• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Kárpát Fesztivál Zene Címlap

Bonnyai Apolka: „A Kárpát Fesztivál az itt élők egyediségét mutatja meg”

Szerző: Varga Veronika2021. szeptember 6.
Facebook Twitter E-mail
Bonnyai Apolka
Bonnyai Apolka

A Kárpát-medencei Komolyzenei Fesztivál megálmodói hagyományteremtő céllal hívták életre az Alpok és a Dinári-hegység által körbevett régió, e különösen gazdag kultúrájú területen élő magyarság és a szomszéd népek nagy zenei ünnepét, melynek egyik legfontosabb küldetése a Kárpát-medencében élő zenészek együttműködésének elősegítése és fiatal tehetségek felfedezése. Bonnyai Apolka zongoraművésszel, a fesztivál művészeti vezetőjével és alapítójával többek között a sokszínű programkínálatról és az esemény művészi hitvallásáról beszélgettünk, mellyel „szeretnék megmutatni a Kárpát-medence csodálatosan egyedi, mégis egybekapcsolódó zenei világát és világszínvonalú művészi teljesítményeit”.

– Miért tartja fontosnak, hogy a Kárpát-medence komolyzenei sokszínűségére felhívja a figyelmet?

– A Kárpát-medence hihetetlen gazdagságot mutat mindenben: természetben, népművészetben, népzenében, népköltészetben, történelmi-kulturális hagyományokban. Az itt kialakult népi kultúra – amely világviszonylatban is kiemelkedő jelentőséggel bír – környezetében megfogant és kiteljesedett komolyzene páratlanul sokszínű, az egész világon ismert és elismert. Méltán lehetünk büszkék klasszikus zenei hagyományainkra, zeneszerzőinkre és legkiválóbb előadóművészeinkre, mégis, a világban talán kevésbé ismert a Kárpát-medence művészeti jelentősége, az itt élő népek és alkotók határokat átlépő közösségi kulturális-művészeti összekapcsolódása, egymásra hatása, egyedisége.

– Van esetleg hangsúlyosabb célközönsége a fesztiválnak?

– Mi mindenkihez szeretnénk szólni, nincs kiemelt célközönség. Hiszünk a zene erejében, ahogy a mottónk is megfogalmazza: „A zene – egy komoly kapcsolat”. Természetesen örülnénk, ha a jövő generációja minél fiatalabb korban bekapcsolódna a komolyzene varázslatos világába. Ezt is szolgálja zenei versenyünk, mesterkurzusaink és a fiatalokat megszólító interaktív koncertünk.

– „A zene áthatol olyan falakon is, amelyek elsőként áthatolhatatlannak tűnnek…, a békétlenségek helyébe békét, együttmunkálkodást, az örök Jóba vetett hitet és megnyugvást hoz” – olvasható a fesztivál ars poeticájában. Milyen személyes tapasztalatai vannak mindennek igazolására? Miként látja általában a zeneművészet helyét és szerepét a jövő társadalmában?

– Debussy szavaival élve: „a zene az egyetlen olyan világnyelv, melyet bárki bárhol megérthet.” Nem kétséges, hogy a zene összeköt mindenkit, nemcsak zenei, hanem emberi értelemben is. Ez különös jelentőséggel bír a Kárpát-medence népei számára, hiszen sorsközösségünk, sokszor tragikus, ellentétek és ellentmondások által is meghatározott történelmünk fontossá teszi az együttgondolkodást, a kölcsönös megértést – mindennek egyik fontos területe a komolyzene. A zenével elmondható mindaz, amire a beszéd már nem képes, szavak nélküli kifejezését nyújtja az érzelmeknek, boldogságot és gyógyírt hoz a hangok csodálatos világával. Áthidalja és harmóniában oldja fel a különbözőségeket. Ahhoz, hogy a másik emberben meg tudjuk látni az örök Jót, a zene semmihez sem hasonlítható erőt, biztatást ad.

Számomra mindig azok a koncertek a különlegesek, ahol nemcsak a zene igazi lényege, a zeneszerző mondanivalója jelenik meg, hanem érezni lehet az Örökkévaló jelenlétét is. Az ember ilyenkor elfeledkezik minden gondjáról, bajáról-bánatáról, átlényegül, feltöltődik – szellemi és spirituális értelemben. Képletesen szólva „teli tarisznyával” távozik. Véleményem szerint, a jövő társadalmában is fontos helye és szerepe lesz a zeneművészetnek. Nagyon jó látni, hogy ma Magyarországon milyen nagy támogatottsága van a komolyzenének, mennyi érdekes, izgalmas és kiemelkedő művészeti esemény, fesztivál közül lehet válogatni. Ez a bőség azt eredményezi, hogy egyre többen kapcsolódnak be és szeretik meg a klasszikus zenét.

