A Liszt Ünnep keretén belül újra koncertet ad Budapesten a világhírű bariton, Thomas Hampson. Martin Haselböck és az Orchester Wiener Akademie kíséretében Liszt ritkán hallható dalai csendülnek fel október 12-én a Müpában.
– Hogyan viszonyul Liszt Ferenc műveihez?
– Liszt mindig tartogat meglepetéseket, jóval előrébb tartott a saját koránál. Nagyon izgalmas felfedezni a kevésbé ismert oldalát is, hiszen a dalaiban ugyanúgy megmutatkozik a zsenialitása.
– A koncertprogramban négy Liszt-dal szerepel. Miben rejlik a különlegességük?
– Liszt főleg a szimfóniái és a zongoradarabjai miatt világhírű, az énekhangra írt művei viszont kevésbé ismertek. Számomra is újdonság volt, hogy egyes dalokhoz zenekari kíséretet is írt, pedig egész karrierem során énekeltem tőle műveket. A Liszt-specialista Martin Haselböck hívta fel a figyelmemet ezekre a darabokra. Van köztük olyan is, ami ebben a formában még sosem hangzott el, tehát világpremierre is számíthat a közönség Budapesten.
– Milyen a közös munka Haselböckkel és a zenekarával?
– Fantasztikus, imádok együtt dolgozni velük! Mindig nyitottak az új ötletekre, bámulatos zenészeknek tartom őket. Különböző zenei korszakokra specializálódnak, és korhű hangszereken szólaltatják meg a műveket. Így a Liszt-műsor esetében például a 19. század végi hangzást tapasztalhatjuk meg.
– A pandémia miatt hónapokig nem lehetett színpadra állni. Mit hiányolt leginkább ebből?
– Amivel én foglalkozom, az sokkal több, mint munka. A klasszikus zene mindig szól valamiről, nem csupán szórakoztatás. Számomra a zene és a művészetek olyan fontosak, mint az élelmiszer: egyszerűen szükségünk van rá, hogy életben maradjunk. A lezárások alatt pedig ezt vették el tőlünk.
– Volt-e pozitívuma a kényszerpihenőnek?
– A járvány önmagában egy tragédia, ez nem kérdés. Viszont annak, hogy le kellett állni a koncertezéssel, pozitív oldala is volt. Lehetőséget kaptunk arra, hogy sok mindent átértékeljünk, például jobban megbecsüljük az egészségünket. Szerintem ennek köszönhetően mi, előadóművészek újult energiával és fókusszal tudtunk visszatérni a színpadra. Attól viszont tartok, hogy a közönség egy része nem fog újra koncertre járni.
– Több alkalommal lépett már fel Budapesten. Milyen élményei vannak?
– Budapest az egyik leggyönyörűbb közép-európai város, nagyon örülök, hogy visszatérhetek ide. Fantasztikus a magyar zenei hagyomány, a közönség pedig nagyon lelkes. A Müpát és az Operaházat már ismerem, nagyon jó az akusztikájuk. Remélem, hogy a sűrű program ellenére eljutok a Liszt nevét viselő Zeneakadémiára is.
* Az interjút Thomas Hampsonnal Tuska Borbála készítette.