2022. június 1-én mutatják be a Magyar Zene Házában Zarándy Ákos zeneszerző, zenepedagógus Bartók Béla Mikrokozmosza által inspirált hangszeroktatási víziója, melyet a Magyar Művészeti Akadémia is támogat hároméves ösztöndíjprogramjával.
A Magyar Zene Háza pedagógiai missziójának tekinti, hogy az oktatásban megjelenő újító törekvéseket segítse, és platformot adjon számukra a bemutatkozáshoz. Június 1-én 17:00 órai kezdettel a Koncertteremben elhangzik a szerző által írt kötetekből összesen 22 rövid pedagógiai-előadási darab, 19 zeneiskolás és szakközépiskolás hangszeres előadó, valamint a Szent István Király Zeneiskola és AMI Kabóca és Tücsökzenekarának tolmácsolásában.
A koncertet követően 19:00 órai kezdettel egy zenepedagógiai konferencia keretein belül Zarándy Ákossal, Devich Gáborral és Záborszky Kálmánnal beszélget Dénes-Worowski Marcell. A beszélgetés során szó esik nem csak a koncepció gyökereiről, de annak kialakulásáról és a gyakorlatban való adaptációjáról is szó lesz. A meghívott vendégek maguk is beépítették pedagógiai munkájukba Zarándy szerzeményeit, ezért első kézből hallhatunk majd gondolatokat nem csak a koncepció születéséről, de annak gyümölcseiről is. Az alkalom kifejezetten zenepedagógusok számára született, de minden érdeklődőt szeretettel várunk.
„A „Mikrokozmosz nyomában” című MMA ösztöndíjprogram fő koncepciója az volt, hogy olyan új műveket írjak zeneiskolás hangszeresek számára a zongoristákat kivéve 1-től 6. osztályig, amelyek méltán őrzik Bartók Bélának azt a tradícióját, miszerint a legegyszerűbb kis darabocska is lehet maximálisan művészi élményt nyújtó zenemű amellett, hogy egyébként pedagógiai célzatú. Magyarul, a zongorán kívüli többi hangszernek és hangszercsoportnak próbáltam megírni a „Mikrokozmoszait”, „Gyermekeknekjeit”, pontosabban törekedtem rá, hogy az említett remekművek eszmeiségének magas szintjéhez közelítsek. A három éves program idejének nagyjából a közepén bátorkodtam, hogy picit megváltoztassam annak alapkoncepcióját. Ez azt jelenti, hogy csak az anyag első fele lett zeneiskolás szintű, a második rész átnyúlt a szakközépiskolai és a haladó tanulmányokba, így a legtöbb hangszernél két kötetet (egy kezdőt és egy haladót) írtam.” – fogalmaz a szerző.
A cikk megjelenését a Magyar Zene Háza támogatta.