A 31 éves Sonja Šarić kapta a 30 ezer eurós első díjat és a közönségdíjat is a Zeneakadémia által szervezett IV. Marton Éva Nemzetközi Énekverseny vasárnapi díjkiosztó gálaestjén. A Papageno különdíját Fürjes Anna Csenge mezzoszoprán kapja.
A 20 ezer euróval járó második helyen Azat Malik kazah bariton végzett, a 10 ezer eurós harmadik díjat Jihoon Son dél-koreai tenor kapta, a szintén 10 ezer eurós, a Magyar Művészeti Akadémia támogatásával létrejött Marton Éva Különdíjat pedig Deniz Uzun török-német mezzoszoprán/alt vehette át.
A szombat este a Zeneakadémia Nagytermében megtartott döntőn a versenyzők két fordulóban adtak elő egy-egy áriát a Magyar Állami Operaház Zenekara kíséretével, Kocsár Balázs főzeneigazgató vezényletével, emellett minden énekes kisfilmen is bemutatkozott a nézőknek, akik a kiosztott szavazólapon voksolhattak kedvencükre. A zsűri ezután határozott a díjakról, majd azokat a szintén a Nagyteremben rendezett vasárnap esti gálakoncerten hirdették ki és adták át.
A megmérettetésen számos különdíj is gazdára talált. A második helyezett Azat Malik kazah baritont – aki egyébként 2016-ban már indult a II. Marton Éva Énekversenyen, és akkor is a döntőbe jutott – egy-egy fellépési lehetőséggel jutalmazta a Magyar Állami Operaház és a Müpa. A harmadik helyezett Son Jihoon dél-koreai tenort ugyancsak meghívta az Operaház, illetve a Filharmónia Magyarország koncertszervező. A döntőbe jutottak közül az argentin Germán Enrique Alcántara fellépési lehetőséget kapott egy koncerten a 2022/2023-as évadban a Zeneakadémiától, illetve valamely következő nyári előadásban a Margitszigeti Színháztól, továbbá a legjobb baritonnak járó 800 eurós Bravo Bariton díjat vehette át a Serj Mecenat Classic Foundation of Mongolia felajánlásával. Az egyetlen magyar döntős Fürjes Anna Csenge a Magyar Rádió Művészeti Együtteseitől, illetve a Miskolci Szimfonikus Zenekartól nyert egy-egy meghívást, valamint a Fidelio és a Papageno kulturális portáloktól egy-egy különdíjat. Volodymyr Tyshkov ukrán basszus bemutatkozhat a kazahsztáni Astana Operában, valamint fellépési lehetőséget kapott a Nemzeti Filharmonikusoktól és a Szegedi Nemzeti Színháztól. Deniz Uzun török-német mezzoszoprán/alt meghívást nyert a Müpától és a MÁV Szimfonikus Zenekartól, Ethan Vincent amerikai bariton pedig Miguel Lerín, az egyik zsűritag felajánlásával, a Lerín Artist Management jóvoltából meghallgatáson vehet részt három spanyolországi operaházban. Oleksandr Kyreiev, aki betegsége miatt nem tudott részt venni a döntőben, a középdöntős előadása alapján kapott meghívást a budapesti Operaházba. A középdöntőig jutó Pjotr Kalina lengyel tenornak kéthetes mesterkurzust ajánlott fel Anatoli Goussev, a zsűri Milánóban élő tagja, a La Scuola Musicale in Foro Buonaparte di Milano professzora.
„Egy zsűrielnök jobb, ragyogóbb és szebb hangokat és embereket nem is kívánhat egy nemzetközi versenynek” – hangsúlyozta Marton Éva, a Zeneakadémia professzor emeritája a díjátadón.
A verseny névadója köszönetet mondott a Zeneakadémiának, a rangos nemzetközi zsűrinek, a fiatal énekeseknek, a támogatóknak, és mindenkinek, aki dolgozott a verseny létrehozásán. „Megismertünk más kultúrákat, és egy olyan versenyzői közösséget, amely összetartó volt, és amelynek tagjai egymás sikeréért is szorítottak” – tette hozzá. Háláját fejezte ki, hogy a gálán a közönséggel együtt vehet részt.
Bejelentette, hogy az ötödik Marton Éva Nemzetközi Énekverseny megrendezését 2022-ben tervezi a Zeneakadémia. Úgy fogalmazott: azért fontos ez a világszínvonalú megmérettetés, mert népszerűsíti Magyarországot külföldön. „Egy ilyen verseny létrehozása önmagában világszenzáció, és erősíti a nekem oly kedves magyar haza hírnevét” – emelte ki.
