• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
m. v. Zene

Liszt, a műfajteremtő – Klukon Edit és Ránki Dezső adott koncertet

Szerző: Kaizinger Rita2021. november 26.
Facebook Twitter E-mail
Klukon Edit és Ránki Dezső – fotó: Pályi Zsófia / Müpa
Klukon Edit és Ránki Dezső – fotó: Pályi Zsófia / Müpa

A Klukon Edit és Ránki Dezső évtizedek óta elkötelezett tolmácsolója Liszt Ferenc zongoraműveinek. Legutóbb november 24-én, a Müpa Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermében hallhattuk őket, ahol a szerző szimfonikus költeményeinek négykezes átdolgozásaiból adtak keresztmetszetet.

A négykezes a kamarazene egyik legbensőségesebb és legközvetlenebb megnyilvánulási formája, hiszen a mai technikai vívmányokat nem ismerő 19. században, a zenei centrumoktól távolabbi vidékeken is akadt zongora, ami alkalmas volt a zenei újdonságok megszólaltatására, még ha nem is a maga teljességében bontakoztatva ki a szimfonikus zenekar színeinek árnyalatgazdagságát. Minden bizonnyal nem a népszerűsítés lehetősége motiválta azonban az idős Liszt Ferencet, amikor évekkel, olykor évtizedekkel később, négykezesre dolgozta át valamennyi szimfonikus költeményét.

Az általa teremtett emblematikus műfaj, amelynek egyes darabjai már keletkezésük idején is több alakváltozáson mentek át, kései éveiben is foglalkoztatta a zongorista-zeneszerzőt, mintegy visszafelé közelítve meg az életút elején kitűzött célt: a zongora eszköztárának a szimfonikus zenekar irányába történő kibővítését. A tizenkét szimfonikus költemény négykezes átdolgozása ily módon fordított alkotói folyamat eredményeként is felfogható. A zenekari hangszerek színeinek pazar ragyogását a művekről lefejtve, azok esszenciáját, legbensőbb logikáját mutatja meg általuk a zeneszerző-zongorista. Épp ezért rendkívül nehéz feladatra vállalkozik minden zongoraművész páros, aki e kompozíciókat műsorára tűzi. Nem véletlen, hogy az idei jubileumi Liszt-évig nem is hangzott el a szimfonikus költemények valamennyi négykezes átdolgozása Magyarországon.

A Klukon–Ránki házaspár kezdeti fellépéseitől fogva repertoárján tartott néhányat e zongoradarabokból, idén októberben azonban a Liszt Ferenc Emlékmúzeumban egy két-két délutánt és estét betöltő koncertsorozat keretében, páratlan fizikai és szellemi állóképességről tanúságot téve, valamennyi szimfonikus költeményt bemutatták.

Liszt Ferenc születésének 210. évfordulója mellett ez egyúttal az idén 70. évét betöltő Ránki Dezső születésnapi megemlékezése is volt. A Liszt-jubileumi évad során továbbá választékos összeállításban más helyszíneken – többek között Bayreuthban – is eljátszottak egy-egy négyes csoportot.

Legutóbb november 24-én, a Müpa Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermében, ahol a Hősi sirató, a Tasso, gyász és diadal, az Orfeusz, valamint az Ideálok hangzott el, szünet közbeiktatása nélkül.

Klukon Edit és Ránki Dezső – fotó: Pályi Zsófia / Müpa
Klukon Edit és Ránki Dezső – fotó: Pályi Zsófia / Müpa

Ha a bevezetőben a 19. századi távoli, félreeső helyszínekre utaltunk, akkor itt kell megjegyeznünk, hogy a 21. században ezek a művek az ország legmodernebb koncerttermében, a Müpában találtak igazi otthonra. Másfél évszázad hazai zenekultúrája – amelynek megalapozásáért és kibontakozásáért maga a zeneszerző is rendkívül sokat tett – elérkezett arra a pontra, hogy a maguk teljességében és tökéletességében ismerje fel és értékelje az életműben eddig marginális helyet elfoglaló négykezes átdolgozásokat.

A Klukon–Ránki zongorakettős évtizedek óta elkötelezett tolmácsolója Liszt Ferenc zongoraműveinek. Ez a több évtizedes elmélyült munka, gyakorlás, tapasztalat és tudás adódott össze akkor, amikor a tizenkét szimfonikus költemény négykezes változatainak megtanulására és előadására vállalkoztak.