– Mely vezérfonal mentél épül fel a fesztivál koncertprogramja? A műsor összeállításában mit tartott leginkább szem előtt?

– Az alapvető koncepció az, hogy a Kárpát-medence különböző tájain született előadóművészek együttműködjenek egymással, és hogy a fesztivál koncertprogramja a Kárpát-medencéhez kötődő zeneszerzők művei köré épüljön. Ebben a gondolatiságban a nyitókoncerten az évfordulós komponista, Mozart művei szólalnak meg, aki maga is merített a már akkor is oly sokszínű Kárpát-medencei kultúrkörből, míg a fesztivál zárókoncertjén „a három nagy magyarként” is emlegetett zeneszerző, Bartók Béla, Kodály Zoltán és Lajtha László művei csendülnek majd fel. Természetesen megemlékezünk Liszt Ferencről is egy Liszt-emlékest keretében, a budapesti Régi Zeneakadémián, de tisztelgünk az évtizedeket Eszterházán töltő Joseph Haydn előtt is egy zenetudományi előadással egybekötött régizenei koncerttel. Hallhatók lesznek még többek közt Goldmark Károly, Hubay Jenő, Dohnányi Ernő, Weiner Leó, Eötvös Péter, George Enescu, Eugen Suchoň, Márton István és kevéssé ismert felvidéki szerzők, Albrecht Sándor, Rajter Lajos és Szíjjártó Jenő művei is.

Bonnyai Apolka
Bonnyai Apolka

Az I. Kárpát-medencei Nemzetközi Zongoraverseny is megrendezésre kerül a fesztivál keretében – itt hadd említsem meg, hogy számomra a fesztivál különlegessége abban is áll, hogy nagy hangsúlyt fektet az oktatásra, ismeretátadásra.

– Milyen koncepció mentén választották ki a nemzetközi zsűri tagjait? Milyen szerepe lehet egy pályakezdő zeneművész életében az effajta megmérettetéseknek, illetve hogyan segíthetik a fiataloknál a reális pályakép és énkép kialakulását a neves versenyek szakmai zsűrijének kritikai észrevételei, útmutatásai?

– A fesztiválnak négy alappillére van: a hangversenyek mellett rendezünk mesterkurzusokat, egy zenetudományi konferenciát Solymosi-Tari Emőke szervezésében és sor kerül az említett I. Kárpát-medencei Nemzetközi Zongoraversenyre is, hiszen nagyon fontosnak tartjuk a fiatal tehetségek felfedezését, támogatását, bevezetését a zenei világba. A zsűrizés egy rendkívül felelősségteljes feladat. A zsűrielnök, valamint a zsűritagok személye meghatározó jelentőségű egy fiatal versenyző életében, ezért igyekeztünk a legkiválóbb művész-tanár egyéniségeket megnyerni a Kárpát-medence országaiból.

Minden bemutatkozási lehetőség fontos, rövid és hosszú távú motivációt ad egy zenét tanuló fiatal számára, sőt, döntő is lehet az élete további irányára nézve. A versenyen való részvétel mérföldkő lehet a szakmai teljesítmény, az emberi hozzáállás tekintetében, továbbá a verseny adta kiemelkedési lehetőség is hatalmas ösztönző erővel bír.

interjú zene kárpát fesztivál bonnyai apolka
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésL. Simon László: „A Magyar Nemzeti Múzeum ki akar lépni az épületéből”
Következő bejegyzés Próbaéneklés a Magyar Rádió Énekkaránál

Ajánlott Bejegyzések

Verdi szobája a villájában kialakított múzeumban - forrás: a Villa Verdi honlapja
Intermezzo

Az olasz operaházak gyűjtenek Verdi villájának megvásárlására

2023. február 5.2 perc olvasás
Oláh Krisztián - fotó: Hegyi Júlia Lily
Magyar Zene Háza

Oláh Krisztián: „Merjek gátlás nélkül, ösztönösen improvizálni”

2023. február 5.5 perc olvasás
Jürgen Flimm
Intermezzo

Elhunyt Jürgen Flimm rendező

2023. február 5.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Dénes Viktor - forrás: Budapesti Operettszínház Promóció

A berobbanástól a sűrített jelenlétig – Beszélgetés Dénes Viktorral

Szent Péter esernyője Színház mindenkinek

Túl a 200 000. nézőn – Folytatódik a Színház mindenkinek misszió

Vass András - fotó: Gyarmati Csaba Zene

Vass András: „A Teremtés zenei anyaga zseniális, sőt tökéletes”

Promóció

Kocsis-Holper Zoltán: „A kortárs zene rólunk szól”

Az almafa virága - forrás: Vertigo Promóció

Tiltott szerelem Budapesten – Érkezik Az almafa virága a mozikba

Promóció

Felelős hitelességgel – Homonnay Zsolt a Mária főhadnagy rendezéséről

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.