• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • ARTE blog
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Beszélő képek
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Erdély blog
  • Esterházy
  • eSzínház Fesztivál
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fesztivál Akadémia
  • FOCUS on You
  • Hallomások
  • Hagyományok Háza
  • Haydneum
  • ICMA blog
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Mindent Kocsisról
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Operaház
  • Oroszlánkörmök
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • PeterPress
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў blog
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Müpa magazin Zene Címlap

Megszokhatatlan tünemény – Újra élőben élvezhetjük a Budapesti Wagner-napokat! 

Szerző: László Ferenc2022. június 7.
Facebook Twitter E-mail
Fischer Ádám és a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara - fotó: Kotschy Gábor /Müpa
Fischer Ádám és a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara - fotó: Kotschy Gábor /Müpa

Tavaly a koronavírusjárvány miatt csak felvételről, illetve internetes közvetítés segítségével lehettünk részesei a Budapesti Wagner-napok csodájának, idén azonban annál közvetlenebb valóságában tárul elénk a kivételes eseménysorozat visszatérő és debütáló nagyságokkal, a teljes Ringgel (Km.: Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara) és „Meyerbeer legjobb operájával” (Km.: Nemzeti Filharmonikusok).

Immár hagyománnyá nemesülve is megszokhatatlan tünemény mindez, akár a hazai együttesek és énekesek meg a külföldi vendégművészek együttműködésére, akár a közeghez, a helyszínhez igazodó, annak adottságait nemcsak felmérő és kiaknázó, de azokban ki is teljesedő koncepció egészére gondolunk. A hagyomány töretlenségét pedig a szavakkal nehezen körvonalazható, de annál könnyebben felismerhető szellemiség említésén túl, legegyszerűbben nevekkel igazolhatjuk. 

Például a nagyszerű német tenor, Christian Franz említésével, hiszen ő már a legelső esztendő produkciójában, Parsifalként fő- és címszerepet vállalt, s azóta is elképzelhetetlen nélküle a Budapesti Wagner-napok, ahol Trisztán, Siegmund és mindkét Siegfried szerepét alakította már. No és persze ő a higanytermészetű Loge a Ring idei sorozatában. S ha nem is a 2006-os kezdetek óta, de hasonlóképpen a Fischer Ádám vezényelte előadások visszatérő vendége az idei két Wotan, Tomasz Konieczny és Egils Silins éppúgy, mint a két Brünnhilde, azaz Iréne Theorin és Catherine Foster is.

Christian Franz - fotó: Ute Florey
Christian Franz – fotó: Ute Florey

2006 júniusában Montenegró kikiáltotta függetlenségét, Németország pedig labdarúgó-világbajnokságot rendezett, a budapesti koncert- és operaközönség, valamint Richard Wagner magyar és külhoni hívei számára azonban minden bizonnyal más miatt emlékezetes ez a tizenhat évvel ezelőtti nyárelő. Ekkor vált valósággá Fischer Ádám és a Müpa közös álma, amelyről a karmester és alapító azt mondta: elképzelhetőnek tartja, hogy a Budapesti Wagner-napok sorozata egészen 2013-ig, a zeneszerző születésének 200. évfordulójáig folytatódjék. A naptárra sem kell néznünk ahhoz, hogy tudjuk: ami kezdetben talán merész elképzelésnek tűnhetett, azt a valóság utóbb szerény célkitűzéssé változtatta. 

A rendezvény az évek során nemzetközi rangúvá és világhírűvé növekedett, olyan fesztivállá, amelyen a Wagner-szerepek megformálásának hazai és nemzetközi kiválóságai vagy épp a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem pódiumának egyedi lehetőségeit kamatoztató rendezők éppoly szívesen vesznek részt, mint a sorozat hasonlóképpen nemzetközi összetételű törzsközönsége.

 

Irene Theorin - fotó: Chris Gloag
Irene Theorin – fotó: Chris Gloag

A Müpa Wagner-ünnepét érthető és törvényszerű módon, szinte a kezdetektől Bayreuth Zöld dombjához mérik. Az összehasonlítás nem válik kárunkra, s eredményei korántsem kedvezőtlenek. Ha a repertoárt nézzük, az itt egy kicsit szélesebb is, mint Bayreuthban. Mert bár koncertszerű formában, de Budapesten közönség elé kerül a Rienzi is, Wagner első és oly atipikus operasikere, amelyet az ambiciózus fiatal zeneszerző még bevallottan a párizsi Nagyopera intézménye és egyúttal a francia nagyopera műfaja felé kacsintva alkotott meg. A Rienzi épp ennek köszönhetően válhatott — Hans von Bülow találóan ironikus megfogalmazása szerint — „Meyerbeer legjobb operájává”.

2017 után a Müpa most újra műsorra tűzte ezt az egyes részleteiben a harsányságig energikus művet: ezúttal Marc Albrecht vezényletével és az idén mindkét Siegfriedet alakító Stefan Vinke címszereplésével. E produkcióban ráadásul nemcsak a nagy tehetségű Láng Dorottyát láthatjuk-hallhatjuk majd, de Steffano Colonna szólamának birtokosaként és debütánsként korunk egyik legkeresettebb basszusát, az imponáló kiállású, színpadra termett Günther Groissböcköt is. 

