• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • ISON blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • NFZ 100
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Mozart Planet Zene Címlap

Jonathan Biss: „Zenésznek lenni hivatás, de munka is egyben”

Szerző: Bojta Zsuzsanna2023. május 12.
Facebook Twitter E-mail
Jonathan Biss - fotó: Benjamin Ealovega
Jonathan Biss - fotó: Benjamin Ealovega

Jonathan Biss, a világ vezető zenekaraival koncertező amerikai zongoraművész, oktató, zenei gondolkodó, korunk egyik legprominensebb Beethoven-interpretátora május 13-án és 14-én Beethoven IV. (G-dúr) zongoraversenyét és Mozart G-dúr zongoraversenyét szólaltatja meg a Zeneakadémián a Concerto Budapest szimfonikus zenekarral, Keller András vezényletével. A művésszel a Concerto Zeneházban Bojta Zsuzsanna beszélgetett.

– Hogy érzi magát a próba után?
– Bevallom, fáradtan. Tegnap érkeztem az Egyesült Államokból, hajnali fél kettőre értem csak a hotelbe, úgyhogy elég hosszú nap és rövid éjszaka van a hátam mögött, de bármennyire is fáradt vagyok, ha ilyen nagyszerű zenét játszhatok, mindig annyira magával ragadja a testem és a lelkem, hogy végül sokkal több energiám van, mint amit várnék magamtól.

– Mindkét zongoraversenyt próbálták ma?

– Igen. Meglehetősen szokatlan két különböző zongoraversenyt játszani egymást követő koncerteken, így különösen érdekessé vált a mai próbán számomra, hogy bár Beethoven és Mozart közel azonos időszakban munkálkodott – ráadásul a két zongoraverseny azonos hangnemben íródott -, a művek nyelvezete mégis hihetetlenül különböző. Az egyikről a másikra váltani egyetlen próba alatt szinte sokkolt engem. Persze jó értelemben.

Jonathan Biss - fotó: Benjamin Ealovega
Jonathan Biss – fotó: Benjamin Ealovega

– A mai próba után, ha egy gyors pillanatképet nézünk, melyik művet érzi magához közelebb?

– Érdekes, hogy pont ezt kérdezi, mivel nekem tényleg vannak Beethoven-, és vannak Mozart-időszakaim, de ma pont nem éreztem egyiket sem közelebb magamhoz. Zseniálisak ezek a művek. Ha Beethovent játszom, a zenéjének intenzitása gyakorlatilag elhiteti velem, hogy semmi más nem létezik rajta kívül. A mai próbán viszont a Mozart-zongoraversenyt Beethoven műve után játszottuk, és Mozart folytonos leleményessége, végtelen képzelete teljességgel ellenállhatatlannak bizonyult számomra. Egyszerűen nem tudom egyiket a másik elé helyezni.

– Hogyan fogalmazná meg az alapvető különbséget a két zeneszerző között?

– Beethoven idealista. Nem fogadja el a dolgokat úgy, ahogy vannak. Egy olyan világról ír, amelyet elképzel, amelyre vágyik. Ezt teljes intenzitással és odaadással teszi, briliáns zeneszerzői tehetséggel. Az akaratával hozza létre a zenét, melynek ereje hatalmasabb minden másnál. Mozart teljesen az ellentéte. Abszolút realista. Úgy látja a dolgokat, ahogy vannak.

Színházi zeneszerzőként Mozart megfigyeli és megmutatja a különböző emberi viselkedésmódokat. Pontosan meg tudja határozni az emberi érzések teljes skáláját – ahogy mérgesek vagyunk, aztán szerelmesek vagy bánatosak – sokszor egyetlen percen, vagy csupán néhány másodpercen belül. Ez Mozart. Ha Beethovennek van egy ötlete, nem adja fel, halálig üti egy kalapáccsal, Mozart ezzel szemben elképesztően gyorsan vált át az egyik dologról a másikra.

Ha Beethovent játszik az ember, hihetetlenül elkötelezettnek kell lenni, ha Mozartot, akkor pedig rettentően kell összpontosítani,

mert folyamatosan meglep minket valamivel.

– Ráadásul Mozart rendkívül játékos.

– Igen, ez ebben a zongoraversenyben is kiderül. A lassú tétel az egyik legkomolyabb, legmélyebb zene, amit valaha hallottam, és rögtön utána, a harmadik tételben már mást sem csinál, mint folyamatosan kikacsintgat ránk.

