• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • ISON blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • NFZ 100
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Kataliszt Zene

„Liszt Ferenc hajdan sokszor itt tanyáz…” – Az Augusz család szekszárdi kúriája

Szerző: Kocsis Katalin2023. május 12.
Facebook Twitter E-mail
Az Augusz-ház - fotó: Kocsis Katalin / Kataliszt
Az Augusz-ház - fotó: Kocsis Katalin / Kataliszt

Liszt Ferenc magyarországi vidéki emlékhelyeinek sorában kitüntetett helyet foglal el Szekszárd. A város több épületéhez is kötődött, közülük most itt a Kataliszt blogban a legfontosabbal, leghívebb barátja, Augusz Antal monumentális házával, mondhatni kastélyával kezdjük. De sort fogunk keríteni még több érdekes épületre, színhelyre.

Az Augusz család egykori kúriája, amelyben négy alkalommal vendégeskedett Liszt Ferenc, három, látványban jól elkülöníthető épületrészből áll.

A műemléképület legrégebbi részei a kékeszszürkére festett déli és a fehér középső szárny. A déli szárnyat id. Augusz Antal építtette az előtte ott álló vendégfogadó helyére – vagy annak átalakításával. Ebben volt Liszt lakosztálya. A három homokkő oszlopon nyugvó középső, fehér vakolatú rész valamivel régebbi, az 1820-as évekből való. A rózsaszínű, a trieszti Miramare–kastély által ihletett tornyos északi szárnnyal pedig néhány évtized múlva, az 1860-as években bővíttette otthonát az ekkor már bárói címmel felruházott ifjabb Augusz Antal. Ezt az épületrészt a szekszárdi Stann Jakab tervezte.

Az Augusz família a 19. század során látványos pályát futott be. Id. Augusz Antal postabérlő, majd köztiszteletben álló főszolgabíró volt Szekszárdon. Garay János két barátja mellett neki, a közismert irodalomkedvelőnek is ajánlotta Csatár című hőskölteményét. A helyi hagyomány szerint idősebb Augusz idejében ebben házban szolgált az a kiszolgált katona, akiről Garay, Szekszárd szülötte Háry János alakját mintázta. Irodalomról szólva érdekes megemlíteni, hogy Petőfi Sándor Sió álnevű vándorszínészként, színlapkihordás közben járt a házban, sőt, egy versét is elhozta az ifjú Augusznak.

Liszt barátja, az ifjabbik Augusz Antal (1807–1878) már gyermekkorában kitűnt nyelvtehetségével. Jogi egyetemet végzett, majd Tolna megye aljegyzője, 1846-ban pedig alispánja lett. Szekszárd sokat köszönhet neki: több közhasznú intézményt alapított — köztük egy zeneiskolát is —, s külföldi tapasztalatait hasznosítva sokat tett a szekszárdi szőlőművelés felvirágoztatásáért. Személyének és tevékenységének megítélésében azonban máig van némi bizonytalanság: Augusz ugyanis magas hivatalt töltött be az abszolutizmus idején, báróságra is 1850-ben emelték, s ez a Habsburg uralkodó iránti feltétlen hűségre utal. Ugyanakkor magas társadalmi állását mindig nemes, s egyben nemzeti ügyek érdekében kamatoztatta országos és helyi szinten egyaránt. Ez abból is kiviláglik, hogy érdemi segítséget nyújtott Liszt Ferencnek az Esztergomi mise, majd a Koronázási mise magyarországi bemutatásában, amikor mindkettőt alantas intrikák próbálták meg lehetetlenné tenni. Meghatározó szerepet játszott a korábban európai színtereken mozgó Liszt Magyarországhoz való egyre szorosabb kötődésében, illetve a Zeneakadémia megalapításában, s személyében a zeneköltő legbizalmasabb barátjára lelt.

Augusz Antal - forrás: Vasárnapi Újság 1856/49
Augusz Antal – forrás: Vasárnapi Újság 1856/49

Augusz zeneileg is kiválóan képzett volt, kellemes bariton hangján szűk körben szívesen énekelt klasszikus dalokat. 1843-ban nősült meg; felesége is nagyszerűen zongorázott és hét nyelven beszélt, s gyermekeiket is ebben a légkörben nevelték. Otthonukban gyakori volt a házimuzsikálás.

