• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • ARTE blog
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Beszélő képek
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Erdély blog
  • Esterházy
  • eSzínház Fesztivál
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fesztivál Akadémia
  • FOCUS on You
  • Hallomások
  • Hagyományok Háza
  • Haydneum
  • ICMA blog
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Mindent Kocsisról
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Operaház
  • Oroszlánkörmök
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • PeterPress
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў blog
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Kataliszt Zene Címlap

Lisztet is megihlette a svájci Tell Vilmos legendája

Szerző: Kocsis Katalin2022. május 30.
Facebook Twitter E-mail
Tell Vilmos kápolnája – forrás: Wikipedia

Ma olyan helyre megyünk, ahol a blogger még nem járt – sőt, valószínűleg soha nem is fog eljutni… Így virtuálisan utazott oda. De reméli, a Papageno olvasói közül valaki már felkereshette a helyet, és igazán szép lenne, ha olyan olvasó is akadna, aki éppen a környéken tartózkodva e poszt hatására látogatna oda…

Gondolatban Svájcban vagyunk, Uri kantonban, a Luzerni-tó – vagy másképpen Vierwaldstätti-tó – partján, egy Sisikon nevű településen, álomszép, mesekönyvbe illő helyen.

Sisikon központjából, akár a parkolóból, ha kocsival érkezünk, akár például a Hotel Tellsplattéból gyalogosan alig néhány perc alatt a helyszínen lehetünk. Sisikon maga Luzerntől fél órányi autóútra fekszik. Érkezhetünk hajóval is, akkor a Tellsplatte nevű kis kikötőben szállhatunk partra.

A hely, ahol vagyunk, a Tellskapelle, azaz Tell Vilmos kápolnája. A megjelölés zenekedvelők számára ismert lehet, mert van Liszt Ferencnek ilyen című zongoradarabja, méghozzá kettő is, mint majd ki fog derülni. Zenéjükbe Liszt személyes élményeit is biztosan belefogalmazta, hiszen maga is járt itt – Eckhardt Mária kutatásai szerint 1835. június 24-én.

Hogyan került ide?

Liszt és nagy szerelme, Marie d’Agoult grófné 1835 kora nyarán szinte úgy szöktek Svájcba, amikor kiderült, hogy Marie gyermeket vár. Néhány Baselban töltött hét után Genfbe költöztek, ahol Liszt az újonnan alapított genfi konzervatórium zongoratanára lett, közben pedig koncertezett.

Tell-kápolna
Tell Vilmos kápolnája – fotó: Wikipedia

Genfbe költözésüket egy egész Svájcon át tartó utazássá bővítették. Szinte felsorolhatatlan az a sok természeti szépség, tó, hegycsúcs és műemlék, amit a körülbelül egy hónapig tartó nagy kiránduláson végiglátogattak. Ennek során jutottak el ide, Svájcnak erre a regényes pontjára, ahol a történelmi monda szerint Tell Vilmos, életét kockáztatva, kiugrott az őt börtönbe szállító csónakból a partra.

A zsarnok helytartó, Gessler, mivel Tell nem volt hajlandó az őt jelképező kalap előtt meghajolni, azzal büntette, hogy kényszerítette, lője le a kisfia fejére feltett almát. Amikor a sikeres lövés után Gessler megkérdezte tőle, hogy miért két nyílvesszőt készített elő, Tell azt felelte, hogy ha megölte vagy megsebesítette volna a fiát, a másikat Gessler szívébe szándékozott lőni. A helytartó elfogatta Tellt és fogdmegjei vízi úton szállították börtönbe. Közben vihar tört ki a tavon, s az őrök rémületét kihasználva Tell egy alkalmas helyen, nagyot kockáztatva, partra ugrott.

Tell Vilmos
Tell Vilmos kápolnája – fotó: YouTube

A népi képzelet a tópartnak erre a pontjára helyezte a jelenetet. Itt már a 14. század végén kápolnát emeltek. Később többször is újjá kellett építeni, hiszen nyilván nem ideális hely egy épületnek ennyire közvetlenül a tó partja, kitéve az itt gyakran tomboló elemeknek.

A mai kápolna ugyan 1880-ból származik, de ha összehasonlítjuk mai képét ezzel a régi ábrázolással, biztosak lehetünk benne, hogy Liszt és Marie is ilyennek láthatták:

Tell-kápolna 1840 körül
A Tell-kápolna 1840 körül

Csak belül nem, mert a mostani kápolnában mozgalmas és látványos freskók is vannak. Ernst Stückelberg (1831-1903) alkotásai a Tell-mondakör ismert jeleneteit mutatják be, köztük azt a bizonyos „nagy ugrást” („Tellsprung”).

