• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Liszt Ünnep Színház Címlap

Kik vannak a maszkok mögött? – A Familie Flöz a Liszt Ünnepen

Szerző: Jászay Tamás2022. október 8.
Facebook Twitter E-mail
Familie Flöz - forrás: Liszt Ünnep
Familie Flöz - forrás: Liszt Ünnep

Régi kedves ismerősök érkeznek a Liszt Ünnepre: a berlini székhelyű Familie Flöz gumiarcú figurái ezúttal is abszurd kalandokba keverednek. 2016 óta ez lesz a Familie Flöz negyedik látogatása Budapesten: az Infinita az élet kezdetéről és végéről elmélkedett, a Hotel Paradiso egy alpesi rémálomhotelbe repített, míg Dr. Nest rendelésén azon tűnődtünk, ki a beteg és ki a páciens? Új produkciójuk, a Hokuspokus nézői végre azt is megtudhatják, kik rejtőznek a maszkok mögött. Az előadást a Liszt Ünnep keretében kétszer, október 8-án és 9-én tekintheti meg a közönség.

Talán nem is a témák maradnak meg legélesebben a Flöz követőiben, hanem az a valóban egyedülálló módszer és esztétika, amivel a színház és cirkusz közé kifeszített vékony kötélen egyensúlyozva a társulat gyakorlatilag újradefiniálta az ősidők óta űzött maszkos játék műfaját. Előadásaikban a valódi fejméretnél nagyobb, a színész arcára mégis tökéletesen illeszkedő, rugalmas anyagból készült álarcok fedik a közreműködők fizimiskáját. De hát nem is „ál”, hanem igazi(nak látszó) arcok ezek: a nézőtérről valóban úgy tűnik, mintha aggodalmasan ráncolnák homlokukat, összevonnák szemöldöküket, máskor meg bizonytalan mosolyra húzzák a valóságosnál szélesebb szájukat.

A megszólalásig hasonlítanak

A Flöz amúgy is szeret az elrajzolt méretarányokkal játszani: a groteszk alakokra önkéntelenül is céljukat vesztett, bizonytalan, talán nem is túlságosan okos figurákként tekintünk a stilizált díszletek között. Arcukon szelíd mélabú, állandó meglepettség, de valahol mégis eszes, gondolkodó lényekként azonosítjuk őket.

Már csak azért is kénytelenek vagyunk az első benyomásainkra hallgatni velük kapcsolatban, mert a szereplők nem beszélnek: a már említett mimika, a gesztusok, a fizikai színház eszköztárából kikölcsönzött mozgások, sőt a slapstick komédiázás örökzöld poénjai is visszaköszönnek egyszerre történetet mesélő és erős atmoszférát teremtő előadásaikban. A titok nyitját az említetteken túl a színpadi akciók és a kísérőzene tökéletes időzítésében, a kifejező és markáns testnyelv használatában érdemes keresni.

A Flöz – a név egyúttal bányaipari terminus technicus, olyan talajrétegre utal, ahol az értékes nyersanyagok felhalmozódnak – a kollektív kreáció módszerével dolgozik lassan már három évtizede. Egész estés előadásaik nehezen szoríthatók műfaji skatulyákba, ugyanakkor a befogadást nem béklyózzák nyelvi határok. A többgenerációs, tíz nációból verbuválódott „család” tagjai között színészeket, zenészeket, táncosokat éppúgy találunk, mint látványtervezőket, dramaturgokat és – ahogy ők fogalmaznak – „más jólelkeket”.

Ne csak az arcukat figyelje!

Azt írtuk, szereplőik nem beszélnek, de helyesebb a múlt idő: eddig nem beszéltek. A 2022 júniusában bemutatott legújabb Flöz-produkció, az októberben a Liszt Ünnepen a Müpába látogató Hokuspokus ugyanis számos meglepetést tartogat azoknak is, akik úgy vélik, jól felkészültek a csapat színpadi nyelvét és munkamódszerét illetően. Hajo Schüler, a Familie Flöz alapítója, az új előadás rendezője, a csapat egyik művészeti vezetője így beszél a koncepcióról:

„Ezúttal egy kicsit szélesíteni akartuk a perspektívánkat: a Hokuspokusban nemcsak a már jól ismert maszkos alakok jelennek meg a színpadon, hanem maguk a színészek is, akik eddig általában elrejtőztek az álarcaik mögött.”

