• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Mozart Planet Zene

Lucas Debargue: „A legrosszabb dolog, ami egy koncerten történhet, az az unalom”

Szerző: Bojta Zsuzsanna2023. február 18.
Facebook Twitter E-mail
Lucas Debargue - fotó: Xiomara Bender
Lucas Debargue - fotó: Xiomara Bender

Február 18-án és 19-én a fiatal párizsi zongoravirtuóz, Lucas Debargue két koncertet ad a Zeneakadémián a Concerto Budapest szimfonikus zenekarral. A koncertet dirigáló Kossuth- és Prima Primissima díjas Keller András Mozart C-dúr (K. 503) zongoraversenye és Szymanowski IV. szimfóniája (Symphonie Concertante, op. 60) mellett Bach VI. brandenburgi versenyével és a koncertmestert is szólóhoz juttató Mahler-Adagióval (a befejezetlen X. szimfóniából) teszi teljessé a programot. Lucas Debargue zongoraművésszel Bojta Zsuzsanna beszélgetett.

– 2022 januárjában koncertezett a Concerto Budapesttel utoljára. Azóta nagyon sok minden változott a világban.
– A világunkban zajló bizonytalanság és a történések intenzitása természetesen hatással van a művészetre. Nem titkolom, ezalatt a kicsit több mint egy év alatt rengeteg kétely merült fel bennem. Leginkább a küldetésemen gondolkodtam. Hogy elég segítség-e a világnak a művészetem.

– Mire jutott végül?

– Nem tudom a művészetet önmagában definiálni. Véleményem szerint csak akkor érdemes zenélni, ha azzal tudok a világon segíteni. A kétségeim arra sarkalltak, hogy még intenzívebben vessem bele magam a munkába, hogy még odaadóbban, teljes szívvel és lélekkel vegyek részt benne. Mégis be kell vallanom, nagyon nehéz tisztán látni, mivel rendkívül sok alapvető dolog megkérdőjeleződött a világban.

– Mire gondol?

– Miben hiszünk? Mi a fontos számunkra? Mik a legfontosabb értékek? Sokáig nem volt kérdés például, amit a demokráciáról gondoltuk. Napjainkban egyre több ember kérdőjelezi meg ezt a politikai rendszert. Bizonyos értelemben az emberek belefáradtak abba, amit ma demokráciának neveznek és ahogy a demokrácia elárulta őket. Mivel az emberek csalódtak a demokratikus vezetőkben, magát a rendszert kezdték el megkérdőjelezni. Jó lenne újradefiniálni, hogy mit jelent, és miért is érdemes megőrizni, megvédeni a demokráciát.

– Bizonyos országokra gondol vagy világszerte érzi ezt a problémát?

– A globalizáció és az internet miatt, a szabad véleménynyilvánításnak köszönhetően a világon bárki elmondhatja a gondolatait. Egyre több ember érzi ezt fontosnak, és a vélemény fontosabb lett a tudásnál és a kompetenciánál. Az emberek számára már nem elég szabadnak lenni, fontosabb, hogy ezt ki is fejezhessék. Sokan hasznot húznak ebből, kaotikus gondolatokat terjesztve. Minél fáradtabbak és frusztráltabbak az emberek – ami a covid után a jelenlegi gazdasági helyzetben egyre jellemzőbb -, annál inkább teret kapnak a szélsőséges nézetek. Ez azért veszélyes, mert elfelejtjük magát a teret, amiben mozgunk, ami lehetővé teszi, hogy szabadon beszéljünk. Zenészként ez aggodalommal tölt el.

– Miért?

– A klasszikus zene már így is túlságosan konzervatív.

Ha állandóan visszasírjuk a régi szép időket, ha egy védelemre szoruló ősi erődítményként kezeljük a klasszikus zenét, halálra van ítélve. Nagyon fontosnak tartom, hogy mindennek, ami él, teret adjunk a fejlődésre, különben „megrohad” és meghal. A zene egy élő művészet. Ebben az értelemben érzem túlságosan konzervatívnak a klasszikus zenét napjainkban.

– A játékmódot, a művek értelmezését, a repertoárt vagy a közönséget érzi leginkább konzervatívnak?

– Nehezen tudom megmondani. Ez inkább egy érzés. Úgy érzem, folyamatosan csukódnak be az ajtók. Leginkább maguk a művészek azok, akik nem tűnnek túl nyitottnak.

– Hogyan változtatna ön ezen? Ha a következő koncertet nézzük, hogyan tekint ön Mozart C-dúr zongoraversenyére?

– Véleményem szerint a legnagyobb csapdát a kotta jelenti. A zenét természetesen kottából tanuljuk meg, hiszen bizonyos szempontból mondhatjuk, hogy ez egy leírt művészet, ami egyben gyönyörű, de veszélyes is. Ha az ember csak a kottát olvassa, elfelejthet érezni. Megfeledkezhet a zene valódi világáról, ami teljesen független a kottától. Ha elsajátítottunk mindent, ami a kottában van, a zenének el kell kezdenie magától lélegezni. Mozart a 18. században élt, de nekünk a saját 21. századi lelkünkkel kell azt játszani.

