• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Kultúrpanda Zene Címlap

Mūza Rubackytė: „A zongora, a zenekar és a közönség egy testként, egy lélekként reagál”

Szerző: Bojta Zsuzsanna2021. szeptember 29.
Facebook Twitter E-mail
Muza Rubaczyite - Fotó: Z. Zimnickaite

Krzysztof Penderecki „Feltámadás” zongoraversenyének apropóján beszélgetett szerzőnk Mūza Rubackytė litván zongoraművésznővel többek közt a zeneszerzőhöz kapcsolódó élményeiről és a darabhoz fűződő viszonyáról.

Mūza Rubackytė litván zongoraművésznőre várva megilletődötten toporogtam a szobája bejáratánál. Krzysztof Penderecki „Feltámadás” zongoraversenyének próbájáról érkezett. Épp telefonált, de amint meglátott, intett, hogy foglaljak helyet. Miután lerakta a telefont, azonnal mesélni kezdett.

– Épp egy nagyon kedves magyar barátnőmmel beszélgettem telefonon. Még a Zeneakadémián, 1981-ben a Nemzetközi Liszt-Bartók versenyen lettünk barátok. Hihetetlen, mennyi minden köt ide engem. Mindig nagyon boldog vagyok, ha Budapesten lehetek. Mióta a Liszt-Bartók versenyt megnyertem, kicsit mindig olyan, mintha hazajönnék. Nagyon szeretem ezt az országot. Sok barátom van a régi időkből, sajnos néhányan, mint például Kocsis Zoltán, már nincsenek köztünk…

– Próbáról érkezett. Hogy érzi magát?

– Köszönöm, nagyon jól. A Concerto Budapest egy nagyszerű zenekar, Rácz Zoltán pedig kiváló karmester. Most játszom velük először, és nagyon élvezem a közös munkát. A „Feltámadás” zongoraverseny egy rendkívül összetett mű. Sokszor játszottam már szerte a világban, így különösen boldoggá tesz, hogy most Budapesten is megtehetem.

Mūza Rubackytė
Mūza Rubackytė Fotó: Pla y Christine De Lanoe

– Ezt a művet korábban magával Maestro Krzysztof Pendereckivel is előadta. Milyen volt a szerzővel dolgozni?

– Nagyon közel kerültünk egymáshoz a Maestróval a közös munka folyamán. Sokszor mentem akkoriban Varsóba. A történethez hozzátartozik, hogy ahogy megismertem a zongoraversenyt, azonnal beleszerettem.

Nekiálltam megtanulni, anélkül, hogy bármiféle felkérésem lett volna rá; mindenféle cél nélkül, pusztán azért, mert egyszerűen lenyűgözött ez a zene.

Aztán nagyon hamar megérkezett az első felkérés és utána a többi sorban: 2012-ben Puerto Rico-ban, 2013-ban a 3. Vilniusi Zongorafesztivál megnyitóján, Varsóban pedig a mester nyolcvanadik születésnapjára ez volt a nyitókoncert. 2016-ban Bogotában már az ő vezényletével játszhattam a zongoraversenyt. Kivételes élmény volt vele dolgozni. A férjem meg is kérdezte: „Mit lehet még ezek után elérni?”, annyira felemelő volt számunkra ez az időszak.

Krzysztof Penderecki és Mūza Rubackytė - forrás: a zongoraművész tulajdona
Krzysztof Penderecki és Mūza Rubackytė – forrás: a zongoraművész tulajdona

– Milyen személyiség volt Krzysztof Penderecki?

– Nagyon szerény és rendkívül nyitott. Mivel egy akkor még élő zeneszerzőről beszélünk, az ember nyilván megkérdezte, hogyan kellene ezt vagy azt a részt játszani. Erre ő rendszerint visszakérdezett: „Ön hogy érzi?”

Szóval megengedte, hogy a zenéje önálló életre keljen.

Több nagy zongorista – mint Barry Douglas – játszotta ezt a művet az irányítása alatt, és ahogy beszélgettünk egymással, arra jutottunk, hogy ez a mű sosem ugyanolyan. A Maestro mindig teljesen nyitottan, a művészek interpretációjára hagyatkozva dirigálta a művet. Ez a zongoraverseny folyamatosan változik a kezeim között, együtt formáljuk a zenekarral és a karmesterrel. Minden előadás egyedi.

Ide kapcsolódik:
„Tudni kell az előadó fejével gondolkodni” – Krzysztof Pendereckire emlékezünk

– Mi az, amit annyira szeret a darabban, hiszen azt mondta az előbb, hogy elsőre beleszeretett?

– Először is, én egy zongoraművész vagyok, és szeretem a hangszerem adta lehetőségeket kiaknázni. A kortárs zenében nagyon gyakran némelyik zeneszerző inkább ütőhangszerként, monoton módon használja a zongorát. Nekem szükségem van rá, hogy a Chopin, Liszt vagy Beethoven adta lehetőségekkel is élhessek.

Úgy szeretném használni a zongorát, mint egy tökéletes „szuperhangszert”, nem pedig korlátok közé szorított ritmushangszerként.

És pont ez a fantasztikus ebben a versenyműben. Amikor megkérdeztem Maestro Pendereckit, miért nem írt sosem zongorára, hiszen ez az első és utolsó darabja szóló-zongorára zenekarral, kissé ironikusan így felelt: „Mégis mit vár tőlem Chopin hazájában?” Mosolyogtunk rajta, pedig, ha megnézzük, nagyon sok van Chopin-ből ebben a darabban. A lendületes kromatika, a rubatók rugalmassága, a bel canto-szerű kivételes dallamosság.

