• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Müpa magazin Zene Címlap

„Az istenek alkonya végén kicsordulnak a könnyeim” – A Wagner-napok kulisszái

Szerző: Kecskés M. Júlia2021. június 18.
Facebook Twitter E-mail
Fischer Ádám - fotó: Posztós János / Müpa

A Müpa számtalan eseménnyel szerzett már örömöt a közönségnek a legkülönfélébb műfajokban, mégsem nehéz válaszolni a kérdésre, melyik az a produkció, amely a ház eddigi legnagyobb vállalkozásaként él a köztudatban. Wagner Ringje nem véletlenül vált az intézmény világhírének zálogává: a tetralógia színrevitele olyan kreativitást követelt a közreműködőktől, amilyenhez a Müpa eddigi történetében nem sok produkció hasonlítható.

Hartmut Schörghofer rendezői koncepcióját, a művészeti vezető, Fischer Ádám énekesközpontú vezénylési stílusát, a másfél évtized Ringjeiben színpadra lépő sztárok teljesítményét DVD-felvételek őrzik és kritikák, cikkek elemezték. Ezúttal nem róluk esik szó, hanem a Wagner szándékához híven négy egymást követő estén megvalósuló produkció színrevitelének háttérmunkáiról. Célok, tervek, feladatok, erőfeszítések emlékképei kerülnek egymás mellé, hogy belőlük a munka módszeresen elbeszélt története helyett személyes mozaik álljon össze.

Dr. Korentsy Endre a Müpa produkciós igazgatója. Feladatköre rendkívül szerteágazó: a produkciós csapat összefogása, koordinálása. Ez a munka rengeteg egyeztetéssel és szervezéssel jár. „Minden munkatársamat igyekszem segíteni, megadni a munkájához szükséges információkat és kereteket, ösztönözni, tartani bennük a lelket — mondja. — Ugyanakkor abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy az előadások idején már — jó esetben — módom van közönségként jelen lenni, és a produkciók élményére koncentrálni.” Wagnert persze nem mindenki szereti.

Somogyi Dóra Julianna produkciós menedzser így vall erről: „A gyermekkoromban meghatározó olasz operák után A nibelung gyűrűje túl ridegnek, monumentálisnak, didaktikusnak tűnt. Az első zongorás próba alatt azonban valami megváltozott: megértettem, mit kívánt mondani Wagner. Amikor rájöttem, micsoda humor, milyen utalások tömege rejlik a Ringben, amikor az emlékeztető motívumok értelmet nyertek, az a felismerés erejével ragadott meg. Minden darabban van kedvenc részem. Előadások alatt, ha van rá mód, ilyenkor elbújok a díszlet alá, és onnan hallgatom a muzsikát.”

Wagner: A Rajna kincse – fotó: Kotschy Gábor /Müpa

Korentsy Endrében is „le kellett bontani a falakat”. „A zeneszerző és világa korábban nem hatott rám. Családom zeneszerető, édesanyám énekesnőnek készült, gyerekkoromban otthon Bach, Mozart, Bartók muzsikája szólt, Wagnert azonban édesapám nem szerette, így családunk gondolkodásába beivódott, hogy ez a zene hosszú, unalmas. A Müpában látott-hallott első Ring élménye megnyert magának: örökre a zene varázskörébe kerültem” — emlékezik.

A varázslatot persze létre kell hozni. Somogyi Dóra Julianna szerint „nemcsak a zeneművészetben Gesamtkunstwerk a wagneri életmű. Ami a színfalak mögött zajlik, szintén teljes mértékben fedi az összművészeti alkotás fogalmát.” Ugyanilyen fontos az együttműködés. Akikkel beszélgetek, megerősítik: a közös teljesítmény kulcsfogalom. Somogyi Dóra Julianna úgy véli, „ebben a munkában az a különleges, hogy csak úgy lehet egy emberé, hogy közben egy hatalmas csapaté is a feladat és a végeredmény”. A számok sokatmondók: tizenhat órányi zene, nagyjából tízezer e-mail, több mint háromszáz közreműködő, több mint kétszáz szerződés, megrendelő irat. És — ez is szám! — kilenc hárfa a 2019-es felújításban.