Augusz Antal először 1840. január 7-én tűnt fel Liszt mellett a pesti Nemzeti Színházban: ő tolmácsolta a közönségnek Liszt francia nyelvű köszönetét, amikor a koncert végén díszkarddal tüntették ki. Ez az aktus volt a kezdete annak a nagyjelentőségű, mély barátságnak, amelyet az őszintén átérzett magyar hazafiság fűzött szorosra. Liszt Szekszárdot idős koráig valóságos menedékének tekintette, ahol minden erőltetett külsőség mellőzésével igazi nyugalmat, testi-lelki felfrissülést talált egy kedves, őt hódolattal párosult szeretettel körülvevő család házában, s mellette gyakori vendég volt barátja budai lakásában is.

Liszt Ferenc négy alkalommal töltött rövidebb-hosszabb időt ebben a szekszárdi házban.

Első látogatására 1846. október 13. és 24. között került sor. A zongoraművészi pályafutása csúcspontján lévő művész ekkor járt másodszor magyarországi hangversenykörúton. Szekszárdra Augusz kíséretében érkezett, s nagy ünneplés közepette vonult be vendéglátója otthonába. Este a szekszárdiak fáklyás zenével köszöntötték. Első hangversenyét október 18-án a déli órákban tartotta a szekszárdi Megyeháza dísztermében, majd este műsorát megismételte, hogy a kívül rekedtek is hallhassák. Ezekben a napokban vetette papírra VIII. magyar rapszódiájának első változatát. Október 24-én utazott el, hogy pécsi hangversenymeghívásának is eleget tegyen.

Az Augusz-ház - fotó: Kocsis Katalin / Kataliszt
Az Augusz-ház – fotó: Kocsis Katalin / Kataliszt

Tizenkilenc év telt el következő szekszárdi látogatásáig, amelyre 1865. szeptember 2. és 9. között került sor. Időközben Liszt visszavonult a koncertezéstől, s tevékenységének középpontjába a zeneszerzést állította. E második látogatás időszakában Rómában élt, nem sokkal korábban szentelték abbévá. 1865. augusztus 15-én vezényletével mutatták be a pesti Vigadóban Szent Erzsébet legendája című oratóriumát. Magyarországi tartózkodását felhasználta jóbarátja meglátogatására, akivel e csaknem két évtized alatt is rendszeres kapcsolatban állt. Vendégeket is hozott magával: Reményi Ede hegedűművészt zongorakísérője, Plotényi Nándor társaságában, valamint saját lányát és vejét. Cosima ekkor még Hans von Bülow felesége volt, de már évek óta titkos viszony fűzte Richard Wagnerhez. Liszt úgy próbálta megmenteni lánya házasságát, hogy egy időre eltávolítja Wagnertől, ezért férjével együtt elhozta magával Magyarországra. A terv azonban, mint tudjuk, nem vált be…

Az ekkor Szekszárdon eltöltött napok programjáról, légköréről Augusz Anna, Augusz tizennyolc éves lányának francia nyelvű naplója tudósít, aki minden kisebb és nagyobb eseményt, beszélgetést lejegyzett, beleértve az általa rajongva bámult Cosima ruhatárát is… Naplójában Anna beszámol a közös muzsikálásokról is, amikor például Liszt és Bülow két zongorán eljátszották a Haláltáncot, vagy Liszt a két lány játékát hallgatta. Elbeszéli szeptember 3-a, vasárnap estéjét, amikor a ház előtt tömegek hallhatták a nyitott ablaknál zongorázó Lisztet. Elmeséli a kis kirándulásokat Decsre és Őcsénybe, illetve a Remete–kápolnához, valamint a csónakázást a közeli Csörge–tavon. A napló ma a Megyei Levéltár féltve őrzött kincse; magyar fordításban Hadnagy Albert hagyatékából Prahács Margit publikálta.

Maga Liszt így tudósította Szekszárdról Wittgenstein hercegnét:

„Ugyanazt a lakosztályt foglalom el, mint [18]46-ban. Bülowékat is tökéletesen elszállásolták a ház másik szárnyában, amely nagyon tágas és gondozott. Elég nagy kert van, biliárdterem s két zongora, aminek jó és sok hasznát vesszük.”

Rómába visszatérve a zeneszerző ezt írta barátjának:

„Már 1846-ban, első tartózkodásom alkalmával tapasztaltam vendégszeretetének szivélyes kedvességét, mely húsz évet öregedve, semmit sem gyengült, nem is beszélve arról, hogy magam, húsz évvel idősebben, sokkal jobban tudom méltányolni az olyan állandó és odaadó barátság értékét, mint amilyen az Öné. S ha megadatik nekem, hogy visszatérhessek Önökhöz, ez az alkalom pedig, remélem, nem késik sokáig, készüljön el rá, hogy nem megyek el ilyen hamar. Valóban túl jól érzi magát ott az ember ahhoz, hogy elmozduljon.”

