• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Mozart Planet Zene Címlap

Mitikus lények és egzotikus déli tájak Eötvös Péter és a Concerto Budapest koncertjén

Szerző: Bojta Zsuzsanna2021. december 8.
Facebook Twitter E-mail
Eötvös Péter - fotó: Csibi Szilvia
Eötvös Péter - fotó: Csibi Szilvia

A Concerto Budapest Mozart Planet blogjában személyes történeteket, interjúkat olvashatnak, miközben együtt gondolkodhatnak a zenekarral a magyar kulturális élet zenével kapcsolatos legfontosabb kérdésein. Ezen a héten a Eötvös Péterrel és Baráti Kristóffal beszélgettünk a Concerto Budapesttel közös december 11-i koncertjük kapcsán.

Négyéves korában a kottafejek látványa annyira elvarázsolta, hogy maga is elkezdte őket lemásolni. Az első hangjegy, amit nagy gonddal a kottapapírra rajzolt egy g-hang volt. Amikor odaszaladt vele zongoraművész-tanár édesanyjához, együtt megkeresték, és megszólaltatták a leírt hangjegyet a zongorán. Akkor csodálkozott rá először, hogy egy élő hangot papíron meg lehet jeleníteni. „Ezt a hangot én írtam le?” – kérdezte tágra nyílt szemekkel édesanyját. „Igen, kicsim. Ezt a g-hangot te szerezted.” Ez a kisfiú Eötvös Péter volt.

A vizualitás és a zene összekapcsolódása Eötvös Péter, Baráti Kristóf és a Concerto Budapest következő koncertjén különleges hangsúlyt kap. Festői tájak és mitikus alakok találkozására hív meg bennünket a koncert programját összeállító, és a koncertet dirigáló világhírű komponista és karmester, Eötvös Péter. A december 11-én hallható koncertről a szerzővel, és Baráti Kristóffal, az Alhambra hegedűverseny Kossuth-díjas szólistájával beszélgettünk.

Eötvös Péter

– Milyen szempontok vezérelték, mikor a koncert programját összeállította?

– Ritkán sikerül tematikailag ilyen egységes programot összeállítani. Mind a négy kompozíció Európa déli részének atmoszférájával és kultúrájával kapcsolatos. Az első részben egy rövidebb zenekari darabomat, a Szirének énekét és harmadik hegedűversenyemet, az Alhambrá-t hallhatjuk, majd szünet után Debussy két közismert művét, a Faun délutánját és az Ibériát. A Faun figurája és a Szirének a mitológia világába vezetnek el bennünket, Alhambra pedig éppen az Ibériai-félszigeten, Granadában található.

Eötvös Péter - fotó: Bozi Tibor / Reduxpictures
Eötvös Péter – fotó: Bozi Tibor / Reduxpictures

A szirénekkel a görög mitológiában találkozunk. Helyileg Dél-Olaszország tengerpartján laktak, bűvös hangú, asszonyfejű, madártestű gyilkos szörnyek voltak, akik a tengerészeket csábították magukhoz, hogy megöljék őket. A Faun pedig a római mitológia jóindulatú, kecskeszarvú, patás férfi figurája. Debussy zenéje a Természet hangját, az álmok és vágyak hangulatát fejezi ki. A háromtételes Ibéria a Zenekari Képek sorozat második része. A tételek címei: az Utakon és utcákon, az Éjszaka illatai, és Az ünnep reggele látványban is megjelenítik az ünnepre siető embereket, majd az éjszaka után az ünnepet magát.

– Tudna nekünk mesélni a művek, Szirének éneke és az Alhambra születésének körülményeiről?

– A Szirénekre pár évvel ezelőtt Franz Kafka egyik novellájában találtam rá. Az a meglepő gondolat keltette fel a figyelmemet, hogy a Szirének becsapták Odüsszeuszt, mert nem énekeltek neki, hanem hallgattak. De úgy táncoltak, vonaglottak, tekergették a nyakukat mintha énekeltek volna. Odüsszeusz viszont ezt nem tudhatta, mert viasszal betömte a fülét, hogy ellenálljon a csábításnak.

Ezt a paradoxont, a „hallgatást”, a „nem-éneklést” próbáltam „hallhatóvá” tenni.

Alhambra a dél-spanyolországi Granada mór építésű palotája, amely fantasztikus fehér márvány termeivel, lenyűgöző parkjaival Spanyolország iszlám múltjának egyik legszebb emléke. A minden évben megrendezett Fesztivál igazgatója és a hegedűverseny karmestere, Pablo Heras-Casado rendelte meg tőlem ezt a művet, amely V. Károly palotájának belső udvarán került bemutatásra, Isabelle Faust előadásában. Az Alhambra 2018 óta több európai fesztiválon elhangzott és nagyon örülök, hogy a magyarországi bemutatót Baráti Kristóffal adjuk elő, akivel ez lesz az első közös koncertünk. Ezt a hegedűversenyt úgy képzeltem el, mintha az Alhambra kertjeiben sétálnánk és az egyedülálló látványban gyönyörködnénk.