Persze nemcsak a számok: az emlékek is izgalmasak. Ismét az a Somogyi Dóra Julianna szólal meg, aki munkája során sokszor szokatlan helyzetekbe került: „Tolmácsoltam az előkészületek során brüsszeli gyárban, a produkció különleges üvegfalának megszületésekor. Vásároltam kelléket hentesnél, beszereztem jelmezkiegészítőt erotikus üzletből, elkészíthettem az előadás – sok rekvizitumaként szolgáló gyűrűt és pótgyűrűt próba után, éjszaka, ötvösszakkörben. Megtanultam, mire kell figyelni, ha azt szeretnénk, hogy az énekes jelmezben is kapjon levegőt, vagy ha az előadáson vetített filmhez egy élő lovat szeretne valaki alulnézetből, medencében fényképezni. Megszoktam, hogy egy Ring-produkció megszületésekor a leglehetetlenebb kérések is felmerülhetnek.”

Wagner: A walkür (2016) – forrás: Müpa

„A produkciók előkészítésének fontos mozzanata, amikor évekkel az előadások előtt Bátor Tamás művészeti tanácsadó előkészíti a szereposztások terveit, majd Fischer Ádám művészeti vezetővel és Káel Csaba vezérigazgatóval közösen véglegesítik azokat. A szereposztások tehát közös döntések alapján alakulnak ki.

Emellett nagyon fontos feladat a zajló Wagner-napok próbafolyamata és az előadások alatt felmerülő betegségek esetében a beugrások azonnali kezelése. Ehhez ismerni kell a hazai és nemzetközi énekeseket: tudni kell, ki az, aki szükség esetén be tud ugrani.” Ezt már Kovács Brigittától tudom meg, aki Gaál Judit vezető művészeti titkár oldalán, komolyzenei főmunkatársi minőségben vállal jelentős feladatot a Ring-ciklusok zenei munkájának szervezése és egyeztetése területén.

Az ügynökségekkel folytatott levelezés mellett egyik fő feladata a korrepetitorok és énekesek munkájának koordinálása, a zenei próbafolyamatok megszervezése. Emellett arra is volt példa, hogy egyszer megmentett egy próbát, amikor beugrott színpadi zenét vezényelni. Nem véletlenül, hiszen vérbeli muzsikus: pályája korábbi szakaszában a budapesti Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolát igazgatta.

„Nagyon fontosnak tartjuk, hogy a szerepeket mindig frissítsük, vagyis az énekesek ne csak emlékezetből énekeljenek, hanem évadról évadra újból porolja le, tisztítsa ki velük a szerepet a korrepetitor — mondja Kovács Brigitta. — A ritmusok, dallamok kopnak, ugyanígy a szövegejtés — a szólamokat frissen kell tartani. A Wagner-napok előkészítésekor és lebonyolításakor tipikus operai művészeti titkárként segítek a zenei próbák megszervezésében az énekeseknek és a korrepetitoroknak. Az utóbbiak közül kiemelném Bartal László munkáját: ő már tavasztól dolgozik az énekesekkel a szerepek felfrissítésén. Az április és május ezzel telik. Május második felében kezdődnek a rendelkezőpróbák, amelyek a színpadi mozgásokat koordinálják, ezeket a játékmester, Polgár Etelka vezeti. A próbákon abból a speciális zongorakivonatból dolgozik, amelyet rendezői példánynak hívunk, és amelyet ő készített a Ring 2019-es, újragondolt változatáról. Ez minden kottaoldal mellett üres oldalt tartalmaz, amelyre minden színpadi mozgást, akciót lejegyzett, részletezve, indokolva azokat. A játékmesternek egyszerre kell muzsikusnak és színházi embernek lennie.”

Fischer Ádám és a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara

A rendelkező próbán ott a zongorás korrepetitor, de jelen van egy vezénylő korrepetitor is, aki az énekeseket és a zongorát dirigálja. „Nekik ismerniük kell Fischer Ádám minden zenei elképzelését — magyarázza Kovács Brigitta. — Ezért meghallgatják a korábbi előadások felvételeit. A rendelkező próbákkal párhuzamosan kezdődnek el a zenekari javítópróbák. Kovács János karmester vállalta, hogy Fischer Ádám számára felkészíti a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarát: remek hallásával a legapróbb hibákat is észreveszi és korrigálja.