A kotta rengeteg olyan dolgot rejt, amit a közönség nem hall. Ha meg akarjuk tisztelni a zeneszerzőt, azt nem úgy kell tennünk, hogy a legapróbb részletekig, süketen és vakon ragaszkodunk a kottához, vagy ahhoz a játékmódhoz, amiről azt gondoljuk, hogy helyes lett volna a 18. században. Ez lehetetlen és értelmetlen. A mi feladatunk, hogy teljes szívünkkel, a magunk 21. századi módján maradjunk hűek a zenéhez anélkül, hogy vakon ragaszkodnánk a tradíciókhoz.

Lucas Debargue - fotó: Felvégi Andrea
Lucas Debargue – fotó: Felvégi Andrea

Amikor mesterkurzusokat vagy versenyeket nézek, sokszor az az érzésem, hogy túlságosan konzervatív és akadémikus a művészek hozzáállása. Próbálnak mindennek megfelelni, belekényszerítik a fiatalokat egyfajta középszerbe csak azért, hogy minél több ember megelégedésére szolgáljon a játékuk. A művészek így kelepcébe kerülnek a zeneszerzőnek járó „tisztelet” nevében, ahelyett, hogy saját magukhoz hűen önálló játékmódra találnának. Ilyen értelemben a tiszteletnek számomra semmi köze a művészethez.

– Hogyan hat ez a közönségre?

– Óriási hiba, ha saját magunkat a klasszikus zene által kiváltságos, felsőbbrendű társadalmi rétegnek éljük meg.

Elborzaszt a gondolat, hogy a klasszikus zene csak egy szűk réteg számára jelent valamit,

hisz a többség nem elég intelligens ahhoz, hogy megértse azt. Ha egyre kevesebb ember hallgat klasszikus zenét, az nem az emberek hibája. Az a mi felelősségünk, klasszikus zenészeké. Ha a zene élvezetesebb lenne, többen jönnének. Ebben a kérdésben kíméletlenül őszinte vagyok. Az emberek azt hallgatják, ami nekik örömet szerez.

Mozart, Beethoven, Mahler, Chopin zenéje több, mint élvezetes. A világ legizgalmasabb műveiről beszélünk. Ha nem jön elég ember a koncertekre, akkor valamit rosszul csinálunk. Ez a zenészek és nem a közönség felelőssége. Nem kell izgalmasabbá tenni a klasszikus zenét, mint amilyen. Pusztán érzelmileg kell teljes mértékben odaadnunk magunkat neki, hogy megmutathassunk a közönségnek, milyen nagyszerű a maga valójában.

Lucas Debargue - fotó: Felix Broede
Lucas Debargue – fotó: Felix Broede

Egy könnyűzenei koncerten, ha rossz az előzenekar, a közönség egyszerűen kimegy. Mivel magyarázzuk, hogy fegyelmezetten ülnek végig emberek hallgathatatlan kortárs műveket csak azért, mert azt úgy illik? Véleményem szerint rendkívül időszerű lenne visszatérni a tonális zenéhez, és beismerni, hogy az emberi fül számára kellemes, örömteli hangzásra szükség van, és a disszonanciának csupán bizonyos közegben van meg a helye.

Értelmetlen azt magyarázni, miért is szép egy rohadt krumpli, és miért giccses a naplemente.

A naplemente megunhatatlanul gyönyörű. Nincs ember, aki ne csodálkozna rá újra és újra. Érthetetlen, hogy Schönberg után száz évvel még mindig megválaszolatlan kérdések vannak a tonális és atonális zene körül. Attól, hogy valami közérthető, még nem közhelyes vagy egyszerű. Az emberek rendkívül komplex dolgokat is be tudnak fogadni, ha megfelelő módon osztják meg velük.

– Mitől válhat befogadhatóvá a klasszikus zene a ma embere számára?

– A zenei képzésben sajnos mi művészek sem vagyunk eléggé az aktív zeneértésre nevelve. Technikai és fizikai dolgokra tanítanak bennünket, de a valódi zenei tudást zeneelméletnek nevezik. Már önmagával a névvel is bajom van. Az elmélet és a gyakorlat ugyanis nem szétválasztható egymástól. A rock, a pop és a jazz világában a harmóniamenetek ismerete a gyakorlat része. Egy zenész nem lehet a karmester vagy a tanár rabja.

Amikor a C-dúr zongoraversenyt kíváncsiságból több előadásban is meghallgattam, számos híres előadó benne hagyott a műben egy hibát. A kottában ugyanis van egy harmóniamenet, ami egyértelműen hibásan lett lejegyezve. Lehet tudni, hiszen bármilyen újító legyen is Mozart, volt egyfajta zenei univerzum, amelyen belül ő létezett, és ez az akkordmenet egyértelműen kívül áll ezen. Ennek ellenére a legnagyobb művészeknek nagyjából a fele a hibás lejegyzéshez hűen játssza ezt a részt, ami számomra nem jelent mást, mint hogy nem is hallgatják valójában a zenét. Mondok egy másik példát:

Beethovennek borzalmas kézírása volt. Miután a kiadójának elküldte a műveit, az sokszor visszakérdezett, pontosan melyik hangot akarta Beethoven lejegyezni, amire ő általában így válaszolt: „A másolók tudni fogják.” El tudjuk ma ezt képzelni? A problémám az, hogy ez a fajta szakértelem eltűnt.

