figyelmet a három szimfónia és a két rapszódia felvételével. Ez a lemez csak a kezdetét jelenti az elképzeléseimnek, hogy Enescu műveit bemutathassam szélesebb körben. Örülök, hogy ezek az erőfeszítések továbbra is ilyen figyelmet kapnak. Számomra a díj nemcsak a kemény munka elismerése, hanem a darabok hihetetlen minőségének bizonysága is.
(…)
– Milyen nemzetközi reakciók érkeztek még a lemez kapcsán?
– A világ minden tájáról kaptam visszajelzéseket. Ezenkívül Franciaországban a Choc Awards-on az év albuma díjjal, valamint az év albumának járó Diapason d’Or díjjal tüntettek ki. Ez a felvétel világszerte felkeltette az érdeklődést, és sokan most hallják először Enescu műveit. Ez az igazi oka ezeknek a felvételeknek: hogy megmutassuk a világnak egy olyan zene szépségét, amely az elmúlt 100 évben nem jutott Románián túl. Azt is mondhatnám, hogy Európán kívül nem nagyon foglalkoztak Enescu munkásságával az Első rapszódián kívül. Számomra a szimfóniái – az általam felvett érett művek – fenomenális jelentőségűek a zenetörténetben, és rendkívüli szépek is.
(…)
– Hogyan jellemezné George Enescu helyét az adott korszakban nemzetközi szinten?
– Enescu zenéjében ott van Gustav Mahler grandiózussága és Richard Strauss összetettsége is, míg az általa használt nyelvezet Debussyhez és Ravelhez hasonlít. Teljesen új világot teremtett Wagnerre emlékeztető harmóniákkal, akit Enescu nagyon csodált. De leginkább Mahlerre emlékeztet a zenéje: Enescu is hatalmas zenekart alkalmazott a szimfóniáiban, és nagyszabású tételeket írt. Második és harmadik szimfóniája majdnem egyórás, és ezekkel a művekkel olyan zenei világot épített fel, amely párhuzamba állítható Mahler szimfóniáival.
(…)
A teljes interjú angol nyelven az ICMA oldalán olvasható.