• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Kreatív Európa történetek Zene

A bronzkortól a rendszerváltásig a Kulturális Örökség Menedzserek Egyesületével

Szerző: Gida Bettina2022. október 11.
Facebook Twitter E-mail
Szabad Európa TV - fotó: Matej Vidmar
Szabad Európa TV - fotó: Matej Vidmar

Két sikeres pályázat, két nagyon különböző projekt: ez a Kulturális Örökség Menedzserek Egyesületének (KÖME) mérlege a Kreatív Európa programban. Bőczén Árpáddal, az egyesület elnökével és Berecz Zsuzsa projektmenedzserrel beszélgettünk.

2018-ban A Kulturális Örökség Európai Éve alkalmából meghirdetett speciális felhíváson nyert támogatást a Journey to the Beginnings (Utazás a kezdetekhez) című projekt a KÖME vezetésével. „A Journey nem úgy indult, mint a projektjeink általában – kitaláljuk, felépítjük, és meglátjuk, hogy másnak is tetszik-e –, hanem a Pro Progressione (a projektben partner, szintén magyar szervezet) keresett meg minket az ötlettel, és a koordinálásban is a társunk volt” – mondta el Bőczén Árpád az első Kreatív Európa által támogatott projektjük kezdeteiről.

Fő célkitűzésük eredetileg egy színházi kalandjáték fejlesztése és annak digitális adaptációja volt, amely a bronzkorba kalauzolja el az érdeklődőket. A KÖME feladata volt a tevékenységek kiértékelése, a kommunikáció támogatása, illetve a partnerek különböző vízióinak összehangolása. „Az volt a célunk, hogy a régészeti helyszínek ne csak egyszerűen befogadjanak egy művészeti projektet, hanem olyan termék létrehozására törekedjünk, amit később ők is magukénak éreznek, és beillesztenek a kínálatukba. Ez is egyfajta menedzsment: ugyan nem az uniós projekt menedzsmentje, hanem a termék bevezetéséé” – foglalta össze a KÖME szerepét a projektben az egyesület elnöke. „Mélyvízbe ugrottunk, de megtanultuk belőle, hogyan működjünk együtt más, akár hazai, akár külföldi szervezetekkel.

Nagyon tetszett, hogy a pályázat nem olyan kötött, mint az általunk korábban ismert támogatási rendszerek, belefér a kísérletezés és a változtatás.”

A Journey tanulságaira építve vágtak bele a második – jelenleg is tartó – kihívásba. A KÖME ezúttal öt partnerrel működik együtt, köztük a Közmű Egyesülettel, azaz a Pneuma Szöv. művészcsoporttal, akik a projekt művészeti koncepcióját dolgozták ki. „A kiindulópont a rendszerváltás volt, és annak lehetséges értelmezései mai kérdések alapján. A projektpartnerek az egykori Vasfüggöny mindkét oldaláról, több esetben kifejezetten annak határterületeiről hoznak be releváns tapasztalatokat, történeteket a közös munkába. Fontosnak tartottuk, hogy minden partner azzal foglalkozzon, ami ezen a témán belül a legjobban érdekli: így került középpontba a média manipulatív szerepe, a fizikai és mentális határzónák, a közterek mint a nyilvánosság terei, illetve közös nevezőként a művészek speciális helye az adott politikai rendszeren belül” – mondta a menet közben is sokat formálódó koncepcióról Berecz Zsuzsa. A partnerek, akik korábban még nem dolgoztak együtt, létrehoztak egy közös platformot, amely a televízió formátumát értelmezi újra. Ennek megfelelően az eredeti, One and a half million Steps over the Borders (Másfélmillió lépés a határokon át) címet a TV Free Europe (Szabad Európa TV) alcímmel egészítették ki.

Journey to the beginnings 7 - fotó: Szekér Viktória
Journey to the beginnings 7 – fotó: Szekér Viktória

Az együttműködésnek látható eredményei is vannak: 2020 szeptemberében például három helyi stúdióból közvetítették a Szabad Európa TV hibrid adását: a burgenlandi Felsőőrön, az Offenes Haus Oberwart (OHO) színháztermében szervezett közös talk show-ba Budapestről online kapcsolódtak be művészek. „Valami olyasmit találtunk, amire tényleg szükség van: a projekt hatására egyszerre globális és lokális, helyi szinten reagáló, de másokkal nemzetközileg is összekapcsolódó független média jött létre” – mondta Bőczén Árpád.

„A munkamódszerünk változatlan, a nyitottságra épül” – tette hozzá Berecz Zsuzsa. – „Megnézzük, ki hogyan viszonyul a közösen kitűzött célokhoz, és hogyan tudunk alkalmazkodni a pandémia által teremtett körülményekhez. Az önértékelés nagyon fontos a munkánkban, mert ennek köszönhetően tudjuk egy másfél-két éves folyamat során is megtartani azt a kettősséget, hogy a cél megvalósítása közben is rugalmasan reagáljunk a mindenkori helyzetre.”

Mindketten fontosnak tartják kiemelni, hogy a TV Free Europe nem egy emlékezet-projekt, hanem művészeti módszerekkel keresik a rendszerváltás relevanciáját, a változás aktuális lehetőségeit. A KÖME munkatársai szerint ez az, ami összetartja a partnerséget, és egy jövőbeni együttműködés alapja is lehet.

A cikk a Kreatív Európa történetek 2018–2020 című kiadványban jelent meg.

kreatív európa

  • A Kreatív Európa Irodák hálózata minden, a Kreatív Európa programban résztvevő országban, így Magyarországon is jelen van. Munkatársaink örömmel állnak a pályázók rendelkezésére a programmal kapcsolatos kérdések megválaszolásában, valamint a külföldi partnerkeresésben.
  • A Kreatív Európa Nonprofit Kft. az Európai Unió Kreatív Európa programjának hivatalos magyarországi koordinátora, fő támogatói az Emberi Erőforrások Minisztériuma, a Nemzeti Filmintézet és az Európai Bizottság.
szabad európa tv kreatív európa projekt köme
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésWagner Nándor 100 | A bölcselet szobrásza – Exkluzív galéria
Következő bejegyzés Amitabh Bachchan, a bollywoodi filmek nagy öregje 

Ajánlott Bejegyzések

Bolyki Tamás
Te csak hallgass!

Megjelent a Bolyki Tamás Quartet első lemeze

2023. február 1.1 perc olvasás
Szent Efrém Férfikar
Orientale Lumen

Megjelent a Szent Efrém Férfikar Kings & Queens című lemeze

2023. február 1.2 perc olvasás
Hollerung Gábor - forrás: Müpa
Müpa magazin

Korngold és Shakespeare – Szimfonikus színházi játékot mutat be a BDZ

2023. február 1.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Vass András - fotó: Gyarmati Csaba Zene

Vass András: „A Teremtés zenei anyaga zseniális, sőt tökéletes”

Promóció

Kocsis-Holper Zoltán: „A kortárs zene rólunk szól”

Az almafa virága - forrás: Vertigo Promóció

Tiltott szerelem Budapesten – Érkezik Az almafa virága a mozikba

Promóció

Felelős hitelességgel – Homonnay Zsolt a Mária főhadnagy rendezéséről

Mentorok - forrás: Déryné Program Színház mindenkinek

„Meglepő volt, milyen sokan akarnak drámát írni Magyarországon!”

Szent István Filharmonikusokat Záborszky Kálmán vezényli - forrás: Szent István Filharmonikusok Promóció

Petőfi, Kacsóh Pongrác és Lajtha László előtt tiszteleg a Szent István Filharmonikusok koncertje

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.