Ugyanaz történik ilyenkor, ami az énekesek esetében: a zenekar is felfrissíti a szólamokat. Újabb javítópróbák következnek: ezeken Fischer Ádám Kovács János után még egyszer, elejétől végig átjátssza a zenekarral a műveket. A zongorás főpróba már vetítéssel zajlik mind a négy zenedráma esetében. Ekkor már jelmezt és sminket is kapnak a szereplők. A négy opera zongorás főpróbája után találkozik a zenekar az énekesekkel. Fischer Ádám két korrepetitor jelenlétét igényli a nézőtéren, legyen szó zongorás vagy zenekaros próbáról. A korrepetitorok hallgatják az énekeseket, javítják az esetleges pontatlanságokat, a zenekaros próbákon pedig a nézőtér különböző pontjairól figyelik a hangzásarányokat.

Mindketten meghatározott mozzanatokra figyelnek, jegyzetelve, a felvonások után pedig korrekcióra kerül a sor. Rendkívül nehéz szervező munka, sok buktatóval. Önként kínálkozik a kérdés: még mindig szívesen végzi? A válaszhoz nem kell gondolkodási idő: „Igen, számomra a Ring az évad koronája.”

A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg.

2019-ben megszületett az új Ring. „Új film a háttérben, új jelmezek, új koreográfia a táncosoknak, új énekes mozgások — idézi az emlékeket Somogyi Dóra Julianna. — Ebben már Olasz Réka kollégámmal együtt lehettünk produkciós menedzserek. Ez valójában a mindent és mindenkit koordináló, iratokat és művészekkel kapcsolatos feladatokat kezelő, próbákat lebonyolító, próbarendet összefogó, mindig jelen lévő és intézkedő munkatárs feladatköre. Őrmesterek, pszichológusok és óvónénik vagyunk egyszerre, rengeteg apró feladattal.

Töltöttünk már éjszakát rendőrségen, ahol tolmácsoltunk énekesnek, aki egy kávézóban ellopott iratai miatt tett feljelentést, de kísértünk művészt kórházba is. Tudjuk, milyen szert javasolhatunk torokproblémákra — de az is előfordul, hogy egy szereplő valami különlegeset kér (diétás étel, gyermekfelvigyázó), s akkor azt is megpróbáljuk előteremteni. Olyan művészünk is akadt, aki botra támaszkodva lépett színpadra. Az egyik legkedvesebb Brünnhilde jelenetem az volt, amikor Iréne Theorin talpig vörös estélyiben, a hóna alatt bordó mankóval úgy énekelt, hogy azóta sem tudjuk elfelejteni…”

Vankó Dániel szcenikai igazgató négy évvel az első Ring bemutatása után kezdett a Müpában dolgozni, így az eredeti produkció színpadra állításában még nem vett részt, de annak újabb és újabb megvalósításaiban már igen, ahogyan a 2019-es új változat létrehozásában is. „A szcenikus feladata, hogy a díszlettervező által megálmodott díszletet színpadképessé tegye, és a színpadra állítás folyamatát az olvasópróbától a bemutatóig végig kísérje. Ez jelenti a díszlet legyártatását, színpadra állítását, és a megszülető produkció menedzselését a színpadtechnika szemszögéből.

Iréne Theorin mint Brünhilde Az istenek alkonyában - fotó: Posztós János
Iréne Theorin mint Brünhilde Az istenek alkonyában – fotó: Posztós János

A Müpában egyedi, hogy a szcenikus egyben a műszaki csapat vezetője is — ez a színházakban nem mindig van így. Felelek a produkciók színpadképességéért, egyben irányítom a szcenikai igazgatóságon dolgozó hatvankét fő munkáját, a díszítőtől az ügyelőig. Ebben benne foglaltatnak a hangosítók, a világosítók, a gépészek, az öltöztetők. Tehát az egész háttércsapat menedzselése tartozik hozzám. Szeretek többes számban beszélni, hiszen ebben az értelemben én csupán koordinátor vagyok — a gyakorlati munkát a kollégáim végzik: nekik köszönhető, hogy a produkciók létrejönnek, és hogy a Müpa technikailag is gördülékenyen tud működni.”