Láng Dorottya - fotó: Chris Gonz
Láng Dorottya – fotó: Chris Gonz

Ha netán indokolt lelkesültséggel és mégis könnyelműen azt gondolnánk, hogy a német basszusok világában ma nem lehet Groissböckhöz hasonlót találni, hát a Budapesti Wagner-napok 2022-es programja óvatosságra int — és egyszersmind az összehasonlítás lehetőségét is felkínálja. Az idei két Ring-ciklus között ugyanis megvalósul egy dalest, amely Mozart Kis német kantátájával, Wolf, Schubert és a Magyarországon ismeretlen angol Roger Quilter Shakespeare-megzenésítéseivel, egy Sibelius-dalcsokorral és befejezésül Hans Sachs Bodzamonológjával kecsegtet — s amelynek főszereplője René Pape lesz.

Ő sem volt még a Müpa és a Budapesti Wagner-napok vendége,mégis meghitt ismerősünknek érezhetjük — jórészt épp a Müpában megtekintett Metropolitan-közvetítések sora révén, melyekben láthattuk Borisz Godunov, Fülöp király vagy épp Mefisztó szerepében. A hangjával, előadói intelligenciájával és színészi jelenlétével egyaránt lenyűgöző Pape ezúttal jelmez és szerep nélkül, „mindössze” dalolni fog nekünk, a zongorista Camillo Radicke kíséretében, ám hogy az idézőjel használata mily indokolt, azt mindenki jól tudhatja, aki már hallotta a basszust Lied-énekesként.

Rene Pape - fotó: Claudia Leopold
Rene Pape – fotó: Claudia Leopold

SÖR ÉS LEGYEZŐ

A Müpa kísérőprogramokkal, kiállításokkal, installációkkal, sőt ízekkel és tárgyi emlékekkel is gazdagítani kívánja a Wagner-napok élményét. Az idei fesztiválon visszatér a 2019-ben a mecseknádasdi Karl mikrosörfőzdével társulva megalkotott kézműves sörválogatás, amelyet a Ring néhány fontos szereplője inspirált. A félelmet nem ismerő Siegfriedet erősre főzött, sötét aranyszínű, karakteres ízű világos duplabak sör képviseli, A walkürben Siegmundot mézsörrel kínáló Sieglinde egyénisége napraforgómézzel és mentalevéllel készült, felső erjesztésű világos sör ízében jelenik meg. Freiáról gyömbéres-almás, gyümölcsös illatú belga jellegű búzasör jutott a serfőzők eszébe, míg Mime, az ármánykodó törpe alakjához karakteresen keserű, de illatos, mézzel és zabpehellyel készült, aromás IPA társul. A limitált szériás italok nagy sikert arattak: a 2019-es fesztivál során közel ezer palack kelt el. Az idei évben két új Wagner-karakter bevonásával újra kóstolható lesz afesztivál sörkínálata. Idén a pólót és hátizsákot is magába foglaló Wagner-logós ajándéktárgy-kollekció is újdonsággal bővül: a közönség Wagner-napok-grafikával készült legyezőkkel hűsítheti magát az előadások szünetében. A fa és textil alapanyagokból készült kecses tárgy a legyező hazájában, Spanyolországban készült.

magyar rádió szimfonikus zenekara müpa opera wagner fischer ádám
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésNégy nap, száz film – kezdődik a Magyar Mozgókép Fesztivál
Következő bejegyzés Fabio Ceresa rendezésében tér vissza az Andrea Chénier az Operaház színpadára

Ajánlott Bejegyzések

Művészetek Völgye
Művészetek Völgye

Két hét múlva indul a 31. Művészetek Völgye

2022. július 4.4 perc olvasás
John Malkovich és Igudesman - fotó: Julia Wesely
Intermezzo

A zenekritikus – Klasszikus zenei stand-uppal érkezik Budapestre John Malkovich

2022. július 4.3 perc olvasás
Mihail Pletnyov - forrás: YouTube
JM blog

Mihail Pletnyovval indít mesterkurzust az Anda Géza Alapítvány

2022. július 4.1 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Promóció

Kék rapszódia a Fertőrákosi Barlangszínházban – Játék

Várallyay Kinga Promóció

Várallyay Kinga: „A Kék rapszódia egy igazi sikerdarab”

100 Tagú Cigányzenekar - forrás: Margitszigeti Szabadtéri Színpad Promóció

Prímás parádé a 100 Tagú Cigányzenekarral a Margitszigeten

Keller András - forrás: Concerto Budapest Promóció

Válogassa össze bérletét a Concerto Budapest koncertjeiből!

Vasas Petra - fotó: Králl Kevin Promóció

Vasas Petra: „A mozivászonról látni a saját filmünket mindent felülmúló élmény”

Fekete-Kovács Veronika a La Mancha lovagjában Promóció

Fekete-Kovács Veronika: „Emma szerepe számomra az évad csúcspontja”

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.