„A 100 legjobb előadó-művészeti egyetem egyikének színpadán állunk az egyetemek világranglistái szerint. A Liszt Akadémia és a Nemzetközi Marton Éva Énekverseny közös küldetése a fiatal tehetségek gondozása, pályájuk segítése” – hangsúlyozta Dr. Vigh Andrea, a Zeneakadémia rektora a szombati döntő előtt. Köszönetet mondott Marton Éva professzor emeritának, a verseny névadójának, hogy példamutató fegyelmezettséggel, odafigyeléssel áll a Zeneakadémia mellett. Kiemelte: az egyedülálló intézmény, amelyet Liszt Ferenc alapított, létrejötte óta ad otthont a zenei világ legnagyobbjainak, mind oktatóknak, mind előadóknak.
A 30 ezer euróval járó első díjat és a közönségdíjat elnyerő Sonja Šarić Bellini Norma című operájának Casta Diva áriáját és Verdi A trubadúr c. művéből Leonora cavatináját énekelte a döntőn. A szerb szoprán Mannheimben diplomázott, majd Heidelbergi Tavaszi Zenei Fesztivál Lied Akadémiáján és a George Solti Akadémián tanult. Számos énekversenyen nyert már díjat, köztük 2017-ben a Maria Callas International Grand Prix verseny nagydíját és az aranyérmet.
Azat Malik, a 20 ezer euró pénzjutalommal járó második díjat elnyerő kazah bariton Mozart Figaro házassága és Verdi Álarcosbál című operájának egy-egy áriáját adta elő a döntőn. Az 1991-ben született bariton a Kazahsztáni Nemzeti Művészeti Egyetemen szerezte alapfokú, majd 2019-ben mesterdiplomáját, 2018-tól 2021-ig pedig szintén mesterképzésen tanult Budapesten, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen. Jelenleg a Magyar Állami Operaház és a kazahsztáni Astana Opera vendégművésze.
A 10 ezer eurós jutalommal járó harmadik díjat megszerző Jihoon Son Rossini Hamupipőke és Puccini Bohémélet című operájából énekelt. Az 1990-ban született dél-koreai tenor Szöulban szerzett diplomát, jelenleg Münchenben tanul a Zene- és Színművészeti Főiskolán és az August Everding Színművészeti Akadémián. Koreában számos díjat nyert már, szólistaként turnézott Korea legnagyobb zenekaraival, Rómában pedig Stephen Kramer vezényletével lépett fel.
A Marton Éva Különdíjat elnyerő Deniz Uzun Rossini Olasz nő Algírban illetve Donizetti A kegyencnő című operájából énekelt. A török származású német mezzo-szoprán/alt a karlsruhei Zeneművészeti Egyetemen, valamint a mannheimi Zeneművészeti Egyetemen tanult, jelenleg a Zürichi Opera társulatának tagja. Versenysikerei között szerepel a Charlotte-Hamel-díj a 2012-es Berlini Országos Énekversenyen, valamint két különdíj a 2018-as Belvedere Versenyen, beleértve egy meghívást a Deutsche Oper Berlinbe.
A pandémia miatt tavalyról 2021-re halasztott IV. Marton Éva Nemzetközi Énekverseny minden korábbinál több, 66 versenyző részvételével zajlott. Ennél is többen jelezték részvételi szándékukat, de a még mindig bizonytalan utazási lehetőségek miatt az utolsó pillanatban néhány énekes lemondta fellépését. Rekordszámú volt a jelentkezők és az elődöntőbe kerültek száma is: 47 ország 255 fiatal tehetsége küldte be videóit még 2020 tavaszán, s közülük a Marton Éva vezette előzsűri 116 jelentkezőt hívott meg akkor az élő fordulókba.
A magyar kormány által biztosított támogatásból a Zeneakadémia által megrendezett verseny zsűrijében Marton Éva elnökölt, mellette a nemzetközi operaélet kulcsszereplői foglaltak helyet: Miguel Lerín, az európai operaélet egyik legbefolyásosabb menedzsere, Peter Mario Katona, a londoni Royal Opera casting directora, Anatoli Goussev operaénekes, a La Scuola Musicale in Foro Buonaparte di Milano professzora, Larisza Gergijeva, a Mariinszkij Színház fiatal operaénekesek számára létrehozott akadémiájának művészeti vezetője, Dmitrij Vdovin operaénekes, a Bolsoj Színház Fiatal Művészek Programjának alapító művészeti vezetője, a világ számos neves operastúdiójának vendégtanára, illetve magyar részről Meláth Andrea, a Zeneakadémia Ének Tanszékének vezetője és Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója.