• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • ARTE blog
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Beszélő képek
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Erdély blog
  • Esterházy
  • eSzínház Fesztivál
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fesztivál Akadémia
  • FOCUS on You
  • Hallomások
  • Hagyományok Háza
  • Haydneum
  • ICMA blog
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Mindent Kocsisról
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Operaház
  • Oroszlánkörmök
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • PeterPress
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў blog
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Jazztörténetek Címlap

Ella Fitzgerald, a jazz First Ladyje

Szerző: Kerekes György-Pallai Péter2019. április 25.
Facebook Twitter E-mail
Ella Fitzgerald - forrás: YouTube

A világhírű jazzénekesnő, akit sokan a „jazzénekelés nagyasszonyának” tartanak, 1917. április 25-én született és 1996. június 15-én hunyt el.

Ella Fitzgerald édesapja Virginia államból költözött New Yorkba a családdal együtt, ott dokkmunkás, egy másik változat szerint pedig vasúti alkalmazott lett. Ella még kamasz volt, amikor apja meghalt. Édesanyja egy évvel sem élte túl a férjét. Az árva lányt nagynénje vette magához, így került Harlembe.

Itt egy ideig elég gyanús vállalkozásokból tartotta fenn magát, például bűnözők vagy utcalányok megbízásából figyelte, mikor jön értük a rendőrség, hogy megbízói eliszkolhassanak. A fiatal, kissé dundi lányt természetszerűen vonzotta a zene, de nagyon lámpalázas természetű volt. Ennek ellenére 1934-ben a legendás harlemi Apollo Színházban a fiatal énekesek és zenészek hagyományos gladiátori viadalán őt kiáltották ki győztesnek.

Ezek után figyelt fel rá Harlem kedvenc zenekarvezetője, a dobos Chick Webb – vagy egy másik, maga gerjesztette verzió szerint itt hívta fel magára Webb figyelmét Ella. Ő lett a zenekar énekesnője, és 1936-tól kezdve a zenekar által felvett lemezek közel kétharmadán szerepelt is.

Ella volt az első afroamerikai jazzénekesnő, sőt az első jazzénekesnő, akinek egyik 78-as fordulatszámú lemeze, az 1938-ban felvett jazzesített gyermekdal, a Tisket-a-Tasket néhány év leforgása alatt meghaladta az egymilliós példányszámot. Ellának csodálatos adottsága volt, hogy párhuzamosan tudta megszólítani a csak szórakozni vágyó és a komolyabb zenei teljesítményre vágyó közönséget. A Tisket-a-Tasket ritmikáját és Ella tagolását tekintve ízig-vérig szvingszám volt, de hiányzott belőle az improvizáció. Sokkal érdekesebb a műfaj szempontjából az eredetileg Jimmy Luncefordék által híressé tett Sy Oliver-szerzemény, a ’T Ain’t What You Do Ella-féle változata, amelyen leleményesen ritmizálja a szöveget, és a szám vége felé feje tetejére állítva a tradíciót, a felhívás–válasz részben nem az énekes szolgáltatja a felhívást, hanem a zenekar, és az énekes válaszolgat, ráadásul rögtönzött scattel, mintegy körülírva a témát.

Norman Granz és Ella Fitzgerald – forrás: udiscovermusic.com

Ella improvizatív énekstílusába játszi könnyedséggel olvasztotta be a bebop újításait. Elképesztően jó hallása volt, és számos bonyolult hangszerszóló maradt a fejében, melyeknek részeit ötletesen olvasztotta be és keverte egymással néha maratoni hosszúságú scatfolyamokba. Ennek legemlékezetesebb példája az énekesnő 1960-as berlini koncertjén előadott rögtönzés a bebopperek egyik himnuszára, a How High the Moonra. Annak ellenére, hogy az ott hallható több mint 7 perces szédületes rögtönzés egyes elemei már fellelhetőek voltak az énekesnő egy 14 évvel korábban felvett lemezén is, amit melodikus invenció terén a How High the Moonon produkált Berlinben, az bármelyik nagy fúvósnak becsületére vált volna. Ebben fellelhettük Charlie Parker és Bennie Harris – a szerzői jogok megkerülése érdekében – Ornithologynak nevezett, álcázott, nyaktörő How High the Moon-változatán kívül Slam Stewart egyik vonóval játszott bőgőszólóját, amelyen Ella kísértetiesen imitálja a bőgő hangját. Ez abszolút technikai bravúr volt.

Nem meglepő. hogy Ella Fitzgerald lett a jazzimpresszárió Norman Granz világutazó jazzfesztiváljának egyik ékessége. Emellett az 50-es, 60-as években roppant kelendő albumokat vett fel a Nagy amerikai daloskönyv legendás komponistáinak műveiből. Ezeken jazzes dallamképzés nélkül, a szerzők eredeti szándékait tiszteletben tartva gyönyörűen adta vissza több évtized meghatározó slágereit. Külön-külön albumokat szentelt Cole Porter, George Gershwin, Jerome Kern és Irving Berlin szerzeményeinek.

Ide kapcsolódik:
A jazzlegendák sötét oldala

Ha bárki kíváncsi, hogyan kell tökéletes hangon, gyönyörűen intonálva előadni a múlt század pop-rock korszakát megelőző évtizedek legszebb, legnépszerűbb dalait, a válasz egyértelműen Ella Fitzgerald személye lesz. Tény ugyanakkor, hogy balladáiból hiányzott az a tragikum, amely Billie Holiday előadásmódját jellemezte. Viszont Ella Fitzgerald előadásmódjában élete végéig megmaradt valami kedves, kislányos hangzás, ami pálya- és vetélytársnőiből teljesen hiányzott. Louis Armstronggal három albumot készített 1956–57-ben, ezek ha nem is virtuóz, de minden kényes igényt kielégítő munkák, s ráadásul emészthető, mindenki által megközelíthető muzsikát tartalmaztak igen magas szinten.

Olvasna még Ella Fitzgeraldról? Kattintson ide!

Az énekesnőt rengeteg csalódás érte életében, kissé magába forduló volt, mindig a pódiumon talált menedéket, ahol nemcsak a közönségét, de talán önmagát is vonzó álomvilágba ringatta. Anyagi gondjai nem voltak, mégis szomorúan végezte. A nyolcvanas évtized végére a hajszolt élet, a sok stressz, a fárasztó utazások, a rengeteg fellépés hatására az énekesnő egészsége meggyengült. Cukorbetegsége miatt a 90-es évek elején mindkét lábát amputálni kellett. 1996. június 15-én távozott az élők sorából, a szakma pedig a jazz First Ladyjeként emlékezik rá.

ella fitzgerald jazztörténet
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésSzerzői esten köszöntötték a 95 éves Szőnyi Erzsébetet
Következő bejegyzés Kocsis Krisztián mutatkozik be a Capriccio e heti adásában

Ajánlott Bejegyzések

Magyar Zene Háza - fotó: Palkó György / Liget Budapest
Magyar Zene Háza

Nyilvános a Magyar Zene Háza őszi programkínálata

2022. június 30.6 perc olvasás
Kórusblog

A hazai kóruskultúra meghatározó alakja – 94 éves Párkai István

2022. június 30.1 perc olvasás
Cziffra Fesztivál

Cziffra100 napok a fertődi Esterházy-kastélyban

2022. június 30.3 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
100 Tagú Cigányzenekar - forrás: Margitszigeti Szabadtéri Színpad Promóció

Prímás parádé a 100 Tagú Cigányzenekarral a Margitszigeten

Keller András - forrás: Concerto Budapest Promóció

Válogassa össze bérletét a Concerto Budapest koncertjeiből!

Vasas Petra - fotó: Králl Kevin Promóció

Vasas Petra: „A mozivászonról látni a saját filmünket mindent felülmúló élmény”

Fekete-Kovács Veronika a La Mancha lovagjában Promóció

Fekete-Kovács Veronika: „Emma szerepe számomra az évad csúcspontja”

Han Chi Ho Promóció

Glenn Gould és Wilhelm Kempff között – koreai zongoravirtuóz a Zeneakadémián

Ertl Péter Promóció

Ertl Péter: „Változatos előadásokkal készülünk a TáncParkra”

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.