A reneszánsz Európa trubadúr hagyományának felélesztésére vállalkozott a 2020 Troubadours csapata. A belgiumi székhelyű Via Lactea vezetésével három további európai szervezet, köztük a Mediawave Fesztivált is szervező Nemzetközi Vizuális Művészeti Alapítvány fogott össze világzenei előadók és együttesek közös produkcióinak és turnéinak megvalósítására.
Az eredetileg másfél évesre tervezett, majd a járvány miatt néhány hónappal meghosszabbított programsorozat első állomása éppen a Mediawave Fesztiválon volt 2019-ben, a komáromi Monostori Erődben. Vajda Violetta, a Mediawave fesztiváligazgatója mesélt nekünk a fesztiválról: „Nyolc éven keresztül tartottuk a Mediawave-et az Erődben – ahol a közösségi szemléletünket igyekeztünk erősíteni: arra törekszünk, hogy eltüntessük a határokat a közönség és a művészek között, közönség helyett közösséget szeretnénk kialakítani, akik nem passzív résztvevői, hanem aktív közreműködői a fesztiválnak. Mi úgy látjuk, hogy a művészeket nem csak pénzzel, a magas jegyár megfizetésével lehet megtisztelni. Ez viszont fordítva is igaz: attól, hogy hangszer van a kezedben, még megfőzhetsz egy paprikás krumplit is!” A szervezők a fesztivál szó helyett szívesebben használják a közösségi együttlét kifejezést. „Úgy is el lehet érni szép dolgokat, hogy nem tömegben gondolkodunk, és nincs szolgáltatási kényszerünk” – tette hozzá a fesztiváligazgató.
A 2020 Troubadours ötlete Dejan Vujinović-tól, a szerbiai Etnofest művészeti igazgatójától származik. Napjainkban a bevándorlás és a különféle társadalmi változások gyakran okoznak identitásválságot. A hajdani trubadúrokhoz hasonlóan a zenészek – leginkább a világzenei élet képviselői – összekötőként, „történetmesélőként” működhetnek a különböző európai közösségek között, ezzel segítik egymás megismerését és a felülemelkedést az ellentéteken.
A projekt keretében az európai világzenei élet ismert és kevésbé ismert művészei közös koncerteken és turnékon vettek részt, de a hangsúly elsősorban a közös alkotáson volt. A partnerek által delegált zenészek és együttesek egytől egyig a saját műfajuk kiemelkedő egyéniségei, hangszerük mesterei, de együtt még soha nem léptek fel. Erre adott lehetőséget a 2020 Troubadours, amelynek keretében a kiválasztott művészek közös műhelymunka – a TroubaLab-ek – során koprodukciókat hoztak létre, majd együtt koncerteztek a belgiumi, francia, szerb és magyar fesztiválokon.
A trubadúrok utazó életmódját idézték meg a szervezők azokkal a vonatutakkal, amelyeket TroubaTrain néven hoztak létre. A művészek természetesen utazás közben, a vonaton is zenéltek, és néhány köztes állomáson, valamint az utak végállomásán szervezett koncerten is bemutatkozhattak. A TroubaTrain-utakról kisfilmek is készültek, ezek elérhetőek a projekt honlapján.
„Voltak kisebb-nagyobb különbségek a nyugati partnereink és a mi szemléletünk között, de ez természetes. Ők fontosnak tartották, hogy nagy neveket, sztárokat is beválogassanak a programba, nekünk inkább az volt az érdekes, hogy olyan művészekkel dolgozzunk együtt, akik együttműködőek, a szellemiségük közel áll a miénkhez, és persze nagyon tehetségesek. Ezért olyan fiatal, feltörekvő zenészeket választottunk, mint Horváth Dániel Dudu hegedűművész, a számtalan hangszeren játszó és énekesként is kiváló Kovács Sára Dizna vagy a Zitherandom citeraduó” – mondta Vajda Violetta.
A fiatalok mellett azért néhány ismert és elismert művész is helyet kapott a Mediawave „portfóliójában”, például a fesztivál törzsvendégének számító Ferenczi György és a Rackajam és Kovács Ferenc „Öcsi” hegedű- és trombitaművész. „Sok zenész talált egymásra a 2020Troubadours során; azóta is gyakran zenélnek együtt, és több közös projektben is részt vesznek. Mi is megismertünk olyan művészeket, akikkel nagyon jó kapcsolatot sikerült kialakítani, például Brasnyó Antal vajdasági hegedűművészt. Vele biztosan fogunk még együtt dolgozni.”
A Mediawave Fesztivál életébe 2020-ban nem csak a koronavírus-járvány és az ezzel járó online átállás hozott jelentős változást. A szervezők úgy döntöttek, hogy kiköltöznek a Monostori Erődből, és új helyszíneken, Kiscsőszön és Mindszentkállán rendezik meg a közösségi együttlétet. A környezettudatosság és természetközeliség a szervezők és a közönség számára is egyre fontosabb, a helyszínváltoztatás is részben ezt a szemléletet tükrözi.
A cikk a Kreatív Európa történetek 2018–2020 című kiadványban jelent meg.
- A Kreatív Európa Irodák hálózata minden, a Kreatív Európa programban résztvevő országban, így Magyarországon is jelen van. Munkatársaink örömmel állnak a pályázók rendelkezésére a programmal kapcsolatos kérdések megválaszolásában, valamint a külföldi partnerkeresésben.
- A Kreatív Európa Nonprofit Kft. az Európai Unió Kreatív Európa programjának hivatalos magyarországi koordinátora, fő támogatói az Emberi Erőforrások Minisztériuma, a Nemzeti Filmintézet és az Európai Bizottság.