Liszt harmadik szekszárdi tartózkodása valóban a leghosszabb lett: néhány rövid megszakítással 1870. július 31-től november 15-ig volt Augusz vendége. A több mint három hónapos vendégeskedésnek a barátságon kívül politikai oka is volt: ekkoriban zajlott a porosz-francia háború. Liszt mindkét kultúrához és nemzethez szoros szálakkal kötődött, így a háború nagy lelki gyötrelmet okozott számára, bár szívében a franciákkal rokonszenvezett.

Ezt a látogatást megelőzte a Szekszárdi mise ügye (erről majd a szekszárdi Újvárosi templom kapcsán fogok írni, ami a város egy másik fontos Liszt-emlékhelye). A templom felszentelésekor elmaradt bemutatóért Liszt úgy érezte, kárpótolnia kell barátját és Szekszárdot, ezért egész zenei fesztivált szervezett ittléte idejére a városba.

Már érkezésekor vele volt tanítványa, François Servais, majd jöttek sorra a vendégek: Reményi Ede, Michalovich Ödön és egykori kedves tanítványa, Sophie Menter, aki ekkor már neves zongoraművész volt. Hívatlanul érkezett meg a Liszt életében több botrányt is kavaró, de vitathatatlanul tehetséges, magát Olga Janinának nevező tanítványa is. Szeptember 25-én mindannyian felléptek a helyi nőegylet által a háborús áldozatok javára a szemközti szállodában rendezett koncerten.

Az Augusz-ház - fotó: Kocsis Katalin / Kataliszt
Az Augusz-ház – fotó: Kocsis Katalin / Kataliszt

Liszt születésnapjára, október 22-ére újabb zeneművészek érkeztek: Siposs Antal, Gobbi Henrik, Ábrányi Kornél és Mosonyi Mihály, illetve Liszt és az Augusz–család régi barátja, Rosty Pál. A születésnap előestéjén Szekszárd lakossága fáklyákkal vonult az Augusz-ház elé. Szónokaik arra kérték Lisztet, hogy most már maradjon végleg Magyarországon, majd Tolna megye és a művészvilág képviselői kétszáz személyes díszlakomán köszöntötték a zeneszerzőt.

Az események közti nyugodtabb időszakokban Liszt csendesen élt. Korán kelt, misére ment az Újvárosi templomba, s a délelőttöt visszavonultan töltötte lakosztályában. Revíziók, korrektúrák mellett ekkoriban készült a Magyar gyors induló és a Magyar koronázási induló, mindkettő zongorára. Ekkor is tett a háziakkal néhány kirándulást Kalocsára és Nádasdra.

A látogatás utolsó két hetére tragikus esemény vetett árnyékot. Mosonyi Mihály, aki igen közel állt Liszt szívéhez, Szekszárdról hazatérőben a hirtelen rosszra fordult időben nyitott kocsiján meghűlt és rövid betegség után otthonában október 31-én meghalt. A Lisztet rendkívül megrendítő haláleset hatására még Szekszárdon komponálta Mosonyi gyászmenete című zongoradarabját.

Lisztben nagyrészt ez a leghosszabb szekszárdi tartózkodása érlelte meg állandó magyarországi működésének gondolatát. Ettől kezdve az év egyharmadát – általában ősztől tavaszig, alkalmazkodva a kulturális szezonhoz – Budapesten töltötte, az év többi részét pedig Weimar és Róma között osztotta meg.

Az Augusz-ház - fotó: Kocsis Katalin / Kataliszt
Az Augusz-ház – fotó: Kocsis Katalin / Kataliszt

Liszt negyedik, egyben utolsó látogatására 1876. október 21. és 31. között – ismét születésnapja tájékán – került sor. Ekkor már működött a Zeneakadémia, melynek Liszt haláláig elnöke volt. Mint Wittgenstein hercegné leányának írta, napjai csendben és nyugalomban teltek. A házat csak akkor hagyta el, ha misére ment az Újvárosi templomba.

Augusz 1878-ban bekövetkezett halála rendkívül fájdalmasan érintette Lisztet. Mint Hamburger Klára summázta, abban, hogy élete legutolsó éveiben Lisztre annyi csalódás várt Magyarországon, hogy személyét és műveit elhanyagolták és többször durva hangon támadták, nagyon is közrejátszott, hogy többé nem állhatott mellette önzetlen és befolyásos barátja.

