• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Müpa magazin Zene Címlap

Szálkák – Pilinszky és Kurtág közös nevezői

Szerző: Seres Gerda2021. november 29.
Facebook Twitter E-mail
Pilinszky János költő 1969 - forrás: Fortepan / Hunyady József
Pilinszky János költő 1969 - forrás: Fortepan / Hunyady József

A Müpa november 29-i estje kapcsolódási pontokat keres a két szerző művészi világában. „Hasonló szellemiségű alkotókról van szó. Összeköti őket művészetük szikársága, a kifejezéssel való küzdelem, az igazság keresésének felfokozott igénye” — fogalmaz az est szerkesztője, Fazekas Gergely.

A zenetörténész hangsúlyozza: az volt a szervezők célja, hogy zene és irodalom megközelítőleg azonos súllyal jelenjen meg az est folyamán. Stork Natasa és Zsótér Sándor előadásában hangzanak majd el Pilinszky szövegei, köztük pedig Pilinszkyhez kötődő Kurtág­darabokat szólaltatnak meg olyan előadók, mint Csalog Gábor, Kemenes András, Lukács Miklós vagy Hámori Szabolcs.

„Szöveg és zene kapcsolata Kurtág életművének központi kérdése. Egy alkalommal azt mondta, hogy azért zenésít meg bizonyos szövegeket, mert szeretné megérteni őket. Vagyis éppúgy közvetít költő és befogadó között, mint egy színész.”

Fazekas Gergely megjegyzi: „Kurtág zenéjének lényege a közlési vágy; értelmezésre váró »jeleket« és »üzeneteket« hagy hátra, és azt hiszem, részben ettől olyan mélyen emberi ez a zene. Egy vokális mű esetében az üzenet megértésében segít a szöveg, de a hangszeres darabjai is gyakran olyanok, mint meg nem írt szövegek megzenésítései.”

Ide kapcsolódik:
9 kedvenc idézetünk Pilinszky Jánostól

Az esten megszólaló zeneművek közül kiemelkedik a Négy dal Pilinszky János verseire (op. 11), ez a különös apparátusra íródott remekmű: a baritonszólistát vonóstrió, kürt, klarinét, két cimbalom és basszuscitera kíséri. De nemcsak Kurtág Pilinszky­megzenésítései lesznek hallhatók, hanem olyan darabok is, amelyekben a két alkotó egymásra hatása közvetett.

Elhangzanak például versek a címadó Szálkák­ciklusból, és megszólal Kurtág György azonos című szóló cimbalom­darabja. Pilinszkynél a szálka sokféle jelentéstartalommal bír — hangsúlyozza Fazekas Gergely, és felidézi a költő Mielőtt című versét, amelyben a szálka a kereszt metaforájaként jelenik meg. „Az Atya, mint egy szálkát/ visszaveszi a keresztet,/ s az angyalok, a mennyek állatai/ fölütik a világ utolsó lapját”. A zenetörténész szerint a szálka allegóriája ugyanakkor az alkotás gyötrelmére is utal, ami Kurtág művészetére is mélyen jellemző. Fontos részét képezik az estnek Kurtág Bach­átiratai is, nemcsak azért, mert Bach további közös pontot jelent Kurtág és Pilinszky univerzumában, hanem azért is, mert az egyik Bach­átiratot Kurtág Pilinszky emlékének ajánlotta.

A kérdésre, hogy Pilinszky és Kurtág között a sok hasonlóság mellett mi volt a különbség, Fazekas Gergely a vallásos hitet említi: „Pilinszky mélyen hívő ember volt, Kurtág György a szó hagyományos értelmében nem vallásos. Ugyanakkor az ő személyiségében és zenéjében is érződik valamiféle lobogóan intenzív hit, ha nem is vallásos jellegű. Úgyhogy lehet, hogy ez sem jelent lényegi különbséget kettejük között. Akárhogy is, mi most az összefonódásokra, egyezésekre koncentrálva szeretnénk felvillantani a két kiemelkedő alkotó művészi világát.”

müpa irodalom zene kurtág györgy pilinszky jános
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésKülönleges kiállítás nyílik Kürthy Hanna festőművész Cziffrához kapcsolódó képeiből
Következő bejegyzés Szavazz te is a hazai jazzélet kiválóságaira!

Ajánlott Bejegyzések

Bubnó Lőrinc, Somogyi Hedvig és Balázs Edgár
Intermezzo

Mint egy művészeti házibuliban – Interjú az ISON alapítóival

2023. február 8.8 perc olvasás
Operaház

Velekei László állítja színpadra a Magyar Nemzeti Balett új Bartók-bemutatóját

2023. február 8.3 perc olvasás
Bartók 44 duó
Te csak hallgass!

Bartók 44 hegedűduóját vette lemezre Baráti Kristóf és Kondorosi Karolina

2023. február 8.1 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Klukon Edit Promóció

Klukon Edit születésnapi koncertje az Altalena Zenei Közösség szervezésében

Promóció

Wagner inspirálta verspremier Grecsó Krisztiánnal

Gothár Péter - fotó: Kolibri Színház Promóció

Gothár Péter: „Kis drámák, amiken keresztül fel lehet készülni a nehezebbekre”

Dénes Viktor - forrás: Budapesti Operettszínház Promóció

A berobbanástól a sűrített jelenlétig – Beszélgetés Dénes Viktorral

Szent Péter esernyője Színház mindenkinek

Túl a 200 000. nézőn – Folytatódik a Színház mindenkinek misszió

Vass András - fotó: Gyarmati Csaba Zene

Vass András: „A Teremtés zenei anyaga zseniális, sőt tökéletes”

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.