Jonathan Biss - fotó: Benjamin Ealovega
Jonathan Biss – fotó: Benjamin Ealovega

– Úgy tudom, ön rendkívül rajong Beethoven zenéjéért, hisz könyvet is írt róla. Mi az, ami annyira megfogja önt benne?

– Beethoven egy külön világ. A legtöbb alkotóművész rendkívül erős késztetést érez arra, hogy önmagát kifejezze, de nem hiszem, hogy valaha bárkiben olyan erős lett volna a kifejezési vágy, mint Beethovenben. Nála ez élet-halál kérdés. Az egyetlen dolog, ami igazán számít neki, ami kielégülést, beteljesedést hoz, aminek értelme van: a zeneszerzés.

– Ez miért olyan fontos önnek?

– Ha valaki ezt a művészi késztetést így ki tudja fejezni, az ember nem maga dönti el, hogy közel kerüljön hozzá. Beethoven egyszerűen magával ragad. Minden más zeneszerzőnél erősebb a vonzása. Nem mondom, hogy jobban szeretem, mint Mozartot, Schubertet, vagy akár Schumannt. De jobban kötődöm hozzá.

Beethovennek nemcsak arra van szüksége, hogy kifejezzen dolgokat, hanem arra is, hogy mi meghalljuk azt.

Ez a szükséglet az, ami annyira vad és kegyetlen benne.

– Nem ez az első alkalom, hogy a Concerto Budapesttel játszik. Milyen élményei vannak a zenekarral?

– Másfél éve Mozart C-dúr zongoraversenyét adtuk elő, ami egyszerűen varázslatos volt. Van egy különleges elkötelezettség, amit a zenekari tagokban érzek, amit az ember nem vehet alapnak minden esetben a zenekaroknál, hisz noha zenésznek lenni hivatás, de munka is egyben. Néha egyes zenekaroknál, ha bemegyek egy próbára, inkább érzem munkának, mint hivatásnak, mikor játszanak.

Jonathan Biss - fotó: Luis Luque for The Soraya
Jonathan Biss – fotó: Luis Luque for The Soraya

Itt mindig megtapasztalom, hogy a zenészek lehetnek bármilyen fáradtak, lehet mögöttük egy hosszú nap, hét vagy akár év is, a muzsikálás mindig számít, mindig fontos. És mindent, amijük van, beleteszik, odaadják az adott pillanatban. Ezt nagyon erősen érzem és értékelem is. A párbeszéd, amit szavak nélkül egymással folytatunk rejtélyesebb, de talán pontosabb is, mintha beszélnénk.

A zenének épp ez a különlegessége: amint szavakba akarod önteni, valami lényeges veszik el.

Általában nem szívesen beszélek a különböző kultúrák szerepéről, de itt most fontos elárulnom, hogy bár nem vagyok magyar, nem is beszélek magyarul, de anyai ágon a nagyszüleim magyarok voltak. Úgy nőttem fel, hogy magyar nyelvet hallgattam, és sok huszadik századi zenész, akiket leginkább csodálok, magyar származású, úgyhogy talán van egyfajta nehezen körülhatárolható kulturális kötődésem is a zenekarhoz. Óriási ajándék, hogy ilyen érzékeny, fantáziadús és fogékony zenészekkel muzsikálhatok együtt, mindezt egy olyan csodás karmesterrel, mint Keller András és egy olyan ideális helyszínen, mint a Zeneakadémia. Ennél tökéletesebb feltételeket nem is kívánhatnék a zenéléshez. Boldog vagyok, hogy itt lehetek.

zongora interjú mozart koncert beethoven concerto budapest jonathan biss
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésKortárs gondolatok romantikus köntösben – A Lengyel Hegedű Duó új lemeze
Következő bejegyzés Kortárs magyar textilművészek műveit bemutató kiállítás nyílt Berlinben

Ajánlott Bejegyzések

zenekar
Intermezzo

Kiderült, mennyi támogatást kapnak idén az előadó-művészeti szervezetek

2023. június 7.1 perc olvasás
Magyar Zene Háza - fotó: Mohai Balázs
Magyar Zene Háza

Már lehet jelentkezni a Magyar Zene Háza Showcase Fesztiváljára!

2023. június 6.3 perc olvasás
Aram Hacsaturján - forrás: https://interlude.hk/
Intermezzo

Aram Hacsaturján, aki egyesítette az örmény népzenét a klasszikus művekkel

2023. június 6.4 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
nyelvtanulás Promóció

Érdemes külföldön nyelvet tanulni? – Az utazók szerint egyértelmű igen a válasz!

