• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Liszt Ünnep Zene

Kocsis-Holper Zoltán: „Liszt vokális zenéje különleges lelki intimitást hordoz”

Szerző: Ur Máté2021. szeptember 24.
Facebook Twitter E-mail
Kocsis-Holper Zoltán - fotó: Fejes Márton
Kocsis-Holper Zoltán - fotó: Fejes Márton

Október 8-án a Mátyás-templomban veszi kezdetét az első Liszt Ünnep. A nyitókoncert – melyen többek között Liszt Koronázási miséje is elhangzik – karnagya Kocsis-Holper Zoltán, a KÓTA új elnöke. A művésszel az általa vezetett Kodály Kórus Debrecenről, Lisztről és a szakmai szervezet munkájáról is beszélgettünk.

– Egykor színésznek készült, majd közgazdaságtant tanult. Hogyan került közel a zenéhez?

– A zene mindig is az életem része volt. Általános iskolás korom óta jártam kórusba, a zeneiskolában pedig zongorát tanultam, a szolfézsórákat pedig kifejezetten élveztem. Gimnáziumban matematika tagozatra jártam, aztán később egy év közgazdaságtant hallgattam, amit egy pillanatig sem bántam meg, de rájöttem, hogy nem ez az én utam. Az éneklés és az alkotás érdekelt, ezért szóba jött a színház is, de aztán eljött az idő, és dönteni kellett. A zenét választottam.

– A karvezetői pályafutásának egyik mérföldköve a Kórus Spontánusz megalapítása.

– Ez 2001-ben, három évvel a zeneakadémiai felvételim előtt történt. A mai napig együtt dolgozunk. Nagyon hálás vagyok nekik és több más kórusnak, köztük a soproni Szt. Mihály Énekkarnak, a Gárdonyi Zoltán Énekkarnak és a Raidingi Férfikarnak, hogy velük, általuk fejlődhettem. Ez volt az a tapasztalat, ami később megnyitotta az utat a profi, hivatásos kórusok világába.

– A Liszt Ünnepen a Kodály Kórus Debrecen karnagyaként hallhatjuk. Mikor kezdődött a kapcsolatuk?

– Négy évet töltöttem el a Nemzeti Énekkar másodkarnagyaként, majd engem ért az a megtiszteltetés, hogy tavaly átvehettem a Kodály Kórus Debrecen vezetését Szabó Sipos Máté kollégámtól. Az együttes nem volt ismeretlen, korábban két alkalommal is vezényeltem őket a hagyományos újévi koncertjükön.

Kodály Kórus Debrecen - fotó: Csatáry-Nagy Krisztina
Kodály Kórus Debrecen – fotó: Csatáry-Nagy Krisztina

– A közös munkát a pandémia közepén kellett elkezdeni, hogy alakult az első időszak?

– Szükség volt a kreativitásra, de úgy vélem, hogy gyorsan tudtunk reagálni a helyzetre. A próbákat és a koncerteket kisebb együttesekre bontva oldottuk meg és végig azon dolgoztunk, hogy a javunkra fordítsuk az online tér adta lehetőségeket. Internetes megjelenéseinket többek között a Papagenón is követhette a közönség. A kiscsoportos munkának köszönhetően sokkal nagyobb hangsúlyt tudtunk fektetni az egyéni teljesítmények kiaknázására. Rövid idő alatt a kórustagokat külön-külön is jobban megismertem.   Ezáltal szoros munkakapcsolat alakult ki közöttünk, ami a jövőben csak segíti a munkát.

– Október 8-án Allegri, Mozart és Liszt műveit, köztük a Koronázási misét adják elő. Mennyiben tükrözi a műsor a kórus repertoárját?

– A Kodály Kórus mindig szívesen vett részt újító kezdeményezésekben, és azt gondolom, hogy az első alkalommal létrejövő Liszt Ünnep és annak nyitókoncertje is ide tartozik. A fesztivál nem titkolt szándéka, hogy tovább mélyítse tudásunkat Liszt művészetéről és élővé tegye azt a hagyományt, ami a mai napig jelen van. Telitalálatnak gondolom a műsorválasztást, hiszen egy Allegri- és egy Mozart-mű társaságában hangzanak el Liszt alkotásai. A két zeneszerző nagy hatást gyakorolt Lisztre, vatikáni látogatásakor is az ő zenéjük jelent meg lelki szemei előtt, amit a Látomás a Sixtus-kápolnában című darabban papírra is vetett. A kórus számára hatalmas öröm és megtiszteltetés, hogy a fesztivál nyitókoncertjén adhatjuk elő a Koronázási misét.  Liszt énekkari művei számomra egyébként is külön jelentéssel bírnak.

