A bronzkortól a rendszerváltásig a Kulturális Örökség Menedzserek Egyesületével

Szerző:
- 2022. október 11.
Szabad Európa TV - fotó: Matej Vidmar
Szabad Európa TV - fotó: Matej Vidmar

Két sikeres pályázat, két nagyon különböző projekt: ez a Kulturális Örökség Menedzserek Egyesületének (KÖME) mérlege a Kreatív Európa programban. Bőczén Árpáddal, az egyesület elnökével és Berecz Zsuzsa projektmenedzserrel beszélgettünk.

- hirdetés -

2018-ban A Kulturális Örökség Európai Éve alkalmából meghirdetett speciális felhíváson nyert támogatást a Journey to the Beginnings (Utazás a kezdetekhez) című projekt a KÖME vezetésével. „A Journey nem úgy indult, mint a projektjeink általában – kitaláljuk, felépítjük, és meglátjuk, hogy másnak is tetszik-e –, hanem a Pro Progressione (a projektben partner, szintén magyar szervezet) keresett meg minket az ötlettel, és a koordinálásban is a társunk volt” – mondta el Bőczén Árpád az első Kreatív Európa által támogatott projektjük kezdeteiről.

Fő célkitűzésük eredetileg egy színházi kalandjáték fejlesztése és annak digitális adaptációja volt, amely a bronzkorba kalauzolja el az érdeklődőket. A KÖME feladata volt a tevékenységek kiértékelése, a kommunikáció támogatása, illetve a partnerek különböző vízióinak összehangolása. „Az volt a célunk, hogy a régészeti helyszínek ne csak egyszerűen befogadjanak egy művészeti projektet, hanem olyan termék létrehozására törekedjünk, amit később ők is magukénak éreznek, és beillesztenek a kínálatukba. Ez is egyfajta menedzsment: ugyan nem az uniós projekt menedzsmentje, hanem a termék bevezetéséé” – foglalta össze a KÖME szerepét a projektben az egyesület elnöke. „Mélyvízbe ugrottunk, de megtanultuk belőle, hogyan működjünk együtt más, akár hazai, akár külföldi szervezetekkel.

Nagyon tetszett, hogy a pályázat nem olyan kötött, mint az általunk korábban ismert támogatási rendszerek, belefér a kísérletezés és a változtatás.”

A Journey tanulságaira építve vágtak bele a második – jelenleg is tartó – kihívásba. A KÖME ezúttal öt partnerrel működik együtt, köztük a Közmű Egyesülettel, azaz a Pneuma Szöv. művészcsoporttal, akik a projekt művészeti koncepcióját dolgozták ki. „A kiindulópont a rendszerváltás volt, és annak lehetséges értelmezései mai kérdések alapján. A projektpartnerek az egykori Vasfüggöny mindkét oldaláról, több esetben kifejezetten annak határterületeiről hoznak be releváns tapasztalatokat, történeteket a közös munkába. Fontosnak tartottuk, hogy minden partner azzal foglalkozzon, ami ezen a témán belül a legjobban érdekli: így került középpontba a média manipulatív szerepe, a fizikai és mentális határzónák, a közterek mint a nyilvánosság terei, illetve közös nevezőként a művészek speciális helye az adott politikai rendszeren belül” – mondta a menet közben is sokat formálódó koncepcióról Berecz Zsuzsa. A partnerek, akik korábban még nem dolgoztak együtt, létrehoztak egy közös platformot, amely a televízió formátumát értelmezi újra. Ennek megfelelően az eredeti, One and a half million Steps over the Borders (Másfélmillió lépés a határokon át) címet a TV Free Europe (Szabad Európa TV) alcímmel egészítették ki.

Journey to the beginnings 7 - fotó: Szekér Viktória

Journey to the beginnings 7 – fotó: Szekér Viktória

Az együttműködésnek látható eredményei is vannak: 2020 szeptemberében például három helyi stúdióból közvetítették a Szabad Európa TV hibrid adását: a burgenlandi Felsőőrön, az Offenes Haus Oberwart (OHO) színháztermében szervezett közös talk show-ba Budapestről online kapcsolódtak be művészek. „Valami olyasmit találtunk, amire tényleg szükség van: a projekt hatására egyszerre globális és lokális, helyi szinten reagáló, de másokkal nemzetközileg is összekapcsolódó független média jött létre” – mondta Bőczén Árpád.

„A munkamódszerünk változatlan, a nyitottságra épül” – tette hozzá Berecz Zsuzsa. – „Megnézzük, ki hogyan viszonyul a közösen kitűzött célokhoz, és hogyan tudunk alkalmazkodni a pandémia által teremtett körülményekhez. Az önértékelés nagyon fontos a munkánkban, mert ennek köszönhetően tudjuk egy másfél-két éves folyamat során is megtartani azt a kettősséget, hogy a cél megvalósítása közben is rugalmasan reagáljunk a mindenkori helyzetre.”

Mindketten fontosnak tartják kiemelni, hogy a TV Free Europe nem egy emlékezet-projekt, hanem művészeti módszerekkel keresik a rendszerváltás relevanciáját, a változás aktuális lehetőségeit. A KÖME munkatársai szerint ez az, ami összetartja a partnerséget, és egy jövőbeni együttműködés alapja is lehet.

A cikk a Kreatív Európa történetek 2018–2020 című kiadványban jelent meg.

kreatív európa

  • A Kreatív Európa Irodák hálózata minden, a Kreatív Európa programban résztvevő országban, így Magyarországon is jelen van. Munkatársaink örömmel állnak a pályázók rendelkezésére a programmal kapcsolatos kérdések megválaszolásában, valamint a külföldi partnerkeresésben.
  • A Kreatív Európa Nonprofit Kft. az Európai Unió Kreatív Európa programjának hivatalos magyarországi koordinátora, fő támogatói az Emberi Erőforrások Minisztériuma, a Nemzeti Filmintézet és az Európai Bizottság.
Megosztás

Ajánlott

Bejegyzések

PROMÓCIÓ

VEB 2023

Hírlevél

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

Hírlevél

Member of IMZ
ICMA logo
A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:
NKA logo