Juhos József – Egy magyar fuvolás az Egyesült Államokban

Szerző:
- 2025. január 21.
fuvola

Czeloth-Csetényi Gyula és Szilágyi Szabolcs vezető írók igyekeztek egy hatalmas adósságot törleszteni a magyar fuvolás társadalom számára, ami a fuvolázás történeti és azok művészetelméleti összefüggéseit tárja elénk. A még mindig fiatal magyar fuvolaoktatás ugyanis elkövette azt a hibát, hogy nem dokumentálta történéseit az elmúlt évszázadokban.

- hirdetés -

A rendszerváltás időszakáig találhatunk ugyan magyarázatot a miértre, hiszen egy politikailag elszigetelt, rendkívüli mértékben cenzúrázott, és az alkotói szabadságot erősen befolyásoló, központosító rezsim része volt. Ugyanakkor a rendszerváltás óta eltelt 35 év már éles kérdéseket vet fel a mai fuvolásgenerációk számára, hiszen nagyon sok forrás felszabadult, így a múlt jelentős része kutathatóvá vált. Vannak olyan kapcsolódási pontok,  személyek, amelyek egyfajta csomópontként összegyűjtik a szálakat, és újabb irányba vezetik azokat tovább. Az elmúlt évtizedek egyik legérdekesebb alakja Juhos József, akinek az élettörténete eddig még nem került feldolgozásra, noha pályaívének néhány mozzanata igen fontos adalék lehet a hazai fuvolaművészet alakulása szemponjából. Az itt közölt cikk röviden megpróbálja összefoglalni az életét. Egyik legjelesebb tanítványa pedig Mark Sparks, a Saint Louis Symphony Orchestra korábbi szólófuvolása egy nemsokára megjelenő interjú alkalmával megrajzolja számunkra az ismeretlen magyar mester személyiségét is.

A 20. századi magyar fuvolázás egyik legérdekesebb alakja Juhos József / Joseph Frank Juhos (1935–2011), aki aktív karrierjének nagy részét az Egyesült Állomokban töltötte. Pályafutása szülőhazájában kevéssé ismert, de A magyar fuvolázás elmúlt kétszáz éve és európai beágyazódása című kötetünkben kísérletet tettünk pályaívének bemutatására, a rendelkezésre álló adatok alapján. Joseph Frank Juhos egy hosszabb, némiképp eklektikus képet mutató tanítványlánc fuvolaművésze volt.

Kohler Gyula/Julius Kohler, aki Doppler Ferenc tanítványa volt, joggal lehetett volna várományosa a Magyar Királyi Zeneakadémia fuvolaprofesszori székének, azonban korai, tragikus halála megakadályozta őt ebben. Kohler a budapesti Operaház, valamint a Filharmóniai Társaság Zenekarában is vezető pozícióban fuvolázott, így halála után szükség volt valakire, aki be tudja tölteni az utána maradt űrt. 

Azonban e pozícióra Magyarország területén nem találtak megfelelő felkészültségű szakembert. Erre – többek között – magyarázatot adhat a Doppler fivérek korábbi távozása Pest-Budáról, valamint Nikolits Sándor Gustav Mahler operaházi kinevezése ellen tiltakozásul tett visszavonulása is, melynek következtében megszakadt a  mester-tanítvány láncolat hazánkban. A Magyar Királyi Zeneakadémia – a mai Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem – 1895-ben kezdte meg a fúvós hangszerek oktatását. Ekkor, 1894-ben telepedett meg végleg nálunk az Operaház zenekarának új szólófuvolása, a Hamburg környékéről származó német fuvolaművész, Burose Adolf. Nem sokkal később ő lett a Zeneakadémia professzora is. Burose egyszerű rendszerű fuvolán játszott, de fuvolaiskolájában – ami az első, nyomtatásban megjelent fuvolaiskola volt Magyarországon (Neue Grosse Flötenschule, Karl Rozsnyai Edition, Budapest, 1908 körül) –  külön foglalkozik a modern fuvolával, Theobald Böhm 1847-es szabadalmával. Louis Fleury (1878–1926) budapesti látogatásai nyomán (1912–1914) valószínűleg egyre többen akartak a modern hangszeren játszani. Az egyikük Hartai (Hochstrasser) Ferenc (1895–1970) volt, aki később 1949-től 1968-ig a Zeneakadémia fuvolaprofesszoraként dolgozott. Őt már Burose utódja, Dömötör Lajos is tanította a Zeneakadémián, aki az 1910-es évek elején már egyfajta tanársegéd volt az intézményben, és a lipcsei Gewandhaus Orchestra szólófuvolásának új fejlesztésén, a mesterről elnevezett Schwedler fuvolán játszott. Dömötör osztályában azonban már egyre többen használták a modern Böhm hangszert. 