Alhambra -forrás: Pixabay
Alhambra -forrás: Pixabay

A szólistát gyakran egy mandolin hangja kiséri, amely csillogást és fényt kölcsönöz a park szökőkútjaihoz hasonlóan. Másik különlegessége ennek a műnek egy, a régmúltból származó arab melódiára emlékeztető, kissé elhangolt klarinétszóló, amelyhez a játékos csak a klarinét fél csövét használja. Remélem, hogy ezt a meleg déli hangulatot a közönség is megérzi majd.

– Milyen várakozásai vannak a koncerttel kapcsolatban a Concerto Budapesttel való eddigi együttműködés alapján?

A Keller András vezette Concerto Budapest zenekart régen ismerem, a zenekar Ligeti Ensemble-lal már dolgoztam. Nemcsak a zenészek képességeit tartom nagyra, hanem nyitottságukat, az új iránti fogékonyságukat is nagyra értékelem. Örülök, hogy újra együtt dolgozhatunk.

Baráti Kristóf

– Ahogy előzetesen beszélgettünk, az fogalmazódott meg bennem, hogy Eötvös Péter Alhambra hegedűversenye egy különleges, kalandos utazást jelent az ön számára. Hogyan áll hozzá a szerzővel való közös munkához?

– Először dolgozom Eötvös Péterrel, aki ráadásul nemcsak zeneszerzője, hanem karmestere is lesz a koncertnek, így külön izgalmas, mit tartogat majd a közös munka számunkra. A kortárs zene két fontos jellemzője, hogy egyrészt nem rakódott rá a tradíció, így viszonylag közel tud maradni a művész a szerző eredeti elképzeléséhez, másrészt, ha van rá lehetőség, hogy a művész konzultáljon, vagy – mint ebben az esetben is – akár együtt dolgozzon a szerzővel, úgy a közös munka különlegesen egyedi megoldásokra ad lehetőséget.

Baráti Kristóf - Fotó: Marco Borggreve
Baráti Kristóf – Fotó: Marco Borggreve

Az Alhambra hegedűversenyben Eötvös Péter nagyon precízen beírta az összes elképzelését, és nagyon örültem, hogy az Isabelle Faust által játszott koncert felvételét is elküldte nekem. Ez nagy mértékben segít, hogy egy első impresszióm legyen a darabról. Ezt persze csak mint hallgató, egyfajta tájékozódási pontnak használom, amire aztán ráépülnek azok a saját megoldások, amitől a művet magaménak tudom érezni.

Mivel Venezuelában nőttem fel, érthetően a spanyol kultúrával és annak arab behatásaival tanulmányaim folyamán már nagyon korán találkozhattam, így ez a hegedűverseny erőteljes asszociációkat keltett bennem a megjelenített világgal kapcsolatban.

Baráti Kristóf és a Concerto Budapest a Hallgassunk Brahmsot koncertsorozat zárókoncertjén - fotó: Valuska Gábor
Baráti Kristóf és a Concerto Budapest a Hallgassunk Brahmsot koncertsorozat zárókoncertjén – fotó: Valuska Gábor

A mű struktúrája fantáziaszerű, nem hagyományos három tételes hegedűverseny. A hangulata varázslatos és egyben kalandos, a spanyol-arab kultúrát megidéző mandolin mellett cseleszta és különböző ütőhangszerek teszik rendkívül gazdaggá a hangszerelést. Nagyon várom ezt a találkozást, és óriási biztonságot és örömöt jelent számomra, hogy egy olyan zenéjében és hangzásvilágában kiforrott zenekarral dolgozhatok, akiket jól ismerek.

Eötvös Péter, Baráti Kristóf és a Concerto Budapest
koncert
Müpa
2021. december 11., szombat 19:30

koncert eötvös péter concerto budapest zeneszerző baráti kristóf alhambra
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésMegnyitotta évadát a Scala – szigorú maszkviselés mellett
Következő bejegyzés #AdventiKalendárium 8. ablak — Holiday (1938)

Ajánlott Bejegyzések

Páll Éva - forrás: Müpa
Müpa magazin

A délszláv zenétől az erdélyi hangulatokig – A népzenét ünnepli a Müpa

2023. február 4.2 perc olvasás
Intermezzo

Slágerek, mítoszok és különös állatfajok – 10 érdekesség Máté Péter életéről

2023. február 3.2 perc olvasás
Live

Kövesd élőben online a Prokofjev-maratont!  

2023. február 3.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Dénes Viktor - forrás: Budapesti Operettszínház Promóció

A berobbanástól a sűrített jelenlétig – Beszélgetés Dénes Viktorral

Szent Péter esernyője Színház mindenkinek

Túl a 200 000. nézőn – Folytatódik a Színház mindenkinek misszió

Vass András - fotó: Gyarmati Csaba Zene

Vass András: „A Teremtés zenei anyaga zseniális, sőt tökéletes”

Promóció

Kocsis-Holper Zoltán: „A kortárs zene rólunk szól”

Az almafa virága - forrás: Vertigo Promóció

Tiltott szerelem Budapesten – Érkezik Az almafa virága a mozikba

Promóció

Felelős hitelességgel – Homonnay Zsolt a Mária főhadnagy rendezéséről

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.