Ugyanezt az elkötelezettséget és előadói alázatot sugározta „A zongora 2021” koncertsorozat keretében megrendezett hangverseny, amelyen a kiválasztott művek maguk is egyetlen ívet alkottak. Az előremutatóan merész Hősi sirató komor gyásza után az ünnepélyesen magasztos Tasso nemes pátosza, a lírai hangvételű, szelíd Orfeusz, végül a szenvedélyes Az ideálok egymás utáni elhangzása nem a keletkezés sorrendjét követte, hanem a reménytelenségből az emelkedettségbe kapaszkodás küzdelmes dramaturgiáját mutatta fel.

A Klukon–Ránki páros interpretációja túlmutatott a zenei értelmezés keretein: filozófiai távlatokat nyert. A zeneszerző szellemiségének megfelelően tolmácsolásuk kizárt minden olyan körülményt, külsőséget, ami alkalmas lett volna arra, hogy elterelje a figyelmet a darabok belső kohéziójáról. A virtuóz karrierről lemondó világjáró művész, a zenekar színeibe belefeledkező udvari karmester és komponista, majd egyre inkább a transzcendencia, a spiritualitás felé forduló idősödő zeneszerző pályája, alkotóművészete, ezekben a végtelenül letisztult, rendkívül koncentrált alkotásokban konkludált, amelyek többrészes egybekomponált nagyformája egy-egy karaktert, érzelmet jelenít meg szoros motivikus kohézió révén.

Klukon Edit és Ránki Dezső – fotó: Pályi Zsófia / Müpa
Klukon Edit és Ránki Dezső – fotó: Pályi Zsófia / Müpa

E rejtett belső összefüggések feltárására és bemutatására csak olyan előadóművészek – már-már társalkotók – képesek, akik maguk is éveken át együtt élnek e művekkel. A dinamikai árnyalatok rendkívüli gondossággal mérlegelt, a terem kitűnő akusztikájának köszönhetően maradéktalanul érvényesülő arányai, a változékony zongorahang felragyogó színeinek fénytörése, a formák simulékony egymásba tűnése már-már filmszerűen közvetítette azt a – mindenekelőtt – érzelmi narratívát, amely az egyes kompozíciók mögött húzódik.

A virtuóz korszakban olyannyira bőséggel burjánzó díszítőelemek mértéktartó, takarékos alkalmazása kizárólag egy-egy téma, formarész jelentőségének kiemelésére szorítkozott. A Klukon–Ránki páros előadásmódja ezen az estén elért arra a szintre, amelyet már nem fejez ki elégségesen az „összecsiszolt” jelző. Liszt-tolmácsolásuk kettőse az évtizedek során szinte egyetlen muzsikusként ért be és össze, hosszú évtizedekre etalonul szolgálva a zeneszerző műveihez való közelítésnek.

zongora müpa liszt ferenc klukon edit ránki dezső
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésA Rutkai Bori Bandától Szabó T. Anna mesejátékáig – Papageno Klasszik
Következő bejegyzés Több rekordot is megdönthet egy most felfedezett Dürer-rajz

Ajánlott Bejegyzések

Páll Éva - forrás: Müpa
Müpa magazin

A délszláv zenétől az erdélyi hangulatokig – A népzenét ünnepli a Müpa

2023. február 4.2 perc olvasás
Intermezzo

Slágerek, mítoszok és különös állatfajok – 10 érdekesség Máté Péter életéről

2023. február 3.2 perc olvasás
Live

Kövesd élőben online a Prokofjev-maratont!  

2023. február 3.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Dénes Viktor - forrás: Budapesti Operettszínház Promóció

A berobbanástól a sűrített jelenlétig – Beszélgetés Dénes Viktorral

Szent Péter esernyője Színház mindenkinek

Túl a 200 000. nézőn – Folytatódik a Színház mindenkinek misszió

Vass András - fotó: Gyarmati Csaba Zene

Vass András: „A Teremtés zenei anyaga zseniális, sőt tökéletes”

Promóció

Kocsis-Holper Zoltán: „A kortárs zene rólunk szól”

Az almafa virága - forrás: Vertigo Promóció

Tiltott szerelem Budapesten – Érkezik Az almafa virága a mozikba

Promóció

Felelős hitelességgel – Homonnay Zsolt a Mária főhadnagy rendezéséről

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.