• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Liszt Ünnep Zene Címlap

A ma operája másfajta bizsergést ígér

Szerző: Csabai Máté2022. október 12.
Facebook Twitter E-mail
Jörg Widmann: Arc a tükörben - forrás: Liszt Ünnep
Jörg Widmann: Arc a tükörben - forrás: Liszt Ünnep

Jörg Widmann operája, a Das Gesicht im Spiegel (Arc a tükörben) a hatodik produkció a Müpában, amely a Neue Oper Wien révén érkezik hozzánk, ezúttal a Liszt Ünnep szervezésében. A rendhagyó szerelmi háromszög konfliktusára épülő mű októberi 15-i premierje előtt felelevenítjük az elmúlt évek modern operabemutatóit, amelyek létrejöttében elévülhetetlen érdeme van az osztrák társulatot vezető Walter Kobéra karmesternek.

„A dal eltűnése kortárs operáinkból egyike a jelen idők legfőbb megoldatlan bűntényeinek. Annyit tudunk, hogy az áldozat az I. világháború előtt élt és virult a világ összes operaházában” – írta a New York Times 1981-ben, és a komikusnak szánt, máskülönben nosztalgikus mondatokban van igazság. 

Az opera műfaja radikálisan átalakult az elmúlt száz évben: ez nem a Carusók és Pavarottik terepe, nincsenek hatásos (és hatásvadász) duettek, amiket az ellenségek is tökéletes harmóniában énekelnek, mint Donizetti vagy Verdi műveiben, és nem szükséges balettet komponálni, miként Wagnernek a Tannhäuserbe, amikor Párizst akarta meghódítani a zenéjével. Másfajta örömöket, másfajta drámai hatást és bizsergést ígérnek ezek a művek.

A bécsi Neue Oper a francia rendező, Olivier Tambosi kezdeményezésére jött létre 1990-ben, hogy olyan műveket állítsanak színpadra, amik nem férnek meg a hagyományos operaházak évadjaiban. Walter Kobéra karmester is ott volt az intézmény születésénél: a két művész Mozart Idomeneo című operáján dolgozva ismerkedett meg a nyolcvanas években. Pár évvel később már az új színházban Cherubini Médeiáján munkálkodtak, és kisebb botrányt okoztak egy Macbeth-előadással, ami a délszláv háborúba helyezte a Verdi-operát. 

Kobéra közel három évtizede, 1993 óta művészeti igazgatója az intézménynek, nevéhez mintegy száz produkció fűződik. Olyan művek, amik nélkül szegényebb lenne a zeneirodalom: Eötvös Péter például a Neue Oper Wiennek írta és dedikálta Paradise Reloaded (Lilith) című darabját.

Bécs és Budapest között

A Neue Oper Wien és a Müpa 2013-ban kezdett együttműködni, hogy a bécsi bemutatókat a magyar közönség is láthassa. Így került színre az első évben Ligeti György híres „anti-antioperája”, a Le grand macabre, amely egyszerre abszurd, groteszk és szatirikus játék az emberi civilizációban minduntalan felbukkanó világvége-érzéssel, valamint a zenei korstílusokkal. 2014 elején Eötvös már említett műve, a Paradise Reloaded Lilithet, Ádám első feleségét állította középpontba, az önálló, démoni nőt, akinek alakja máig tabunak számít.

Jörg Widmann: Arc a tükörben - forrás: Liszt Ünnep
Jörg Widmann: Arc a tükörben – forrás: Liszt Ünnep

A rákövetkező évben Sosztakovics komikus rémtörténetét, Az orrot láthatta a közönség Budapesten. Az egyik legkeresettebb kortársopera-rendező, Matthias Oldag által jegyzett előadás emlékezetes momentuma volt, hogy a díszletfalon az akkor más méretben dúló ukrán–orosz konfliktusról lehetett olvasni – az agresszor és Európa felelősségéről. 2018-ban pedig Leonard Bernstein megrázó kamaraoperája, az A Quiet Place került színre. 

Akik ott voltak, azoknak talán feltűnt, hogy a nézőtéren Eötvös Péter és Presser Gábor köszönt egymásnak, mintha csak Bernstein két arcát reprezentálnák, a könnyű- és a komolyzenés színházat. A téma valóban komoly: egy sokszorosan traumatizált család összejövetele az anya öngyilkossága után, amikor az addig elfojtott indulatok és identitások előkerülnek – s egy pisztoly is, amely ellentmond a csehovi szabálynak. Hasonlóan nyugtalanító kérdéseket feszegetett Eötvös Péter 2019-ben bemutatott, Tony Kushner színdarabjából készült Angyalok Amerikában című operája: milyen kirekesztettnek és halálra ítéltnek lenni a civilizált világban? A cselekmény egy AIDS-szel kezelt meleg férfi története.