Az előadás próbái alatt eljött az a megszokott pillanat, amikor a színészek maszkok mögé bújtak, és az addig használt nyelvet is feladták, csakhogy a történet ezúttal máshogy folytatódott. A Hokuspokusban az egyetlen díszlet egy folyamatosan átalakuló, kocka formájú elem, a maszkos alakok otthona – a bibliai Paradicsomtól egy mai családi otthonig terjed a megjelenített helyszínek sora. Az itt élők történetét mesélik el saját teremtőik pantomimmel, zenével, beszéddel, énekkel és hangokkal, élő videózással és animációval. Színház a színházban és a színházról, sok vetítéssel, vizuális trükkel, meg persze a látottakat gazdagító tág asszociációs bázissal. Hamisítatlan színházi Wunderkammer, amilyet csak a Familie Flöz tud ma építeni.

Sejtelmes és szellemes

Az első, berlini előadások után megjelent kritikák valósággal ünnepelték az új produkciót. A Nachtkritik lelkes kritikusa szerint „a Hokuspokus bájos, csendesen bölcs produkció, és olyasfajta szellem hatja át, amire csak nagyon kevesen képesek.” A Berliner Morgenpost szerint a csapat „sejtelmesen és szellemesen mesél az életről az eddigi talán legérzelmesebb produkciójában”. Lisszabon rangos fesztiválja, az Almada kritikusa a portugál vendégjáték után szintén nem fukarkodott a pozitív jelzőkkel:

„A Familie Flöz által életre keltett metaszínházi káprázat egyszerre költői és innovatív, ősi és kísérleti, fizikai és mágikus. Az átváltozás himnusza, a zene, a színek és jelmezek valóságos kavalkádja. Olyan előadás, amit joggal ünnepel álló tapssal a közönség.”

Randevú a teremtővel

Hajo Schüler így számolt be a Hokuspokus szüzséjéről: „A világ megalkotásánál kezdődik a történet: a teremtőszerű, maszk nélküli színészek mozgásba hozzák, tulajdonképpen létre segítik a maszkos alakokat. A közönség így a saját szemével láthatja, hogyan születnek meg a maszkos lények, miképpen találnak rá saját útjukra, majd veszítik azt szem elől a világban, hogyan alakítják ki saját életüket, sőt, egy ponton talán szembekerülnek saját teremtőikkel is.”

A történet mindannyiunk számára ismerős lesz: két ember útját követjük végig attól kezdve, hogy egymásra találnak és családot alapítanak, egészen a búcsú utolsó, nehéz pillanataiig. A hókuszpókusz szó feltételezett eredete is játékba kerül. A katolikus liturgiában elhangzó, ám a hívők által egykoron félreértett – vagy épp kifigurázott – „ez az én testem” („hoc est enim corpus meum”) frázis nyomában végtelenül emberi, csak ránk jellemző, boldog és szomorú pillanatok elegye ragyog fel, majd enyészik a semmibe. A szereplők szeretnek, vitatkoznak, összevesznek, felnőnek, sokasodnak, megöregszenek, gyászolnak – mindez rövid, éles, sűrű epizódokban elősorolva. Valahogy úgy, mint a saját életünkben.

További információk a Liszt Ünnep programjairól tematikus blogunkban, ide kattintva érhetők el.

familie flöz liszt ünnep 2022 hokuspokus
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésÁtadták a népművészet Junior Prima díjait
Következő bejegyzés Szabadság és fegyelem – 120 éve született Ferenczy György zongoraművész 

Ajánlott Bejegyzések

A Wanda Siemaszkowa Színház A Mester és Margarita című előadása
10. Színházi Olimpia

Az Olimpia keretében rendezi meg Debrecen az Országos Színházi Találkozót

2023. március 23.1 perc olvasás
A nagy Lötty
Promóció

Saját mesekönyvet adott ki az idén 75 éves szegedi Kövér Béla Bábszínház

2023. március 23.3 perc olvasás
Eötvös Péter - fotó: Csibi Szilvia
Mozart Planet

Eötvös Péter: „Az egész program az emberi érzésvilág hangzó tükre” 

2023. március 23.6 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
A nagy Lötty Promóció

Saját mesekönyvet adott ki az idén 75 éves szegedi Kövér Béla Bábszínház

Promóció

Tavaszváró – Közös koncertet ad Reenat Pinchas és Hsin-Ni Liu

Lakatos György Promóció

Zeneszerzőként debütál Lakatos György a Festetics Palotában

Promóció

Csippanástól a szimfonikus szvitig – A videójáték-zene meghökkentő története – I.

Jelenet a Sivatag című filmből Promóció

A filmművészet áll az idei Észt Hét fókuszában

Micheller Myrtill Promóció

A Katona József Színházban mutatja be új lemezét Micheller Myrtill

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.