A magyar fuvolaiskola leszármazása a 20. században

A magyar fuvolaiskola leszármazása a 20. században

A II. világháborút követően Hartai Ferenc lett a Zeneakadémia következő fuvolaprofesszora, Juhos József nála nyert 13 évesen ösztöndíjat a Zeneakadémiára. A fuvolaművész szülei, Juhos József és Finzler Rózsa voltak. A fiatal művész Hartai fuvolaórái mellett Kodály Zoltán zeneszerzés óráit is látogatta, és tizenöt évesen már az Operaház, illetve a Filharmóniai Társaság Zenekarának tagja lett. Mivel ilyen fiatalon jelentős poziciókban dolgozott, minden bizonnyal a közeljövő egyik legmeghatározóbb fuvolaművésze és pedagógusa vált volna belőle Magyarországon.

1965-ben rendezték meg az Első Budapesti Nemzetközi Fuvolaversenyt, de a rendelkezésre álló adatok alapján nem világos, hogy Juhos jelentkezett e a versenyre, vagy sem. Lehet, hogy életkora miatt éppen kicsúszott a versenykiírás által megjelölt felső korhatárból, ugyanis éppen 1965-ben töltötte be a 30. életévét. Ekkortájt sok zenei verseny pont 30 éves életkorban határozta meg a jelentkezés felső korhatárát. A verseny eredménye döntően befolyásolta Hartai utódlását a Zeneakadémia professzori székében. A verseny győztese Kovács Lóránt lett. Valószínűsíthető, hogy Kovács versenyőzelme is szerepe játszott abban, hogy Hartai hirtelen és máig tisztázatlan távozását követően bizalmat kapjon a Zeneakadémia vezetésétől. 

Juhos József hamarosan elhagyta Magyarországot, és rövid németországi tartózkodást követően –   mialatt a Hamburgi Konzervatórium és a németországi Állami Zeneiskola tanára volt – Cleveland-ben, az Egyesült Államokban telepedett le. 1969-ben nevezték ki a Cleveland Institute of Music professzorának. Ő volt az intézet Preparatory and Continuing Education Orchestral Instruments elnöke, és tanított a Case Western Reserve Joint Music Programban. Hosszú, 38 éves kiváló karrierje után 2007-ben vonult nyugdíjba. 

Előadóművészként is tevékeny szerepet vállalt, aktív pályájának jelentős szakaszát Ohio-ban élte le. 

Számos koncert-, rádió- és televíziós fellépése volt szerte Európában és az Egyesült Államokban, de Magyarországon csak kevés felvétele hozzáférhető. Felvételei voltak a Quallton, a Hungaroton (Bach: Orchestral Suite No.2) és a Deustche Gramophone Gesellschaft kiadóknál, a Budapesti Állami Operaházzal és a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarával. 

Kapcsolatban állt a Cuyahoga Community College-val, a Western Reserve Academy-vel és a Lorain Community College-val. Fuvola mesterkurzusokat vezetett Európában és az Egyesült Államokban. Fellépett a Cleveland Baroque Soloists-szel, a New Cleveland Vonósnégyessel, valamint vendégszólistája volt az Ohio Chamber Orchestra és a Cleveland Women’s Orchestra együttesnek. Szólistájaként szerepelt a WCLV, Cleveland és WNYC, NYC műsorokban, a „Cleveland on Stage” sorozatban és az „Ohio City Great Music Series”-ben. 

Legismertebb tanítványa Mark Sparks (1960–), aki így nyilatkozott róla: „Rögtön megtanította nekem a fókuszált hang iránti tiszteletet”. Sparks később az Oberlin Conservatory of Music hallgatójaként szerzett diplomát Robert Hugh Willoughby tanítványaként, és később a St. Louis Symphony Orchestra szólófuvolása lett. A művész több alkalommal is megemlékezett magyar származású tanáráról. Ahogy egy interjúben felidézte őt “Mark, you vill be great zolo fluteest.”

Juhos József így határozta meg tanári ars poeticáját „Filozófiám azokon a módszereken alapul, amelyek a leghatékonyabban segítik az egyént tehetségük kibontakoztatásában. A jó oktató megérti a tanulók művészi szabadságát, felismeri a tanítható pillanatot….”

Juhos József életútja egyedülálló, és egyben az egyik legkülönlegesebb pályaív, amely az eddig ismert egyetlen összeköttetés a magyar és az amerikai fuvolakultúra között a 20. század második feléből. A fuvolaművész 2011. május 28-án hunyt el a Szent Ferenc Kórházban, a Dél-Karolina Állambeli Mount Pleasant-ben.

Források:

  • „Hungarian flutist Josef Juhos at Cleveland Institute Preparatory Program, He was very formal; a real gentleman. He taught me respect for a focused tone right away.” https://www.marksparksflute.com/about (Utolsó megtekintés: 2021.09.19.)
  • „Mark’s first teacher was Hungarian flutist Joseph Juhos (Mark can still hear his thick
  • accent, Mark, you vill be great zolo fluteest).” Don Bailey (New York Flute Club Newsletter) interjúja. http://www.donbailey.net/250-2/ (Utolsó megtekintés: 2021.09.19.)

Source:

  • https://obits.cleveland.com/us/obituaries/cleveland/name/joseph-juhos-obituary?id=25046138
Megosztás

Ajánlott

Bejegyzések

PROMÓCIÓ

VEB 2023

Hírlevél

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

Hírlevél

Member of IMZ
ICMA logo
A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:
NKA logo