Augusz Antal a szekszárdi Belvárosi templom kriptájában nyugszik. Egyetlen életben maradt fia, Imre 1886-ban bekövetkezett halála után az Augusz-ház Szekszárd város tulajdonába került. 1905-től itt működött a Városi Kaszinó, s ennek keretében az ország első közgazdasági és társadalomtudományi szakkönyvtára.

Liszt mellszobra (Borsos Miklós, 1981) - fotó: Kocsis Katalin / Kataliszt
Liszt mellszobra (Borsos Miklós, 1981) – fotó: Kocsis Katalin / Kataliszt

Az 1955-ben létrejött, Liszt Ferencről elnevezett Zeneiskola 1973-ban beköltözött az Augusz–házba, s itt van a székhelye a Liszt Ferenc Társaság szekszárdi csoportjának is. 1973-ban a második emeleti toronyszobában Liszt kiállítást nyitottak, amelyet 1986-ban, a jubileumi Liszt–évben újrarendezve átköltöztettek a Megyeházára, s ma is ott látható.

Az épület középső szárnyának városközpont felé eső homlokzatán 1931-ben leplezték le Liszt Ferenc portrédomborművel díszített emléktábláját, Wigand Edit alkotását. A verset Bodnár István, a kaszinó igazgatója írta nagy igyekezettel.

Sasnak hűs fészke volt e régi ház.
Liszt Ferenc hajdan sokszor itt tanyáz.
A bár lelke elszállt, fészket égbe rak,
Üres sose maradjon itt e lak:
Magyar művészet, szent honszerelem,
Nektek e ház öröklakás legyen!

A kúria hátsó frontja a ma Liszt Ferencről elnevezett térre néz. Auguszék idejében park volt itt, 1981 óta Borsos Miklós Liszt-mellszobra (amely a blogger szerint inkább az alkotóra, mint Lisztre hasonlít…) vigyázza a házat.

Liszt mellszobra az Augusz-ház emeletén (Farkas Pál, 1996) - fotó: Kocsis Katalin / Kataliszt
Liszt mellszobra az Augusz-ház emeletén (Farkas Pál, 1996) – fotó: Kocsis Katalin / Kataliszt

A Zeneiskola kapuján belépve, az emeleten egy újabb Liszt mellszobrot találunk: Farkas Pál alkotását 1996-ban avatták fel. Kívül, a középső szárny árkádja alatt szép és kiválóan fogalmazott információs táblát helyeztek el Liszt és az Augusz család kapcsolatáról. Az arra járó érdeklődő a Szekszárdi mise kottájának egy részletét is megtekintheti, sőt, QR-kód segítségével a művet meg is hallgathatja!

Források:
  • Töttős Gábor: Történelmi séták Szekszárdon. Szekszárd, 1986
  • Töttős Gábor: Szekszárd: mesélő útikönyv. Szekszárd, 2008
  • Legány Dezső: Liszt Ferenc Magyarországon 1869-1873. Bp., 1976
  • Legány Dezső: Liszt Ferenc Magyarországon 1874-1886. Bp., 1986
  • Nádor Tamás: Liszt Ferenc életének krónikája. Bp., 1975
  • Vendel–Mohay Lajosné: Liszt-emlékek Szekszárdon. Szekszárd, 1986
  • Hadnagy Albert: Liszt szekszárdi kapcsolatairól. Szekszárd, 1969
  • Hamburger Klára: Liszt Ferenc és Szekszárd. = Dunatáj 1986. 3.
  • Husek Rezső: Bevezetés Liszt Ferenc leveleihez; Liszt Ferenc levelei (Forrásközlés). = Tolna Megyei Levéltári Füzetek 6. Szekszárd, 1997
liszt ferenc augusz antal szekszárd
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésHód Adrienn és Szeri Viktor nyerték az idei Lábán Rudolf-díjat
Következő bejegyzés Öt évre bezár a párizsi Pompidou Központ felújítási munkálatok miatt

Ajánlott Bejegyzések

Promóció

Második alkalommal rendezik meg a zsámbéki OPERA-FEST-et

2023. június 1.2 perc olvasás
Magyar Zene Háza - forrás: Palkó György
Magyar Zene Háza

A felsőoktatási intézményekkel indít együttműködést a Magyar Zene Háza

2023. június 1.5 perc olvasás
Vashegyi György - fotó: Csibi Szilvia
Mozart Planet

Vashegyi György: „Fontos, hogy a szimfonikus zenekarok gyakran játsszanak operát”

