• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Mozart Planet Zene Címlap

Juliane Banse: „Schubert meghatározó része kell legyen minden énekes életének”

Szerző: Bojta Zsuzsanna2023. január 27.
Facebook Twitter E-mail

Január 28-án 19:30-tól a Concerto Budapest „Hallgassunk Schubertet!” tematikus napjának zárókoncertjén a dalénekesként világszerte ünnepelt német szoprán, Juliane Banse a schuberti életmű – és egyszersmind a Lied műfajának – reprezentatív gyöngyszemeit készül megszólaltatni A pisztrángtól a goethei Rémkirályig, Baráti Kristóf vezényletével. A művésznővel próba előtt a Zeneházban beszélgettünk.

– Keller András meghívására érkezett erre a koncertre, honnan ered az ismeretségük?
– Az első találkozásunk, megmondom őszintén, meglehetősen izgalmas volt, mivel Kurtág Kafka-Fragmente című művének lemezfelvételén dolgoztunk együtt. Tudtam, hogy András részese volt az alkotói folyamatnak, jelen volt a mű születésénél, és már sokszor játszotta, így rettentő jól ismerte azt. Az együttműködésünk végül meglepően harmonikus volt, a kémia az első pillanattól működött, a zenei gondolkodásunk és a kommunikációnk is nagyon hasonló volt. A végeredménnyel, a felvétellel, ami a közös munkánkból született, máig nagyon meg vagyok elégedve.

Ez volt az együttműködésünk alapja. Természetesen aztán rengeteg közös koncertünk volt ezzel a darabbal, és később aztán karmesterként is megismerhettem őt. Hálás vagyok, hogy a zenekarával énekelhetek, hisz nagyon erős kötelék van köztünk.

– Milyen várakozásokkal tekint a szombati koncertre? Ön választotta ki a Schubert-dalokat, amelyek elhangzanak majd?

– Igen. Próbáltam olyanokat választani, melyeket Magyarországon még nem énekeltem, és olyan hangszereléseket kerestem, amelyek érdekesek lehetnek a hallgatóság számára, amelyek nagyon karakteresen tükrözik az adott hangszerelést megálmodó zeneszerző gondolkodását. Van köztük Berlioz, Britten, Reger. Szerettem volna egy sokszínű válogatást összeállítani a közönség számára.

– Milyen különbségeket fedezhet fel a hallgató a hangszerelésekben?

– Nem meglepő, de Berlioz például vastagabban hangszerelt, mint Britten. Mindemellett nagyon érzékenyen próbálta megőrizni a dal eredeti hangulatát. Ez nem minden zeneszerzőre jellemző. Néha, ha például Liszt hangszereléseit hallgatjuk, az eredeti mű vezérdallamát talán felismerjük, de a mű karakterét Liszt zeneisége dominálja. A mostani koncertre válogatott dalokban az összes hangszerelő zeneszerző képes volt megtartani a Schubert-mű eredeti jellegét, egyszerűen „csak” hozzájárultak ahhoz, hogy nagyzenekari kísérettel elő lehessen adni őket.

Juliane Banse - fotó: Stefan Nimmesgern
Juliane Banse – fotó: Stefan Nimmesgern

– Mennyire segítik ezek a zeneszerzők az énekest? Egy-egy hangszerelés néha jelentősen meg tudja nehezíteni az énekes dolgát.

– Ez így van. Némelyik dalt még nem énekeltem zenekarral, szóval nekem is izgalmas lesz a mai próba. Nyilván nagyzenekari hangszerelésben kicsit másképp kell az adott műre tekinteni. Egy énekes számára valószínűleg kicsit sűrűbb hangzást érdemes elképzelni, persze nem a hangerőre, hanem inkább a hangszínre gondolok. Amikor zongorával éneklünk egy dalt, egész más színekkel, talán finomabb eszközökkel dolgozunk, mintha egy egész zenekar kísér minket.

– A tempók sem feltétlen ugyanazok.

– Természetesen. Meglátjuk, milyen egyezségre jutunk majd. Különösen a Rémkirályban izgalmas, hogy megmaradjon a mű drámaisága. Nagyon szeretem zenekaros kísérettel énekelni a dalokat, amelyeket zongorával már többször előadtam. Ilyenkor teljesen más szemszögből mutatja magát a darab. Biztos vagyok benne, hogy ez a folyamat teljesen harmonikusan fog zajlani.

Akárhányszor énekeltem a Concerto Budapest zenekarral, mindig maximális figyelmet kaptam tőlük. Ami különleges ebben az együttesben, az a legmagasabb szakmai színvonalon túl az értő figyelem, amivel a szólista felé fordulnak.

Van egy olyan különleges érzésem, mintha a zenészek egyesével kapcsolódnának hozzám, és így születne meg végül a közös muzsikálás által a mű maga.

