• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Mozart Planet Zene Címlap

Takács-Nagy Gábor: „A keresztnevükön szólítom a zenészeket”

Szerző: Bojta Zsuzsanna2023. március 3.
Facebook Twitter E-mail
Takács-Nagy Gábor - fotó: Jonathan Keenan
Takács-Nagy Gábor - fotó: Jonathan Keenan

Takács-Nagy Gábor március 5-én a Concerto Budapest Mozart-napjának házigazdájaként négy koncerten is pódiumra lép a Zeneakadémia Nagytermében. A Prima Primissima díjas karmester a koncerteken felhangzó művek bemutatása mellett vendégkarmesterként is jelen lesz, Mihail Pletnyov zongoraművésszel, a zenekar idei évadának rezidens művészével együttműködve. A tematikus nap házigazdájával Bojta Zsuzsanna beszélgetett:

– Nagyjából egy éve beszéltünk utoljára. Mi történt önnel azóta?
– Tavaly nyáron Beethoven IX. szimfóniáját vezényeltem Svájcban a Verbier Fesztiválon, és ezzel teljes lett a Beethoven szimfóniák ciklusa: az elmúlt kilenc év alatt felvettük Beethoven összes szimfóniáját. A Deutsche Gramofon a koncertfelvételeket május 26-án ki is adja CD formájában, amit nagyon várok.

Néhány nappal a IX. szimfónia dirigálása után életemben először egy nagyoperát, Mozart Don Giovanniját vezényelhettem a Verbier Fesztiválon. Óriási élmény volt egy Mozart operában elmélyedni. Ráadásul Sir Simon Rattle, a kiváló karmester felesége énekelte Donna Elvira szerepét, így eshetett meg, hogy Simon Rattle, aki eljött a próbákra, bizonyos szempontból az „asszisztensemmé” vált, mert ő ellenőrizte a hangzás kiegyenlítettségét, a „balance”-ot. Remek négy napot tölthettem vele és Mozarttal.

– Mindig hangsúlyozta, hogy Mozart világához az operáin keresztül vezet az út.

– Mozart született színházi ember volt, a levelei és pusztán a zenéje alapján is kijelenthetjük, hogy a vonósnégyesei, szimfóniái, versenyművei is tekinthetők egy-egy operának, szöveg nélkül. Ha Mozartot játszunk, érdemes színpadszerűen gondolkodni, elképzelni, ki mit mondana egy-egy frázissal.

A Don Giovanni dirigálásának köszönhetően hatalmas mélységek tárultak föl előttem.

Hihetetlen, milyen aprólékos pontossággal tudta megformálni az emberi lélek minden rezdülését, a karaktereket, a személyiségeket, megragadni olyan érzelmeket, mint a féltékenység, a szerelem, a kétségbeesés vagy az unalom. Döbbenetes, hogy valaki, aki 35 évesen meghalt, hogyan láthatott ilyen mélyen az emberi lelkekbe.

Takács-Nagy Gábor - fotó: Felvégi_Andrea
Takács-Nagy Gábor – fotó: Felvégi_Andrea

– Házigazdaként hogyan készül a Mozart-napra?

– Gyűjtöttem anyagokat Szabolcsi Bence A zene története című könyvéből, és Nemeshegyi Péter jezsuita pap Mozart elemzésiből is megosztok majd néhány csodálatos gondolatot a hallgatósággal. Mindketten gyönyörűen beszélnek Mozart zenéjéről. Persze a felhangzó művekről is elárulok majd érdekességeket.

– Mind a négy koncerten konferál?

– Igen. Az első és utolsó koncerten rövidebben, mivel azokat közvetítik az Indexen, a két délutáni koncerten néhány mondattal bővebben mesélek majd. De persze ott sem túl hosszan.

– Van olyan mű, ami különlegesen izgalmas az ön számára?

– A szimfóniák mellett a zongoraversenyek is mindenképpen izgalmasnak ígérkeznek, hisz Misa (Mihail Pletnyov) zseniális művész, úgy játszik mindent, ahogy akar. A barátságunk nagyon sokat jelent számomra.

Takács-Nagy Gábor és Mihail Pletnyov - fotó: Valuska Gábor
Takács-Nagy Gábor és Mihail Pletnyov – fotó: Valuska Gábor

– Mióta barátok?

– Misát 1986-ban ismertem meg – a Takács-kvartettel Brahms kvintetteket játszottunk vele Angliában -, de akkor még nem voltunk ennyire közeli barátok. Nemrég Svájcba költözött, Morges-ba, ami 50 km-re van Genftől, ahol lakom, azóta gyakran vacsorázunk együtt. Ha átjön hozzánk, a feleségem főz, Misa pedig zongorázik nekünk és beszélgetünk. Fantasztikus ember és zseniális művész. Ilyen kaliberű muzsikussal nagyon ritkán találkozni. Sokszor elhívom, hogy nézze meg, ahogy vezényelek, mert nagyon éleslátó, mindent azonnal észrevesz. Kedvesen, szűkszavúan, de nagyon őszintén elmondja, amit gondol, hiszen ő egy fenomenális karmester.