Mūza Rubackytė - Fotó D. Matvejev
Mūza Rubackytė – Fotó D. Matvejev

Ráadásul maga a téma is egyedülálló. Szeptember 11., a 2001-es New York-i terrortámadás napja. Erre emlékezünk most, pont húsz évvel a támadás után. Ez egy nagyon drámai ok, rendkívüli módon kifejezve, majd hallani fogja. A mű közepén megszólaló harangok – igazi harangok hangfelvételről bejátszva – hirtelen azt sem tudja az ember, mi történik… És aztán ahogy az agresszió visszatér… Ez egy gyönyörű, és igazán nagy hatású zenemű.

– Nagyon megindító lehet.

– Teljes mértékben. A zongora, a zenekar és a közönség egy testként, egy lélekként reagál.

– Meg tudja élni ezt az egységet a Concerto Budapest zenekarral a próbák folyamán?

– Igen. Véleményem szerint rendkívül fontos a szólistával minél többet találkozni, minél jobban megismerni egymást, mert ez az egész mű egy párbeszéd. Teljességgel lehetetlen külön-külön dolgozni rajta. A zongorista bizonyos szempontból a része a zenekarnak. A Concerto Budapest pedig egy hatalmas zenekar, lélegzetállító hangzással. Mindemellett rendkívül érzékenyen figyelnek és reagálnak minden történésre. Be kell valljam, nagyon élvezem a közös munkát.

Rácz Zoltán és a Concerto Budapest - Fotó: Benkő Sándor
Rácz Zoltán és a Concerto Budapest – Fotó: Benkő Sándor

– Két kérdésem maradt. Az első a nevével kapcsolatos, a második Magyarországgal. Mūza, azaz Múzsa. Gyakori keresztnév ez Litvániában?

– Egyáltalán nem. Ez a név talán lehetne egy lemezcégé, vagy mondjuk a Kulturális Minisztérium email címe, (itt mosolygunk egyet), de én vagyok az egyetlen Muza nevű ember, akiről tudok. Sosem ismertem senkit ilyen névvel.

Egy kislánynak ez elég súlyos név, viszont nagyon hatásos a plakátokon vagy a színpadon.

Azt hiszem, mivel az egész családom tele van művészekkel – édesapám kiváló bariton volt, édesanyám és nagynéném és a dédnagymamám mind zongoraművészek voltak – ezzel a névvel kijelölték számomra az utat.

– Ha meghallja, hogy Magyarországra hívják, mi az első gondolata?

– Nagyon szeretem az országot, a várost, visszatérnek az emlékeim, a Liszt-verseny, a Zeneakadémia, az utcák, melyeknek a neveit rögtön elkezdtem megtanulni kiejteni… ezek nagyon értékes dolgok számomra. Rengeteg barátom van itt. Most – bár litván vagyok – Franciaországban és Svájcban élek, írtam egy könyvet, ami elbeszéli mindazt, ami akkoriban velem történt.

Mūza Rubackytė - Fotó: Pla y Christine De Lanoe
Mūza Rubackytė – Fotó: Pla y Christine De Lanoe

– Önéletrajzi könyv?

– Igen. A pandémia segített abban, hogy megírjam. Francia nyelven íródott, és nemsokára litván nyelven is megjelenik. 1981-ben nyertem meg a Bartók-Liszt Zongoraversenyt, ami egy óriási verseny volt. Számos díjat nyertem akkor, rengeteg meghívást kaptam és egészen 1989-ig nem mehettem mégsem sehova. Politikailag megbízhatatlannak nyilvánítottak, amivel a karrieremet egy időre ketté is törték. A semmiből kellett újraépítkeznem, ami rettenetesen nehéz volt.

– De szerencsére sikerült. Fantasztikus karriert tudhat magáénak, és most itt van Magyarországon, hogy Krzysztof Penderecki „Feltámadás” zongoraversenyét szeptember 30-án a Művészetek Palotájában bemutassa nekünk.

– Igen. Itt vagyok. És alig várom, hogy ezzel a kivételes zenekarral, Rácz Zoltán vezényletével ezt a csodálatos darabot eljátszhassam a magyar közönségnek.

interjú concerto budapest krzysztof penderecki Mūza Rubackytė
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésElőadás végén lett rosszul, kórházba kellett szállítani Esztergályos Cecíliát
Következő bejegyzés Csajkovszkij és Prokofjev – Indul a IV. Orosz Zenei Fesztivál

Ajánlott Bejegyzések

JM blog

Brácsapróbajáték a Danubia Zenekarnál

2023. február 3.2 perc olvasás
ICMA blog

Csatlakozik az ICMA zsűrijéhez az osztrák ’radio klassik Stephansdom’

2023. február 3.1 perc olvasás
Bohumil Hrabal - Forrás: wikipedia
Intermezzo

„Az élet, ha kicsit is jól jön ki a lépés, annyira, de annyira gyönyörű” – 25 éve hunyt el Bohumil Hrabal

2023. február 2.5 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Dénes Viktor - forrás: Budapesti Operettszínház Promóció

A berobbanástól a sűrített jelenlétig – Beszélgetés Dénes Viktorral

Szent Péter esernyője Színház mindenkinek

Túl a 200 000. nézőn – Folytatódik a Színház mindenkinek misszió

Vass András - fotó: Gyarmati Csaba Zene

Vass András: „A Teremtés zenei anyaga zseniális, sőt tökéletes”

Promóció

Kocsis-Holper Zoltán: „A kortárs zene rólunk szól”

Az almafa virága - forrás: Vertigo Promóció

Tiltott szerelem Budapesten – Érkezik Az almafa virága a mozikba

Promóció

Felelős hitelességgel – Homonnay Zsolt a Mária főhadnagy rendezéséről

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.