• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Magyar Zene Háza Zene

Színes-szagos barokk erdő – A Bourbon Ensemble lép fel a Zene Házában

Szerző: Papageno2022. november 30.
Facebook Twitter E-mail
Manuela Maria Mitterer
Manuela Maria Mitterer

A Meséld el, Daphné című, a Zene Házában december 18-án látható karácsonyi műsor a barokk masque koncepciójára épül: különféle dallamok és témák teremtenek olyan atmoszférát, amely gyönyörködteti és merőben új zenei világba repíti a hallgatót. A briliáns virtuozitással és impozáns történeti tudással felfegyverkezett Bourbon Ensemble a barokk mitológia különleges helyszíneiben merül el. Az együttes művészeti vezetője, Manuela Maria Mitterer mesélt a programról.

– Mikor és miért jött létre a Bourbon Ensemble?

– Hivatalosan 2019-ben alapítottam a Bourbont, de mind a hatan régóta játszunk együtt különféle formációkban. Olyan együttest akartam létrehozni, amely csupa kitűnő szólistából áll, mert mindig is szerettem barokk kamarazenét játszani, de az az érzésem, hogy kiváló szólistákkal egészen más szinten válik ez lehetségessé. Mivel a bourbon szóról valószínűleg a legjobb vanília illata jut a legtöbbek eszébe, a nevünk arra az érzéki dimenzióra is utal, amelyet a minőségi zene képes megnyitni az ember előtt. Az egyik fő célunk, hogy életteli programokat találjunk ki, amelyek a lehető legjobb módon mutatják be a zenét a közönségnek. Ehhez megfelelő zeneszerzőket kell kiválasztani, illetve rendkívül mélyen kell ismerni magukat a darabokat és azok kontextusát. Persze az is elengedhetetlen, hogy magas színvonalon játsszunk, a kezünkben legyenek a leghatékonyabb technikák, és képesek legyünk különböző stílusokat és artikulációkat helyes módon használni. A Bourbon minden egyes zeneszerző számára speciális játékmódot, nyelvet alakít ki, mivel a barokk korban a zeneszerzők rengetegféle nemzeti stílusban írtak, még akkor is, ha ezek a stílusok néha keveredtek egymással. Purcellre nagy hatást gyakorolt a francia ízlés, például használ francia díszítéseket, a darabjai mégis sajátosan angol stílust képviselnek.

– Milyen koncepció rejtőzik a Meséld el, Daphné mögött?

– A Meséld el, Daphné (eredeti címén Tell me Daphne) egy polifon darab a 16. századból, Gill Farnaby szerzeménye. Ez a polifon stílus jelenti az egész műsor zenei alapját. A barokk korban a zeneszerzőket nagyban inspirálták a természeti jelenségek, így ebbe a programba olyan darabokat válogattam össze, amelyek valamilyen módon a természethez kötődnek: madarakról és tündérekről szóló kompozíciókat, illetve erdei dalokat. Kutatásokat végeztem a masque barokk formájáról is, amely operaszerű műfaj, úgynevezett szemiopera, vagyis félig opera. Gyakran tartalmaz tündér- és boszorkánytáncokat, és Purcell különösen kedvelte. Ezek a táncok további kontextusba helyezik a műsorban szereplő alkotásokat, hogy a közönség minél inkább bele tudjon helyezkedni a programba, és megtalálja benne a szórakozást. Remélem, hogy a darabok hatására ezekről a különleges erdei lényekről is gondolatok támadnak majd a hallgatóságban.

– Hogyan kapcsolódik ez a program a Zene Háza szellemiségéhez?

– A Zene Háza épületét a tervező, Sou Fujimoto a természet köré komponálta: mindenhol jelen vannak a levélmotívumok, sőt néhány fa is részét képezi ennek a lenyűgöző épületnek, amely szervesen illeszkedik az azt körülvevő parkba. Csodálatos műalkotásnak tartom a Zene Házát; még inkább arra ösztönzött, hogy a természet, egészen pontosan egy barokk erdő legyen a program fő témája.

Manuela Maria Mitterer a Magyar Zene Háza előtt
Manuela Maria Mitterer a Magyar Zene Háza előtt

– Miért tartod fontosnak, hogy a műsoraitok meghatározott koncepció köré szerveződjenek?

– Egyrészt ez segíti a közönséget a zene teljesebb megértésében és befogadásában. Másrészről úgy gondolom, hogy manapság zenésznek lenni azt is magában foglalja, hogy szélesebb látókörű programokat állítsunk össze. Persze gyönyörű zenéket játszani önmagában is művészet, de számomra ez nem elég. A barokk zene ráadásul rendkívül szabad és inspiráló, a szerkezete és karaktere lehetővé teszi, hogy a saját ötleteink alapján találjunk ki nagyszerű műsorokat.

– A barokk oboa mellett blockflötén, vagyis barokk furulyán játszol. Hány hangszert takar ez valójában?

– Harminc furulyám van összesen, amelyeknek külön szekrényt tartok fenn a lakásunkban. A játszott daraboktól függ, hogy egy-egy előadáson hányat használok közülük, általában 4-10 hangszert szoktam kiválasztani. Az egyes furulyák nemcsak hangmagasságukban és az általuk megkívánt artikulációban különböznek egymástól, hanem azt is lehetővé teszik, hogy eltérő hangulatokat és karaktereket teremtsek meg a színpadon. Némelyiknek levegősebb, némelyiknek sötétebb a hangja; egyesek alkalmasabbak a virtuózkodásra, mások az édes hangzáshoz ideálisak. Még nem vagyok biztos benne, hogy ezen a koncerten hány furulyát fogok használni, 5-6 darabot biztosan.

– Jártál már Magyarországon?

– Igen, elég sokszor, főleg az utóbbi egy évben, amikor a Capella Savariával játszottam több alkalommal. Általában barokk oboásként találkozhatott velem a magyar közönség. Jártam Pécsett, a keleti országrészben, és természetesen Budapesten is. Különféle zenekarokban pedig számos magyar zenésszel találkoztam Európa-szerte.

A koncertre ide kattintva lehet jegyet váltani. 

A cikk megjelenését a Magyar Zene Háza támogatta.

interjú magyar zene háza bourbon ensemble
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésCafé Liszt – Zenei klubot indít New York-i mintára az Aria Hotel
Következő bejegyzés Ritkán játszott zongoratriók csendülnek fel a Trio Adorno első lemezén

Ajánlott Bejegyzések

Páll Éva - forrás: Müpa
Müpa magazin

A délszláv zenétől az erdélyi hangulatokig – A népzenét ünnepli a Müpa

2023. február 4.2 perc olvasás
Intermezzo

Slágerek, mítoszok és különös állatfajok – 10 érdekesség Máté Péter életéről

2023. február 3.2 perc olvasás
Live

Kövesd élőben online a Prokofjev-maratont!  

2023. február 3.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Dénes Viktor - forrás: Budapesti Operettszínház Promóció

A berobbanástól a sűrített jelenlétig – Beszélgetés Dénes Viktorral

Szent Péter esernyője Színház mindenkinek

Túl a 200 000. nézőn – Folytatódik a Színház mindenkinek misszió

Vass András - fotó: Gyarmati Csaba Zene

Vass András: „A Teremtés zenei anyaga zseniális, sőt tökéletes”

Promóció

Kocsis-Holper Zoltán: „A kortárs zene rólunk szól”

Az almafa virága - forrás: Vertigo Promóció

Tiltott szerelem Budapesten – Érkezik Az almafa virága a mozikba

Promóció

Felelős hitelességgel – Homonnay Zsolt a Mária főhadnagy rendezéséről

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.