A tonalitás elhagyásával egyszerűen mintha a zene általános nyelve tűnt volna el.

Véleményem szerint hasznos volt kitekinteni ebbe a világba, de ideje lenne visszatérni a tonális zenéhez, természetesen beépítve a megszerzett tapasztalatainkat. Szymanowski, akárcsak Bartók, sosem hagyta el teljesen a tonális zenét. Az újdonságokkal ők csak gazdagították a természetes zenét.

– Mit ért természetes zenén?

– A zene egy tudomány. Fizika. Mindannyian különbözőek vagyunk, de ha meghalljuk a tonikát vagy a dominánst, ugyanúgy reagál a szervezetünk. Talán a 20. századi individualizmus hozta magával a gondolatot, hogy bármire mondhatom azt, hogy szép. Furcsa lenne, ha a jog világára lefordítanánk ezt a történést, és holnaptól, ha valaki szerint nem bűn embert ölni, akkor megtehetné. A zene és a művészet nem különbözik az élet többi területéről. A fizika alapvető törvényeit nem lehet megváltoztatni. Ezt felejtette el nagyon sok huszadik századi zeneszerző.

– Ezeket a nézeteket akár konzervatívnak is nevezhetnénk.

– Nos, igen. Bár nem vagyok konzervatív, fontosnak tartom, hogy progresszívnek lenni nem az esztétikát illetően kell, hanem a zeneszerzés és a zenélés módjaiban.

Lucas Debargue - fotó: Bernard Bonnefon
Lucas Debargue – fotó: Bernard Bonnefon

– A koncertprogramot tekintve milyen összefüggésekre tud rámutatni az eddig elhangzottak fényében?

– Mind a négy műben – Bach VI. brandenburgi versenye, Mozart C-dúr zongoraversenye, a Mahler-Adagio és Szymanowski IV. szimfóniája – rendkívül erősen érvényesül a polifónia. Nagyon jó példák arra, hogy a tonalitás hogyan tud feszültséget elérni anélkül, hogy kilépne önmagából. Gyönyörűen összeállított koncertprogram lesz hallható négy zseniális zeneszerzővel, és megfigyelhetjük majd, hogyan is állították ők a disszonanciát a szépség szolgálatába.

– Mennyire egyezik az ön zenei látásmódja Keller Andráséval?

– Andrással nagyon jól tudunk együttműködni. Ő egy rendkívül eredeti zenész: nem egyszerűen „csak” vezényel, hanem érzi a zenét, a kifejezés fontosságát, és ami nagyon fontos, hogy nem szeret unatkozni.

A legrosszabb dolog, ami egy koncerten történhet, az az unalom.

András mellett nem lehet unatkozni, felfrissít, feltölt, energiát ad mindenki számára. Ráadásul mind a Mozart concerto, mind a Szymanowski szimfónia viszonylag ritkán játszott mű, így az a veszély sem áll fenn, hogy bizonyos beidegződött rossz szokásokon túl kellene tenni magunkat. Éppen emiatt különösen kell figyelnünk egymásra, de azt hiszem abban megegyezhetünk, hogy a Concerto Budapest zenészei rendkívüli módon képesek hallgatni egymást és a szólistát, így igazi öröm velük a közös muzsikálás.

zongora interjú koncert zongoraművész lucas debargue
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésHogyan legyünk barátok? – újra itt a Nyitott Ablak Jókai Ágival és Ficza Istvánnal
Következő bejegyzés Képesítő vizsga előtti bemutató az MTE színpadán

Ajánlott Bejegyzések

Kurt Elling - forrás: BJC
Promóció

Kurt Elling klubkoncert és további százötven program a Budapest Jazz Clubban tavasszal

2023. március 29.3 perc olvasás
Bartók Béla
Etno magazin

Hallgasd meg Bartók Béla fonográfhengereit a Néprajzi Múzeumban!

2023. március 29.3 perc olvasás
Kemény Zsófi - fotó: Gálos Mihály Samu
Promóció

Kávékantáta a Három Hollóban

2023. március 28.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Kurt Elling - forrás: BJC Promóció

Kurt Elling klubkoncert és további százötven program a Budapest Jazz Clubban tavasszal

Kemény Zsófi - fotó: Gálos Mihály Samu Promóció

Kávékantáta a Három Hollóban

Shirley Valentine - Balsai Móni - forrás: Centrál Színház Promóció

Ők a 2023-as MOST FESZT díjazottjai

Promóció

Új szakma született – A videójáték-zene meghökkentő története – II.

Káel Csaba, Herboly Domonkos, Zsoldos Dávid és Kovács Géza NFZ 100

100 éves a Nemzeti Filharmonikus Zenekar – Új sorozat indul a Papagenón

Budapesti Strauss Zenekar Promóció

Tavaszi keringővarázs – A Budapesti Strauss Zenekar koncertje a MOMkultban

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.