• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Magyar Zene Háza Kiállítás Zene

Vizuális művész keltette életre Bosch alakjait a Magyar Zene Házában

Szerző: Nagy Viktória2023. január 28.
Facebook Twitter E-mail
forrás: MAGYAR ZENE HÁZA/Szabó Bence
forrás: MAGYAR ZENE HÁZA/Szabó Bence

Noha a Szépművészeti Múzeum nagysikerű Bosch-kiállítása már véget ért, a reneszánsz mester nyújtotta élmény tovább él a Magyar Zene Háza Hangdómjában, ahol a festő legismertebb triptichonja, a Gyönyörök kertje kel életre – úgy, hogy közben korabeli polifonikus kórusműveket hallgathatunk a Cantemus jóvoltából, amit MA’AM (Makay Anna) finoman torzít és modulál, illetve egészíti ki diabolikus hangsorokkal. Az animációs folyamatokról és kihívásokról Miss Virgács (Németh Nikolett) vizuális művésszel, vj-vel beszélgettünk. 

– A világ egyik legismertebb festményének megmozdítása nem lehetett egyszerű feladat. Hogyan kezdődött ez a munka?

– Korábban is kísérleteztem azzal, hogy festményeket, illetve az azokon szereplő alakokat mozgattam, és ezeket a munkáimat látták a Zene Házában, így bizalmat szavaztak nekem, hogy készítsem el ennek a csodálatos oltárképnek az animációját. Rendkívül összetett munka volt, először ugyanis a kétdimenziós festményt kellett a Hangdóm félgömb kupolájára átültetni, majd pedig a figurákat is meg kellett mozdítani.

– Mennyit formálódott a koncepció a kezdetektől a vetítésig?

– Sokat. Az első kihívást az jelentette, hogy ezt a kétdimenziós és négyzetes formájú képet egy folytonos térré varázsoljam, úgyhogy az első hónapokat kísérletezéssel töltöttem. De aztán folyamatosan alakult a koncepció, mert menet közben derült ki, hogy mely megoldások működnek és melyek nem, amik helyett újakat kellett találni. De a technikán kívül érdekes kérdés volt a dramaturgia is, ami abból adódott, hogy lineárisan haladunk-e az időben, vagy egyidejűleg történnek az események a festményen?

A triptichonnak ugyanis van egy becsukott formája, melyen a földgömb látható, ami a teremtés előtti állapotot ábrázolja. Ha kinyitjuk, akkor válik láthatóvá a három szárnyon a Föld, a Paradicsom és a Pokol. Ez igazából művészettörténeti kérdés, hogy elindulunk a teremtéstől és eljutunk a halálig, vagy ezek az ábrázolt dolgok egy időben történnek? Szerintem az utóbbi a helyes válasz, de nyilván ezt animációban nem lehet egyszerre megjeleníteni, így egyfajta dramaturgiát kellett kitalálnunk. Ezért tehát elindulunk a teremtés előtti állapotból, és ahogy megjelennek a bűnök, haladunk a Pokol felé.

– És hol időzünk többet: a Földön, a Paradicsomban vagy a Pokolban?

– Végig megyünk a képen, de a Pokolból visszatérünk a teremtés előtti állapotba, vagyis egy folytonosságot ábrázolunk. Nem szerettük volna, hogy a Pokollal érjen véget a történet.

Hieronymus Bosch: Földi gyönyörök kertje
Hieronymus Bosch: Földi gyönyörök kertje (részlet) – fotó: Wikipedia

– Kollázs animációs technikával készült a film. Ez mit jelent?

– Ahhoz, hogy ezt a kör alapú teret ki tudjam tölteni, „szét kellett vágnom” a képet. Tehát mielőtt animálni kezdtem volna, photoshopban kivágtam figurákat, rekonstruáltam a hátterüket, ami elég aprólékos munka volt. Utána gyakorlatilag egy kollázst készítettem, csak nem újságpapír-darabokból raktam össze a képet, hanem szoftveresen. De a módszer annyiban hasonló, hogy itt is rátettem az egyik kis papír elemet a másikra, és úgy mozgattam.

– Van kedvenc megmozdított figurád, elemed?

– A földi részben van egy szökőkút, amiből egy pici vízsugár folyik. Nem tűnik bonyolultnak, de nagyon örülök, hogy sikerült úgy megoldani, mintha ez is mozogna. Bólogató vagy repülő madarat könnyebb kreálni, de azt, hogy a víz bugyogjon, és az valóságosnak is tűnjön, sokkal nehezebb elérni.

– Az eddigi munkáidhoz képest mit adott ez a feladat szakmailag?

– Csodálatos lehetőséget kaptam ezzel, hogy tanuljak, fejlődjek, és ezt ezúton is szeretném megköszönni. Sok olyan alkotóval beszéltem már, akik szintén a Hangdómba készítettek munkákat, és kiderült, hogy ez a tér annyira új mindenkinek, hogy még a legrutinosabb animátoroknak is el kellett gondolkodni, hogyan álljanak neki egy-egy feladatnak. Úgy érzem, ez a film sokat segíthet abban, hogy a nézők megértsék, mi is az a Hangdóm, mit is tud ez a varázslatos rendszer, és hogy milyen izgalmas dolgokat láthatnak itt időről időre.

További információ és jegyvásárlás ide kattintva.

A cikk megjelenését a Magyar Zene Háza támogatta.

interjú animáció magyar zene háza vetítés bosch hangdóm
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésKern András: „Amikor a többiek koncertre jártak, én inkább moziba mentem”
Következő bejegyzés Ingyenes filmekkel ünnepli a 75 éves Kern Andrást a FILMIO

Ajánlott Bejegyzések

Péterfy Bori - forrás: KOBUCI
Intermezzo

Koncertfilmekkel ünnepel a 15 éves Kobuci Kert

2023. március 29.3 perc olvasás
Kurt Elling - forrás: BJC
Promóció

Kurt Elling klubkoncert és további százötven program a Budapest Jazz Clubban tavasszal

2023. március 29.3 perc olvasás
Bartók Béla
Etno magazin

Hallgasd meg Bartók Béla fonográfhengereit a Néprajzi Múzeumban!

2023. március 29.3 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Kurt Elling - forrás: BJC Promóció

Kurt Elling klubkoncert és további százötven program a Budapest Jazz Clubban tavasszal

Kemény Zsófi - fotó: Gálos Mihály Samu Promóció

Kávékantáta a Három Hollóban

Shirley Valentine - Balsai Móni - forrás: Centrál Színház Promóció

Ők a 2023-as MOST FESZT díjazottjai

Promóció

Új szakma született – A videójáték-zene meghökkentő története – II.

Káel Csaba, Herboly Domonkos, Zsoldos Dávid és Kovács Géza NFZ 100

100 éves a Nemzeti Filharmonikus Zenekar – Új sorozat indul a Papagenón

Budapesti Strauss Zenekar Promóció

Tavaszi keringővarázs – A Budapesti Strauss Zenekar koncertje a MOMkultban

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.