2023. június 1.5 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Promóció

Második alkalommal rendezik meg a zsámbéki OPERA-FEST-et

Pelsőczy Réka - fotó: Borovi Dániel Budaörsi Latinovits Színház

Utoljára látható Pelsőczy Réka Vadászat című rendezése Budaörsön 

Viktoria Podolskaya - forrás: Hungarian Ballet Grand Prix Tánc

Viktoria Podolskaya: „Akit elbűvöl a balett világa, hatalmas áldozatokra képes”

Apropó, Hamlet! - fotó: Christophe Raynaud de Lage Városmajori Szabadtéri Színpad

Francia előadások érkeznek a Városmajorba

Batta András - fotó: Mohai Balázs / Magyar Zene Háza Magyar Zene Háza

Batta András: „Felemelő érzés ezt a dalciklust végigkövetni”

Lovagias ügy -forrás: Déryné Társulat Színház

Bakos-Kiss Gábor: „Attól progresszív az előadás, hogy olyan, amilyennek a szerző megírta”

Magyar Nemzeti Táncegyüttes: Szabadság, szerelem! - fotó: Éder Vera Promóció

Petőfiről tánccal – A Magyar Nemzeti Táncegyüttes előadása a Margitsziget színpadán

Kelemen Fanni - forrás: Budapesti Operettszínház Színház

Kelemen Fanni: „Boldog vagyok, hogy ennyi lehetőséget látnak bennem”

Promóció

Színes előadásokkal érkezik az ősz a Pesti Vigadóba

Déryné Fesztivál - Fotó: Fejes Bence Promóció

Több mint 70 ingyenes program a Déryné Fesztiválon

Kovács Dénes - fotó: Kummer János / Opera VEB 2023

Kovács Dénes: „A gyerekek az Operaház színpadán azonnal beleszeretnek a táncba”

Mindaz, ami történt és történhetne - forrás: Thanasis Deligiannis 10. Színházi Olimpia

Tibeti opera, politikai bohózat, kortárs történelem: zene a MITEM júniusi programjában

Hungária Promóció

Jövő nyáron újra összeáll egy koncertre a Hungária a Puskás Arénában

Józan Vivien, Virág Emese és Mráz Nikolett Promóció

Két fiatal tehetséggel ad koncertet Virág Emese zongoraművész

Promóció

Piknikhangulat, életigenlés és önfeledt szórakozás vár a Szeláví! Fesztiválon!

VEB 2023
Viktoria Podolskaya - forrás: Hungarian Ballet Grand Prix Tánc

Viktoria Podolskaya: „Akit elbűvöl a balett világa, hatalmas áldozatokra képes”

Az ActiCity megnyitója - forrás: VEB2023 VEB 2023

Megnyílt az ActiCity Tánc- és Mozgásművészeti Központ Veszprémben

Operaház

Steiner-Isky Annamária: „Új nemzetközi balettverseny van születőben”

Kovács Dénes - fotó: Kummer János / Opera VEB 2023

Kovács Dénes: „A gyerekek az Operaház színpadán azonnal beleszeretnek a táncba”

forrás: World Youth Choir Zene

Újra Magyarországon koncertezik a World Youth Choir

Mészáros Márta és Reviczky Gábor Intermezzo

Mészáros Márta és Reviczky Gábor is életműdíjat kap

Az Ensemble Organum VEB 2023

Liturgikus kórusművek csendülnek fel pünkösdkor a bakonybéli monostorban

A Ruttner-ház - forrás: VEB2023 VEB 2023

Megújult Veszprém ikonikus épülete, a Ruttner-ház

Völgy különszám Művészetek Völgye

Lapozzon bele a Papageno Művészetek Völgye különszámába!

Papageno Klasszik

Debrecentől Veszprémig mutatjuk a programokat a Papageno Klasszikban

Vándorfi László VEB 2023

„Tánc határok nélkül, világszínvonalon” – Interjú Vándorfi Lászlóval

Blokád - forrás: Magyar Mozgókép Díjak VEB 2023

A taxisblokádról és az Erőss Zsoltról szóló film is versenyben a Magyar Mozgókép Díjakért

Művészetek Völgye főtér- forrás: Művészetek Völgye Művészetek Völgye

Régi kedvencek térnek vissza idén a Művészetek Völgyébe

Szöllősi-Nagy András - fotó: Máhl Kornél / Hello Veszprém Balaton VEB 2023

Szöllősi-Nagy András: „A foltok, arányok és a színek révén alakul ki a harmónia”

Gizella Napok, 2022 - forrás: Gizella Napok VEB 2023

Mutatjuk Veszprém és a Balaton-part legjobb májusi programjait

Hírlevél

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.