Ünnepi Könyvhét - forrás: MKKE Promóció

Újra várják az olvasás szerelmeseit a 94. Ünnepi Könyvhéten

Natalia Chylińska és Katarzyna Pastuszak: Anatomies Promóció

Performing Poland – Lengyel női alkotók performanszaiból rendez fesztivált a Grotowski Intézet az Artusban

Promóció

Ismét jön a néptánc ünnepe, a 28. Duna Karnevál

Kosztolányi telefonál MTI Promóció

Kosztolányi műveiből készült összművészeti előadás

Pelsőczy Réka - fotó: Borovi Dániel Budaörsi Latinovits Színház

Utoljára látható Pelsőczy Réka Vadászat című rendezése Budaörsön 

Promóció

Második alkalommal rendezik meg a zsámbéki OPERA-FEST-et

Viktoria Podolskaya - forrás: Hungarian Ballet Grand Prix Tánc

Viktoria Podolskaya: „Akit elbűvöl a balett világa, hatalmas áldozatokra képes”

Apropó, Hamlet! - fotó: Christophe Raynaud de Lage Városmajori Szabadtéri Színpad

Francia előadások érkeznek a Városmajorba

Batta András - fotó: Mohai Balázs / Magyar Zene Háza Magyar Zene Háza

Batta András: „Felemelő érzés ezt a dalciklust végigkövetni”

Lovagias ügy -forrás: Déryné Társulat Színház

Bakos-Kiss Gábor: „Attól progresszív az előadás, hogy olyan, amilyennek a szerző megírta”

Magyar Nemzeti Táncegyüttes: Szabadság, szerelem! - fotó: Éder Vera Promóció

Petőfiről tánccal – A Magyar Nemzeti Táncegyüttes előadása a Margitsziget színpadán

Kelemen Fanni - forrás: Budapesti Operettszínház Színház

Kelemen Fanni: „Boldog vagyok, hogy ennyi lehetőséget látnak bennem”

Promóció

Színes előadásokkal érkezik az ősz a Pesti Vigadóba

Déryné Fesztivál - Fotó: Fejes Bence Promóció

Több mint 70 ingyenes program a Déryné Fesztiválon

VEB 2023
Szalontai Ábel - fotó: Máté Gábor VEB 2023

Szalontai Ábel: „A jelenlétben való elmélyülés volt fontos”

Batta András, Markovits Alíz és Devich Márton Papageno Klasszik

Batta András, Devich Márton és Markovits Alíz a Papageno Klasszikban

Dalvölgy VEB 2023

62 kórus 1300 énekessel lép fel egy időben a veszprémi Dalvölgyben

Múzeumok Éjszakája, 2022 - forrás: Múzeumok Éjszakája VEB 2023

Idén is több ezer programmal vár a Múzeumok Éjszakája

Viktoria Podolskaya - forrás: Hungarian Ballet Grand Prix Tánc

Viktoria Podolskaya: „Akit elbűvöl a balett világa, hatalmas áldozatokra képes”

Az ActiCity megnyitója - forrás: VEB2023 VEB 2023

Megnyílt az ActiCity Tánc- és Mozgásművészeti Központ Veszprémben

Operaház

Steiner-Isky Annamária: „Új nemzetközi balettverseny van születőben”

Kovács Dénes - fotó: Kummer János / Opera VEB 2023

Kovács Dénes: „A gyerekek az Operaház színpadán azonnal beleszeretnek a táncba”

forrás: World Youth Choir Zene

Újra Magyarországon koncertezik a World Youth Choir

Mészáros Márta és Reviczky Gábor Intermezzo

Mészáros Márta és Reviczky Gábor is életműdíjat kap

Az Ensemble Organum VEB 2023

Liturgikus kórusművek csendülnek fel pünkösdkor a bakonybéli monostorban

A Ruttner-ház - forrás: VEB2023 VEB 2023

Megújult Veszprém ikonikus épülete, a Ruttner-ház

Völgy különszám Művészetek Völgye

Lapozzon bele a Papageno Művészetek Völgye különszámába!

Papageno Klasszik

Debrecentől Veszprémig mutatjuk a programokat a Papageno Klasszikban

Vándorfi László VEB 2023

„Tánc határok nélkül, világszínvonalon” – Interjú Vándorfi Lászlóval

Hírlevél

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.