– Mire gondol pontosan?

– A Liszttel való kapcsolódás kórusvezetőként mindig egy sajátos perspektívából kell, hogy megnyilvánuljon, hiszen a zeneszerző alapvetően a billentyűs muzsika mestere volt, emellett pedig szimfonikus alkotásai tettek szert igazi jelentőségre. Lisztet élete végén hajtotta egyfajta vágy, hogy az egyházzenét a hitélet megtámogatása érdekében reformálja meg. Ez a hozzáállás a vokális szerkezeti megoldásokat tanulmányozva kifejezetten inspirál. Itt sejlik csak fel igazán fel a pompa, a fennköltség mögötti lelki intimitás.

Ide kapcsolódik:
Pad Zoltán: „Az egész életem kötődik Liszthez”

– A karnagyi feladatok mellett nemrég a KÓTA elnöki posztját is átvette. Gyakorló művészként mi inspirálja egy alapvetően adminisztratív, vezetői szerep betöltésére?

– Valóban sokan idegenkednek ettől, és az is előfordul, hogy az egyik területen végzett munka a másik elhalványulását eredményezi. Ahogy az elején beszéltünk róla, én akkor érzem jól magam, ha az elmém humán és racionális vetületeit felváltva összpontosíthatom. Korábban már dolgoztam zeneiskolai igazgatóhelyettesként, és két évtizede veszek részt aktívan az amatőr kórusvilág, négy éve pedig a KÓTA munkájában, a feladat tehát nem idegen. Úgy gondolom, hogy látom azt is, hogy hol kellene változtatni és mi az, amit csak meg kell erősíteni. Az elmúlt években jelentős folyamatok indultak el a KÓTA égisze alatt, gondolok itt például a Hangról hangra elnevezésű programra, egyszóval követni szeretném a Mindszenty Zsuzsánna által kijelölt utat,  de feltett szándékom, hogy további, a szakmai fejlődést előre mozdító együttműködéseket, platformokat  hozzunk létre, melyek keretei között megfelelően ki lehet használni azokat a kreatív energiákat, amelyek az amatőr együtteseinkben jelen vannak.

kórus interjú kóta kocsis-holper zoltán liszt ünnep 2021 koronázási mise
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésUngvár és Kolozsvár is kapcsolódik a Kárpát Fesztivál programjaihoz
Következő bejegyzés Első díjat nyert Dolfin Benjámin a Michał Spisak Nemzetközi Zenei Versenyen

Ajánlott Bejegyzések

Szent Efrém Férfikar
Orientale Lumen

Megjelent a Szent Efrém Férfikar Kings & Queens című lemeze

2023. február 1.2 perc olvasás
Hollerung Gábor - forrás: Müpa
Müpa magazin

Korngold és Shakespeare – Szimfonikus színházi játékot mutat be a BDZ

2023. február 1.2 perc olvasás
Vass András - fotó: Gyarmati Csaba
Zene

Vass András: „A Teremtés zenei anyaga zseniális, sőt tökéletes”

2023. február 1.4 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Vass András - fotó: Gyarmati Csaba Zene

Vass András: „A Teremtés zenei anyaga zseniális, sőt tökéletes”

Promóció

Kocsis-Holper Zoltán: „A kortárs zene rólunk szól”

Az almafa virága - forrás: Vertigo Promóció

Tiltott szerelem Budapesten – Érkezik Az almafa virága a mozikba

Promóció

Felelős hitelességgel – Homonnay Zsolt a Mária főhadnagy rendezéséről

Mentorok - forrás: Déryné Program Színház mindenkinek

„Meglepő volt, milyen sokan akarnak drámát írni Magyarországon!”

Szent István Filharmonikusokat Záborszky Kálmán vezényli - forrás: Szent István Filharmonikusok Promóció

Petőfi, Kacsóh Pongrác és Lajtha László előtt tiszteleg a Szent István Filharmonikusok koncertje

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.