• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Liszt Ünnep Zene Címlap

Biztonságos közegben – Három fiatal nő, akik maguk írják, hangszerelik és adják elő dalaikat

Szerző: Rónai András2021. október 17.
Facebook Twitter E-mail
Дeva - forrás: Liszt Ünnep

Дeva (Takács Dorina), Saya Noé (Kőrös Mimi) és az I Am Soyuz projektet létrehozó Bozóky Felícia Lili: három fiatal nő, akik maguk írják, hangszerelik és adják elő dalaikat. Férfiak esetében megszokott, hogy saját maguk állítják össze zenéjük minden részletét, a nőknél azonban még mindig ritkaságszámba megy – vajon mi lehet ennek az oka? Október 19-én a Liszt Ünnep keretében megtudjuk.

Nőként dalokat írni

Az elmúlt években a nemzetközi popzenei sajtó és a szakma is komoly önvizsgálatot tartott. Úgy tűnhet, hogy a nőknek egyre kevésbé kell megküzdeniük az érvényesülésért – bár a Keret blog Zenészlányok mondják el, milyen nőként létezni a hazai zeneiparban című 2018-as összeállításában számos, ezzel ellentétes történetet olvashatunk –, ugyanakkor a nem tudatos cselekvésminták továbbra is élnek, hatnak. Gyakran internalizált szexizmus is társul ezekhez, vagyis amikor a nők maguk is elhiszik, hogy nem érthetnek a gitárhoz vagy a kütyükhöz. Az angolszász zenei sajtóban elterjedt feminista kritika még tovább megy: eszerint a könnyűzene egész hagyományos értékrendszere kimondatlanul ugyan, de férfiközpontú.

A helyzet azért mindenképp jobb, mint korábban. Hazánkban a 2010-es évek óta 15–17% az Artisjusnál regisztrált női szerzők aránya, míg 2005 előtt mindössze 5% volt. Ha pedig többen mennek zenei pályára – a megszokott énekesnői szerep mellett –, akkor egyre több lesz a példakép, hiszen (mint ahogy például Palya Bea sokszor hangsúlyozta) nem is olyan rég az énekes-dalszerző nők nem találtak itthon követhető példákat.

Az első látványos változást a 2010-es évek elejének „hálószobapop-robbanása” hozta, amikor a korábbiakhoz képest magas lett az egyedül zenélő (a dalokat megíró, feljátszó, a netre feltöltő) nők száma. Mint Barna Emília szociológus kutatásából tudhatjuk, ennek részben az is az oka, hogy a hálószoba – metaforikus és valós értelemben véve egyaránt – biztonságos, elszigetelt közeget jelent. A zene nvilvános tereiben jelen lévő férfidominancia itt nem – vagy legalábbis kevésbé – érezhető.

A Liszt Ünnep októberi koncertje az Akváriumban pedig már egy újabb generáció határozott bejelentkezése. A három fellépő magától értetődő természetességgel tölti be az énekes-dalszerző-producer szerepet. Játékos, érzelmes, a műfaji határokat szabadon kezelő zenéjük hamar komoly sikereket hozott nekik.

Slágeres, de még inkább személyes

A Saya Noé néven alkotó Kőrös Mimire kiváltképp igaz ez, hiszen elérte azt, ami sok zenész számára csak álom: csak a zenével foglalkozik; évek munkájával komoly, 35 ezres rajongótábort épített ki a Twitchen. Dalain érződik, hogy előadóként és szerzőként is a kisujjában vannak a mai, elektronikára alapuló popzene fogásai. Nem véletlen, hogy több európai rádió és playlistkurátor felfigyelt rá, ám itthon még nem fedezték fel. Ugyanakkor a slágerességnél fontosabb számára, hogy zenéje személyes legyen. Olykor kedvesen játékos, máskor komoly mélységek nyílnak benne; az alternatív elektropop címkével leírható zenébe az art pop elemei is bekerülnek. (Előkerül a brácsa, a gordonka és a fuvola is – Mimi családtagjai játszanak rajtuk.)

Saya Noé - forrás: Liszt Ünnep
Saya Noé – forrás: Liszt Ünnep

Museum of Sins című bemutatkozó albuma mögött komoly koncepció áll: a lemez „egy szerenád a mindannyiunkban ott rejtőző jóhoz, rosszhoz és csúnyához, olyan dalokkal, melyek rétegei egyaránt megörökítik az élet szép és gondterhelt pillanatait”.

Elveszett szerelmes dalok az űrben

Bozóky Felícia Lili, azaz I Am Soyuz dalai annyira személyesek és közvetlen hatásúak, hogy őt hallgatva önkéntelenül úgy képzeljük, a zene most, a szemünk előtt születik az érzéseiből. (Bár valójában komoly munka is áll mögöttük.) Koncertjein a számok között személyes történeteket oszt meg a közönséggel.

Az indie folkként leírható zenében az összhatást Lili éneke és azon átsugárzó személyisége mellett az általa használt hangszerek (gitár, ukulele, bendzsó, tangóharmonika, omnichord és egy ún. pocket piano) hangzása alakítja. Ő maga a következő meghatározást használja: „szerelmes dalok arról, hogy milyen az űrben elveszve lenni”.

I Am Soyuz - forrás: Liszt Ünnep
I Am Soyuz – forrás: Liszt Ünnep

I Am Soyuz bejárta a világot; turnézott Japánban, Izlandon, és „véletlenül” fellépett a legendás amerikai Burning Man fesztiválon. A zenélés mellett Stockholmban gyerekorvos. Erről árulkodik bemutatkozó albumának címe is: a Whipple egy műtéti eljárás, melynek során a hasüregből a gyomor és a hasnyálmirigy jelentős részét eltávolítják – ahogy ő kiadta élményeit a dalokban. Emellett, ahogy a Tiszatáj folyóiratnak elmondta, „orvosként rengeteg mindent kapok a betegektől, beleleshetek mások életébe, álmaiba és nehézségeibe. Ebből hihetetlenül sokat lehet tanulni, az ember világképét az alázatosság, a mások megértésére való törekvés felé irányítja.”

Hipnotikus elektronika és népdalok

A Дeva néven zenélő Takács Dorina gyerekkorában néptáncolt, zenei iskolába járt, majd amikor 2020 elején, 19 évesen megjelentette első dalait, hamar elérte, hogy a szakma – és egyre inkább a közönség is – megismerje a nevét. 2020 őszén már ott szerepelt a HOTS shortlistjén (amelyen egyébként Saya Noé is ott van), vagyis a zenei szakemberek által a nemzetközi karrierre leginkább alkalmasnak tartott előadók között, és hamarosan online showcase fesztiválra is hívták.

Sajátos zenéjét a folktronica tág kategóriájába sorolhatjuk: népdalok ihlette énekét hipnotikus elektronikus közegbe, finom szintik és effektek, törzsi és house-os ritmusok közé ágyazza be. Dalain érződik, hogy határozott elképzelése van arról, mit szeretne elérni, és ezt meg is tudja valósítani – nyoma sincs a kezdő lépések bizonytalanságának.  Ő is képes egyszerre játékos és mély lenni. „Feladatomnak érzem, hogy dalaimmal harmóniát teremtsek, elgondolkoztassak és hidat képezzek a modern zene és a tradicionális magyar népzene között” – mondja.

A cikk eredetileg a Liszt Ünnep hivatalos magazinjában jelenet meg.

zene liszt ünnep 2021
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésLebontják Psota Irén szülőházát – Ilyen emlékpark lesz helyette
Következő bejegyzés Már lehet jelentkezni a grazi Bartók Nemzetközi Zongoraversenyre

Ajánlott Bejegyzések

Live

Kövesd élőben online a Prokofjev-maratont!  

2023. február 3.2 perc olvasás
JM blog

Brácsapróbajáték a Danubia Zenekarnál

2023. február 3.2 perc olvasás
ICMA blog

Csatlakozik az ICMA zsűrijéhez az osztrák ’radio klassik Stephansdom’

2023. február 3.1 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Dénes Viktor - forrás: Budapesti Operettszínház Promóció

A berobbanástól a sűrített jelenlétig – Beszélgetés Dénes Viktorral

Szent Péter esernyője Színház mindenkinek

Túl a 200 000. nézőn – Folytatódik a Színház mindenkinek misszió

Vass András - fotó: Gyarmati Csaba Zene

Vass András: „A Teremtés zenei anyaga zseniális, sőt tökéletes”

Promóció

Kocsis-Holper Zoltán: „A kortárs zene rólunk szól”

Az almafa virága - forrás: Vertigo Promóció

Tiltott szerelem Budapesten – Érkezik Az almafa virága a mozikba

Promóció

Felelős hitelességgel – Homonnay Zsolt a Mária főhadnagy rendezéséről

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.