A múlt kérdései a jövőből

Jörg Widmann első színpadi művét, a Das Gesicht im Spiegel (Arc a tükörben) című operát 2003-ban mutatták be a müncheni Cuvilliés-Theaterben, azóta pedig számos más színházban is. A zeneszerző, aki Hans Werner Henze és Wolfgang Rihm tanítványaként megőrzött valamit a nyugati zene tonális gyökereiből, ebben a művében lenyűgöző hangzásokat hoz létre, és „fehér hangon”, vibrato nélkül éneklő női kart is előír. Roland Schimmelpfennig librettistával különös témát választott: miként embertelenedik el az ember abban a korban, amikor a dolgok értékét a tőzsdén állapítják meg. A történet nem műfajidegen eleme egy szerelmi háromszög, ami azonban itt egy férfi, egy nő és a nő klónja között rajzolódik fel.

Bruno és Patrizia házaspár, egy biotechnológiai cég menedzserei. Egyik tudósuk, Milton (aki természetesen John Miltonról, Az elveszett paradicsom szerzőjéről kapta nevét) sikeresen klónozza Patriziát, a másolat a Justine nevet kapja. Brunóban szerelem ébred a nő iránt, ám idő előtt baleset áldozata lesz. A két nő, az eredeti és a klón egymással és megannyi kérdéssel kerül szembe: legfőképpen azzal, hogy lehetséges-e egyéninek lenni a tömegek korában. 

Jörg Widmann: Arc a tükörben - forrás: Liszt Ünnep
Jörg Widmann: Arc a tükörben – forrás: Liszt Ünnep

„Olyan opera-disztópiában gondolkodtunk, melyben maga a disztópia nem teljesen az utópia ellentéte, sőt, ezek nagyon is közel állnak egymáshoz” – árulta el a zeneszerző Molnár Szabolcsnak a Müpa Magazinban olvasható interjúban.

A zeneszerző egykori mestere, Hans Werner Henze 1958-ban így írt: „Amikor az alkotó ismeretlen területre lép, nem feltétlenül szükséges a technológiára támaszkodnia, még csak nem is kell előrefelé lépnie (hiszen ki tudja, merre az előre?). Elég arra haladni, ami a ködben, az előre nem látható időben még el nem használtnak tetszik.” A száz éve virágzó modern opera, amin minduntalan létjogosultságát kérik számon, épp így fejlődik. Mindig arra, amerre felfedezetlen területet találni. Hogy ez mindig kapcsolódik a múlthoz és a drámai műfaj sok ezer éves hagyományaihoz, nem lehet véletlen. Talán illik ide Mefisztó elmés megjegyzése Goethe Faustjából: „A saját teremtményeink végül is a fejünkre nőnek.”

opera liszt ünnep 2022 jörg widmann
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésMolnár Piroska főszereplésével jön az Orlai Produkció új előadása
Következő bejegyzés A jazz kozmikus ereje – Coltrane-örökség a Liszt Ünnepen

Ajánlott Bejegyzések

Páll Éva - forrás: Müpa
Müpa magazin

A délszláv zenétől az erdélyi hangulatokig – A népzenét ünnepli a Müpa

2023. február 4.2 perc olvasás
Intermezzo

Slágerek, mítoszok és különös állatfajok – 10 érdekesség Máté Péter életéről

2023. február 3.2 perc olvasás
Live

Kövesd élőben online a Prokofjev-maratont!  

2023. február 3.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Dénes Viktor - forrás: Budapesti Operettszínház Promóció

A berobbanástól a sűrített jelenlétig – Beszélgetés Dénes Viktorral

Szent Péter esernyője Színház mindenkinek

Túl a 200 000. nézőn – Folytatódik a Színház mindenkinek misszió

Vass András - fotó: Gyarmati Csaba Zene

Vass András: „A Teremtés zenei anyaga zseniális, sőt tökéletes”

Promóció

Kocsis-Holper Zoltán: „A kortárs zene rólunk szól”

Az almafa virága - forrás: Vertigo Promóció

Tiltott szerelem Budapesten – Érkezik Az almafa virága a mozikba

Promóció

Felelős hitelességgel – Homonnay Zsolt a Mária főhadnagy rendezéséről

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.