Bár állítólag Tell Vilmos sosem élt, mégis a zsarnokság elleni küzdelem erős jelképe vált belőle – nemcsak a svájciak számára. Liszt is így érezhette, amit igazol, hogy saját darabja elé Schiller Tell Vilmosról írott drámájának két sorát írta mottóként:

Einer für Alle – Alle für Einen. Azaz: Egy mindenkiért – mindenki egyért.

Hazánkban játékkártya illusztrációként lett talán legismertebb a Tell Vilmos-legenda, aminek nyilván rejtett üzenete is volt a Habsburg-elnyomás idején…

freskó
Freskó Tell ugrásáról – fotó: Wikipedia

De térjünk rá végre a zenére:

Svájci személyes élményei alapján írt darabjait Liszt az Egy utazó naplója (Album d’un voyageur) cím alatt egyesítette egy nagy ciklusban. Mintegy másfél évtized múlva ez az album képezte alapját az Années de pelerinage, azaz Zarándokévek (régebben Vándoréveknek fordították, de a Zarándokévek a pontosabb) nagy, egész életén átívelő, három nagy egységből álló ciklusa első részének, amelyben – már weimari működése idején, az 1850-es évek első felében – több darabot átdolgozott első megfogalmazásuk óta, és újakat is komponált. A Tell Vilmos kápolnája azon darabok közé tartozik, amelynek az Egy utazó naplójában már volt első változata.

A Tell-kápolna 1840 körül
A Tell-kápolna 1840 körül

A Zarádokévek ciklust Liszt éppen ezzel, a Tell Vilmos-darab nagyon erősen átdolgozott, gyakorlatilag újra komponált változatával indítja. A mű hangulatában ott van az erő, a szabadság, a hősiesség, azaz Tell maga és ott van a „kápolna”, az egyházi hangulat is. Aki szakszerű leírást is vár, ide másolom Hamburger Klára összegzését Liszt kalauz című alapvető kötetéből:

„Emelkedett pátoszú, Lento előírású darab (C-dúr, 4/4). Első változatában még alpesi kürtszóval indult, csak a Zarándokévekben nyerte el egyházias karakterű, tisztán modális harmonizálású bevezetését és befejezését. A darab egy népi eredetű, emelkedő kvint motívumos anyagból épül. Tetőpontján (az 52. ütemtől) ez a téma fortissimo, tört akkordok harangzúgást idéző kíséretével zeng.”

Szerencsére nem csak közismert második változatát, hanem első megfogalmazását is meghallgathatjuk – érdemes összevetnünk őket!

A Tell Vilmos kápolnája első változata az Egy utazó naplójából:

A második változat a Zarándokévekből:

A kápolnát a sok sisikoni videó közül itt szemlélhetjük meg a legjobban:

Ez pedig a teljes környéket bemutató, majdnem fél órás útifilm, érdemes gyönyörködni! Van ott még egy Tell Vilmoshoz kötődő látnivaló: a kápolna feletti dombon egy nemrég felállított harangjáték, amit a filmen 9’30” körül láthatunk:

svájc liszt ferenc kápolna tell vilmos
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésÚj tagokkal bővült a Magyar Teátrumi Társaság
Következő bejegyzés The new building of the Museum of Ethnography was inaugurated

Ajánlott Bejegyzések

Kayamar
Kórusblog

Budapesten rendezik meg idén a nemzetközi MUCE Kórusfesztivált

2022. július 6.4 perc olvasás
Keller András
Mozart Planet

Keller András: „Felemelő volt az ünnepi fogadtatás Londonban”

2022. július 6.6 perc olvasás
Cziffra Fesztivál

Mindig is csodabogárnak számított – Cziffra György a hazai köztudatban

2022. július 6.4 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Kayamar Kórusblog

Budapesten rendezik meg idén a nemzetközi MUCE Kórusfesztivált

Francesco Meli - fotó: Victor Santiago Promóció

Francesco Meli: „Mindig vannak új felfedezések a partitúrában”

Promóció

Kék rapszódia a Fertőrákosi Barlangszínházban – Játék

Várallyay Kinga Promóció

Várallyay Kinga: „A Kék rapszódia egy igazi sikerdarab”

100 Tagú Cigányzenekar - forrás: Margitszigeti Szabadtéri Színpad Promóció

Prímás parádé a 100 Tagú Cigányzenekarral a Margitszigeten

Keller András - forrás: Concerto Budapest Promóció

Válogassa össze bérletét a Concerto Budapest koncertjeiből!

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.