A két Ring között szcenikai szempontból nincs lényeges különbség, mert a díszlet változatlan maradt. „A nagy trouvaille 2019-ben az üvegfalra vetített, díszletként funkcionáló film kicserélése volt. Ez ránk is nagy feladatot rótt: a beérkező nyersanyagokat egy médiaszerverre kellett betöltenünk a folyamatos vetítés érdekében. Ez jelentős kihívás volt: három kollégánknak, akik a szcenikai igazgatóságon a vizuális megjelenítésért felelnek, szoros időkeret mellett kellett megoldaniuk a feladatot, a végeredmény pedig tökéletes lett, minden pontosan illeszkedett. A Ringben használt díszletek az idők során amortizálódnak, évről évre sok elemet kellett felújítani. Az avulás nem csupán a használatból fakad: a Müpának az épületen belül nincsenek díszletraktárai, a díszletelemeket szállítani kell, valamint építéskor és bontáskor is történhetnek sérülések. Eddig három nagy generálozás vált szükségessé. A produkció híres üvegfalával pedig úgy kell bánni, mint a hímes tojással.

Sarkalatos pontja a díszletnek a domb speciális megvilágítása is, amelyhez sok éven át béreltük a lámpákat, de mára sajátjaink vannak. Hasonlóképpen sokáig béreltük a megjelenítő üvegfelület elektronikáját. Mára ezt is beszereztük. Ugyanígy megvásároltuk a canopyra (a koncertpódium fölötti hangvetőre – a szerk.) szerelt kereten lévő felső világítás reflektorait.”

Ide kapcsolódik:
Fischer Ádám: „Előre tudom, hogy az énekes bírja-e majd a harmadik felvonást”

Arra a kérdésre, történt-e valaha Ring-előadáson olyan, a szcenikát érintő váratlan esemény, amely miatt az előadás veszélybe került, a válasz: soha. Egy másik kérdés a több mint félszáz szcenikai munkatárs együttműködésének atmoszféráját firtatja. Vankó Dániel szerint a Ring-produkciók mindig jó hangulatúak, a munka derűs légkörben folyik.

Dr. Korentsy Endrének a 2019-es Ring-felújítással összefüggő, egyik meghatározó élménye volt, hogy tartott a tetralógia kulisszatitkairól egy előadást a Müpa-hűségprogram tagjainak. A produkciós igazgató azt is elmondja, hogy a müpás Ring előadások légköre, sőt általában a Wagner-napok atmoszférája rendkívül erős, a levegőben felfokozott izgalom, ünnepi hangulat érződik, ő pedig nagyon szereti mindazokat a kísérőjelenségeket, amelyek a Müpában a Wagner-napokhoz kapcsolódnak. Amikor nézőként beül az előadásra, barátaival, kollégáival a hosszú szünetekben piknikezni a szokott kint a szabadban, a jó időben: ebből az alkalomból rendszerint palacsintát süt. Hozzáteszi: „Nem, vagyok sírós, de Az istenek alkonya végén kicsordulnak a könnyeim.”

magyar rádió szimfonikus zenekara müpa opera wagner fischer ádám
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésÁtadták a Gobbi Hilda-életműdíjat és a Soós Imre pályakezdő díjakat
Következő bejegyzés Mentőkötelet kapott a Duna Szimfonikus Zenekar

Ajánlott Bejegyzések

A Zeneakadémia főépületének homlokzata
Intermezzo

Egyedüli magyarként a világ legjobb száz egyeteme között van a Zeneakadémia

2023. március 23.2 perc olvasás
A berlini Tempelhof repülőtér
Intermezzo

Egy repülőtér hangárjában indítja az őszi évadot a berlini Komische Oper

2023. március 23.1 perc olvasás
Eötvös Péter - fotó: Csibi Szilvia
Mozart Planet

Eötvös Péter: „Az egész program az emberi érzésvilág hangzó tükre” 

2023. március 23.6 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
A nagy Lötty Promóció

Saját mesekönyvet adott ki az idén 75 éves szegedi Kövér Béla Bábszínház

Promóció

Tavaszváró – Közös koncertet ad Reenat Pinchas és Hsin-Ni Liu

Lakatos György Promóció

Zeneszerzőként debütál Lakatos György a Festetics Palotában

Promóció

Csippanástól a szimfonikus szvitig – A videójáték-zene meghökkentő története – I.

Jelenet a Sivatag című filmből Promóció

A filmművészet áll az idei Észt Hét fókuszában

Micheller Myrtill Promóció

A Katona József Színházban mutatja be új lemezét Micheller Myrtill

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.