– Mitől jó egy karmester?

– A karmester dolga, hogy érzelmeket közvetítsen.

Az előadóművész legfontosabb feladata ugyanis a mű spirituális tartalmának megragadása, és annak közvetítése a hallgatóság felé.

Takács-Nagy Gábor - fotó: Felvégi_Andrea
Takács-Nagy Gábor – fotó: Felvégi_Andrea

– Egyszerűbb ezt egyetlen tanítványnak elmagyarázni, mint egy egész zenekarnak?

– Az, hogy meg tudok-e győzni egy zenekart, azon múlik, hogy mennyire hiszek abban, amit mondok. Bruno Walter, német karmester egyszer azt nyilatkozta, hogy egy zenekar számára nem a karmester technikai felkészültsége a legfontosabb, hanem hogy megérezzék, hogy a karmester mondandója szívből jön, őszintén. Ha ugyanis túlságosan intellektuálisan közelíti meg a művet, a zenekar sosem fogja teljesen odaadni magát.

– Az ön vezénylésének van egy tipikus momentuma, amikor egyszerűen kitárja a karjait, mintha a saját testén és lelkén engedné át a zenét a zenekar és a hallgatóság felé. Rendkívül megindító mozdulat ez. Mit érez ilyenkor?

– Nehéz megmondani, nem vagyok ennek tudatában. Ön hallgatóként mit érez ilyenkor?

– Azt hiszem, leginkább szeretetet és önátadást.

– Valószínűleg jól érzi.

Takács-Nagy Gábor - fotó: Felvégi_Andrea
Takács-Nagy Gábor – fotó: Felvégi_Andrea

– A legtöbb zenekarral baráti viszonyban van. Mi a titka?

– A keresztnevükön szólítom a zenészeket. Megtanulom a nevüket. A Concerto Budapesttel különösen bensőséges kapcsolatban vagyok. Ez egy nagyszerű zenekar, öröm volt végigkísérni, ahogy világszínvonalú zenekarrá váltak. Fantasztikus zenei nagykövetei lehetnek Magyarországnak.

– Az együttes főigazgatója, Devich Gábor az ön gyermekkori barátja, ha jól tudom.

– Igen. Gábort egész fiatal kora óta ismerem; édesapja, Devich Sándor a tanárunk volt. Nagyon örülök, hogy ő lett a Concerto Budapest főigazgatója, mert biztos vagyok benne, hogy szívvel lélekkel fogja irányítani az együttest.

Ide kapcsolódik:
Takács-Nagy Gábor: „Mozart – akárcsak Petőfi – valójában egy nagyra nőtt gyermek volt”

– Érdekes, hogy Keller Andráshoz, a Concerto Budapest főzeneigazgatójához szintén baráti szálak fűzik.

– Igen. Andrással még a zeneakadémiai évek alatt barátkoztunk össze. A kapcsolatunk egyfajta sorsközösség is. Ugyanazok a tanáraink voltak, mindketten Kurtág-, Rados-, Mihály-tanítványok voltunk, hasonló az életutunk, és ugyanúgy látjuk a világot. Mintha testvérek lennénk. Ő egy fantasztikus muzsikus, akinek az álma egy csodálatos együttessé formálódott. Nagyon élvezem velük a közös munkát, ismét gyönyörű koncerteknek nézünk elébe.

interjú koncert concerto budapest takács-nagy gábor mozart-nap
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésArtem Cseh: Havi öt dollár
Következő bejegyzés Beszélnünk kell Kevinről! – olvasópróbát tartottak Budaörsön

Ajánlott Bejegyzések

Kurt Elling - forrás: BJC
Promóció

Kurt Elling klubkoncert és további százötven program a Budapest Jazz Clubban tavasszal

2023. március 29.3 perc olvasás
Otto Kubel: A Libapásztor lányka (illusztráció)
Bartók Tavasz

Klasszikus olvasmányaink és a velük kapcsolatos tévhitek

2023. március 29.7 perc olvasás
Bartók Béla
Etno magazin

Hallgasd meg Bartók Béla fonográfhengereit a Néprajzi Múzeumban!

2023. március 29.3 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Kurt Elling - forrás: BJC Promóció

Kurt Elling klubkoncert és további százötven program a Budapest Jazz Clubban tavasszal

Kemény Zsófi - fotó: Gálos Mihály Samu Promóció

Kávékantáta a Három Hollóban

Shirley Valentine - Balsai Móni - forrás: Centrál Színház Promóció

Ők a 2023-as MOST FESZT díjazottjai

Promóció

Új szakma született – A videójáték-zene meghökkentő története – II.

Káel Csaba, Herboly Domonkos, Zsoldos Dávid és Kovács Géza NFZ 100

100 éves a Nemzeti Filharmonikus Zenekar – Új sorozat indul a Papagenón

Budapesti Strauss Zenekar Promóció

Tavaszi keringővarázs – A Budapesti Strauss Zenekar koncertje a MOMkultban

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.