Ez nagyon egyedi, és minden alkalommal megtörténik, ha köztük lehetek. Igazán biztonságban érzem magam. Keller András erős egyéniségének köszönhetően a sok tehetséges zenészből egy nagyon egyedi lelkületű zenekar jött létre, ahol minden egyes zenész munkája számít, ahol a muzsikusok kivételes módon hallgatják egymást és a velük közreműködő szólistákat.

Juliane Banse - fotó: Stefan Nimmesgern
Juliane Banse – fotó: Stefan Nimmesgern

– Van kedvenc dala a koncerten elhangzó művek közül?

– Nincs igazán, mivel mindegyik nagyon más. Az „Alkonyi pírban” mindig varázslatos, ha meg tudjuk ragadni a dal atmoszféráját, és Reger hangszerelése egyszerűen csodálatos. De mind a hat dalt nagyon szeretem.

– Schubertnek az ön életében különleges szerepe van.

– Igen. Schubert mindig része volt a repertoáromnak, egészen a kezdetektől.

Brigitte Fassbaendernél tanultam, aki vallotta, hogy a daléneklés alapvető fontosságú az énekesek számára,

és Schubert ennélfogva meghatározó része kell hogy legyen minden énekes életének. Persze mindamellett Schubert dalokat énekelni a legnehezebb feladatok egyike, úgyhogy ez egyfajta teszt is, amin egy énekes a fejlődését mérheti. Egyszerre örömteli és kényes ezeket a dalokat előadni. Mindig kihívást jelent, de pozitív értelemben. Színházszerű, elbeszélő, sűrített, és amit észrevettem, hogy a dalai velünk együtt fejlődnek.

Vannak dalok, melyeket a pályám kezdetén is énekeltem már, de természetesen ma egész másképp adom elő, hiszen közben eltelt az egész eddigi életem. Olyan érdekes, hány szemszögből is nézhetsz ugyanarra a dalra. Van bennük egyfajta rugalmasság, ami által folyamatosan változnak, ami jelzi számomra, milyen nagyszerű zenéről beszélünk. Nem minden zeneszerző képes erre. A Winterreisét például öt évvel ezelőttig nem énekeltem. Úgy éreztem, a legnagyobbak már mind elénekelték, mit is adhatnék én ehhez? Olyan hatalmasnak tűnt számomra. Aztán öt éve felkértek egy táncos produkcióra, ahol rajtam és a zongoristán kívül aktív részese volt a műnek egy táncművész.

Úgy éreztem, ez valami igazán különleges dolog, ami lehet az én egyedi előadásom, hiszen a tánc mindig is közel állt hozzám. Azóta már persze beépítettem ezt a művet a repertoáromba, de a kezdő lökést ez az előadás adta meg.

– Schubert dalainak összetettsége sokakat megihletett már.

– Igen. Ettől is óriási zeneszerző ő. Ha egyetlen szót sem értünk a szövegből, a zene akkor is „beszél”. Talán ezért is társítanak dalaihoz sokszor vizuális elemeket. Schubert a zenéjével mesél nekünk. És ezzel az intenzitással egyedül ő képes erre.

interjú schubert concerto budapest baráti kristóf juliane banse
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésElhunyt Georges Banu színháztudós
Következő bejegyzés Kern András: „Amikor a többiek koncertre jártak, én inkább moziba mentem”

Ajánlott Bejegyzések

Péterfy Bori - forrás: KOBUCI
Intermezzo

Koncertfilmekkel ünnepel a 15 éves Kobuci Kert

2023. március 29.3 perc olvasás
Kurt Elling - forrás: BJC
Promóció

Kurt Elling klubkoncert és további százötven program a Budapest Jazz Clubban tavasszal

2023. március 29.3 perc olvasás
Otto Kubel: A Libapásztor lányka (illusztráció)
Bartók Tavasz

Klasszikus olvasmányaink és a velük kapcsolatos tévhitek

2023. március 29.7 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Kurt Elling - forrás: BJC Promóció

Kurt Elling klubkoncert és további százötven program a Budapest Jazz Clubban tavasszal

Kemény Zsófi - fotó: Gálos Mihály Samu Promóció

Kávékantáta a Három Hollóban

Shirley Valentine - Balsai Móni - forrás: Centrál Színház Promóció

Ők a 2023-as MOST FESZT díjazottjai

Promóció

Új szakma született – A videójáték-zene meghökkentő története – II.

Káel Csaba, Herboly Domonkos, Zsoldos Dávid és Kovács Géza NFZ 100

100 éves a Nemzeti Filharmonikus Zenekar – Új sorozat indul a Papagenón

Budapesti Strauss Zenekar Promóció

Tavaszi keringővarázs – A Budapesti Strauss Zenekar koncertje a MOMkultban

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.